Helyek/Köztér

Autóútból közösségi tér: indul az Andrássy úti mintaprojekt

1/3

Közösségi tér az Andrássy úton. Fotó: Terézváros Önkormányzata

?>
Közösségi tér az Andrássy úton. Fotó: Terézváros Önkormányzata
?>
Közösségi tér az Andrássy úton. Fotó: Terézváros Önkormányzata
?>
Közösségi tér az Andrássy úton. Fotó: Terézváros Önkormányzata
1/3

Közösségi tér az Andrássy úton. Fotó: Terézváros Önkormányzata

Autóútból közösségi tér: indul az Andrássy úti mintaprojekt
Helyek/Köztér

Autóútból közösségi tér: indul az Andrássy úti mintaprojekt

2020.08.05. 16:49

Cikkinfó

Szerzők:
Fürdős Zsanett

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Az autóforgalom csökkentése, az élhetőbb környezet kialakítása – többek között ez a célja az októberig tartó Andrássy úti mintaprojektnek, ahol az autók helyét a sugárúton korzózni vágyók és kulturális progamok veszik át.

Augusztus elejétől egészen október közepéig közösségi térré alakul az Andrássy út Rózsa utca és Vörösmarty utca közötti szervizútja. Az autók helyét a kultúra, korzózás és szórakozás veszi át, ezáltal egy kicsit mindenki megtapasztalhatja, milyen is lenne, ha Budapest gyalogosbarát várossá válna. A szervizutat a FabLab Budapest műhely utcabútorai és installációi színesítik, a parkoló autók helyén vendéglátóhelyek és kulturális rendezvények lesznek, többek között az elmúlt 20 év ARC kiállításainak anyagából is összeállt egy 36 plakátból álló szabadtéri tárlat, amit a későbbiekben egy portréfotó-sorozat vált fel. A szervizutak betonjára planténerekben fák kerültek, a közösségi tér várhatóan zöld gyeppel is bővül. A lezárt szakasz egyelőre kísérleti jellegű, Terézváros és a Budapest Városháza közös mintaprojektje, melyet a városhasználók véleményezhetnek is, erre a fővárosi önkormányzat augusztus 14-től várja a válaszokat.

Közösségi tér az Andrássy úton. Fotó: Terézváros Önkormányzata
2/3
Közösségi tér az Andrássy úton. Fotó: Terézváros Önkormányzata

Jelenleg több olyan fejlesztés is zajlik Budapesten, melynél a Fővárosi Önkormányzat a párbeszédre, a részvételi tervezésre helyezi a hangsúlyt: ilyen a Boráros tér és a Petőfi híd felújításának társadalmi egyeztetése, illetve hat fővárosi park megújítása. Az előzetes egyeztetések, a közösségi akciók, a térhasználók aktív bevonása a programalkotásba egy jobban használható, barátságosabb és élhetőbb várost hozhat létre, ahol a városlakók megismerik a környékükön zajló fejlesztéseket. Ebbe a párbeszédbe illeszkednek a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási intézkedések is, melyekről szintén konzultációt tart a Főváros. A kerületek javaslatai alapján a szakértők 15 „mintaterületet" választottak ki a város különböző részeiből, amelyek jól képezik le azokat a közlekedési kihívásokat, amelyekkel ma Budapestnek szembe kell néznie.

Az Andrássy úti mintaszakasz azonban sokkal több lesz, mint egy egyszerű közösségi tér: edukációs és informatív jelleget kap, ahol a környezettudatos gondolkodásra és az újrahasznosításra is felhívják a figyelmet. 

 

Fürdős Zsanett

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk