Helyek

Ne metropoliszt, hanem lakóhelyet

1/24

Budapest 2007, Szervita tér, Zaha Hadid terve

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

az új technológiák kiszabadították a házat saját épület-szerűségéből

Berlin 2006, Potsdamer Platz (fotó: Sárosi Anita)

Budapest 2007 – fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Dan Perjovski grafikái, Prága 2009 - Országos Műszaki Könyvtár, tervező: Projektil építésziroda - fotó: perika

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Constanta 2009, Románia, Spectrum Residencies, tervező: Mario Kuibus, re-act építésziroda - fotó: perika

Budapest 2008, Szervita tér, Zaha Hadid terve

?>
Budapest 2007, Szervita tér, Zaha Hadid terve
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
az új technológiák kiszabadították a házat saját épület-szerűségéből
?>
Berlin 2006, Potsdamer Platz (fotó: Sárosi Anita)
?>
Budapest 2007 – fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Dan Perjovski grafikái, Prága 2009 - Országos Műszaki Könyvtár, tervező: Projektil építésziroda - fotó: perika
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
?>
Constanta 2009, Románia, Spectrum Residencies, tervező: Mario Kuibus, re-act építésziroda - fotó: perika
?>
Budapest 2008, Szervita tér, Zaha Hadid terve
1/24

Budapest 2007, Szervita tér, Zaha Hadid terve

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

az új technológiák kiszabadították a házat saját épület-szerűségéből

Berlin 2006, Potsdamer Platz (fotó: Sárosi Anita)

Budapest 2007 – fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Dan Perjovski grafikái, Prága 2009 - Országos Műszaki Könyvtár, tervező: Projektil építésziroda - fotó: perika

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Constanta 2009, Románia, Spectrum Residencies, tervező: Mario Kuibus, re-act építésziroda - fotó: perika

Budapest 2008, Szervita tér, Zaha Hadid terve

Ne metropoliszt, hanem lakóhelyet
Helyek

Ne metropoliszt, hanem lakóhelyet

2009.07.21. 06:09

Cikkinfó

Szerzők:
Pásztor Erika Katalina

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
8

A mindenkori alulról jövő, közvetlen politikai aktivitást – vagyis a közügyekkel való foglalatoskodást – nem lenne szabad a szakmai, politikai és gazdasági magaslatokról ignorálni. Köztér, építészet és szobrászat - új felfogásban social art and design - pont az a terep, ahol ennek látványosan teret adhatna egy új várospolitika, pártoktól függetlenül. Lehetne éppen ez, a közös otthon a közös alap.Pásztor Erika Katalina írása.

egy újabb szobrászati szimpózium margójára

 

Budapest 2008, Szervita tér, Zaha Hadid terve
24/24
Budapest 2008, Szervita tér, Zaha Hadid terve

 

A köztéri szobrászat és a kortárs építészet ambivalens viszonyát mi sem jellemzi jobban mint az, hogy nem mondjuk ki: az ún. landmark, vagyis saját épített kontextusukból kiugró, az épített tájat radikálisan átrendező épületek már nem elsősorban házak, hanem (épület)szobrok. Formájukat sokkal inkább úgy alakítják az építészek, mint ahogyan a szobrászok dolgoznak, még alkotói módszereik is hasonlóak, bár más eszközöket használnak a modellezéshez (lásd Márton Enikő: Tervezési technikák evolúciója). A kontextustól való lehető legnagyobb függetlenséget követelve, ez a léptékváltás szobor és épület-szobor között a 20. század végi (sztár)építészetben szinte kötelezővé vált.

 

 

Budapest 2007, Szervita tér, Zaha Hadid terve
1/24
Budapest 2007, Szervita tér, Zaha Hadid terve

 

Az építészeti kontextust – léptékénél és méreténél fogva - érintetlenül hagyó szobor általában egy adott köztér valamely kitüntetett pontjába kerül, hangsúlyt adva az adott térnek vagy tér-résznek. Felülethez nyomva, reliefként vagy épületszobrászati elemként kiemel, díszít, vizuális hangsúlyokat teremt, vonzza a tekintetet és a figyelmet. Ugyanakkor az egyes épületszobrászati és szobrászati elemek nem zárják ki egymást, vagyis egy-egy térben sokféle ilyen kiemelés megfér egymás mellett a zsúfoltság érzete nélkül, összességükben a térre mutatnak, a teret komfortosítják. Nagy felületek és terek esetében például csökkentik a nyomasztóan nagy méreteket, belakják és egyben berendezik, emberléptékűvé szelídítik azt.

