Közélet, hírek

Véget ért az M3-as metró 5,5 éve tartó rehabilitációja

1/3

A felújított Nagyvárad téri metróállomás. Fotó: Gulyás Attila

A felújított Nagyvárad téri metróállomás. Fotó: Gulyás Attila

A felújított Nagyvárad tér állomáson átadták az M3-as metróvonalat. Fotó: Gulyás Attila

?>
A felújított Nagyvárad téri metróállomás. Fotó: Gulyás Attila
?>
A felújított Nagyvárad téri metróállomás. Fotó: Gulyás Attila
?>
A felújított Nagyvárad tér állomáson átadták az M3-as metróvonalat. Fotó: Gulyás Attila
1/3

A felújított Nagyvárad téri metróállomás. Fotó: Gulyás Attila

A felújított Nagyvárad téri metróállomás. Fotó: Gulyás Attila

A felújított Nagyvárad tér állomáson átadták az M3-as metróvonalat. Fotó: Gulyás Attila

Véget ért az M3-as metró 5,5 éve tartó rehabilitációja
Közélet, hírek

Véget ért az M3-as metró 5,5 éve tartó rehabilitációja

2023.05.22. 14:07

Az ország legforgalmasabb vasútvonala, az M3 metróvonal felújítási munkálatai 2017 novemberében kezdődtek, a metróvonal teljes infrastruktúrája megújult. A BKV beruházásában megvalósuló, öt és fél éve tartó rehabilitáció a Lehel tér és a Nagyvárad tér átadásával zárul május 22-én, kora délutántól újra minden állomáson megállnak a szerelvények.

Május 22-én hivatalosan is véget ért az M3-as metró 5,5 éve tartó, teljes körű rehabilitációja. A május 22-i átadó esemény a Nagyvárad téri állomás peronszintjén sajtótájékoztatóval kezdődött, a résztvevőket a BKV Zrt. vezérigazgatója, Bolla Tibor köszöntötte, aki egy mesterséges intelligencia által az esemény kapcsán írt szöveget is felolvasott. Beszédet mondott többek között dr. Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, Agnes Monfret, az Európai Bizottság regionális és várospolitikai főigazgatóságának magyarországi programvégrehajtásáért felelős egységvezetője, Navrasics Tibor területfejlesztési miniszter, valamint Karácsony Gergely főpolgármester.

Budapest leghosszabb, 20 állomásos metróvonalának felújítási munkálatai 2017 őszén az északi szakasszal kezdődtek. 2019 márciusában adták át az Újpest-központ és a Lehel tér közötti részt, majd a déli szakasz megújítása következett, amit 2020 októberében adtak át.  2022 májusában a középső szakasz három állomása, a Kálvin-tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák nyitotta meg kapuit az utazóközönség előtt. Ezt követte a Ferenciek tere, a Deák Ferenc tér, majd idén márciusban a Nyugati pályaudvar, az Arany János utca és a Dózsa György út megállók átadása.

A felújított Nagyvárad tér állomáson átadták az M3-as metróvonalat. Fotó: Gulyás Attila
3/3
A felújított Nagyvárad tér állomáson átadták az M3-as metróvonalat. Fotó: Gulyás Attila

Hétfő kora délutántól a Lehel tér és a Nagyvárad tér is bekapcsolódik az utasforgalomba, így átalakul a forgalmi rend a belvárosban, véget ér a metrópótlás. Május 21-én Karácsony Gergelyközösségi oldalán mondott köszönetet a felújításban részt vevő szereplőknek: „Köszönet az Európai Uniónak, Magyarország Kormányának, az előző városvezetésnek, a kivitelezést levezénylő BKV-nak, a metrópótlást megszervező BKK-nak, a tervezőknek, a kivitelezőknek és annak a sokszázezer utasnak, akiknek évekig nélkülözniük kellett a metrót" - írta a főpolgármester.

A felújított Nagyvárad téri metróállomás. Fotó: Gulyás Attila
1/3
A felújított Nagyvárad téri metróállomás. Fotó: Gulyás Attila

A középső szakasz állomásainak felújítását a SWIETELSKY Építő Kft. végezte, a vágányok felújításáért a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. felelt. A Nagyvárad tér állomás tervezője Brückner Dóra (Bognár Kft.), a Lehel teret a Sporaarchitects jegyzi. Az utolsó két megálló egy év alatt újult meg, a rehabilitációjuk 2022. május 14-én kezdődött. A BKV tájékoztatása szerint a két utolsóként felújított állomás az M3-as metróvonal különleges szerkezetű és jelentőségű megállóhelyei, fordítóállomásokként is kulcsszerepet játszanak. A Nagyvárad tér utasterét meleg árnyalatokkal, képzőművészeti alkotásokkal és attraktív lámpasorral díszítették. Az állomás bejáratánál kényelmi mozgólépcsők segítik a közlekedést és két lift biztosítja az akadálymentes lejutást a peronszintre. A Lehel téri megálló szerkezetileg is átalakult, megszűnt a galériaszint átjárhatósága. Az utastérben acéllemez burkolatok futnak végig, a nyers anyaghasználatot élénk színű felületfestések ellenpontozzák. A második lépcső helyére két lift épült, amelyek a peron és az aluljárószint közötti akadálymentes kapcsolatot biztosítják. A metrófelújítás keretében a Lehel téren lift is készül, ez a hatósági engedélyezés folyamatát követően júliustól lesz az utasok számára használható.

A Lehel tér és a Nagyvárad tér metróállomásokkal a közeljövőben részletesen is foglalkozunk majd az oldalon. 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.