Épületek/Lakóépület

Szintézis a város szélén – T23 Villa

1/18

T23 Villa – RAPA Architects – emeleti alaprajz

?>
T23 Villa – RAPA Architects – emeleti alaprajz
?>
T23 Villa – RAPA Architects – földszinti alaprajz
?>
T23 Villa – RAPA Architects – metszet
?>
T23 Villa – RAPA Architects – helyszínrajz
?>
T23 Villa – RAPA Architects – fotó: Batár Zsolt
?>
T23 Villa – RAPA Architects – fotó: Batár Zsolt
?>
T23 Villa – RAPA Architects – fotó: Batár Zsolt
?>
T23 Villa – RAPA Architects – fotó: Batár Zsolt
?>
T23 Villa – RAPA Architects – fotó: Batár Zsolt
?>
T23 Villa – RAPA Architects – fotó: Batár Zsolt
?>
T23 Villa – RAPA Architects – fotó: Batár Zsolt
?>
T23 Villa – RAPA Architects – fotó: Batár Zsolt
?>
T23 Villa – RAPA Architects – fotó: Batár Zsolt
?>
T23 Villa – RAPA Architects – fotó: Batár Zsolt
?>
T23 Villa – RAPA Architects – fotó: Batár Zsolt
?>
T23 Villa – RAPA Architects – fotó: Batár Zsolt
?>
T23 Villa – RAPA Architects – fotó: Batár Zsolt
?>
T23 Villa – RAPA Architects – fotó: Batár Zsolt
1/18

T23 Villa – RAPA Architects – emeleti alaprajz

Szintézis a város szélén – T23 Villa
Épületek/Lakóépület

Szintézis a város szélén – T23 Villa

2022.10.07. 11:14
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Pszota Dalma

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
RAPA Architects, Reisz Ádám, Juhász Janka, Arató Levente, Varga Koritár Krisztián

Vélemények:
2

T23 Villa

URL:
RAPA Architects

Tervezés éve:
2017-2020

Építés éve:
2019-2020

Bruttó szintterület:
400 m2

Stáblista

Építészet: Reisz Ádám, Juhász Janka, Arató Levente, Varga Koritár Krisztián

Belsőépítészet: Dékány Annamária

Tájépítészet: Vincze Tamás, Kalotay-Záhoczky Ráhel

MÉD:

A RAPA Architects T23 Villa nevű, nemrégiben átadott háza szintézist teremt: város és erdő, tervező és megrendelő találkozik a város szélén.

A megrendelő egy korábbi terv alapján szavazott bizalmat Reisz Ádámnak, a RAPA Architects vezetőjének, így megbízó és építész együtt láttak neki a megfelelő telek kiválasztásának, mely során több lehetséges helyszín is felmerült, mielőtt megtalálták a ház végső helyét.

A város szélén található, nagy szintkülönbségű telket karéjszerűen veszi körbe az erdő; eredetileg már állt itt egy ház, mely nem használta ki a telek nyújtotta előnyöket, a természethez való kapcsolódási pontokat. A megrendelő számára fontos volt a telek egyik legjobb adottsága, a városra néző panoráma, ez kiegészült az erdő látványának felfedezésével, melyet később tudatosan behoztak a házba. A szabálytalan alaprajzú, több tömböt magába foglaló épület már csak az elhelyezkedése miatt sem lehet mindennapi ház, a város látképe és a természet intenzív jelenléte közösen formálják a T23 karakterét. A tervezők igyekeztek úgy kielégíteni a megrendelő igényeit, hogy a lokációból fakadó lehetőségeket is kiaknázzák. Az öttagú, egy felnőttkorú és két kamasz gyerekes család olyan otthont szeretett volna, ahol a belakható, finom atmoszféra és a racionális megoldások találkoznak egymással.

/18

A tervezők a kétirányú panorámára reflektálva helyezték el a ház funkcióit, eltérve a szokásos elrendezési megoldásoktól. A nappali, a közösségi terek és a master bedroom kisebb erkélyekkel kiegészülve az emeleten kaptak helyet, a nappali látképe a városra, míg a hálószoba a zöld domboldalra fókuszál. A szülői háló és fürdőszoba konzolos tömegét záró szintmagas üveg fala is szembe fordul az erdei panorámával, így a szoba szinte lebeg az erdőszéli meredek telken. Egy kert szintjéhez kapcsolódó második nappali is helyet kapott a ház földszintjén, ahol a gyerekek szobái, dolgozószoba, a fedett teraszon nyári konyha, és a kültéri medence találhatóak.

