Ab ovo - a tudásátadás és -elsajátítás folyamata az építészetoktatásban
Az építészeti tervezés kreatív alkotó tevékenység, tanítása és tanulása bonyolult folyamat. Nincsenek egyértelműen leírható szabályai, szubjektív gondolatok és érzelmek indukálják, mégis valós kérdésekre próbál választ adni. A BME Építőművészeti Doktori Iskolában futó kutatásokat összegző Építészet és oktatás kötetben Bordás Mónika fejezete a személyes hozzáállás, az egyéni tapasztalatok és a nézőpontok egymásra hatását járja körül az építészetoktatásban.
Az építészeti tudásátadás folyamatának két főszereplője az oktatásban a tanár és a tanítvány. E két fél közös és eredményes munkájának feltétele a kölcsönös megértés, az egyértelmű nyelvezet kialakítása és a személyes gondolkodásmód elfogadása. Csak ezek meglétével alakulhat ki egy olyan interaktív alkotófolyamat, melynek végeredménye az építészeti terv. A mű megszületésében mindketten részt vesznek, viszont a tervezési-alkotási folyamatban betöltött szerepük és eszközeik eltérőek. A tanítás-tanulás különböző szakaszaiban a két fél viszonya folyamatosan változik.
Személyes érdeklődésem középpontjában e két fél interakciója áll. A tervezési-alkotási folyamatban játszott szerepük és eszközeik megismerésével célom, hogy közelebb kerüljek az építészeti tudásátadás feltérképezéséhez.
A teljes fejezet jobb oldalt, a mellékletek közül tölthető le.
Bordás Mónika