Mintagazdaság Uszkán
A Falufejlesztési Népjóléti Program Egyesület célja az, hogy a földdel rendelkező, de elszegényedett, munkanélküli vidéki lakosságot segítse új lehetőségekkel, oktatással és tanácsadással. Ennek első állomása az Uszkán üzemeltetett mintagazdaság, ahol gyógyteákat, zöldséget, gyümölcsöt termesztenek és kistesű állatokat tartanak. A sokrétű tevékenységet, számtalan funkciót foglalja keretbe Mészáros Zsuzsanna diplomaterve.
Diplomára készülődve olyan programot kerestem, amiért hosszabb távon is lelkesedni tudok. Abban biztos voltam, hogy vidéki témát választok, így vidékfejlesztésről kezdtem el írni előzetes kutatási anyagomat. Dolgozatírás közben találtam rá a Falufejlesztési Népjóléti Program Egyesületre, az ő programjukra készült a diplomatervem.
Puskás Ferenc agrármérnökkel, ENSZ-szakértővel a budapesti biopiacon találkoztam, ahol az FNPE kertjében termett gyógyteákat árulta. Elmesélte, hogy az Egyesület célja az, hogy a földdel rendelkező, de elszegényedett, munkanélküli vidéki lakosságot segítse új lehetőségekkel, oktatással és tanácsadással. Ehhez mintául a Gandhi-tanítvány Swaminatan professzor által életre hívott indiai képességfejlesztő centrumok szolgálnak. Feri bácsi jelenleg az uszkai, saját telkén dolgozik a környékbeliekkel, de szeretné kiterjeszteni tevékenységét más településekre is. Uszka 360 lelkes falu az ukrán határ mellett, lakosságának 80%-a cigány származású. A programról bővebben olvashatnak az építészfórumon korábban megjelent cikkben.
Számomra a leginspirálóbb a tervezési feladat összetettsége: a falu főutcájára néző, két, egymás mellett álló nadrágszíjtelek és a rajta álló házak viszonya, és a funkciók sokasága és képlékenysége. Hiszen a mintagazdaság agrár- és oktató feladatokat egyaránt ellát, az ide dolgozni érkező emberek munkájukért cserébe vetőmagokat, tanácsokat és hosszú távú segítséget kapnak ahhoz, hogy későbbiekben a saját telkükön megtermelt javakból megéljenek. A birtokon lakik egy gondok a családjával, aki az Egyesület megbízásából szervezi a mindennapi tevékenységet. Elképzeltünk egy kisebb feldolgozóüzemet is, ahol gyógynövényszárításra, lekvárfőzésre, savanyításra is lehetőség van. A birtokon gyógynövényeket, zöldséget, gyümölcsöt termesztenek, kistestű négylábúakat és baromfit tartanak - a mintagazdasági jelleg miatt mindenből van egy kevés. Nyaranta fogadhatnak diákcsoportokat, messzebbről érkező érdeklődőket is. Rengeteg fedett-nyitott térre van szükség ahhoz, hogy a szerszámokat, gépeket, terményeket elhelyezzék. A termelésen túl közösségteremtés és tudáscsere egyaránt célja a létesítménynek.
Kezdetekben a tervezési program egyre nőtt, a kerti funkciókkal együtt már-már átláthatatlan szövevénnyé vált. Ebben kezdtem el „rendet rakni": kék tollammal analízis-lapokat rajzoltam:
1. a telepítésről
A két telek fél-fél hektár nagyságú, egymás mellett húzódnak, a rajtuk lévő házak a falu főutcájára néznek. A környékbeli telkek is nagyjából fél hektárra rúgnak – a gazdaságban dolgozók jó, ha látják, hogy mire elég a fél hektár. A telkeket így összeolvasztottam ugyan, de a határvonal egyértelmű, és végül két hosszúházat terveztem.
2. a funkciók elrendezéséről
Igyekeztem létrehozni egy olyan alaprajzi állapotot, ami a gazdaság teljes körű működését mutatja. Ebben egyrészt minden elképzelt funkció jelen van, másrészt az erős szezonalitás miatt egy nyári állapotot terveztem meg. Ez az a merítés, ami később még átgondolható, tömöríthető.
3. a formálásról
A környéket járva a hozzáépítéseket kezdtem el figyelni: milyen irányban, hogyan és mit toldanak hozzá a parasztházakhoz, ebből következtettem a tervezendő szükségletekre és helyigényre. Figyelmes lettem arra a szokásra, hogy a toldalékokat és gazdasági épületeket fehérre meszelik, ez szépen összefogja a legkülönfélébb anyagokból készült épületegyüttest.
