Épülettervek/Tervpályázat

Tornácok hazája - A CAN Architects megvételben részesült terve a Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola pályázatán

1/20

Borítókép. Tornácok hazája.

Az iskola előtti köztér. Látványterv: Sárdi Krisztina

Cantrális kápolna az Úr asztala köröl. Látványterv: Tóth Sándor

Tornácok és buckák. Látványterv: Sárdi Krisztina

Alsós központi tér. Látványterv: Tóth Sándor

Iskola a buckák között. Látványterv: Sárdi Krisztina

Sutos osztályterem. Látványterv: Tóth Sándor

Tornác és tetőkert. Látványterv: Sárdi Krisztina

Kápolna axonometria.

Aula axonometria.

Tornác axonometria.

Felsős tanulóház axonometria.

Alsós tanulóház axonometria.

Funkcionális elosztás axonometria.

Helyszínrajz.

Földszinti alaprajz.

Emeleti alaprajz.

Sportcsarnok alaprajz.

Szolgálati lakás alaprajz.

Főhomlokzat és metszet.

?>
Borítókép. Tornácok hazája.
?>
Az iskola előtti köztér. Látványterv: Sárdi Krisztina
?>
Cantrális kápolna az Úr asztala köröl. Látványterv: Tóth Sándor
?>
Tornácok és buckák. Látványterv: Sárdi Krisztina
?>
Alsós központi tér. Látványterv: Tóth Sándor
?>
Iskola a buckák között. Látványterv: Sárdi Krisztina
?>
Sutos osztályterem. Látványterv: Tóth Sándor
?>
Tornác és tetőkert. Látványterv: Sárdi Krisztina
?>
Kápolna axonometria.
?>
Aula axonometria.
?>
Tornác axonometria.
?>
Felsős tanulóház axonometria.
?>
Alsós tanulóház axonometria.
?>
Funkcionális elosztás axonometria.
?>
Helyszínrajz.
?>
Földszinti alaprajz.
?>
Emeleti alaprajz.
?>
Sportcsarnok alaprajz.
?>
Szolgálati lakás alaprajz.
?>
Főhomlokzat és metszet.
1/20

Borítókép. Tornácok hazája.

Az iskola előtti köztér. Látványterv: Sárdi Krisztina

Cantrális kápolna az Úr asztala köröl. Látványterv: Tóth Sándor

Tornácok és buckák. Látványterv: Sárdi Krisztina

Alsós központi tér. Látványterv: Tóth Sándor

Iskola a buckák között. Látványterv: Sárdi Krisztina

Sutos osztályterem. Látványterv: Tóth Sándor

Tornác és tetőkert. Látványterv: Sárdi Krisztina

Kápolna axonometria.

Aula axonometria.

Tornác axonometria.

Felsős tanulóház axonometria.

Alsós tanulóház axonometria.

Funkcionális elosztás axonometria.

Helyszínrajz.

Földszinti alaprajz.

Emeleti alaprajz.

Sportcsarnok alaprajz.

Szolgálati lakás alaprajz.

Főhomlokzat és metszet.

Tornácok hazája  - A CAN Architects megvételben részesült terve a Szigetszentmiklósi Református  Általános Iskola pályázatán
Épülettervek/Tervpályázat

Tornácok hazája - A CAN Architects megvételben részesült terve a Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola pályázatán

2025.05.20. 07:52

Projektinfó

Tornácok hazája - A CAN Architects megvételben részesült terve a Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola pályázatán

Tervezés éve:
2024

Bruttó szintterület:
7600 m2

Stáblista

Építészet: CAN Architects

Vezető Tervező: Cseh András, Élő József, Köninger Szilárd, Németh Dávid, Tátrai Ádám

Építész munkatárs: Timár Anna Zorica, Szekeres Dávid, Sógor Abigél          

Forgalomtechnika: NYÉK Soft Tervező Kft. - Nyitrai Zsolt

Látványterv: Sárdi Krisztina, Tóth Sándor

Beruházó: Dunamelléki Református Egyházkerület

A magyar népi építészet lakóházánál a tornác, mint kint és bent közötti fedett-nyitott tér az, ami éves dramaturgiában is lehetővé teszi az élet pulzálását. Mérete és arányai a benne zajló cselekményekhez igazodva alakulnak, de a szellemiség ugyanaz: az egész év során minél több időt tölteni kint. A CAN Architects az átmeneti terek tudatos alkalmazásával hívja a tanulókat a természetes és épített környezet párhuzamos használatára.

