Közélet, hírek

Ybl Miklós-díjas építészek 2008

1/11

Lukács István

?>
Lukács István
?>
Nagy Iván
?>
Patartics Zorán
?>
Puskás Péter
?>
Zoboki Gábor
?>
Lukács István, Puskás Péter, Zoboki Gábor, Nagy Iván, Fegyverneky Sándor, Patartics Zorán
?>
Eltér István és Zoboki Gábor
?>
Nagy Iván és Tótpál Judit
?>
Nagy Iván és Tótpál Judit
?>
balról: Puskás Péter,  Zoboki Gábor, Lukács István, Nagy Iván, Patartics Zorán, Fegyverneky Sándor, Újhelyi István és Kálmán Ernő
?>
balról Lukács István, Puskás Péter, Zoboki Gábor, Patartics Zorán és Nagy Iván
1/11

Lukács István

Ybl Miklós-díjas építészek 2008
Közélet, hírek

Ybl Miklós-díjas építészek 2008

2008.03.13. 13:08

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Lukács István, Patartics Zorán, Nagy Iván, Puskás Péter, Zoboki Gábor

Vélemények:
24

Dosszié:

A díjazottak Lukács István, Nagy Iván, Patartics Zorán, Puskás Péter és Zoboki Gábor.Képes tudósítás a március 13-ai átadásról, az Építészek Házából

A Magyar Építőművészek Szövetségének (MÉSZ) székházában március 13-án rendezett bensőséges ünnepségen dr. Újhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára adta át az építész szakma legrangosabb állami kitüntetését, az Ybl Miklós-díjat. Az 1848-as forradalom közelgő évfordulója alkalmából tartott átadáson jelen volt Fegyverneky Sándor országos főépítész és Kálmán Ernő DLA építész, a MÉSZ elnöke.

 

2008-ban Ybl Miklós-díjban részesült:

Lukács István

Lukács István
1/11
Lukács István

Lukács István és építész társa, Vikár András együttes munkássága példaértékű Budapest fejlődésében. A főváros folyamatos átépülése során, a foghíjak beépítése, új irodaházak és lakóparkok tervezése, városi szövetbe illesztése terén kiemelkedő eredményeket értek el. Egy olyan időszakban, amikor különösen nehéz az építészeti minőség biztosítása, Lukácsék megtalálták azt az alkotói módszert, amely a fennmaradás mellett a kellő szakmai színvonal megtartását is biztosította. Mindezen túl, a lakásépítés körében újszerű beépítési modelleket, struktúrákat dolgoztak ki, és alkalmaztak eredményesen. Példamutató építészi tevékenységük elismeréseképpen már eddig is több rangos díjban részesültek. (Vikár András építész 2006-ban kapott Ybl-díjat.)
 


Nagy Iván

Nagy Iván
2/11
Nagy Iván

Eddigi munkássága a Főváros jelentős pontjain megvalósított nagy irodaházak tervezésében csúcsosodik ki, emellett családi házai is kiemelkedő alkotó készségét mutatják. Épületei jól illeszkednek környezetükbe, belső téralakításuk humánus és nagyvonalú; mentes azoktól a sablonoktól, amely a tömeges méretekben épülő irodaházakat általában jellemzi. Az Építész Mesteriskolában kifejtett oktatói tevékenységgel jelentős részt vállal a fiatalok szakmai továbbképzéséből, ami egyben a közösség iránti felelősségtudatát is mutatja.



Patartics Zorán

Patartics Zorán
3/11
Patartics Zorán

Építészi pályafutása kezdetétől tehetségével, a legkülönbözőbb feladatok iránti fogékonyságával, és alaposságával keltett figyelmet. A pécsi Gandhi Középiskola tervezéséért először, a gyulai Főposta tervezéséért másodszor kapott Pro Architectura Díjat. Megvalósult nagyobb munkáit minden esetben országos tervpályázaton nyerte el, emellett pécsi lakóházai is kimagasló színvonalúak. Sokoldalú építészi munkásságának szerves része oktatói és publicisztikai tevékenysége.

 



Puskás Péter

Puskás Péter
4/11
Puskás Péter

Változatos építészi munkássága Miskolcra és térségére összpontosul. Megvalósult alkotásai között, az új épületek mellett rekonstrukciók, városi terek és településrendezések is megtalálhatók. A leégett híres miskolci deszkatemplom rekonstrukciójáért Pro Architectura Díjban részesült. Aktív részese a miskolci építész szakmai közéletnek.

 

 

 

Zoboki Gábor

Zoboki Gábor
5/11
Zoboki Gábor

Eddigi építészi pályafutásának csúcspontja a budapesti Művészetek Palotája, amellyel nem csak országos, de nemzetközi elismeréseket is kiváltott. Az építészeti minőség és fantázia tekintetében nem kevésbé jelentősek más megvalósult középületei valamint lakóházai. Munkássága jól példázza, hogy a kiemelkedő építészeti eredményekhez az alkotói tehetség mellett határozott karakter és sokoldalú műveltség szükséges.

 


képek az átadásról

Lukács István, Puskás Péter, Zoboki Gábor, Nagy Iván, Fegyverneky Sándor, Patartics Zorán
6/11
Lukács István, Puskás Péter, Zoboki Gábor, Nagy Iván, Fegyverneky Sándor, Patartics Zorán

Eltér István és Zoboki Gábor
7/11
Eltér István és Zoboki Gábor


Nagy Iván és Tótpál Judit
8/11
Nagy Iván és Tótpál Judit

Nagy Iván és Tótpál Judit
9/11
Nagy Iván és Tótpál Judit

balról: Puskás Péter,  Zoboki Gábor, Lukács István, Nagy Iván, Patartics Zorán, Fegyverneky Sándor, Újhelyi István és Kálmán Ernő
10/11
balról: Puskás Péter, Zoboki Gábor, Lukács István, Nagy Iván, Patartics Zorán, Fegyverneky Sándor, Újhelyi István és Kálmán Ernő

balról Lukács István, Puskás Péter, Zoboki Gábor, Patartics Zorán és Nagy Iván
11/11
balról Lukács István, Puskás Péter, Zoboki Gábor, Patartics Zorán és Nagy Iván



Ybl Miklós és az építészek, építőmesterek VII. ünnepe

Vélemények (24)
Maurice Tennessee
2008.06.14.
10:36

Kedves An-archista Barátom!

Látom átvetted a staféta botot.Neked is csak azt tudom megismételni,amit korábban mondtam Sityunak:nem kellene félrebeszélni!Most Puskás Péter Ybl-díja kapcsán kérdeztem meg a véleményeteket ill. fejeztem ki fölháborodásomat.Taba Benő hogy jön ide?Róla is beszélhetünk, esetleg amikor megkapja a Kossuth,vagy Széchenyí-díját.Vagy amikor fölteszi a következő munkáját az ÉF-re.Ha igazán konstruktív akarsz lenni,köszönettel venném szakmai véleményedet a még oly' borús helyzetben készitett fotókon ábrázolt P.P. házakról.

Üdv:                                       M.T.

Maurice Tennessee
2008.06.05.
16:33

Kedves Tanító Úr!

Úgy látom eljutottunk a mátészalkai esethez /nem Trabantot,hanem Mercédeszt és nem osztogatnak, hanem fosztogatnak.../ ill. lassan bontakozik a kabátlopási ügyem.Bevallom őszintén, fáradok, de azért még néhány reflektálás belefér:

1.Természetesen az általad fölajánlott választékból a 4.változatra gondoltam,

2.pontosan azért , mert konkrét ügy és tettenérhető dolgokról szól /szólhatna/,

3.nem úgy, mint azok a témák, melyeket a későbbiekben -gumicsontként-fölajánlottál,

4.nem értem, miért beszélsz az érintettségemről-az elfogultság árnyékát vetve rám-,hacsak nem építészi mivoltomra utalsz, akinek nem mindegy mi zajlik az országban,

5.Továbbra sem kaptam választ a tegnap föltett kérdéseimre,szerintem Belőled, Belőletek hiányzik a kurázsi, hiszen folyamatosan-igaz nagyon képzetten és fölkészülten-mellébeszéltek!

sityu
2008.06.05.
18:41

@Maurice Tennessee: Köszönöm a megszólítást. Mert bár egyrészt túlzás, másrészt nem volt ilyen szándékom, de úgy érzem talán rászolgáltam: jó irányba kezd alakulni kezdeti érdes hangvételed (hangsúlyozom, ez az én személyes véleményem, másnak biztos más a véleménye... de ameddig nem sértem meg a moderálási alapelveket, s nem tiltanak ki, s időm is engedi, s kedvem is van rá, hát elmondom; oszt' lesz aki egyetért, s lesz aki nem, lesz aki kioktatásnak veszi, s lesz aki véleménynek)

Akkor szokás szerint a válaszaim -a fölvetéseknek megfelelő- vázlatpontokban (nem a kioktatás miatt, hanem mert nekem így egyszerűbb, s lehet, hogy követhetőbb is):

