/ 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS
Közélet, hírek

Középiskolások terveztek úszó egyetemet a balatoni község vízpartjára

1/15

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

?>
Forrás: Floatta
?>
Forrás: Floatta
?>
Forrás: Floatta
?>
Forrás: Floatta
?>
Forrás: Floatta
?>
Forrás: Floatta
?>
Forrás: Floatta
?>
Forrás: Floatta
?>
Forrás: Floatta
?>
Forrás: Floatta
?>
Forrás: Floatta
?>
Forrás: Floatta
?>
Forrás: Floatta
?>
Forrás: Floatta
?>
Forrás: Floatta
1/15

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Forrás: Floatta

Középiskolások terveztek úszó egyetemet a balatoni község vízpartjára
Közélet, hírek

Középiskolások terveztek úszó egyetemet a balatoni község vízpartjára

2021.06.30. 17:17

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem által szervezett 2021-es Ugrás a jövőbe pályázat keretében a Flotta csapata egy vízen lebegő egyetemet álmodott meg a Balaton partjára, Csopakra, 2040-es céldátummal.

A budapesti Madách Imre Gimnázium 10. osztályos tanulói, Perlaky Zsófia, Schreiner Víta és Windtner Vica a kreatív ötletpályázaton nem véletlenül egy sok tekintetből újszerű felsőoktatási intézményt terveztek meg és dolgoztak ki a II. fordulóban, ezzel 3. helyezést elérve a középiskolásoknak kiírt jövődesign pályázaton.

A FUCS, azaz a Floating University Csopak megtervezésére azért vállalkozott a csapat, mivel hamarosan saját maguk is abba a helyzetbe kerülnek, hogy felsőoktatási intézményt kell választaniuk továbbtanulásuk részeként és a pályázati kiírással összhangban meg szerették volna mutatni, szabadon engedve kreativitásukat és fantáziájukat, hogy ők, mint középiskolások, milyennek látnák az ideális felsőoktatási közeget a jövőben: milyen témában és milyen kérdésekkel foglalkozva lenne a legizgalmasabb, de akár a legsürgetőbb is szakemberek képzése, milyen folyamatokkal foglalkozzanak a kutatók a jövőben és természetesen azt, hogy mindezt milyen környezetben fogják tenni ideális esetben.

Forrás: Floatta
6/15
Forrás: Floatta

Már az első forduló során kialakult a koncepció, miszerint egy hexagonális elemekből álló campust helyeznek el a csopaki öbölben, mely félig a vízen lebegne és félig a szárazföldön állna. Ehhez már-már környezetvizsgálati tanulmányok igényességével mérte fel a csapat a Csopak által nyújtott lehetőségeket: megközelítést autóval és vonattal, a campus szituáltságát a közvetlen környezetben. A pályázóknak a folyamat legelejétől kiemelkedően fontos volt a Floating University előremutató karaktere, így mind környezeti, kulturális és tudományos tekintetben új, inspiráló és fenntartható megoldásokat kerestek, illetve az esélyegyenlőség és a diákok testi-szellemi jólléte is a legfontosabb szempontok között szerepelt, amelyek mentén az egyetem terve kialakult.

A második fordulót jellemző intenzív mentorálas alatt formálódott tovább a koncepció és nyerte el végleges formáját mind elméleti, mind tárgyi szinten a koncepció. A tanulók által tervezett Floating University Csopak három karból áll, melyek a jövő fontos, akár kihívásokkal teli területeivel foglalkoznak, illetve a balatoni öböl kontextusára is reflektálnak: ezek a környezetvédelmi, egészségügyi és informatikai karok. A karok olyan szakirányokban indítanak képzéseket mint például a víztisztítás és balneológia (környezetvédelmi kar), pszichológia és dietetika (az egészségügyi kar szakirányai, melyek a klímaszorongásra és a fenntartható, egészséges étrend kialakításának kihívásaira keresik a válaszokat) vagy az egészségügyi chipekket fejlesztő, mesterséges intelligenciával és okos otthonokkal foglalkozó informatikai kar.

