Kikötni a vízparton –A Budapest Airport Pier1 belsőépítészete
Alig egy év alatt elkészült a Budapest Airport Pier1, azaz nemzetközi légikikötőnk új utasmólója. Vége a bádogvárosban történő keringésnek, a reptér új attraktív "kapuját" pedig az enteriőr tervezői, azaz a DVM group munkatársainak írásával mutatjuk be honlapunkon.
Az újonnan készülő 2A fapados terminál utasmólójának belsőépítészeti terveit a DVM group készítette, a Budapesti Nemzetközi Repülőtér megbízásából. A tervezés múlt szeptemberben kezdődött, az alapépület a Lean Tech Mérnökiroda Kft. tervei szerint valósult meg. A belsőépítészeti koncepció tervezése alatt az első ütem már közel szerkezetkészen állt.
A tervezés során a megrendelő igényein túl a magyar kormány elvárásainak is meg kellett felelni, hiszem a projekt országimázs-szempontból is jelentős. Az épületet 5 millió fő/év forgalomra tervezték, így a látogatók számára az utasmóló egyfajta kapu az ország és a főváros felé. Fontos volt, hogy hazai értékeket közvetítsen a megjelenés, de visszafogott, nem túl didaktikus eszközökkel, kerülve a közhelyeket, a sztereotipikus asszociációkat Magyarországgal. A készülő terminál látszó rétegelt, ragasztott fatartói és világosszürke szendvicspanelei erőteljesen meghatározták a belső tér anyaghasználatát is. Több helyen a fa meleg színe köszön vissza a bútorok felületein és a padlóburkolatokban.
"Fő tematikaként a ´víz´ mellett döntöttünk, utalva ezzel nagy folyóinkra, a Balatonra, a népszerű és sok hazai sikert hozó vízisportokra, és a főváros híres fürdőkultúrájára."
A lobby tér bútorai így lettek "vízmosta", szigetszerű képződmények, valódi fákat idéző installációkkal kiegészülve. A nagy igénybevételnek ellenálló fehér akrilfelületekbe színes, mosható, textilhatású ülő- és könyöklőbetétek kerültek. A stilizált fák tovább erősítik a természetre való utalást. A visszafogott színpalettát feldobja, hogy az itthon fészkelő legszínesebb madárfajok (tengelic, szalakóta, gyurgyalag) élénk foltokként ülnek az ágakon.
A T-alakú épület teljes hosszában a kapuk és pre-boarding zónák 1,4 méter magas üvegkorláttal vannak leválasztva. Ezeket az üvegfelületeket kétoldali színes fóliázás díszíti, amelynek mintázatát a vízbe dobott kő gyűrűi inspirálták.
A bútorok mellett kiemelten fontos belsőépítészeti elemek a belógatott felhők, amelyek valójában egyedi akusztikai panelek és világítóelemek. A felhők a lobby-térben a bútorok fölött jelennek meg, valamint a 2B terminálhoz vezető gyalogosfolyosón. Ez a csatlakozó épületrész köti össze az új utasmólót a jól ismert 2B terminállal, ahonnan két mozgólépcsőn, lépcsőkarokon és liftekkel lehet lejutni a kifutó szintjén épült Pier1-ba. A lépcsőkkel szemben készült az induló utasokat üdvözlő dekor-installáció. A két oldalról finoman mozgó fénnyel megvilágított rozsdamentes hullámlemez-installáció egy mozgó-hullámzó felület optikai illúzióját kelti. A spotlámpák hideg fényét az esti órákban a naplementék meleg tónusai tovább színezik. A felületen egy papírrepülő képe is felsejlik.
Ebből az épületrészből egy 8 méter széles folyosón lehet megközelíteni a lobby-teret. A folyosó eredetileg eseménytelen falait díszíti egy két irányból interaktívan működő fotóinstalláció Máté Bence elismert természetfotós képeivel, utalva a belső vízivilágra.
DVM group
Szerk.: Pleskovics Viola
21:17
Hozzáteszem, nem semmi a Közti által tervezett, "polgári" beszállítóhely sem, a Ferihegy 2 túloldalán. A fenti, a kóduspénzért utazó munkásosztály számára emberi körülményeket teremtő, emelt szintű harmadosztály mellett ellátásra, kiszolgálásra került a sogenannte elit is - hálistennek. Mert ennek létjogosultsága azt bizonyítja, hogy a Budapest Ferihegy utasai azért nem csak a reggel kilencre a dublini kávézóba várt magyar csaposokból tevődnek össze.
21:08
Többször, súlyos szavakkal követeltem annak a megalázó, fagyban, hőségben egyaránt elviselhetetlen, szörnyű bidonville-nek a felszámolását. A reptér gazdái le se szarták. Tisztelet a kormányzatnak, amely záros határidőt szabott a tűrhetetlen állapotok felszámolására, és sikerrel.
10:19
Szépek, ízlésesek a belső terek. Főleg annak fényében, hogy a szégyenletes, fapados bádogkasznit váltotta ki. Sajnos ezt is csak erőteljes nyomásra tette meg a Budapest Airport. Most a járvány idején nem igazán van kihasználva a reptér. Valószínűleg a 2/c terminál sem fog felépülni belátható időn belül.