4. a szerkesztésről
A tervezés előrehaladtával rájöttem, hogy nem érdemes „befagyasztani" a funkciókat, kész ház helyett egy olyan struktúrát kell terveznem, amely befogadja a spontán építést, helyet hagy a bővítéseknek, változtatásoknak. Fontos szempont, hogy a beépítések során a használók fokozottabban azonosulhatnak a programmal, és az is, hogy ne erőltessünk olyan hierarchiát az ide érkezőkre, amelyet kulturális különbözőségek okán nem tudnak használni.
Így a hierarchikus elrendezést elvetettem, mind a szerkesztés, mind a felhasznált anyagok tekintetében homogenitásra törekedtem. Az eredmény két olyan hosszúház lett, ahol „egy tető alá" hozhatóak a szükséges funkciók. Fehérre meszelt, fa oszloperdő tart egy puha nádfedelet, az oszlopok közeibe, az üresen hagyott helyekre épülhetnek be a helyiségek. Ez a rendszer választ ad felépülés és működés körülményeire: az üres, befogadó házakat pályázati pénzből, profi segítséggel lehet megvalósítani, majd helyet adni a spontán építésre: az időről-időre érkező csekélyebb pénzösszegekből újabb helyiségeket lehet beépíteni a felmerülő szükségletek alapján.
Ez megfelel annak a furcsa ellentmondásnak is, miszerint egy ilyen vidéki, hagyományosan építészek nélküli építészeti helyzetbe tervezek. Támogatom a közösségi tervezést, az alulról induló kezdeményezéseket, de itt szükség van egy kezdő lökésre, felülről érkező segítségre ahhoz, hogy beindulhasson a szerveződés.
A két ház a telek felé nyit, a köztük levő udvar közösségi térként szolgálhat. A jelenleg itt álló házak közül a düledező cselédházat feláldoztam a szellősebb udvarért, a jobb állapotú másik két házat bekebelezi a hosszúház. A kucsmaszerű nádtetőt tartó oszloperdő merevségét a megmaradó és további merevítő falak adják. A tetőgerinc játéka és a ház szélességének változása a kezdeti stádiumban alakult ki, az ideális alaprajz nyomán, de úgy döntöttem, hogy ezt a befogadó struktúra tervezésénél is megtartom, mivel gazdagabb téri modulációs lehetőségeket eredményez. A nyersbeton alap, a tartóoszlopok és a tetőszerkezet képes fogadni a szükséges szigeteléseket, a kiállások kiosztása a szabad elrendezés miatt lehetőleg egyenletes. Spontán építéshez az anyagok széles skálája felmerülhet: az oszlopok közeibe húzott, fehérre meszelt téglafaltól a helyben szokásos meszelt, szőrös deszkán át a kifeszített vászonig.
Mészáros Zsuzsanna diplomaterve
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, építőművész szak 2011.
Konzulensem: Turányi Gábor DLA
Köszönet Puskás Ferencnek a programért, Mújdricza Péternek az opponenciáért, családomnak és segítőimnek az önzetlen támogatásért.