 

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
2/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

 

 

Az épület-szobor a léptékváltás miatt ezzel szemben teret követel, mintegy szétnyomva maga körül azt a kontextust, városszövetet, amibe kerül, minden más körülötte lévő szobrászati elemet maga alá gyűrve, a teljes figyelmet magának követeli.

 

 

az új technológiák kiszabadították a házat saját épület-szerűségéből
3/24
az új technológiák kiszabadították a házat saját épület-szerűségéből

 

Mivel a huszadik század végére a város közterei az ismert mediális csatornákon túl a figyelem-gazdaság kitüntetett értékesítési helyszínei lettek, egy-egy ilyen épület pusztán méreténél fogva is   kiemelt kommunikációs eszközzé vált, szobrászati igényű kialakítása, az épített táj átrendezése már messze nem csak szobrászatról, építészetről és művészetről szól. A gazdasági és technológiai hatalom – más szóval a hatásra való képesség – reprezentációjaként elsősorban helykijelölő, (többféle értelemben is) pozicionáló szerepük van. Ezek az épületek nem csak szobrok, hanem gigantikus méretű interaktív médiafelületek, amelyek sötétedéstől hajnalig anyagtalan, efemer képözönné transzformálják a teret. A tévé, reklám  - és időnként a médiaművészet is - kiköltözik a közterekre szórakoztatni.

 

 

Berlin 2006, Potsdamer Platz (fotó: Sárosi Anita)
4/24
Berlin 2006, Potsdamer Platz (fotó: Sárosi Anita)

 

Ebben a városi kontextusban az állandósult változás és jelenidejűség dominál. Az érzékszervekre kétségtelenül nagyobb hatást gyakorló, lenyűgöző épület-szobrok árnyékában a kétségek közé szorult történeti szobrászat egyfajta anakronisztikusságot sugall, mintha kiesett volna a felgyorsult tempóban rohanó kortárs városból: helyükre PR akciós tehenek és elefántok kerülnek, legalább a változásra és átmenetiségre való minimális kötelezettség feltételeit kielégítve. A köztéri szobrászat megmaradó és értékesnek tartott darabjait pedig a köztéri múzeum – az enyészetre ítéltetett közösségi emlékezet - állandóan újragondolt gyűjteményeként tartjuk számon.

 

Budapest 2007 – fotó: Arató Aliz
5/24
Budapest 2007 – fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
6/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
7/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
8/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

 

 

Az állandóan visszatérő kérdés, hogy mi is van a kortárs szobrászattal, valójában a közterekről szól. Ma itt durva vizuális háború dúl az egymással versengő (kereskedelmi, politikai, kulturális stb.) üzenetek között, amit vagy szabályozunk valamiképpen vagy nem. A szabályozás egyfajta koherens értékrend lenyomata, tehát ha ez hiányzik, akkor túl nagy a kakofónia az értékek artikulációjában és csak a pénzhatalom diktál: lehetetlen konszenzusos szabályokat alkotni. A kortárs köztéri szobrászat kérdése szorosan összefügg azzal, hogy milyen köztereket akarunk magunknak csinálni, s a közterek milyensége pedig attól függ (állítólag) a demokráciában, hogy a többség milyen értékeket preferál. De még ha működne is a demokrácia, akkor is gondot okozna annak beazonosítása, hogy tulajdonképpen milyen értékeknek milyen köztér-kép felel meg és fordítva.

 

 

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
9/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

 

Az építészet politikai kérdés (is), ami korántsem csak az alkotókon (szobrászokon és építészeken) múlik. Miközben az építészek többsége folyamatosan hárít (az építészet design és nem politika), mindig ott lebeg a szemük előtt a nehezen kikerülhető megrendelői diktátum vagy éppen az aktuális (és a természetesen nem teljesen elfogulatlan) zsűri. Az elmúlt húsz év politikai kultúrájának nem része az épített környezetről való politikai gondolkodás, vagyis az, hogy a verbális politikai üzeneteket leképezzük az épített környezet különböző modelljeire, városra, falura, tanyára, útra, nemzeti parkokra (stb.), s legfőképpen köztér-víziókra és fordítva. A neoliberalizmus megteremtette a maga számára azt a metropolis imázst, amiről - miután a periférikus, lokális terekben egyértelművé vált ellentmondásossága és diktatórikussága - most szívesen lemondanánk. De vajon van-e helyette más, ha nem akarunk sugárutakat, diadalíveket és felvonulási tereket építeni? 