Forrás: Floatta
2/15
Forrás: Floatta

Zsófi, Víta és Vica úgy gondoltak Csopakra, mely rengeteg lehetőséget tudna nyújtani egy ilyen koncentrált egyetemnek és campusnak. A Balaton közelsége, az egyetem vízparton és vízen való elhelyezkedése szorosan kapcsolódna az ott folytatott kutatásokhoz (például víztisztítási módszerek), de nem utolsó sorban mint szabadidős, a hallgatók jóllétéhez nagyban hozzájáruló, inspiráló közeg is fontos szerepet játszott, amely akár külföldi tanulókat is képes bevonzani. A csapat a folyamat során megismerkedett azzal a problematikával is, amelyet egy ilyen volumenű beruházás jelenthet egy Csopak nagyságú és lélekszámú község részére. SWOT analízissel vizsgálták a kérdéskört és arra jutottak, hogy habár jelentős változást jelentene egy ilyen campus létesítése, ez rengeteg lehetőséget is hordoz a település számára, mely eddig leginkább a nyári hónapokban, üdülési szezonban frekventált, míg télen kevésbé látogatott. Az egyetem munkahelyeket teremtene és a kulturális életet is gazdagítaná, valamint az MA és PhD képzéseket nyújtó intézmény diáksága a téli hónapok során is “kiegyenlítené" a település látogatottságát.

A második forduló során elmélyült munka folyt az egyetem épületeinek tömegi megformálásával és materialitásával kapcsolatban. A csapat lebegő iskola-projektek széles palettájából inspirálódott, a lagosi Makoko School projekttől a japán metabolisták és Buckminster Fuller vízen úszó Triton City nevű, utopisztikus lebegő giga-intervencióin keresztül olyan megvalósult projektekig, mint a raumlabor Floating University Berlin projektje vagy a Thomas Heatherwick Studio nemrég elkészült New York-i, cölöpökön álló parkja.

A campus megtartotta moduláris szerkezetét, ezáltal flexibilitását és bővíthetőségét. A főépület a vízen elhelyezkedő, hexagon alakú Csopakart közösségi épület, ahol többek között az egyetem Gundel Károly étkezdéje is található, ahol a nagy választék miatt az esetleges ételallergiával rendelkező hallgatónak sem kell aggódnia, hogy nem találnak számukra megfelelő menüt. Ezen felül a Csopakart közösségi terei lehetőséget nyújtanak a három különböző kar tanulóinak az egymással való ismerkedésre, találkozásra, közös projektek kidolgozására. Új ötletek kidolgozására vagy egy kis elvonulás lehetőségéről a pihenőtermek gondoskodnak.

Forrás: Floatta
10/15
Forrás: Floatta

A hexagonhoz három nagy épület kapcsolódik, a három kar otthonaként. Modern előadótermek és kutatóhelységek, laborok találhatóak bennük, ezek a vízen lebegnek. Némelyikhez kapcsolódik egészségügyi központ. A parton helyezkedik el a kollégium, a könyvtár, egy kulturális rendezvényközpont, egy sportközpont és tanulóközpont.

A nyári időszakban az egyetem úszó épületei a tó egy adott pontjára úsztathatóak, és ott a Balaton hasonló - jövőbeli - lebegő egyetemeivel vagy iskoláival kapcsolhatóak össze. Ez segítheti a világ különböző pontjairól érkező diákokat az ismerkedésben és - nem utolsó sorban - még szórakozásra is lehetőséget adhat, például egy zenei fesztivál megrendezésére. A Floatta csapat a második forduló során ellátogatott a ZDA - Zoboki Építésziroda műterembe, ahol a makettezés alapvető technikáiba és egyéb rejtelmeibe avatták be a csapatot az ott dolgozó tervezők, mely eredménye, egy, az iskolások által önállóan kivitelezett campus-makett lett.

Forrás: Floatta
3/15
Forrás: Floatta

Az egyetem saját applikációval rendelkezik, ez a CSAPP, mely az elektromos roller rendeléstől és bérléstől, helységfoglaláson át, a menza aktuális menüjéig segíti a hallgatók életét és könyebb eligazodását a campuson. Zsófi, Víta és Vica online prezentációt záró szavaival élve: "Floating University Csopak 2041 - ott tali!"

 

Floatta csapat: Perlaky Zsófia, Schreiner Víta és Windtner Vica (Madách Imre Gimnázium, Budapest)

Felkészítő tanár: Gadanecz Éva (Madách Imre Gimnázium, Budapest)

Mentorok: Orlai Balázs (designer, a MOME oktatója) és Győrffy Rachel (építészmérnök, a MOME doktorandája)

 

Győrffy Rachel

Szerk.: Sulyok Georgina

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.