Örülök választásodnak.Lehet, hogy konkrét és tettenérhető, csak ez a Te szövegeidből nem igazán derül ki. Tagadhatatlan, hogy Miskolc és környéke fontos pontja hazánknak, de úgy érzem, nem vagyok egyedül azzal, hogy nem sok ismeretem van a szakma ottani közállapotairól, személyes ügyeiről (nem hogy BAZ megyéről, de még a nekem szomszédos BácsKK, vagy Békés megye ügyeiről sem - talán szomorú, de így van, s nem biztos, hogy csak az én hibám). Viszont:itt lett volna a lehetőség, hogy (főleg, mivel álnéven kezdted a megszólalást) beavass bennünket a 'szaftos' részletekbe, urambátyámos nexusokba...s ha már belevágtál, összeszedhetted volna a döntéshozással kapcsolatos háttérinformációkat...Őszintén irígyellek, hogy neked a pályázatokkal, díjszabással és a társadalmi elismertségünkkel kapcsolatos problémák másodlagosak. Én sajnos napi szinten érzem ezeknek a problémáknak a megoldatlanságát. S félreértetted: én nem az eredeti témáid helyett és nem felajánlottam; pusztán csak jeleztem, hogy én ezeket fontosabbnak gondolom (s a PP Ybl-díjával kapcsolatos parttalan vitánál hasznosabb, általánosabb eredményekkel is kecsegtetőnek). Érintettség: na ez valóban ingoványos téma. De kész vagyok megkövetni Téged, mert az ezirányú szövegeim nem tényeken, hanem csak feltételezéseken, következtetéseken, érzéseken alapultak:a felfokozott hangnem;álnéven történő publikálás (félreértés ne essék, általánosságba azt egy jó dolognak tartom, hogy az interneten anoním módon is meg lehet jelenni - ez ad lehetőséget, hogy az ember olyan dolgokat is fölvethessen, amik miatt hátrányok érhetnék a való életben);érintettséged a BNP-vel kapcsolatban;ha jól tudom Te is a környéken tevékenykedsz;az a frusztráció, amit az itt publikált munkáidra kapott hozzászólások hangneme okozhatott; bevallom, nekem az volt az érzésem, hogy végre kapva kaptál az alkalmon, hogy most Te fikázhass valakit abban az alpári stílben, amit Te kaptál korábban; (bevallom emlékszem azokra a bejegyzésekre, azoknak is zavart a hangneme, annak ellenére, hogy a házakat én sem tartottam túl jónak - de akkor épp nem volt annyi időm, hogy belegabalyodjak egy ittenihez hasonló vitába).Az hogy nem kaptál választ, annak lehet, hogy az az oka, hogy nem valódi megválaszolandó kérdéseket tettél föl:legalábbis én nem érzem hivatottnak magam, hogy az Ybl-díj mögötti célokról értekezzek;a díj indoklásáról és a mögöttes ügyekről meg halovány dunsztom sincs, ezeket az információkat vártam volna nagyon (többek közt Tőled is) - erre kívántam volna utalni kurázsi-dologgal; bár az anonimitásod felfedése után valószínűleg nem sok ilyen háttérinformációt tudsz majd bevállalni.s hogy hordozhatja-e a rosszabb munkák terhét egy Ybl-díjas?úgy tünik, hogy kénytelen (hacsak nem követ el emiatt harakirit);már csak azért is, mert az 1-3 változatot te is elvetetted; Nem igazán érzem, hogy belőlem miféle kurázsi hiányzik ez üggyel kapcsolatban?Mit tehetnék én az ügyben?Főleg, hogy mint említettem, sem kardinális kérdésnek nem tartom, sem információm nincs róla.Illetve, hogy hosszadalmas hozzászólásaimmal terelgetem az ügyet, próbálok tippeket adni arra vonatkozóan, hogy melyek azok az aspektusok, amik mentén esetleg nagyobb érdeklődésre tarthat számot az ügy.Végezetül: azt gyanítom, hogy sokkal egyszerűbb ez az ügy:A díj odaítéléséről döntő bizottság egyszerűen komolyabb háttértanulmányozás nélkül, a benyújtott pályázati anyag alapján (amibe természetesen nem a legszarabb munkákat szokták beleszerkeszteni), a megyei kamara javaslatára rátette a pecsétet.Egy ilyesfajta díj odaítélésének folyamatába belelátva (jómagam csak nagyon kevés ide vonatkozó ismerettel bírok) lehet, hogy kiderül, hogy sokkal kevesebb misztikum és megalapozottság lakozik a döntés mögött, mint gondolnánk hanem inkább lobbi, közismertség és jó renomé a titkok nyitja...Mindazonáltal úgy érzem, hogy a magam részéről elmondtam, amit mondani akartam, úgyhogy csak nagyon indokolt esetben fogok további órákat a témára fordítani. S azt javaslom: személyes támadásnak vélt mondatok cáfolatára Te se fecsérelj időt; ugyanis ilyen szándékom -még az esetlegesen keményebb megfogalmazások ellenére- sem volt. Ha mégis ilyet éreznél: előre, biankó megkövetlek. üdv!

Maurice Tennessee
2008.06.06.
11:17

@sityu: Kedves Sityu! Köszönöm a beszélgetést.

Anarchitect
2008.06.07.
06:34

@Maurice Tennessee: Szolnok új autóbusz állomás és üzletház

A vitához csak annyit szeretnék hozzátenni, hogy szerintem picit gusztustalan dolog más házairól rossz minőségű fotókat (borult ég, árnyék semmi, tán még az eső is esik) felpakolni a netre a szerző beleegyezése nélkül, Ybl-díjas építészhez pedig egyenesen méltatlan a kollega lejáratására ily módon indított heves igyekezet (kollega házai  nekem sem tetszenek). Jogilag  a felrakott képekkel nincs baj, csak akkor, ha a tervlapokon pl. nem az emlegetett építész neve szerepel. Ezt ellenőrizte valaki?

Nem olyan rég Szolnokon kellett átutaznom. A zöld lámpára várva, kissé koszos szélvédőn keresztül , szemerkélő esőben lefotóztam egy jó nagy,  a környezetével a hangot nem találó, már majdnem kész házat. Hazaérve az ÉF-en beazonosítottam hogy mi lehet ez a szörnyűség, ez a szolnoki új autóbusz állomás és üzletház épülete volt. Nem rohanok az ÉF-hoz a képekkel, pedig sokkal rondábbakat sikerült készítenem , mint amit az ÉF-en korábban bemutatott látványképek mutattak, és amit egyébként csak nagyon keveseknek sikerült alulmúlniuk a fórumon. Akit érdekel az épülő ház, nézze meg a helyszínen.

