"Amit az ember ennyire tudatosan csinál, annak van eredménye"
Singer Ádám több mint tíz éve vezeti saját építészeti és belsőépítészeti feladatokat egyaránt vállaló irodáját, amelynek nemrégiben teljes működését újra szabták, s egy itthon még kevéssé ismert módszert vezettek be, amelynek fókuszában az innováció alapú gondolkodás áll. Rothman Gabriella írása.
Rothman Gabriella (RG): Miért érezted úgy, hogy szükség van az iroda működési kereteinek teljes átalakítására?
Singer Ádám (SÁ): Azt hiszem érdemes a kezdetekig visszamenni, ha pontosan meg szeretnénk érteni a motivációnkat. 2006-ban végeztem építészként, és olyan szerencsés helyzetben voltam, hogy egy saját irodával indíthattam a pályámat. Ez azt is jelenti, hogy nagyon fiatalon kellett olyan döntések sorozatát meghoznom, amelyek nem csupán építészeti természetűek, hanem az ügyfélkezeléssel és a cégvezetéssel kapcsolatosak. A Singer Design a kezdetektől egyaránt foglalkozott építészeti tervezéssel és belsőépítészeti munkákkal. Eleinte jellemzően privát ügyfelek családi házainak, villáinak kialakítására kaptunk megbízást, később ezeknek a megrendelőinknek a vállalkozásaihoz, beruházásaihoz kapcsolódó építészeti és belsőépítészeti munkáira is felkértek. Szerencsések voltunk, mert szerteágazó és eltérő léptékű feladatokon dolgozhattunk. Ennek az időszaknak a legfontosabb hozadéka számomra, hogy számos, az üzleti életben rendkívül sikeres ember gondolkodásmódját ismerhettem meg. Rajtuk keresztül sokféle formában találkoztam azzal az attitűddel, ami a nagy léptékű beruházásokat vezetők sajátja. Fókuszáltak, széles spektrumban gondolkodnak, de ami talán a legfontosabb, hosszú távú stratégia alapján hoznak döntéseket. Emellett persze megláthattam az egyes beruházások mögött rejlő személyes indíttatást, és a távlati céljaik összefüggéseit is megérthettem.
Tulajdonképpen ez vezetett ahhoz a felismeréshez, hogy a megrendelőt sokkal tudatosabban kell megszólítanunk, sőt, mivel sokszor csak nagy vonalakban határozza meg a céljait, a mi feladatunk, hogy segítsük őt a víziója és vágyai racionalizálásában. Azzal pedig, hogy nem csupán építészeti vonatkozású, de a vállalkozás alapjait érintő kérdésekre is közösen keresünk válaszokat, az attraktív vizualitáson túl gazdasági értelemben is hozzájárulunk a sikerhez.
RG: Milyen szemléletváltozást eredményezett ez a felismerés?
SÁ: A dominánsan privát projektek, családi házak mellett jó néhány szállodát, wellnesst és éttermet is terveztünk, s ezek nem csak tervezői feladatok, de az értő közös gondolkodás következtében szoros és hosszú távú együttműködések lettek, amelyek során alaposan megismertük ennek a szegmensnek minden részletét. Betekintést nyertünk az üzemeltetésbe, a logisztikai felépítésbe, sőt a beruházási szempontokba is, tehát a teljes hátteret átláttuk. Nyilvánvalóvá vált, hogy csak akkor tudunk kitűnni az irodák közül és érjük el a vágyott ügyfélkört, ha egyedi szolgáltatási csomaggal és specializációval állunk elő. Ennek a lényege, hogy a megrendelőinket nem csupán a designnal nyűgözzük le, de egy olyan gondolkodásmódot kínálunk, amelynek célja a brand érték megjelenítése. Azzal, hogy az építészeti összhatás mellett egy hotel teljes szolgáltatáscsomagját, az élmény kommunikáció különféle módozatait, és a csatolt külsős aktivitásait is megtervezzük, olyan szakmai partnerként tekinthetnek ránk, aki mélyen megérti a megszólított célcsoport igényeit és elvárásait. A magam részéről szinte megszállottként kerestem azt a faktort, receptet, algoritmust, azt a munkamódszert, amelynek az alkalmazásával képesek lehetünk komplex gondolkodásmódra, ugyanakkor egyedi prémium építészeti megoldásokra.
RG: Pontosan mi ez a munkamódszer?
SÁ: Alapjaiban alakítottuk át a működésünket. Az általunk fontosnak tartott értékeket és az eltelt tíz év tapasztalatait gyúrtuk össze, és a felhasználót magát állítottuk a tervezés fókuszába. Arra kerestük a választ, hogy hogyan lehet olyan minőségi építészetet létrehozni, amely egy valós személyhez hasonlóan egyedi és megismételhetetlen jegyeket hordoz, karakteres, stílusos, tehát saját identitása van. Hogyan működik ugyanez egy hotel, egy közösség vagy akár egy otthon esetében? Milyen érzéseket kelt? Mit üzen, milyen értéket közvetít? Hogy indukál fejlődést? Egy márka esetében mit sugall az arculat, az ott dolgozók megjelenése, milyenek és hogyan erősítik a brandet a kínált szolgáltatások? Azt keressük, ami unikálissá tehet egy-egy beruházást.
A válaszunk pedig a módszerünk maga, aminek a márkaépítés jelenti az alapját. Mi átfogó service designt kínálunk, aminek az építészet és a belsőépítészet csak egy része. Ez egy sok lépésből álló folyamat eredményeképpen valósul meg, s mivel kizárólag egyedi megoldásokban gondolkodunk innovatívnak kell lennünk. Ehhez pedig innovatív fókuszú szemléletre van szükség. Az innovációt pedig, az új – nem létező - értéket, csapat szinten sem megérteni, sem folyamatosan létrehozni nem könnyű. Az alapkövetelmény, hogy a munkáink „jól nézzenek ki" és funkcionálisan tökéletesen működjenek. A kihívás abban rejlik, hogy hogyan alkossunk minden részletében eredetit és újat, és hogyan érjük el ezt megismételhetően, szervezeti szinten, hogy ne a tapasztalotokra és már kialakult megoldásokra támaszkodjunk.
RG: Ez komplex és elmélyült attitűdöt feltételez, egyfajta managementszeméletet. Mennyire jellemző ez az építészekre?
SÁ: A hazai oktatásban az első helyen maga az épület áll. Ezzel szemben én azt gondolom, hogy fontosabb megismerni azt a kultúrát, amiben egy építész szélesebb látókörrel és felelősséggel a jövőben dolgozni fog. Lényegesebb a csapatban való működés elsajátítása. Az épület megtervezése csak ezután következik. A jó építészethez nyitottság, nyílt kommunikáció és önismeret szükséges, hiszen csak közös munka eredményeképpen születnek nagyszerű dolgok. Az innováció alapja egy céltudatos együtt gondolkodás. Az, ahogyan a problémákra tekintünk, ahogyan ok-okozati összefüggéseket keresünk, s ezekből kiindulva igyekszünk a lehetséges legjobb választ adni egy adott szituációra. A mi dolgunk nem az, hogy a jól bevált panelekre építkezzünk, hanem, hogy egy eddig még nem létező alternatívát mutassunk. Rengeteg munkát fektetünk ebbe. Tudatosan, egymást inspirálva dolgozunk. Tulajdonképpen egy meghatározott körülmények között és technikákkal zajló mediált kommunikációról, ha úgy tetszik inspiráció cseréről beszélünk, ahol több ember gondolatai mentén születnek újabb és újabb ötletek, amelyek végül elvezetnek egy valóban új válaszhoz. Ennek a vállalati kultúrának, az innovációvezérelt működésnek a megteremtésén dolgozom. Természetesen kiváló szakemberekből álló csapatunk van, de a legfontosabb szellemi tőkénk magában a folyamatosan fejlődő céges kultúránkban rejlik. Ezt pedig úgy alakítjuk, hogy képesek legyünk a megújulásra és az önreflexióra. Ha ez jól működik, akkor a módszertanunk és az építészeti minőség is párhuzamosan teljesül és újszerű eredményt hoz.
RG: Hogy néz ez ki a gyakorlatban?
SÁ: Mi az épület mellett egyfajta használati élményt tervezünk, amibe beletartozik az épület, a belsőépítészet, az arculat, sőt a kommunikáció minden csatornája, a munkaruhától kezdve az étteremben felszolgált ételek jellegéig. Ez egy nagyon szerteágazó terület, a legapróbb részletek is hozzájárulnak a nagy egészhez, befolyásolják az élményt.