A klaszteres szervezésű iskola tanulóházai különböző korosztályok otthonai, az aktuális fejlődési igényeknek megfelelően. Pszichológiai, környezetpszichológiai és pedagógiai szempontok alapján alakulnak mind a közösségi, mind az osztálytermek. Tanulási táj, közösségi közlekedőterek szervezik az életet, melyek néhol akusztikai függönnyel ideiglenesen leválasztva oktatási teremként, fejlesztőként szolgálnak, de szünetben vagy az informális és non-formális tanulás idején szabadon felhasználhatóak. Ezáltal a kettős használat által kihasználtságuk maximalizálódik, ami a fenntarthatóság legfőbb fokmérője.

Helyszínrajz.
15/20
Helyszínrajz.

TANTERMEK
A tantermek esetében a szigorú raszterből szerkesztett, négyzetes, két-két oldalukon természetes fénnyel megvilágított terek biztosítják, hogy időtlen, értékálló, a jövő kihívásait rugalmasan, minimális átalakításokkal optimálisan biztosító iskola épüljön. Az alsósoknak a nemzetközi L-alakú osztályteremből továbbfejlesztett Sutos Tanterem épül: egyik szára puha suttá alakul, amely az elvonulás, meseolvasás, mozgás tere az osztályon belül. A pedagógiai váltás egy-egy óra közben is lehetséges, átrendezés nélkül, helyváltoztatással. Felsőben dinamikusabb pedagógiai folyamatok zajlanak, váltakozik a frontális oktatás, egyéni vagy kiscsoportos munka, nagycsoportos foglalkozás. A Forgó Tanterem geometriáját a beépített belsőépítészet alakítja, pedagógiai, környezetpszichológiai, iskolaépítészeti és akusztikai kutatások alapján. Az alaprajz különböző oldalai felé fordulva, a könnyű padok gyors átrendezése után eltérő pedagógiai helyzetekben ideálisan használható tereket kapunk. A beépített bútor beülhető ablakpárkányai még a sut emlékét hordozzák, de már a tinédzserkor komolyságával.

Aula axonometria.
10/20
Aula axonometria.

Sutos osztályterem. Látványterv: Tóth Sándor
7/20
Sutos osztályterem. Látványterv: Tóth Sándor

TÁJÉPÍTÉSZET
Az új Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola a kisváros diákjainak életét szervezi, melyhez kültérben is szükség van egy olyan közegre, mely sokszínű, nyugodt és biztonságos, ahol egyszerre lehet csendesen elvonulni és közösségben önfeledten játszani. A Bucka neve, története és domborzati adottságai ideális terepet biztosítanak egy befogadó, sokszínű kültéri tanulási, sport és közösségi környezet kialakításához.

TÁJ, UDVAR, ERDŐ
Ezek azok a fogalmak, melyeket szem előtt tartva alakultak ki a kert egyes zónái. A terület szíve maga az iskola, ahol a gyermekek szellemi és lelki nevelése történik, e tömeg körül, öbleiben korcsoportonként saját kültéri tanulási tájak biztosítják a szabadban történő oktatás lehetőségét. A burkolt felületet füves udvar követi, ahol elszórtan megjelennek különböző szabadtéri funkciók és játszó elemek. A telek határához közeledve egyre vadregényesebbé válik a terület, szabadon telepített, sűrűbb növényzet veszi át a helyet, melyet ligetszerű erdő követ, ezáltal fákkal keretezve és körbeölelve az iskolát és annak teljes területét.

Tornácok és buckák. Látványterv: Sárdi Krisztina
4/20
Tornácok és buckák. Látványterv: Sárdi Krisztina

FOGADÓ ÁTRIUM
Az iskolába a főépület és a kápolna között húzódó előtető alatt belépve, a fogadó átriumon keresztül érkezünk. Ez remek hely az iskola előtti-utáni találkozásokra, beszélgetésekre, a szülők itt várhatnak a gyerekekre, vasárnaponként pedig templomtérként, templomkertként fogadja a közösséget istentisztelet előtt és után is. Az átrium az aula, a nagyterem és az étkező szabadtéri kiegészítése is, akár asztalokkal belakható teraszként.

AMFITEÁTRUM
A sportpálya mellett nagy lépcsős nézőtér simul az emeletnyi szintkülönbséget adó buckára. A szünetekben kedvelt hely, sokan találkoznak itt kisebb-nagyobb csoportokban. A kültéri sporteseményeknél és ünnepségeknél ez a kedvenc lelátó, az iskola teljes közösségének ikonikus csoportképei is itt készülnek. Az amfiteátrum mellett nyílik a sportcsarnok belső használatú bejárata, így a gyerekek könnyen és védetten átszaladnak átöltözni.

TANULÓTORNÁC
A burkolt felület a tanulóházak sarkának átmeneti tereit folytatja, az épület szerkezeti ritmusának kivetüléseként. A korcsoportonként kialakított tanulási helyek mindegyikénél megjelenik a süllyesztett, úgynevezett tűzrakó tanulási helyzet. Az alsós diákok területén iglu formájú mászóka és kuckó található, míg a felsősöknél közösségi hinta. Mindkét elem a körből származtatható, ezzel elősegítve és erősítve a csoportos együttlétet.

Tornác axonometria.
11/20
Tornác axonometria.

Aula axonometria.
10/20
Aula axonometria.

MEZŐ
A burkolt szigeteket füves mezők veszik körbe, amiben elszórva megjelennek különböző kültéri játékok és olyan funkciók, melyek a gyermekek testi és lelki nevelését segítik elő.
Az alsós diákok közelében alakítottunk ki egy alacsonyabb dombot, melynek lábánál egy nagyméretű homokozó kapna helyet. A kettő közötti kapcsolatot a tereplejtést lekövető csúszdák és mászókötelek biztosítják. A felsősökhöz közel, a sportcsarnoktól délre helyeztük el a sporttájat, multifunkcionális sportpályát, ahol a kispályás futballpálya mellett megjelennek különböző sportasztalok és további pihenést szolgáló elemek is. A két korcsoporthoz tartozó területen elszórva megjelennek veteményesek, melyek a gyermekek önfenntartó és környezettudatos nevelését segítik elő, illetve természetes ülő- és mászófelületek – mint például a holtfák és farönkök –, melyek a szabadtéri tanulás eszközei. A dél-nyugati oldalon egy nagyobb, gyepes mező fut le egészen a telekhatárig, ami az épületből kitekintve a figyelmet a szomszédos tóra tereli, ezáltal kapcsolatot teremtve a környező tájjal.

LIGET
A mezőn túl, a terület határvonalán ligetszerű, sűrű növénykiültetés jelenik meg, mely vadregényessé és izgalmassá teszi a szabadtérben történő játékot. A magasabb növényzet a a füves mezőbe olykor benyúlik, ezáltal elvonulásra alkalmas zugokat lehatárolva. A kert sarkában egy nyírfák által körbetelepített, védett tisztás jött létre, ahol közös tábortüzet lehet rakni vagy akár kültéri istentiszteletek helyéül is szolgálhat.

Cantrális kápolna az Úr asztala köröl. Látványterv: Tóth Sándor
3/20
Cantrális kápolna az Úr asztala köröl. Látványterv: Tóth Sándor

Iskola a buckák között. Látványterv: Sárdi Krisztina
6/20
Iskola a buckák között. Látványterv: Sárdi Krisztina

KÁPOLNA – KÖZÖSSÉG ÉS IGE
A kápolna tere a legegyszerűbb: négyszögletű tér, ahol a gyermek és felnőtt közösség padokon körbeüli az úrasztalát. Közöttük áll a szószéken az igehirdető lelkész, mögötte a falon a kápolna toronyszerkezetén keresztül átsejlő napfény játéka jelöli a szakrális teret. Nem nagy hely, de ez a lelki tanulási táj mégis jelentős térkontrollt ad a hívő kezébe: leülhet a padlóba süllyesztett, a sutokat és leülőket idéző nagy lépcsőkre, helyet foglalhat a fal mellett bárhol a padon vagy akár a kettő közé betett székeken, megszokottabb módon. Centrális szerkesztésének köszönhetően a tanári értekezletek, kiscsoportos beszélgetések intim tereként is jól belakható tér.

CAN Architects

Szerk.: Borenich Levente

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.