Art Factory Óbuda - Novák Máté Lénárd diplomamunkája
Novák Máté Lénárd tervezési helyszíne Budapest III. kerületében, a Bogdáni út és Folyamőr utca sarkán elhelyezkedő egykori Harisnyagyár volt, amelynek teljes funkcionális újragondolását tűzte ki célul.
A néhai gyárterület rengeteg potenciált rejt magában: jól frekventált területen helyezkedik el, mind autós, mind tömegközlekedéssel jól megközelíthető, valamint a szentendrei bicikliút is elhalad mellette. A gyár először 1924-ben nyitotta meg kapuit, 1949-ben államosították, majd 1993-ig működött a budapesti harisnyagyár részeként, mindeközben a telep több újépítésű, alacsonyabb minőségű épülettel bővült. Miután a gyárat felszámolták és kiüresedett, apránként új lakók költöztek be, kisebb cégek, üzletek és műtermek vették használatba.
Célom egy olyan kulturális és szociális funkciókat tömörítő program létrehozása volt, amely egyfajta művészeti inkubációs helyszín, valamint társasági találkozóhely tud lenni, és pótolni tudja a kerület ilyen téren hiányos lehetőségeit, központja és találkozóhelye lehet a környék lakosságának. Erre a meglévő épületek jó minőségű, világos, nagyvonalú belső terei kiválóan alkalmasak lehetnek, noha jelenleg a kihasználtság hiánya miatt rossz állapotban vannak.
Egy olyan átfogó építészeti terv kialakítására törekedtem, amely egységesen kezeli a jelenleg kissé kaotikus működésű, darabokra szakadt gyárterületet. Közösségi-, alkotó-, és sportolásra alkalmas terekkel, illetve lakásokkal töltöttem meg a magas építészeti minőséggel rendelkező architektúrákat, és a gyengébb, utólag hozzáépített házakat elbontottam jelentős területeket felszabadítva. Nagy hangsúlyt fektettem a tömböket összekötő köztes területek újragondolására, közösségi térként funkcionáló helyekké formálására. Úgy vélem, az udvarok és külterek épp olyan fontos részei ennek a területnek, mint a zárt helyiségek.
A meglévő térstruktúrát két elemmel bővítettem ki. Az első egy gyalogos híd az Art Factory és a dunapart között, amely átível a HÉV és a rakpart fölött. Ezt azért találtam fontosnak, mert a Duna budai partjának ezen szakasza kihasználatlan, a rakpartra terelt forgalom miatt a természetközeli vízpart-élmény szinte elérhetetlen. A híd tömege kiegyensúlyozott kompozíciót alkot a gyárkéménnyel, mintegy annak árnyékaként húzódik. Mindezzel a látogatók számára a Hajógyári-szigetet is megközelíthetővé tettem, hiszen bejárata nem messze helyezkedik el a Harisnyagyártól. Reményeim szerint ez a beavatkozás elindíthatja akár a Duna-part ezen szakaszának sikeres revitalizációját is.
A második tömeg, amellyel kiegészítettem a meglévő telepet a régi, alacsony minőségű, elbontott tetőterek, valamint vertikális közlekedők helyére került. Ez egy könnyűszerkezetes struktúra, amely a meglévő tartóváz rendszerébe illeszkedik. Ezekben a terekben közösségi funkciók kaptak helyet. A két ráépítés továbbá vizuális figyelemfelhívásként is szolgál majd a járókelők számára.
Novák Máté Lénárd
Szerk.: Pleskovics Viola