Épületek/Örökség

Visszaadni a várat a Veszprémieknek – FOTON Audiovizuális Központ

1/30

Skicc

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Glázer Attila

Fotó: Glázer Attila

Fotó: Nóbik Orsolya

Fotó: Nóbik Orsolya

Fotó: Nóbik Orsolya

Fotó: Szabó Ágnes

Fotó: Szilvási Csaba

Fotó: Szilvási Csaba

Fotó: Toroczkai Csaba

?>
Skicc
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Jaksa Bálint
?>
Fotó: Glázer Attila
?>
Fotó: Glázer Attila
?>
Fotó: Nóbik Orsolya
?>
Fotó: Nóbik Orsolya
?>
Fotó: Nóbik Orsolya
?>
Fotó: Szabó Ágnes
?>
Fotó: Szilvási Csaba
?>
Fotó: Szilvási Csaba
?>
Fotó: Toroczkai Csaba
1/30

Skicc

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Jaksa Bálint

Fotó: Glázer Attila

Fotó: Glázer Attila

Fotó: Nóbik Orsolya

Fotó: Nóbik Orsolya

Fotó: Nóbik Orsolya

Fotó: Szabó Ágnes

Fotó: Szilvási Csaba

Fotó: Szilvási Csaba

Fotó: Toroczkai Csaba

Visszaadni a várat a Veszprémieknek – FOTON Audiovizuális Központ
Épületek/Örökség

Visszaadni a várat a Veszprémieknek – FOTON Audiovizuális Központ

2023.10.19. 17:26
MÉD

Projektinfó

FOTON Audiovizuális Központ

Tervezés éve:
2021

Építés éve:
2023

Stáblista

Vezető tervező:
Nóbik Orsolya,
Szilvási Attila

Építész munkatárs:
Kiss Gábor János

Műemlékvédelmi szakértő:
Rácz Miklós PhD

Épületszerkezetek:
Kapovits Géza / ARTHESEUS kft.

Tájépítészet:
Balogh Péter István,
Patka Zsuzsa Kincső,
Major József / s73 kft.

Tartószerkezetek:
Rezgő Erik / Rezgő Mérnöki Iroda

Épületgépészet:
Lantos András, Varga Tamás / LANTERV kft.

Épületelektromosság:
Berendi Péter

Tűzvédelem:
Németh Krisztina

Közműtervező:
Petrovai Péter

Konyhatechnológia:
Kaszab Piroska

Generálkivitelező:
Kuti és Fia kft.

Megbízó:
Veszprém 2030 Műszaki Infrastruktúra Fejlesztő Kft.
8200 Veszprém, Mártírok útja 11. 

Tulajdonos és Építtető:
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata
8200 Veszprém, Óváros tér 9.

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

A FOTON Audiovizuális Központ építészeti megoldásaival törekszik a régi és új harmóniájának megteremtésére, miközben egy kortárs, emblematikus épülettel gazdagítja Veszprémet. 

A műemléket érintő komplex tervezési feladat négy egymással szorosan összefüggő elemből tevődött össze: a barokk Simoga-ház ház (jelenlegi Csikász Galéria) udvarában található szintén barokk-kori melléképület (az 1985-ben épült bővítményével együtt történő)  átalakításából és kulturális térként való hasznosításából, a Tűztorony környezetének (udvar és gyilokjáró) megújításából egy rendezvénytér kialakításával, a korábban parkolóként használt Simoga-udvar megújításából, valamint a melléképületből korabeli külső lépcsőn megközelíthető, legutóbb szabadtéri szórakozótérként használt, egykori alsó-függőkert kezeléséből.

Előzetesen megfogalmazott tervezői célkitűzések

A tervezett funkció és helyszín adta lehetőségek vizsgálandók városszöveti vonatkozásban is. A projekt során lehetőség adódik a város kulturális szövetének átstrukturálására, a meglévő SZÍNHÁZ-HANGVILLA lineáris kereszttengely térbelivé bővítésére: az új kulturális együttes hangsúlyával létrejöhet egy SZÍNHÁZ-HANGVILLA-VÁRÉLMÉNYHELY háromszög, mely lefedi a belvárost magát is, jótékony kölcsönhatásban az Erzsébet-liget menti kulturális tengellyel.

Az adottságok és lehetőségek kreatív integrálásával megvalósulhat egy hely, amely egyszerre ad otthont a veszprémi kultúrának, ünnepnapoknak és hétköznapoknak. Megszűnhet az a szomorú állapot, hogy a várba felsétálók a Vár utcán végiggyalogolva igazi élmény (térélmény, bolyongás, itt-ott elidőzés) nélkül távoznak. („VISSZAADNI A VÁRAT A VESZPRÉMIEKNEK!") Mindez és a tény, hogy az Európa Kulturális Főváros jelentette rang hosszútávon jótékonyan hathat a város identitására, felveti a létjogosultságát egy emblematikusan megjelenő építészeti gesztusnak a várban.

A sebhellyé vált, 80-as évekbeli bővítmény ésszerű okokból mindenképp megtartandó, az építészeti koncepcióba szervesen adaptálható. A tervezett új bővítés-ráépítés anyaghasználatát, megjelenését tekintve lehetőleg legyen egyszerre mai és a műemléki környezetbe illeszkedő, azzal egy egységet alkotó, miközben legyen vizuálisan leválasztható környezetétől (az eredeti részek és azok együttese észlelhető maradjon). Mindeközben a bővítés segítse az eredeti térstruktúra értelmezését, mindenütt annyit, és pont annyit adjon az egészhez, amennyi szükséges és kívánatos.

Skicc
1/30
Skicc

Fontos, hogy a Simoga-udvar és Tűztorony-udvar artikulálttá váljon. Az új építés építészeti megfogalmazása segítse a térhatárok kirajzolódását, a két udvar bántó összefolyása mentén húzódó Művészetek Háza igazgatási épületének kettőssége is feloldható ezáltal.

Az alsó-függőkertbe levezető barokk-kori lépcső tengelyessége hangsúlyozandó (ahogy a 80-as évekbeli bővítmény eredeti bejárati kialakítása is tette), az épületegyüttes bejáratának erre a tengelyre helyezésével. Ezen tengely térsora egyfajta átmeneti teret alkosson (például kültéri jellegű burkolat alkalmazása), érzékeltetve, hogy ez egykoron kültér volt, és az akkor még fedetlen lépcső kötötte össze a felső udvart az alsó-függőkerttel.

Tervezett kialakítás, építészeti válaszok

Palánkvár

A bővítés esetében törekedtünk arra, hogy a különböző nézőpontokból való feltárulás során ne érzékeljük nagyobbnak a tömeget, mint amekkora kívánatos. Ennek eszközei a szabálytalan sokszög alaprajz, szabálytalan sokoldalú test, az áttörtség, illetve anyaghasználat voltak. Anyaghasználatában, megjelenésében a függőleges szálcement deszkák révén egyrészt a palánkvárakat idézi, másrészt installáció jelleget mutatva az EKF2023 mementójaként  a várudvar állandó térszervező díszleteként maradhat az utókorra, a műemléki elemekről vizuálisan leválasztva. A játékos hézagos deszkafelület révén egyszerre tömör és légies.

A szálcementdeszka-felület elválaszthatatlan egységet, hártyát képez az egyedi tartószerkezetet adó, épületet „cekkerként" körbevevő, rombuszháló mintázatú rácsstruktúrával. Ez a hártya hol az épülethez simul, hol izgalmas átmeneti tereket kialakítva elválik tőle, a nagy üvegfelületekkel pedig változatos fény-árnyék-tér játékot generál.

A szálcement hártya az épület tetejére mint ötödik homlokzatra is átfordul, a Tűztoronyból letekintők számára is homogén tárgyként, a „királynék ékszeres szelencéjeként" láttatva a „palánkvárat".

Fotó: Jaksa Bálint
21/30
Fotó: Jaksa Bálint

Kaputorony

A bővítmény tömege a Simoga udvar sarkában letámaszkodó kaputoronyként jelenik meg, a kulturális együttes bejárataként. A barokk eredetű lépcsőlejárat tengelyét kijelölve feloldja a 80-as évekbeli bővítmény csatlakozásának bizonytalanságát. A kaputorony lényeges eleme a burkolat részeként készülő függőleges felirat, mely a cégért hívatott helyettesíteni építészeti grafikai elemként.

Projektálható felület

Az emblematikus megjelenést finomítja a homlokzati felület projektálhatósága. A program szerint előtérbe kerülnek a digitális művészetek, melyek alkotásainak homlokzaton történő, időben változó megjelenése izgalmas élményt adhat.

Élmény-terasz

A 80-as évekbeli bővítmény tetején kialakuló, bárki által bejárható felső terasz egyszerre tud „kerthelyiség", rendezvény- vagy szabadtéri kiállításhelyszín lenni. A deszkahártya mögötti flexibilis vetítőteremmel összenyitva pazar távozási élményt nyújthat a moziteremből kilépőknek.

Fotó: Nóbik Orsolya
25/30
Fotó: Nóbik Orsolya

Várfaláttörés –„Simoga-lépcső"

A külső térstruktúra lényeges eleme az alsó-függőkert akadálymentesítéséhez tervezett nyitottlépcsős átjáró. A pinceszinti faláttörés egykori pincelejáróhoz illesztésével létrehozott „alagút" összekötést biztosít a Simoga-udvar és a függőkert között, feloldva az alsó függőkert eddigi zsákszerű zártságát. Az eredeti barokk pincelépcső feltárásánál előkerültek a lépcsőfokok fagerendáinak falfészkei, az alattuk megmaradt téglaboltozattal. A lejárót egy corten acél lépcső rekonstruálja, kétoldalt a falfészkek jelölésével; a járófelületbe lézervágással „csúszásmentesítő gravírozásként" a ház eredeti építőjének, Simoga György kanonoknak verssorai kerültek, témájuk Veszprém környékének leírása. A szabadlépcső felett pedig egyfajta „sóhajok-hídja" köti össze az épület két traktusának belső helyiségeit. Erre a lépcsős átjáróra nyílik az akadálymentesítő folyosó a pince végében, kapcsolatot teremtve az épület közlekedőmagjával.

Fotó: Nóbik Orsolya
26/30
Fotó: Nóbik Orsolya

Funkciók és egyéb összefüggések

Az épület funkcionális kialakításának és téri struktúrájának, tömegalakításának alapvető kiindulási pontját adták a meglévő adottságok.  Ennek egyik lába az épület elhelyezkedése volt, a három különböző, nagyszerű adottságú udvar fókuszpontjában. Másik lábát az alsó függőkertbe levezető (egykoron kültéri, kerti) barokk lépcső meglévő pozíciója adta, a harmadikat a szerkezetében és funkciójában is megtartásra ítélt, 80-as években épült, jelenleg „sebhelyszerű" bővítmény vasbeton tömbje a pincébe vezető hangsúlyos lépcsővel, és a negyediket az egy intézményhez tartozó, jelenleg egymás mellett létező kulturális egységek izgalmas, komplex rendszerré szervezhetősége jelentette.

Fotó: Toroczkai Csaba
30/30
Fotó: Toroczkai Csaba

A három udvar mindegyike más karakterű, az épülettel mégis szerves egységet alkotnak. A Simoga-udvar a megérkezés helye, a térszervező elemként tervezetten ültetett, koros Simoga-fával. Az alsó függőkert az elvonulás helye, parteres kialakítású díszkerttel és intim hangulatú szabadtéri rendezvényhellyel, többfunkciós acélpergolával. A rekonstruált gyilokjáróval keretezett  Tűztorony-udvar a nyüzsgés helye. Itt található a szabadtéri színpad, zöldbe simuló nézőtérrel, mely a csoportos és magányos megpihenés, szemlélődés helyéül szolgál. (Fesztivál esetén mobil lelátóval 5-600 fősre kiegészíthető, valamint a gyilokjáró, mint karzat veszi körbe.)

Fotó: Jaksa Bálint
19/30
Fotó: Jaksa Bálint

Az épület bejárata a Simoga-udvarhoz kapcsolt, alsó-függőkertbe levezető lépcső tengelyében áll, és tovább hangsúlyozza a palánkvár-szerű tömeg nyúlványaként formált kaputorony. A látogató a lépcsőtérbe érkezik meg, mely megidézve ennek egykoron kültéri jellegét, a külső térburkolattal megegyező burkolatot kapott. A lépcsőtérhez közvetlenül kapcsolódik a büfé-kávézó, a hallként és kiállítótérként egyaránt funkcionáló szalonnal. A szalonból opcionális átjárást biztosít az északi barokk épületrészben kialakított rendezvény- és kiállító terembe (f.12) a „sóhajok hídja". A büfé és szalon terében, valamint a kiállítótérben a korábban lecsupaszított téglafalak és boltozatok a tudományos dokumentáció alapján műemléki, strukturált vakolat-felületképzést kaptak, szürkével tört drapp színben (pl. CEMIX RENTI FEIN). A szalon terében az ’50-es évekbeli várfaláttörések helyén megmaradt falfülkék raktárakként, mosogatóként hasznosultak, a játékos farácsozatnak köszönhetően optikailag megszűntek. A farácsozat, a szalon fakocka burkolata és a filigrán szerkezetű homlokzati nyílászárók a történeti melléképülethez igazodnak.

A függőleges közlekedés tere a meglévő háromkarú lépcsőn túl egy új, derengő megvilágítású, játékos geometriájú VIAPLANT (üveg közötti növényhártya) korláttal kísért lépcsővel bővült.

Fotó: Jaksa Bálint
11/30
Fotó: Jaksa Bálint

A dongaboltozatos pincében annak érdekében, hogy a tér átlátható maradjon, egy origami geometriájú, fabordázatos üvegfallal leválasztva készült el az akadálymentesített átkötő folyosó, valamint a mobilfallal egybenyitható két projektterem a Művészetek Háza számára.

A gépészeti berendezések egy része a padlástérben, másik része pedig az előadóterem előtere fölötti lapostetőn kapott helyet, a tetőre is ráforduló homlokzati hártya pergolája alatt.

km07 Építész Műterem

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.