Kapcsolódó oldal:
13:06
Kedves Hozzászólók! Nagyon köszönöm, hogy írtak, éppen azért küldtem be ide a diplomatervezésemet, hogy halljak „külsős” véleményt is. Két felvetésre reagálnék, az egyik az épszerk, a másik a designer-téma. Nyilván tudják, hogy mi egyetemünkön kevés hangsúlyt fektetnek a műszaki tárgyak oktatására. Hallgatói önkormányzatosként próbáltam tenni azért, hogy több és alaposabb épszerk-oktatás kerüljön az órarendbe, sajnos egyelőre kevés sikerrel. Tisztában vagyok azzal is, hogy jobb lehetne a munka, ha a csomópontokról is készült volna egy tervlap. Foglalkoztam ugyan a tervezés során épületszerkezeti kérdésekkel, de sok méter pausz telerajzolása után be kellett lássam, hogy tényleg nem értek hozzá, és a dilettáns csomópont rosszabb, mintha nincs – így aztán ezeket a rajzokat nem dolgoztam fel a végleges lapokhoz. Mindenesetre érzem ennek hiányát, úgyhogy már meg is egyeztem egy céggel, hogy elmegyek hozzájuk „rabszolgának”, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a mérnökök között összeszedjem a hiányzó tudást – ez persze nem lesz könnyű, de állok elébe. A designer-kérdés érzékenyebb, hiszen úgy látom, még mindig arról van szó, hogy szükség van-e egyáltalán designerekre Magyarországon. Féléves dániai ösztöndíjam alatt a koppenhágai design-egyetemen tanultam belsőépítészetet – illetve térdesignt, ahogy ott nevezik. Ott a konstruktőröket és a designereket külön képzik, mindkét szakma egyformán megbecsült, senki nem próbál a hatáskörén túli feladatokat megoldani, hiszen kiválóan tudnak együtt dolgozni. Úgy vettem észre, hogy az együttműködés az, ami miatt a dán építészetet világszerte jegyzik. Véleményem szerint a design egy mesterség, ami ugyan nehezebben körülhatárolható, mint egy régóta elfogadott szakma, de semmiképpen nem elefántcsonttoronyba zárt művészet. Örömmel látom, hogy a designerek tevékenysége a luxustermékek létrehozása helyett egyre inkább a társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi problémák megoldására irányul. A terv utóéletéről: Puskás Ferenc agrármérnökkel, az Egyesület vezetőjével azt beszéltük meg, hogy a szakmai támogatásért cserébe a diploma kutatási- és képanyagát felhasználva segítek pályázni, hogy a képességfejlesztő program valóban beindulhasson. Ha bármi előrelépés is történik, már nem volt hiába. Ja, igen, és kaptam egy építőművész diplomát is!
13:34
@meszaros.zsuzsanna: Kedves Mészáros Zsuzsanna! Örülök, hogy megy előre a kezdeményezés. A dániai képzéshez csak annyit: Tudnia kell, hogy az Ön által tapasztalt designer és konstruktőr képzés szétválasztása szerte a világban megszokott, valóban külön képzik az architectort és az ingenieurt. Kérem azonban, legyen büszke arra, hogy - csaknem egyedülállóan - nálunk egyszerre képzik az építészt és a mérnököt. Emiatt van némi "szálkás" hangulata magyar építészmérnököknek egy grafika láttán, mert idehaza a "vonal" egyszersmind szerkezetet is jelent, a "rajz" léptékhelyes, "Uram bocsá'" kótázott tervet, de sajnos ennek ma már egyre kevesebb az elismertsége. Úgy gondolom, hogy Ön ezt a hungarikumot felismerte, ezért tisztelet illeti. Az Ön tehetségével nem javasolnám a "rabszolgálást", szerény véleményem szerint önálló építészmérnök közreműködővel sokkal több értékes tapasztalatra tehet szert. Sok sikert kívánok Önnek, a diplomájához gratulálok.
11:37
@meszaros.zsuzsanna: Kedves Zsuzsanna! Nem az Ön hibája, hogy a MOME nem meri felvállalni nyíltan, hogy nem épülettervezőket képez, hanem mint azt az ott folyó képzés (akkreditációja) is mutatja: ÉPÍTÕMÛVÉSZ MESTERKÉPZÉSI SZAK OSZTATLAN, EGYSÉGES KÉPZÉS A képzés célja olyan építész tervező művészek képzése, akik megszerzett ismereteik birtokában képesek magas művészi színvonalon és komplex műszaki szemlélettel, felelősen és elhivatottan ellátni az épített környezet alakításának építészeti feladatát az új épület és környezete (beleértve a műemléki környezetet is), az épületbelső kialakítás- és az épület-felújítás- tervezésének feladatköreiben. A képzés célja továbbá olyan művészi alkotások létrehozására képes szakemberek nevelése, akik művészeti, tudományos és mesterségbeli ismereteik révén, valamint az alkotó ember kulturális küldetését vállalva, képesek értéket teremtő, közvetítő és védő szerepre. Megfelelő ismeretekkel rendelkeznek tanulmányaik doktori képzés keretében történő folytatásához. Ezzel viszont egyben meg is szűnt a régi megfogalmazásban a belsőépítész tervező képzés. Mert az építészeti feladat csak egy ködös fogalom, lásd a jelenleg is érvényes