A közös munkát minden esetben egy kutatással indítjuk, amelyben a projekt és az ügyféltől kapott „brief" minden részletét megvizsgáljuk, meghatározzuk az adottságokat, erősségeket és gyengeségeket. Ebben természetesen a megrendelő is aktívan részt vesz. Ezt követően javaslatot teszünk arra, hogy az eredeti felvetést mivel egészítenénk ki, milyen hozzáadott értékkel tudnánk elősegíteni a projekt további sikerét. Tehát nem csupán a szó szoros értelmében épületet építünk, de a brand – számokban is kifejezhető hozzáadott – értékének építéséhez is hozzájárulunk.
Az irodának természetesen van egy menedzsmentje, de alapvetően horizontális rendszerben működünk, ahol minden egyes munkatársunk részese lehet a közös gondolkodásnak. A projekteken kisebb csapatok dolgoznak, amelyekben designfelelősök, műszaki/technológiai felelősök, látványtervezők, grafikusok és szükség szerint további szakértők vesznek részt. Arra törekszünk, hogy minden csapattag a sajátjának érezze a feladatot. A csoportok önállóan működnek, a közös munka az információmegosztásra, az egyetemleges felelősségre és a spontán kommunikációra épül. Minden munkatársunk egyedi erősségekkel rendelkezik és sokat teszünk azért, hogy ezeket segítsük nekik megtalálni, valamint, hogy a személyes fejlődésüket is segítsük. Azt látjuk, hogy értékelik ezt a fajta nyílt kommunikációt, sőt beépül a gondolkodásukba is. Jelenleg több mint huszan vagyunk, egy-egy csapat létszáma projektfüggő, egy magánvillát akár egy háromtagú csapat, egy nagyobb projektet többnyire 5-8 ember visz végig. Ez természetesen úgy lehetséges, hogy a szakági tervezést és a kiviteli tervek készítését nem mi végezzük – a külsős partnereink száma eléri a 60-80 főt, – de a teljes folyamatot mi kísérjük végig.
Van egy úgynevezett „tervtanácsunk", ahol egymás terveit átnézzük, és javaslatokat teszünk, fejlesztődélutánokat tartunk, és a szervezetfejlesztés során egyéni skilleket is gondozunk.
RG: Hogyan épül fel a portfoliótok? Milyen irányban szeretnétek fejlődni?
SÁ: Három területre specializálódtunk: az élmény- és kényelem alapú „tematikus" hotelek, a luxusvillák és a „co-habitation" fogalmát némiképp átértelmező gyűjtőfogalom alá tartozó projektek. A tematikus hotelekhez mi az unikális „sztorival" rendelkező, a brandértéket is markánsan megtestesítő intézményeket soroljuk. A villák esetében egy olyan személyre szabott és végiggondolt vonalat szeretnénk beindítani, amelyben a tulajdonosok életmódját minden apró részletében lekövető használati sémára építjük fel a koncepciót, és ahol a kényelem és az esztétikum magas színvonalat képvisel amolyan szolgáltatások formájában. A kohabitáció (együttélés) pedig egy viszonylag tág fogalom nálunk. Azokat a nagyléptékű komplex projekteket írjuk le így, ahol a felhasználókban van valami közös, és ez az összetartó erő az együttélés eredője. Ezt a közösségépítést olyan funkciók kialakításával segítjük, amelyeknek köszönhetően az itt lakók, dolgozók spontán módon léphetnek egymással kapcsolatba. Egy „business park" esetében például a működéshez szükséges alapfunkciók mellett olyan tereket, térkapcsolatokat és szolgáltatási mixet is tervezünk, amely az egymással amúgy nem érintkező kisebb csoportok között kommunikációt indukál, ami közös ötletek, barátságok, üzletek megszületését eredményezi, tehát új érték születik.
RG: Min dolgoztok jelenleg?
SÁ: Két ötcsillagos hotelen, egy wellnessen és két másik hotel is hamarosan indul. Folyamatban van néhány villa kialakítása és régebbi tervek kivitelezései, de több projekt esetében titoktartás köt. Építési fázisban van egy általunk megálmodott luxus villapark (theVillage), elkészültek egy gasztronómiai fókuszú turisztikai- és rendezvényközpont tervei, valamint egy egyedi szolgáltatásokat kínáló, új gazdasági motivációkat tükröző „business park" masterplan-ja is.
Rothman Gabriella