A meredek telek adottságaihoz alkalmazkodva, a házbelső jelentősebb szintkülönbségektől való megóvása érdekében a ház tömegének tömbjei eltérő magasságúak, az különböző funkciók eltérő igényű belmagasságait biztosítva, és erősítve a kívül megjelenő szoborszerű hatást. Ezt a hatást a visszafogott monolit hatású szintmagas lábazatra helyezett felső tömeg plasztikusságának kontrasztja tovább erősíti.  Azaz a tömeg nem a szobrászati ambíciók céltalan kielégítése, hanem nagyon is funkcionális alapokon nyugvó elrendezés eredménye.

/18

A villa tördelt tömege mellé olyan homlokzati borításra volt szükség, amely nem elnyomja vagy unalmasság teszi, hanem épp ellenkezőleg: kiemeli a ház építészeti karakterét, melyhez szervesen hozzátartozik az erdő (a természet) jelenléte is. Kérdés volt, hogyan lehet egy teljesen mai “idegen" testet elhelyezni úgy a telken, hogy az természeti környezetével párbeszédben legyen. A klasszikus természetes anyagok, mint a fa vagy a kő használatát elvetették, igyekezve kerülni a szokványos didaktikus válaszokat és a romanticizáló természetidézést, helyette a környezettel való kommunikációra került hangsúly, tükröződő borításban materializálódva. A homlokzat borítása bronzszínű fémötvözetből készült a T23-ra szabva. A kiválasztási folyamat során a tervezők és a megrendelő többféle ötvözetet, polírozást és anyagkísérletet is megvizsgáltak, hogy kiválaszthassák a házhoz és környezetéhez leginkább illő borítást, a választás végül egy londoni gyár ötvözetére esett. A fényekkel és tükörképekkel való játék a koncepció része, az önmagában is hullámzó, precízen rögzített felületen látható fény- és színjáték minden napszakban és évszakban más képet mutat.

/18

A terület sajátosságai a kert kialakításában is megjelennek: a koncepció keretében a kert virágos rét, mely természetességével kiegészíti a villa és az erdő találkozásának erőteljes atmoszféráját, anélkül, hogy a megszokott kertkapcsolatos családi házak motívumrendszerét idézné fel.

A villa energetikai kialakításában fontos szempont volt, hogy nagy ingadozásokat is lefedni képes rendszer épüljön ki, mely optimális programozással, a napelemek és a hőszivattyú racionális alkalmazásával alacsony fogyasztást tud fenntartani.

/18

A T23 tervezésénél az egyik legfontosabb filozófiai alapvetés az alkalmazkodás volt. A tervezők szerint nincs két egyforma adottságú telek és megrendelői igény, elengedhetetlen a rugalmasság, az építészeti helyzetek felismerésére és megoldására törekvő nyitottság és a megbízóval való őszinte párbeszéd. A megbízó, a körülmények és az inspiráció intervallumában zajlik a tervezés, az építész szintetizálja e három tényezőt, funkcionális, műszaki és esztétikai tartalommal bíró épületet létrehozva.

Pszota Dalma

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (2)
Reki
2022.10.04.
09:35

Egyre elképesztőbb és embertelenebb építészei példákat láthatunk. A szépség iránti vágy teljesen kiveszett a mai építészekből?

renzo
2022.10.05.
11:20

@Reki: Nem ennek az épületnek a védelmében mondom, de... A Séf és szakmája sem azt tartja finomnak, amit a gyorséttermek által formált és kielégített "közízlés". Azt hogy a közízlést és a szakmait kell-e, lehet-e közelíteni, az már egy érdekesebb kérdés minden területen.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

KÁLI SZOBROK // Egy hely

2022.09.02. 14:53
00:04:59

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Nézőpontok/Történet

LÖVŐHÁZ UTCA // Egy hely + Építészfórum

2022.09.02. 14:51
00:09:05

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk