Zsolnay E82 - romos csarnokból príma parkoló
Megtartani, újrahasznosítani, amit lehet, és csak azt hozzátenni, ami feltétlenül kell - ez akár a Lacaton&Vassal nyomdokain az új építészet kiáltványa is lehetne, aminek igencsak szép példája a Zsolnay negyedben Herczeg László építész munkája. A történet elején a romos csarnokból közvetlenül a 6-os út mentén még kiállítótér, majd rockbázis lett volna, de seholsem találtak helyet a gépkocsiknak. Aztán minden kisimult és magától értetődő lett. Egyszerű, ötletes, mondhatni tökéletes - parkolóház lett belőle.
Az E82 épület műszaki állapota erősen leromlott, más funkció szempontjából értéktelen volt. A csarnoképületből csupán a vasbeton kereteket, az azokat alátámasztó szögtámfalat, valamint a 6-os út mentén végigépített, változó vastagságú támfalat tartottuk meg. Az E43, E46, E53, E83 épületek elbontásával létrejövő szabad terület egy részének felhasználásával az E82 épület folytatásában kialakítva, kétszintes parkolólemez készült a Zsolnay Kulturális Negyed parkolóigényének kielégítésére.
A parkolólemez autóval a 6-os úton a belváros felől közelítve az E01 épület mentén kialakított lassítósávon át közelíthető meg. Az autók a földszinti parkolóterületen végighajtva a telek keleti végében elhelyezett kétirányú gépkocsifelhajtón visszafordulva juthatnak az emeleti parkolólemezre, s arról ismét a 6-os útra kanyarodhatnak ki. A parkolólemez 210 db személygépkocsi befogadására alkalmas, melyből az előírásoknak megfelelően 5 db-ot akadálymentes parkolóhelynek tartottunk fenn. A parkoló földszintjén a déli terület épületeihez kapcsolódóan kerékpártárolót is elhelyezünk.
A ház és az előtte lévő terület, a pályázat végével sokat formálódott. A pályázatban még ide helyeztük az időszakos kiállítóteret, később rockbázis funkciót álmodott ide a megbízó. A parkolás megoldása azonban folyamatosan gond volt. Szerettünk volna minél nagyobb zöldterületet kialakítani a vasút és a Zsolnay út között. A parkoló kétszintes kialakításával rengeteg terület szabadult fel. A tájépítészek ide a Zsolnay forrás felhasználásávaltavat duzzasztottak, de sajnos a költségvetés elmosta a tavat. A meglévő csarnok szerkezetét a parkolóhoz fel tudtuk használni, a nagy fesztáv könnyítette a parkoló használatát. A vasbeton kereteket növénnyel futtattuk, így árnyékolva a felső szint egy részét.
A parkolólemez megjelenését a megmaradó vasbeton csarnokszerkezet ipari jellege, és a szerkezetet elborító változatos növényfelületek határozzák meg. Az eredeti szerkezetből csupán a támfalak, a vasbeton keretek és az eredeti zárófödémet tartó acél szelemenek maradnak meg. A csarnokszerkezetet vasbeton mellvédfalakkal körbevett vasbetonlemez osztja meg, mely az út oldaláról a támfalra támaszkodik. A felső lemezre vasbeton szerkezetű, tömör oldalfalú vasbeton gépkocsifelhajtó rámpán, illetve egyeneskarú kétkarú vasbetonlépcsőkön lehet feljutni.
A kész vasbeton szerkezetek között az autós- és gyalogos átjáróhelyeket kivéve négyzetes acélhálót feszítettünk ki, így a növényfelületek az egyetemi kert felől kitakarják az autók látványát.
Herczeg László