Azért nem értem régi Ybl-díjas heves kirohanását újdonsült Ybl-díjassal szemben, mert régi Ybl-díjas új szolnoki épületéből és hozzászólásai hangneméből ítélve ő sincs magasabb polcon az Ybl-díjas nagyszekrényben, még akkor sem , ha 25 évvel ezelőttről bármikor elő tudja rántani az ÁSZ-ról készült fotóját (napsütésben, éles, hosszú árnyékokkal) .

A.A

Maurice Tennessee
2008.06.04.
16:36

Kedves Sityu!

/Legutóbbi válaszod alapján persze egész mást mondanék szívem szerint,de akkor elkanyarodnánk a lényegről!Vagy éppen ez a célod?/

Tehát:most az az érdekes, hogy ki mondja vagy az ,hogy mit mond?Én arról beszélek, hogy van egy jelenség: a szakmai és egyéb társadalmi elismerések devalválódása/arra érdemtelenek egyéb, más célokból történő díjazása, a kevésbé értékes , esetenként értéktelen produkció magas minőségként történő bemutatása.../amúgy ís polarizálódó világunkban különös gonddal kellene eljárni olyan esetekben, amikor példát állítunk mások elé.Főleg egy olyan közegben, mint az építész társadalom, ahol kitűnő teljesítményű emberek sokasága alkot és nem szeretik,ha a fejükre szarnak.Én P.P. elismerését ilyen esetnek tartom és nem tudok mellette szó nélkül elmenni.Véleményemet fotókkal is illusztráltam,ha nektek ez belefér, akkor nincs miről beszélni!Saját meggyőződésemet erősíti az is,hogy a miskolci építészek között-akik megélik ezeket folyamatokat és nagyobb rálátással rendelkeznek a helyi szakmai ügyekre-nem találtam,aki egyetért ezzel a kitüntetéssel,sőt mindenki föl van háborodva, a bölcsebbek meg mosolyognak...Itt nem az a kérdés ,hogy egy kimagasló építészeti produkció kaphat-e /az előzményektől függetlenül,vagy annak ellenére/ elismerést, hanem az,hogy ez a "bukfenc" nincs,jelen esetben csak a "király új ruhája"

Szándékom szerin az előző "sár/szar/-dobálásaimban"a következő kérdéseket rejtettem el;

1.Mi a XXI.század első évtizedében az Ybl-díj,mit akar kifejezni,ki érdemes rá,van-e még üzenete a szakmagyakorlók számára?

2.P.P.esetében mi az a különös produkció, ami indokolttá tette számára ezt a magas elismerést?

3.Most jön az a kérdés,hogyha igen ,miért nem?...Konkrétan: a beküldött /és a be nem küldött/ fotók ill. épületek terheit hordozhatja-e Ybl-díjas építész?/Ez a kérdés szerintem megválszolható egy jogi analógiával: feddhetetlen előélethez kötött állást be lehet-e tölteni büntetett előélettel?.../

Személyes szakmai tevékenységemről alkotott véleményedet köszönöm, a legtöbb épülés mindíg a negatív kritikákból táplálkozik.Mielőtt elhajítanám rotring ceruzámat és a skicc-pauszt, kis esélyként magamnak azt motyogom:van élet az interneten túl/tényleg ismeritek a munkásságomat?/

sityu
2008.06.05.
09:24

@Maurice Tennessee: Kedves Benő!

Szerintem mondhatod, ami a szívedet nyomja.Érdekes beszélgetéstéma lehetne, hogy "az az érdekes, hogy ki mondja vagy az ,hogy mit mond?": tömören a kettő nehezen választható el egymástól, ill. félrevisz, ha ezeket külön kívánjuk kezelni; figyelembe veendő továbbá, hogy mikor mondja?, hogyan mondja?, miért mondja? Természetesen ezek nem egyforma súlyú dolgok...Ha már az elrejtett szándékeidról írsz, hadd kérdezzek tovább: mi volt az elképzelt célod?Vegyék vissza a díjat?Csak PP-től, vagy visszamenőlegesen mindenkit vizsgáljon át egy megfellebezhetetlen főszakértő bizottság?Az Ybl-díj kikezdése, ellehetetlenítése?Vagy csak rámutatni egy visszás helyzetre?Mert, ha az első 3 valamelyike, akkor azzal nem tudok túl sokat kezdeni, hosszasan magyarázhatnám, hogy miért tartom kivihetetlennek, célszerűtlennek, problémásnak;viszont ha a 4., akkor arról talán érdemes beszélni:mert annak van értelme: láthatóvá válhat, hogy egy döntésnek következményei vannak... Esetleg megteremtődhet egy jobb gyakorlat (bár a nyilvánosság csak szükséges, de nem elégséges feltétel); de ez esetben nagyon fontosnak érzem a megfelelő módszer-, stílus- megválasztását, a fölkészültséget, az objektivitásra törekvést és a kurázsit (ezekkel volt alapvetően problémám Veled kapcsolatban);s ez esetben nem mi vagyunk a címzettek, hanem a döntéshozók; mi csak a támogató hátteret biztosíthatjuk a kezdeményezésedhez. S ez az, amit -véleményem szerint- elbaltáztál: a rossz felütés és a személyes érintettség miatt nem sikerült magad mellé állítani kollégákat. Viszont:Irígylem, hogy neked ez a legfontosabb problémád!S ezzel nem állítanám, hogy ez nem probléma, de kapásból föl tudnék vetni egy pár lényegesen égetőbbet, pl.:lezsírozott pályázatok;pályázat nélküli megbízások;árversenyek a tervezési munkáknál;a szakma elégtelen kommunikációja (kifelé-befelé egyaránt; a valódi építészeti kérdések elégtelen megjelenése a közbeszédben);díjszabásal kapcsolatos kérdések (díjszabás-kontra-versenytörvény: rossz kamarai stratégia a díjszabás védelmében: nem a kötelezővé tétel a fő kérdés, hanem annak megértetése, hogy egy ilyen kamarai díjszabás arra volna való, hogy egy ilyen nehezen mérhető értékű szolgáltatás árának meghatározásánál legalább valamennyire egzakt támpontot biztosítson); (illetve a díjszabás a jelenlegi állapotában közel sem tökéletes, szükség lenne egy szélesebb szakmai vitára, a tapasztalatok megosztására);És a sor folytatható lenne, de így is bocs, hogy eltértem a témától!Végezetül:Nem volt szándékomban a szakmai munkádat általánosságban kritizálni, sőt szerintem nem is igazi kritika volt az amit írtam, hanem inkább csak egy jelzés arról, hogy a Rólad megismertek alapján nem sokkal jobb kép alakult ki Rólad, mint a vehemensen támadottról.Továbbá: honnan kéne ismernem a munkáidat? Könyvek? Publikációk? Médiamegjelenések? (bizonyára én vagyok figyelmetlen...).Illetve egy pár gondolat a "van élet az interneten túl"-hoz:Természetesen. Sőt az élet az interneten túl van. Mint ahogyan a könyveken, folyóiratokon, médián, autón, telefonon, ceruzán, skiccpauszon is túl. De:Vicces dolognak is érzem erről egy internetes oldalon vitatkozni. Buta önfelmentés 2008-ban az internetet ilyesformán démonizálni: számolhatatlan ingyenes lehetőség áll rendelkezésre, hogy az ember kihasználhassa, használhassa az internet, mint eszköz nyújtotta lehetőségeket. Egy olyan eszközt, ami megteremti a megnyilatkozás elérhető legdemokratikusabb módját (persze itt is vannak problémák, de ezek már leginkább alapelviek, mintsem a hozzáférés egyenlőtlenségeiből adódnak) Még egyszer bocs, hogy újfent eltértem a témától, de egyrészt úgy gondolom, az Általad fölvetett témára is reflektáltam, illetve fontosnak tartottam ezeket elmondani.

Üdv! 

sityu
2008.04.28.
09:47

Valaki galád módon egyszerre akarja Puskás Péter és Taba Benő Ybl-díjas építészeket a sárba tiporni, s egyúttal egymásnak ugrasztani.

Ugyanis Maurice Tennesse-től az utóbbi nevében az alábbi e-mailt kaptam (természetesen a *-ok helyén valódi e-mail szolgáltató volt): From: Taba Benő <tababeno@***.hu>Date: 2008/4/26Subject: Re: [építészfórum] képekTo: talmacsi.istvan@***.com

talmacsi.istvan@***.com írta: Maurice Tennessee,

sityu (http://epiteszforum.hu/user/54) üzenetet küldött építészfórumwebhely kapcsolatfelvételi űrlapja segítségével (http://epiteszforum.hu/user/6022/contact).

Az ilyen levelek küldése kikapcsolható a felhasználói beállításoknál a http://epiteszforum.hu/user/6022 címen.

Üzenet:

Küldd el az e-mailemre, s majd fölvarázsolom valahogy. Hosszú lenne elmagyarázni, de ha gondolod, idővel azt is megtehetem(van egy jó pár módszer).

üdv: sityu

u.i.: írj valami ismertető szöveget is hozzájuk

Helló Sityu!Köszönöm a segítségedet.Idővel nem bánnám,ha kiokosodhatnék a net rejtelmeiben,szívesen tanulok.Most azonban hozzálátok a kőkorszaki adatátvitelhez...1.téma:Miskolc Műszaki Egyetem továbbképző központ/rekonstrukció/.Id. Janáky István klasszikus építészeti alkotásainak szomszédságában fecsegő,harsány és zavaros,magamutogató...2.Lillafüredi István cseppkőbarlang bejárat/pénztár/.Ha nem itt kell a land-art eszközeit használni, akkor hol?Én semmi esetre sem építenék terméskőből kisvonatot...3.Suzuki autószalon Miskolc belvárosában.Nem ma épült,de szerintem kezdő építésznek sem illik ennyire anti-építészetet produkálni.Itt még érezhető P.P.filmgyári díszlettervezői hajlama?4.Arany Corvin üzletház:Miután Pirity Attiláék éveken keresztül bemutatták,hogyan kell a tömb-rehabilitációt végrehajtani Miskolc főutcáján, valamint Farkas Pál példamutató tervet készíteztt erre a telekre,Puskás Péter terveit valósították meg.A sarokra aplikált,lefelé mutató újjat én megfordítanám...A másik sarkon ellebegtetett ,több tonnás szárnyacska láttán-ha arra járok-mindig elborzadok:és ezt annyian bevették/és engedték/???5.Miskolc Győri kapu,Autóklub épülete.A Bükki Nemzeti Park Keleti Kapujának/kb 6 km/groteszkje.Ezzel a lakótelepi háttérrel meg egyenesen elviselhetetlen.Legalább egy helyszínrajzi beépítést oldott volna meg a Mágus,ha már nem vette észre a feladatot!...6.Miskolc,Hősök tere.Hmm...talán semmit sem kellett volna csinálni.Az a Szép Szanyi szobor csoport nagyobb méltóságot sugallt az üres téren,mint most a zavaros stilusú /stílus kereső/,egymásnak ellentmondó anyagok, formák és viselkedések/nemviselkedések/között.És ezt megint sokan megették...Az alábbiakban a levél mellékleteként küldött képek (sajnos új ablakban nyílik - nem volt időm vacakolni az egyenkénti beillesztgetéssel - ráadásul kis böngészéssel az én munkáimról és kis családomról is találhatók képek):