szakmai besorolást: 2115 Építészmérnök Különböző rendeltetésű épületeket, épületszerkezeteket tervez és méretez, építéstechnológiákat dolgoz ki, a kivitelezést szervezi, koordinálja, ellenőrzi, valamint az épületek műszaki átadásával, fenntartásával, átalakításával, korszerűsítésével kapcsolatos teendőket látja el. Feladatai: 1. épületek tervezése, azok megvalósítására, illetve helyreállítására vonatkozóan részletes leírás és tervek készítése; 2. építészeti elméletek, módszerek kidolgozása és alkalmazása; 3. az építéssel kapcsolatos építéstechnológia megtervezése és megszervezése; 4. a kivitelezés helyszínének szemrevételezése és felmérése; 5. a kivitelezés szervezése és koordinálása, a minőség folyamatos ellenőrzésének megszervezése és végrehajtása, a kész épület műszaki átadása; 6. kapcsolattartás és egyeztetés a műszaki területek szakembereivel. Igaz, hogy itt megjelenik a belsőépítész is mint olyan, de aki építészmérnök (aki képes az épületet megtervezni, és megvalósítani), az ténylegesen nem pusztán designer! A belsőépítészek nyugodtan felvállalhatják, hogy ők csak designerek (és leginkább a belsőépítészezettel foglalkoznak, mert ehhez értenek és nem a házhoz!) nincs ebben semmi dehonesztáló! Ryhe Ui. Ez leginkább úgy alakult ki, hogy a meglévő okatógárda megpróbálta saját képére formálni a képzést, a helyett, hogy a képzés kimenetélére koncentrálnának (így váltak Önök építőművésszé). Ez természetesen nem csak a MOME sajátossága, - sajnos - ez több okatatási intézményben is rendre megtörtént és megtörténik (a Bsc - Msc ezt még pregnánsabban kimutatja), hogy a gombhoz szabják a nadrágot. De oda se neki, hisz a rektori konferncia szerint (mivel a hallagtó létszámot jelentősen csökkentik) majd 7 évenként új, meg új diplomát adanak a kezünkbe, úgy hogy a legvégén még benzikautasok is lehetünk!
07:31
szomorú lettem ennek a tervnek a lapjait végignézve – egy ilyen vidéki, falusi szituációban egy ilyen hosszúházas telepítés 4-5 fontos ismérvvel bír – mintha a fenti terv ezekből semmit nem tartana megfontolásra vagy követésre érdemesnek: i. a telepítés: a két ház majdnem oldalhatáron áll – de mégsem. az így oldalt kimaradó 1-3 méteres (néhol változó) sávok semmire nem használhatóak, ez tulajdonképpen a telek hasznos területének elveszejtése. a ház pedig az oldalhatáros viselkedés ismérveiről nem igazán tud (tájolásra nem érzékeny, [igaz, északjel sincs]). ii. a szerkezet: egy ilyen háznak nagyon egyszerű és világos szerkezete szokott lenni, évszázados hagyománnyal – az itteni szerkezetek hol túl sűrűek, hol túl ritkák, a hagyományos szerkesztéshez nincs közük, a térhasználatot is akadályozzák, érzésem szerint statikailag sem felelnek meg (szarufa-szelemen-oszlop hierarchia, letámaszkodások, vízszintes erők?). iii. a formálás – erről egy megjegyzést tesz a műleírás: „a toldalékokat és gazdasági épületeket fehérre meszelik”. ennél több kapcsolat szándékát én nem találtam a helyre, a szokásos építésmódra, a hagyományra… iv. alaprajz: ezt nem igazán találtam, inkább vázlatokat; a rajzokból sok minden nem derül ki (sajnos a pdf-ek is rossz minőségűek, így azokból sem). egy egyszerű környezetben egy egyszerű ház mintha egyszerű kérdésekre nem keresne válaszokat – ez az ami elszomorított.
07:33
@másik: Az uszkai ház terve kapcsán igaza van abban, hogy az alátámasztások megoldatlanok. Ha azonban ettől eltekintünk, és a formát valamint a funkciót nézzük, ígéretes világ tárul fel előttünk. Végre valaki újragondolja a hosszú, hagyományos magyar portát! Azt az épületszerkezetet, amely egybesorolta a lakótereket a gazdasági épületekkel. Amely megadta az állatok közelségét (a baromfitól a tehénig), anélkül, hogy egész nap a barmokkal szemközt kellene élni, azokat bámulni és szagolni. Ez a házszerkezet volt az, amely - hagyományos, jól kinyúló ereszének köszönhetően – esőben, hóban is megközelíthetővé tette az ólat, a baromfiudvart, a műhelyt, az istállót és a budit. A sógorom ma is ilyen házban lakik, és a mi nyaralónk is egy ilyen szerkezetű, régi, balatonfelvidéki parasztház reinkarnációja. Mondhatom, ragyogó. Nincsenek a szobákból áthallatszó kósza neszek, nem verődik vissza a szomszéd horkantása a „bensőségesen” L alakba fordított másik szárnyból (aminek eklatáns példája a Helikon Szálló, Keszthelyen. Javaslom, aludjanak egyszer ott, nyáron; 150 további boldog párnak lehetnek akusztikus ágyastársai…). Van persze hátránya ennek a hosszanti elrendezésnek is, a telekigénye, valamint a belső közlekedőfolyosó pazarló szükségessége.
18:38
@Pákozdi Imre: Tisztelt Pákozdi úr! Az uszkai "ház terve" kapcsán tisztelettel felhívom becses figyelmét, hogy a kisasszony nem építészmérnök, hanem építőművész, ennek okán a bemutatott rajzok nem tervek, hanem művészeti grafikák, a diplomarajz grafikai lapjai nem házat, hanem "térdizájn"-t ábrázolnak. Emiatt engedtessék meg nekem, mint az BME Épületszerkezeti tanszékén diplomát szerzett okleveles építészmérnöknek, hogy kikérjem magamnak a "ház" és a "terv" megjelölést (a "terv"-ért Reischl professzor úr anno a Lakó tanszéken gyilkolt, Gábor prof. ugyanezt tette az Épszerken a "ház"-ért). Emiatt - fenntartva, hogy a szándék nemes - félek, hogy ez csak egy fiókrajz marad, ami szerzett a kisasszonynak egy diplomát, ennyit ér, sem többet, sem kevesebbet.
19:11
@Bachorecz Ferenc: Kedves Bagra, Nem tudva, de nem is kutatva, hogy miért ilyen szálkás stílusban szól hozzá, biztosíthatom: az általam egyébként nem ismert "kisasszony" szándéka oly nemes, a művészi grafikák annyira meggyőzőek, másszóval a térdizájn olyan sikerült, hogy megérné műszakilag is megtervezni azt a házat. Ezt akartam volna írni - egyébként több, előttem szólóval együtt, csak éppen talán egy kicsit több pozitív hangsúllyal.
05:18
@Bachorecz Ferenc: Hadd csatlakozzam én is egy kicsit Bagra kajánkodásához: nem kéne kiakolbolítani a magyar építészettörténetből a csak egyszerűen József nádor Műegyetemet végzett mezítlábas építészmérnököket? Meg az olyan bizonyára kisstílű, szemellenzős professzorokat, mint Hauszmann, aki ha ilyen tervet vitt volna elé valamelyik hallgató, azt kérdezte volna, hogy mondja kedves kolléga kisasszony, hol van Uszkán vagy akármelyik másik alföldi faluban annyi erdő, amit ki kéne vágni az ilyen házakhoz? Az imént elborzadva számoltam össze egy másik cikkben, hány helyen osztogatnak az országban építész diplomát, pontosabban annak látszó tárgyat, egymásra tromfoló titulusokkal. Szükségünk van nekünk ennyi megkeseredett munkanélkülire, köztük olyan "építőművészekre", akik nem sokat tudtak meg arról, mi az, hogy építés? Építészmérnöknek lenni többé-kevésbé megbecsült szakma volt akkor, amikor a Műegyetem évente harminc ilyen diplomát adott ki, ami nem csak annak látszott, és csak ő adott ilyet. Ma pedig kb. fele annyit ér a munkaerőpiacon egy építészmérnöki diploma, mint egy villamosmérnöki. Talán nem véletlenül.
16:12
a kék tollas rendrakás mindent visz :)
19:05
A szándék nemes, a grafika szép, a koncepció érdekes, úgy tűnik Mészáros Zsuzsa megkapja - tán már meg is kapta - az építőművész diplomát. A neves és tapasztalt konzulens nevét olvasva eszembe jutott, hogy a diplomaterv készítése során gondolkodtak-e épületszerkezetben, műszaki megoldásban, megvalósíthatóságban, költségekben, mert ebből nem került bemutatásra semmi. Sajnálnám, ha a térdesign-ból nem lenne épület.
13:37
Uszkán tenni a jót jelképes erővel is bíró cselekedet és le a kalappal az ÉF előtt, hogy napirenden tartja az ottani kísérletet. De elismerésem a t. Diplomázónak is, érdemi módon rusztikus épületeinek megtervezéséért. Nagyon szép!
10:34
kapcsolódó videó itt: http://www.youtube.com/watch?v=yrIXrcdCqeU&feature=player_embedded