 

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
10/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

 

 

Az, amit például pályázatok látványtervein láthatunk, többnyire csak egy elnagyolt és közhelyes kereskedelmi utópia gondolkodás nélkül összeollózott vizualizációja, a virágzó globális üzleti csomópontok ideáinak importja. Minden egyes köztéri látványterv (közvetve vagy sem, de) politikai üzenetet – középtávú jövőképet - hordoz. Naná, hogy a látványterveken egyetlen nemkívánatos elemet sem lehet látni. Öt-tíz éven belül, a projekt végére majd flottul megoldjuk az egyre súlyosabb társadalmi problémákat, és mindenki heppi lesz, vagy egy huszárvágással kitiltjuk azokat, akik nem illenek a (látvány-város) képbe. A távolság a valóság és az elhitethető jövőkép között egyre nő, és a menő specialisták (tervezők, fejlesztők) úgy tesznek, mintha nem is vennék észre, hogy politikai elhülyüléshez, demagógiához asszisztálnak, remek építészeti formákkal és sok esetben lenyűgöző kreativitással.

 

 

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
11/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
12/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
13/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
14/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
15/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

 

 

Ha a politikai realitásokat nézem, sokkal hihetőbb lenne a sok kicsi és megvalósítható projekt, mint néhány kollektív eladósodásba sodró gigantikus EU-torzó. S ha már nagy dolgokról is kell álmodni, hát az legyen egy autonóm, nap- szél- és geotermikus energiával működő, zöld és bicajos város, mint sem egy politikai ambíciók önkielégítése miatt adósságcsapdában vergődő büdös metropolis. A kicsi ügyekhez könnyű lenne kicsi köztéri elemeket kitalálni: biciklitárolókat, utcabútorokat, civil hirdetőtáblákat, szobrokat, graffitti falakat, szőlőlugasokat, ivókutakat, nyilvános gördeszkapályákat stb. S a tragikomikus ebben az, hogy ezek jó része diplomatervként, kezdő design vállalkozások knowhow-jaként (pl. Kukorelli Péter és Orlay Balázs bringaparkolói) már rég készen vannak. Apropó: miért is hagytuk, hogy a civil lakosság teljesen kiszoruljon a város nyilvános kommunikációs felületeiről? Mert valakinek nem tetszenek a cetlis hirdetések? Vagy mert senki sem tudja elképzelni, hogy ezt lehetne másképp? Mert nem láttunk még rá példát? S miért hagyjuk, hogy unalmas köztereink még unalmasabbak legyenek a beetetésnek szánt látványtervekben terjesztett humortalan és identitás nélküli semmitmondás által? A város graffitti mentesítése az egyik ilyen legálságosabb projekt, fontoskodó PR kampánnyal körítve. A felületesség helyett helyzetfelismerésen alapuló, releváns koncepció kellene és persze közös akarat.

 

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
16/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
17/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
18/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

Dan Perjovski grafikái, Prága 2009 - Országos Műszaki Könyvtár, tervező: Projektil építésziroda - fotó: perika
19/24
Dan Perjovski grafikái, Prága 2009 - Országos Műszaki Könyvtár, tervező: Projektil építésziroda - fotó: perika

 

Hajrá, újuljon meg a szobrászat és a köztéri design, támogassuk az új ötleteket, hajrá social art&design, hajrá gerillák, akik élhető és belakható városban, s legfőképpen olcsó, akár közösségi munka által, újrahasznosított anyagokkal is kivitelezhető közterekben, udvarokban, árnyat nyújtó fákban, time-based art, vagyis időalapú művészetnek tekintett terekben és kertekben gondolkoznak. S hajrá nem kihasználatlan mélygarázsokban és ingatlanpanamákban érdekelt, gyalog-járó, sportos politikusok és megrendelők, akik értik a korszellemet (Zeitgeist?). Maholnap, a sok pofára esés után a kommunikációs szakma kiválóságai a lózungok helyett elkezdenek talán azon gondolkozni, hogy milyen legyen végre az otthonunk, a város. A politika építészeti (és művészeti) analfabétizmusát és az építészet politikai impotenciáját művészeti és design kurátorok, kommunikációs és propaganda-zsenik gyógyítják, akik képesek hidat építeni szavak és képek, politikai tartalmak és város-víziók között. A terep szűz, egy becsődölt neoliberális metropolis helyett lehetne például lakóhelyet építeni.

 

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
20/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

 

 

Ha valaki a jó öreg LGT-t dúdolgatva - „Miénk itt a tér, mert mi nőttünk itt fel"... -, veszi a fáradságot és elsétál a Gödörhöz a hét bármelyik estéjén tavasztól őszig, és van némi fantáziája (mert ez a szakmája, vagyis kitalál dolgokat), akkor rögtön látja, hogy mi az, ami hiányzik, mi az a design, amit (akár rehabosoknak munkát adva) a városi közterek számára olcsón le lehet gyártani, s milyen szobrászat az, amiben kedvét leli az a sok száz, aki nem plázákban szeret kvaterkázni.

 

 

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
21/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

 

De persze ehhez kellene egy nagy levegőt venni, mutyizás, látszat-akciók és import-víziók helyett minőségi, érzékeny és bátor politikát, hovatovább tér(!)-politikát csinálni. S hogy tovább álmodjam a szebb jövőt, vajon minek kellene megtörténnie ahhoz, hogy egy-egy köztér-felújítási program ne valami levajazott biznisz legyen unalmas és sokad-osztályú termékekkel, hanem abban a helyi kicsik (design vállalkozások és gyártók) kapjanak lehetőséget? Milyen tornádónak kell itt végigsöpörni ahhoz, hogy korrupció és bürokrácia helyett végre értelmes és olcsó, takarékos projektekkel a helyi kreativitásnak is(!) teret adjanak? Micsoda gazdaságélénkítő hatása, micsoda turistákat vonzó minta és milyen klassz arculat lenne! (Ehelyett évek óta valami releváns identitás-tautológiáért komoly városmarketingesek verejtékeznek.)

 

 

Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz
22/24
Budapest, 2007 - fotó: Arató Aliz

 

A mindenkori alulról jövő, közvetlen politikai aktivitást – vagyis a közügyekkel való foglalatoskodást – nem lenne szabad a szakmai, politikai és gazdasági magaslatokból ignorálni, mert annak bizonyíthatóan soha nem lett jó vége. Köztér, építészet és szobrászat - új felfogásban social art and design - pont az a terep, ahol ennek látványosan teret adhatna egy új várospolitika, pártoktól függetlenül. Lehetne éppen ez, a közös otthon a közös alap.

 

Constanta 2009, Románia, Spectrum Residencies, tervező: Mario Kuibus, re-act építésziroda - fotó: perika
23/24
Constanta 2009, Románia, Spectrum Residencies, tervező: Mario Kuibus, re-act építésziroda - fotó: perika

 

 

Pásztor Erika Katalina   

Vélemények (8)
Stop Szmog
2009.08.03.
00:16

Ezt a hosszút olvastam, hátha mást is érdekel:

Romkocsmák, kocsmaromok - romvárosbanjepe | vasárnap, 2009. augusztus 2.

http://hungary.indymedia.org/node/13404

 

Dragan Primitity
2009.07.24.
16:25

Teljesen jó, kritikus, de előremutató írás. Egyetlen problémája, hogy kisír belőle az LMP szavazat, de ez legyen vele a legnagyobb baj.

EMA
2009.07.26.
09:53

@Dragan Primitity: Nem ártana tudomásulvenni, hogy a politika minősége alapvetően befolyásolja az életünket. Ahelyett, hogy a regnáló hatalom seggét nyalja a munkáért ácsingózó épitész, lehet gondolkodó értelmiségi is, aki résztvesz a politika formálásában, hogy aztán a leghumánusabb és legszakmaibb munkát végezhesse egy értelmesen tevékenykedő politikai elittel együttműködve! 

Nem kell eljátszani a véres bifszteket zabáló álatbarátot, aki nem képes a vágóhidon kinyitni a szemét! Inkább legyen tizezer aktivan politizáló épitész, akiknek a szavára kénytelen odafigyelni a politikai elit, mint ugyanennyi talpnyaló és pocsékul dolgozó finnyás művész.

Eva M. Amichay városgazdász, újságíró

Dragan Primitity
2009.07.28.
08:10

@EMA: Félre értettél, az "LMP"-t idézőjelben értettem. Hippit is mondhattam volna, de az "LMP" talán árnyaltabb jelentéssel bír. A cikk viszont tényleg tetszik, és abban is egyetértek, hogy nem kellene belenyugodni a passzív, mindent kritizáló, értelmiségi szerepbe.

Hartmann György Sándor
2009.07.28.
13:13

@Dragan Primitity: Kedves Dragan!

Nem tévesztendő össze a Lokomotív GT, az LMP-vel!

Ryhe

Bognár Botond
2009.07.23.
21:46

Teljesen egyetértek a fent írtakkal, és kifejezetten tetszik, hogy a kritika mellett konkrét és programszerű javaslatai vannak!Legszívesebben a jelenlegi és az aspiráns városvezetők figyelmébe ajánlanám!!B

marianna
2009.07.22.
09:37

És vízitaxikat a Dunára!

EMA
2009.07.21.
16:59

Végre egy cikk, amivel maximálisan egyetértek!

Eva M. Amichay városgazdász, újságíró

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.