Puskás Péter munkái

Az említett BNP Keleti Kapu

A levélben említett BNP Keleti Kapu.

WérGidA
2008.04.28.
10:25

@sityu: Hoppá! Kedves Móric - a Tennessee! Akkor te most a Taba Benő vagy?

Maurice Tennessee
2008.04.28.
15:30

@WérGidA: Kedves Gida!

Most találgatunk,vagy érdekelnek az elküldött képek.Tényleg kiváncsi lennék a szakmai véleményetekre.Mert,ha ezt a produkciót az építészet legmagasabb szintű elismerésével lehet kitüntetni,akkor tényleg feje tetejére állt a világ!...

Maurice Tennessee
2008.06.03.
14:51

@Maurice Tennessee: Sityu és Wérgida,kedves Kollégák!

Úgy látom,újabb magyar mondás született:Ybl-díjasról vagy jót,vagy semmit.Másfél hónapja "közkinccsé" tettem P.P. munkásságából jellemző szeleteket,de ,mintha nem is lát  tátok volna.Sajnálom,ha a feltett kérdések,dilemmák csak nekem jelentenek problémát("vétkesek közt cinkos, aki néma...")Kikapcs...

sityu
2008.06.03.
18:07

@Maurice Tennessee: Kedves Benő!

Mindenekelőtt magam is meglepődtem, hogy kicsinyes vagdalkozásod ily' kevés visszhangra talált.

Bevallom, nekem a küldött anyag alapján sem egyezik teljesen a véleményem a tieddel:

kritizált kollégánk valóban elkövetett egy-két védhetetlent, de tűrhető munkái is voltak;tudomásom szerint az Ybl-díj nem életműdíj (bár a jogszabályban valami 'huzamosan kimagasló' szerepel);mindazonáltal lelke rajta annak, aki adta;De azért ne felejtsük: volt azért a kérdés súlyát talán meg is haladó érdeklődés, ill. WérGidA föl is vetett egy érdekes kérdést ("A nagy kérdés - ami lehet, hogy Puskás Péter személye - szintje - fölött mozog, hogy mennyiben tehető idézőjelbe a teljes életmű, egy-egy szarabbacska darab okán, illetve fordítva: megengedhető-e az a luxus, hogy ne figyeljünk oda és ne díjazzuk a jobb darabokat pusztán azért, mert addig és azóta csak ócskaságok születtek. Mindkettőre van példa:..."

Ezzel szemben Te nem igazán tettél föl megvitatandó kérdést, pusztán személyes, frusztrált sértettségeből eredő sz@rdobáláshoz kerestél partnert. Eddig nem sok fogadókészség mutatkozott. Lehet, hogy azért, mert megnézték a Te munkáidat is és azt gondolták, hogy 'savanyú a szőlő'; illetve, hogy fakezűek hadakoznak, de engem ez nem igazán érdekel. 

Maurice Tennessee
2008.04.16.
20:35

Tisztelt Kollégám,Sityu!

"Örülök",hogy az én hozzászólásom stílusával foglalkozol/itt tanultam a Fórumon/,és nem a lényeggel.Olvasd el az Ybl-díjasok neve mellett álló indoklásokat.Nem föltünő,hogy mindenütt konkrét tevékenységek, érdemek, épületek állnak, csak P.P.ismertetése semmitmondó és frázisokat tartalmaz?Az egyetlen megnevezett épületet-a Deszka templomot-Szeghalmi Bálint tervezte,a fölgyújtott/!/épületet kellett az eredeti tervek birtokában rekonstruálni.Nagy kaland!Sajnálom,ha a Fórumon megtalálható P.P.létesítmények ilyen nagy hatást tettek Rád,elég alacsonyra helyezted a mércét. Én nem akarom P.P-t"bonckés" alá venni/tehetném/,arról ő nem tehet,hogy ennyire hajtott a Díjra/önkritika hiánya/,viszont a Kamara megnézhetné,kit terjeszt fel, a Bizottság meg nem kellene,hogy intézményesítse a középszerüséget!Ha nekem nem hiszel/miért is tennéd/menj el Te is Miskolcra,ismerd meg e létesítményeket és kérdezz meg mértékadó helyi építészeket!Ha őszinték lesznek,ugyanezt fogod hallani-körülírt formában-ha úgy jobban tetszik.Üdvözöllek!

sityu
2008.04.17.
10:13

@Maurice Tennessee: Mélyen tisztelt Maurice Tenessee!

