| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Vélemény

A gondolat minősége

1/12

Építészkongresszus fotó: Török Tamás

Bartók, Bartók fotó: Török Tamás

Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László

Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László

Károlyházy Frigyes fotó: Török Tamás

Károlyházy Frigyes fotó: Török Tamás

Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László

Nemzetközi Építészkongresszus

Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László

Tony Fretton fotó: Török Tamás

Tony Fretton fotó: Török Tamás

?>
Építészkongresszus fotó: Török Tamás
?>
Bartók, Bartók fotó: Török Tamás
?>
Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László
?>
Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László
?>
Károlyházy Frigyes fotó: Török Tamás
?>
Károlyházy Frigyes fotó: Török Tamás
?>
Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László
?>
Nemzetközi Építészkongresszus
?>
Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László
?>
Tony Fretton fotó: Török Tamás
?>
Tony Fretton fotó: Török Tamás
?>
1/12

Építészkongresszus fotó: Török Tamás

Bartók, Bartók fotó: Török Tamás

Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László

Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László

Károlyházy Frigyes fotó: Török Tamás

Károlyházy Frigyes fotó: Török Tamás

Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László

Nemzetközi Építészkongresszus

Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László

Tony Fretton fotó: Török Tamás

Tony Fretton fotó: Török Tamás

A gondolat minősége
Nézőpontok/Vélemény

A gondolat minősége

2010.03.09. 13:56

Görbült tér, ácsoló elsőévesek, londoni minimalisták.

A válság elsodorta a meleg konferenciaebédet is. De ne szaladjunk ennyire előre.

III. Tavaszi Építészeti Fesztivál, azon belül a Magyar Építészek III. Világtalálkozója ("olimpia-hagyomány-válság-kiút") és a Nemzetközi Építészkongresszus ("nagy építészet kontra jó építészet") - ez egy kétnapos program, igazán nem lehet azzal vádolni a szervezőket, hogy névadás szintjén félvállról vették volna a megalománia kísértését. Talán pont ez a konferenciaszervezésben rejlő titkos ösztönzőerő, a korlátlanul burjánzó téma- és elnevezésorgia lehetősége. 

 

 

Építészkongresszus fotó: Török Tamás
1/12
Építészkongresszus fotó: Török Tamás

Bartók, Bartók fotó: Török Tamás
2/12
Bartók, Bartók fotó: Török Tamás

Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László
3/12
Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László

Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László
4/12
Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László

 

 

A helyszín ehhez képest szolidan szürrális, külvárosi konferenciaközpont/tornaterem helyett az Olasz Kultúrintézet nagyterme. Pénteken a megnyitóbeszédek alatt világhírű magyar sportolók, művészek és tudósok arcképei váltakoznak a vetítővásznon, Puskás, Semmelweis, Bartók, Eötvös Loránd, Jedlik, a Bolyaiak, Munkácsy stb, a szokásos garnitúra. A napot Bartók művei (44 duó két hegedűre) vezetik be. 

Dr. Károlyházy Frigyes fizikus, az MTA doktora krétával és szivaccsal, iskolai zöld táblánál állva ad elő. A világtalálkozó témája ugyebár olimpia-hagyomány-válság-kiút, és Károlyházy a Trianon-válságtól indul el, amikor is gyerekként képzeletben Botond és Lehel alakjához menekültek a kétségbeesés elől. Azt mondja, szeretne e két név helyett másik kettőt mutatni, akik valóságosabbak, kevésbé mitikusak az előbbieknél, és akiknek a példájából felnőttként is lehet erőt meríteni.

 

Károlyházy Frigyes fotó: Török Tamás
5/12
Károlyházy Frigyes fotó: Török Tamás

Károlyházy Frigyes fotó: Török Tamás
6/12
Károlyházy Frigyes fotó: Török Tamás

 

 

Kamarai kreditpontokban kifejezhetetlen szabatossággal és erővel, lebincselően magyaráz (természetesen papír nélkül). Az európai filozófia és természettudomány válságokkal és útkereséssel teli két és fél évezredén száguldunk végig Thalésztől Newtonon keresztül egészen a két keresett névig, Bolyai Jánosig és Eötvös Lorándig. Akik a maguk területén a lehetetlent kísérelték meg - sikerrel. Károlyházy szerint az ő gondolataikat, eredményeiket eredetiségük és színvonaluk vitathatatlanul abszolút, nemzetközi rangra emeli, ezért el nem avuló példaértékkel bírnak. 

Munkásságuknak ő maga annyiban tulajdonított építészeti relevanciát, hogy eredményeik a térrel kapcsolatosak. Előadásának volt ugyanakkor egy fontosabb üzenete is: tulajdonképpen arról beszélt áttételesen, hogy a gondolat minősége hogyan győzi le a provincialitást és a nyelvi-kulturális elszigeteltséget. Ez pedig az egyik legalapvetőbb lecke a kortárs magyar építészet számára. 

Az ősz tudósok őszinte rajongása a tárgyilagos gondolkodás iránt érthető és átérezhető. Finoman árnyalja a képet, hogy a tudomány egyik állócsillaga, Sir Isaac Newton egyben erősen vallásos, misztikus gondolkodó és gyakorló alkimista volt, talán rózsakeresztes és szabadkőműves is. 

Ezt a vonalat folytatta másnap Nagy Tamás, aki az építészhallgatók beavatásáról szóló előadással érkezett, de a szabadkőműves szimbolikával illusztrált beszéde érdemi mondanivaló nélkül sorolta el a beavatás, mint közösségi mechanizmus néhány közhelyszerű ismérvét, egészen odáig, hogy az építész(hallgató) számára az első épület megvalósulása az egyik legjelentősebb beavatási lépcsőfok. 

A MoMÉ-n ezt már az elsőévesek is átélhetik, amikor közösen megépítenek egy belső pályázat útján kiválasztott építményt valahol vidéken. A helyszínválasztásnál döntő szempont, hogy ember és környezet romlatlan egységét hordozza.

Két videót láthattunk erről, az egyik egy harangtorony megépítését mutatta meg a Gyimesben, a másik egy hidat az Őrségben. A gyakorlat pedagógiai és didaktikai haszna több, mint nyilvánvaló (igaz, ehhez olyan évfolyamok kellenek, amik elférnek egy mikrobuszban).

 

Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László
7/12
Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László

Nemzetközi Építészkongresszus
8/12
Nemzetközi Építészkongresszus

Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László
9/12
Nemzetközi Építészkongresszus, fotó: Szalay László

 

 

De mi van a csángókkal, mint többszörösen, nyelvükben, kultúrájukban, életformájukban veszélyeztetett népcsoporttal? Nekik vajon tényleg arra van szükségük, hogy viháncoló budapesti egyetemisták építsenek a falujukban a parasztinál egy fokkal, egy árnyalatnyival esztétizálóbb (és ezért irrelevánsabb, hamisabb, tehát pont azt a bizonyos egységet bomlasztó) harangtornyot? Itt is a design, a formálás képviselné a progresszivitást, vagyis a konstruktív választ az alapvető kérdésekre? Egyáltalán esztétikai jellegűek azok a kérdések (ld. icon vs. infrastructure)? 

Nyilván nem. A Gyimes tipikus esete egy olyan helyzetnek, ahol sokkal inkább a táj és kultúra számára kell komplex, előremutató, fenntartható, elsősorban gazdálkodási stratégiákat és megoldásokat találni (amibe egyébként építészeti, technikai megoldások is beletartoznak), amik révén bizonyos alapvető értékek megőrzése mellett sikeres tud lenni, valamennyire kontrollálva az elkerülhetetlen változásokat. 

A valódi pedagógiai tét pedig először is a jószándék alatt lappangó gyarmatosítói reflexek levetkőzése lenne - beavató jellegű aktus lenne ez is.

 

Tony Fretton fotó: Török Tamás
10/12
Tony Fretton fotó: Török Tamás

Tony Fretton fotó: Török Tamás
11/12
Tony Fretton fotó: Török Tamás

 

 

Idevág, amit nem sokkal később Tony Fretton mondott előadásában. Nézete szerint erősen kell kapcsolódni a környezethez, mert ettől lesz releváns a projekt, ezáltal tud az építés kontinuitást teremteni. A megfoghatatlanul finom chelsea-i vörös ház tervezője az építészeti motívumok fejlődését illetően is a kontinuitás híve: azt állítja, hogy a haladás nevében sem szabad elvetni semmit, ami működik és kulturális jelentést hordoz.

Török Tamás

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Gül Baba utca // Egy hely + Építészfórum

2024.01.30. 16:22
8:55

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

Nézőpontok/Történet

Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény // Egy hely + Építészfórum

2024.01.16. 11:41
9:03

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.