Sajnálatosan tapasztalom, hogy csak ezt a borzasztóan lapos viszontválaszt sikerült produkálnod. Felhívnám a figyelmedet az alábbiakra:

Szöveged arra enged következtetni, hogy nem sikerült elolvasnod amit írtam, pusztán annyi jött le számodra, hogy itt a hozzászóló nem csatlakozott a "fikázáshoz", ergo (elvtelenül) védi az elvetemültet, s támad téged.Ezzel szemben a következőket írtam:"Mondjuk nekem a stílusod sem tetszik (...), de azt még akár el is tudnám fogadni, ha ...": tehát a stílusodról egyetlen tagmondat szólt, s az is csak egy rövid vélemény volt (s ajánlom szíves figyelmedbe, hogy az egész webkettes hozzászólósdi erről szól, arról, hogy ha valamit írsz, akkor kiteszed magad a kritikának, hogy nagyon könnyen válhat valaki kritizálóból kritizálttá.). S egyébként pont arról szólt, hogy nem a stílusoddal volt a legnagyobb gondom, hanem a magyarázatok hiányával. "Megnéztem viszont az építészfórumos anyagait: örömmel töltene el, ha ez lenne a mai magyar szégyenszint.": tehát, ha azt akartam volna írni, hogy kurvára színvonalas, amit csinált, akkor azt írtam volna, de nem azt írtam.Írod, hogy "Ha nekem nem hiszel... kérdezz meg mértékadó helyi építészeket!":Gyakorlatilag ezt tettem (és én kérdtem először): (bár nem tudom, Te mennyire vagy mértékadó - mint ahogy semmit sem tudok rólad) de pusztán arra kértelek, hogy tedd közkinccsé a tudásod;meg kell azért jegyeznem, hogy sértődött vagdalkozásaid közt azért legalább egy pár szóban értekeztél a témáról is (bár azért lehetnél kicsit bővebb is!).Hozzászólásommal arra próbáltam utalni, hogy ez nem egy köpködős kocsma (és nem is Hyde-park), hanem egy (jó-rossz) szakmai fórum, ahol illik a véleményeket érvekkel alátámasztani.Jómagam elég régóta jelen vagyok résztvevője az itt (az építészfórumon - már a régi, hozzászólás nélküli időszakban a fórum-on is) folyó 'közbeszélgetésnek', úgy érzem, hogy ez a hely kicsit olyan, mint egy klub, ami viszont olyan hangulatú, mint amilyen hangvételt a tagok elviselnek;Engedtessék tehát meg, ha egy újonnan érkező esetében szóvá teszem, hogy az általa megütött hanghordozás nem szokásos, vagy legalábbis nekem nem szimpatikus. Természetesen meghajolok, s majd eldöntöm, hogy szeretnék-e maradni, ha a többség igenis igényli az általad képviselt stílust.Meg hát, a régi jó mondás szerint a stílus maga az ember...A félreértések elkerülése végett meg kívánom jegyezni, hogy nem akarok én "békebíró" lenni, s nagyon nem szeretem a mismásolást, s nagyon támogatom a határozott véleményeket.Csak határozottan meggyőződésem, hogy a köpködésre csak köpködés a válasz, s abból nem sok jó sül ki.Se a szakmán belül, se a szakmán kívül.S (akármilyen hihetetlen) valamennyire meg is értem a fölháborodásodat, csak meggyőződésem, hogy az ilyesfajta vagdalkozás nem segít a helyzet megváltoztatásában. (sőt, paradox módon, sok esetben még ront is a helyzeten - pl.: összezárásra készteti a 'támadottakat')Az érdemi véleményekkel, tényekkel viszont sokkal keményebb helyzet elé állíthatók (mármint az említett 'támadottak').Várom tehát a további fényképeket, hivatkozásokat, földbe döngölős értékeléseket!Kollegiális üdvözlettel: sityu

Maurice Tennessee
2008.04.21.
18:23

@sityu: Tisztelt Klub!

Kommentár nélkül mellékelem első fotómat az újsütetű Ybl-díjas repertoárjából.Helyszín:Miskolc-Tapolca,funkció:szálloda/friss/.

sityu
2008.04.21.
19:58

@Maurice Tennessee: Nem vagyok az éf adminja, tehát nem tudom mi lehetett a gond, hogy nem látszik a kép (neked az előnézetnél jól mutatta?)

De azért idevarázslom a fent nem látható képet:



Hát, mit ne mondjak: nehezen vállalható... (még egy jól ismert tipusú ízlésbajnok építtetőt feltételezve is) .

Illetve (hogy már végképp az ördög ügyvédje szóljék belőlem): a kivitelezők is meglepő mértékben képesek függetleníteni magukat a tervektől (bár itt nehezen tudok tűrhető tervet a megvalósult ügy mögé képzelni).

Végezetül: ha ezzel kezdted volna, megkíméltük volna magunkat a hosszas, okoskodós szövegemtől... De azért jó lenne még!

wondi
2008.04.22.
07:36

@sityu: <off>a képgaléria egyelőre nem működik a hozzászólásokban. Külső helyről lehet csak képeket beszúrni, mint ahogy itt is tetted.Üdv!</off>

WérGidA
2008.04.22.
10:16

@sityu: Itt érdemes egy pillanatra megállni. 2004-ben Laurie Chetwood megnyeri az AR Emerging Architecture fődíját a saját berhelésű Pillangó házával, Surreyben. Az ember korábban plázákat, mallokat tervez. Ez a nyeremény ráteszi egy olyan vágányra, hogy tavaly már egy interaktív kötél-vászon szerkezetet is elhelyez egy köztéren, a DEZEENen van róla is egy film.

A nagy kérdés - ami lehet, hogy Puskás Péter személye - szintje - fölött mozog, hogy mennyiben tehető idézőjelbe a teljes életmű, egy-egy szarabbacska darab okán, illetve fordítva: megengedhető-e az a luxus, hogy ne figyeljünk oda és ne díjazzuk a jobb darabokat pusztán azért, mert addig és azóta csak ócskaságok születtek. Mindkettőre van példa: Vadász Gyuri kis kápolnáját az egekbe emeli a szakma, miközben egyetlen egyszer nem hangzik el, hogy ez a formavilág a nyolcvanas éveki érett Makovecz - és ahogy telik az idő, mintha kopna az aura is, ami az idősb Vadász köré szerveződött. (A korosztályában nincs ezzel egyedül.) Ekler Dezsőről - épp ellenkezőleg - folyamatosan úgy nyilatkoznak, mint aki elárulta az organikus ügyet, ráadásul a business architecture is bedarálta, miközben az Alessi, és a meglepően fiatalos formakísérletek...

Akárhogy is: a díjak, az életmű és az egyes darabok összevetése minden esetben -ha másért nem, hát a műízlés változása okán - is tud érdekes végeredményt produkálni.

Maurice Tennessee
2008.04.22.
19:13

@WérGidA: Üdv Kollégák!

Köszönöm /Sityu/ a fotó megjelenítését.Sajnos a bemutatott épület még a jobbak közé tartozik.Felháborodásom egyik oka éppen ez.Ha igénylitek és nem volt elég az ízelítő,készíthetek egy sorozatot az Alkotó munkásságáról-de az eltart egy kis ideig.Aki ismeri Miskolcot,vagy arra jár, azoknak elmondom, mely épületekre gondolok;Egyetem-Továbbképző központ,Suzuki autószalon-Régiposta utca,Arany-Corvin üzletház,Győri-kapu autó javító/AFIT/,Lillafüred-barlang bejárat,TESCO-áruház,Kazincbarcika -uszoda,Hősök-tere/részletek/,Kandia-köz"mikroarchitektúra"...Ezzel szemben én meg szívesen megismerném azt a szakmai anyagot,amire a T.Ybl-díj Bizottság meghatódott,vagy legalább egy részletesebb értékelést,amiből megtudhatjuk,miért kell fölnéznünk Puskás Péterre?/mert én ezt a Díjat eddig komoly elismerésnek és nem kamu zsetonnak tekintettem:szakmánk lobogójának/

Maurice Tennessee
2008.04.25.
15:26

@Maurice Tennessee: Elkészültek a felvételek,a képgaléria nem működik:patt!

sityu
2008.04.25.
16:45

@Maurice Tennessee: Ment az e-mail (ha élő címet adtál meg a regisztrációnál, akkor meg kell kapd).

M_András
2008.04.25.
17:47

@Maurice Tennessee: Eddig nemtom mértnem lehetett megtenni, mindenesetre ittvan PP nagyszerű honlapja, lehet csemegézni (csak nehogy elvegye a kedvét az egyszeri usernek a böngészéstől az oldal nagyszerű designja ;) ): http://www.muepitesz.hu/ Persze előfordulnak vállalhatóbb cuccok is rajta, de azért olyan is akad (szép számmal) amire nemnagyon lehet magyarázatot találni.

Maurice Tennessee
2008.04.14.
20:56

Ybl Miklós forog a sírjában!Borsodi Építész Kamara mit tettél?Puskás Péter Ybl-díjas!Ez a szakma megalázása.Milyen üzenetet hordoz ez a szakmát tehetséggel,fölkészültséggel,lelkiismerettel,elmélyedéssel,becsülettel,alázattal gyakorló építészek számára?Bodonyi Csaba,Noll Tamás,Ferencz István,Rudolf Mihály:a Ti Ybl-díjatok most hogy érzi magát?Egyébként hol árulják ezt a plecsnit?

sityu
2008.04.15.
00:50

@Maurice Tennessee: Se kutyám, se macskám Puskás Péter. Nem is ismerem.

Megnéztem viszont az építészfórumos anyagait: örömmel töltene el, ha ez lenne a mai magyar szégyenszint.

Ezennel kérnélek, hogy valamiféle magyarázatot adj sarkos véleményedre! Mondjuk nekem a stílusod sem tetszik (kultúr társaságban ennél stílusosabban szokjuk az anyjába küldeni a másikat), de azt még akár el is tudnám fogadni, ha képekkel, szövegekkel dokumentálnád, hogy mivel szolgált rá ez a kollégánk, hogy egy ilyen bátor szösszenetben így kikelj ellene. Tudja meg ország-világ, kicsoda-micsoda is ez a Puskás Péter valójában!

 

Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk