| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Tervpályázat

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

1/20

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
?>
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
1/20

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
Épülettervek/Tervpályázat

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

2023.12.27. 13:42

Projektinfó

Magyar Építészeti Központ és Múzeum Tervpályázat

URL:
Archikon

Tervezés éve:
2023

Stáblista

Építészet: ARCHIKON
Nagy Csaba, Pólus Károly, Dobos Bence László, Varga Bianka, Anschau Péter, Bordás Flóra, Véghelyi Borbála, Yining Long, Várhidi Bence

Tájépítészet: S73
Mohácsi Sándor, Árvai Ágnes

Makett:
Véghelyi Borbála, Kovács Máté

Dosszié:

Magyar Építészeti Központ és Múzeum. Az intézmény és az épületegyüttes karakterének megtalálása a feladat legfontosabb része. Mi hordozza magyar identitását? Mitől válik építészeti központtá? Hogyan illeszthető mindez egy jól működő múzeum struktúrájához? Miként csatlakozik a meglévő történeti épületekhez és a területhez? Az Archikon építészeinek pályaműve e kérdésekre kereste a választ.

A portugál Casa da Arquitectura, a holland ARCAM, a finn Arkkitehtuurimuseo, a brit Museum of Architecture vagy a német DAM mind hasonló célt tűztek ki maguk elé: ápolni és bemutatni az építészet minden szegmensét, a szakmabelieknek és a nagyközönségnek egyaránt. Nemcsak történeti anyagok bemutatásával, hanem újító kiállításokkal és kísérleti installációkkal támogatják a kulturális életet az adott régióban. Hasonló módon létrejöhet a mindenkori magyar építészet méltó otthona. Hiánypótló a maga nemében, hiszen hazánk építészeti értékei és eredményei elérhetőek lesznek minél szélesebb közönség számára.

A Városligeti fasor Budapest egyik kedvelt és árnyas utcája, miközben városközponti elhelyezkedésű. Az utca végén ott a Városliget a múzeumok sorával. A területen álló Herczel és Grünwald szanatóriumok erről a fasorról nyílnak és karakteres megjelenésükkel magukra vonják a figyelmet, még akkor is, ha az impozáns Fasori templom tőszomszédságában vannak. A másik fontos megérkezés a széles és forgalmas Bajza utca felől nyílik. Ide néz az épületegyüttes harmadik fontos eleme, a Walter Rózsi-villa.

Az új beépítésnek figyelembe kell vennie ezeket az adottságokat, és úgy kell elhelyezni az új épületet, hogy az erősítse a már meglévő értékeket. A helyszín történeti, kulturális, építészeti és városépítészeti rétegeit újra kell integrálni. Így térben és időben izgalmas szövet jöhet létre, amiben a magyar építészet múltja, jelene és jövője megmutatkozhat.

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
4/20
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

KONCEPCIÓ

Az építészeti koncepció a tetőt, mint analógiát veszi alapul. Különböző aspektusból is vizsgáltuk, hogy milyen jelentést és értékeket hordozhat. A karakteres tető motívum végigkíséri a magyar hagyományokat – mivel az éghajlattal szorosan összefügg – és unikális eleme a hazai építészetnek, legyen szó a vernakuláris, a gazdasági, a történeti vagy a kortárs építészetről.

  • tartalmi: építészeti alapelem, archetípus, ami magában hordozza az építészet, mint biztonságot és védelmet nyújtó diszciplína sajátosságát,
  • formai: környező lakó- és középületek teteje, valamint a Grünwald hiányzó teteje, izgalmas és közvetlen előképként szolgál,
  • anyaghasználati: utalás a cserépkályhákra, használati tárgyakra és építészeti burkolatokra, hazánkban igen jellemző a mázas kerámia.

Ebből a három szempontból alakult ki a tömegalakítás, tömegformálás és a burkolatok minősége. A tető-forma és az egyedi, profilozott mázas kerámia burkolat úgy hoz új minőséget, hogy közben kapcsolódik a már meglévőhöz.

Az új megközelítési pontokon, mindkét oldalról egy-egy kisebb park fogadja az ide látogatókat. Ezen keresztül közelíthető meg a Főépület. A Városligeti fasor felől, a két szanatórium között, minimális a megnyitás mértéke. Itt továbbra is a szanatórium épületek bejáratai dominálnak. Az épülethez érve – a Főépület és Rendezvény tömeg között –, egy fogadótér alakul ki. A Bajza utca felől azonban széles a megnyitás a főbejárat és a park miatt. Itt új, lábazat nélküli kerítést javaslunk, ami szabad belátást biztosít. Ezen az útszakaszon a látványt egyértelműen a Walter Rózsi-villa és az új épület uralja.

A tervezési terület közvetlen építészeti környezete és annak léptéke szükségessé teszi, hogy az új főépület tömege megosztott legyen, több kisebb egységre bontva. Ez a három tömeg formálásban és anyaghasználatban hasonló, azonban a belső funkciók függvényében módosul. A fő épület tömeg díszesebb és tömegében is meghatározóbb.

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
14/20
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

BELSŐ TEREK

A Főépület belsőépítészeti koncepciója szorosan kapcsolódik az építészeti koncepció üzenetéhez. Az időtállóságot és a korszakokon átívelő építőipari és iparművészeti minőséget, amely a magyar építészet kiemelkedő alkotásait jellemzi, leginkább az anyaghasználatban és a részletek kidolgozottságában kívánjuk megjeleníteni. A belsőépítészetben megjelenő regionális építőanyagok a mattcsiszolt felületű süttői mészkő, a tömör tölgyfa és a természetes anyagú textília. A zöld színű külső mázas kerámia burkolatok hangsúlyos megjelenésével szemben a belső terek egy visszafogottabb, természetes és meleg hangulatú képet mutatnak. A földszint nagy, egybefüggő tere intenzív kapcsolatban marad a ligetes kerttel, az épület tető alá búvó, üvegezett kontúrjának köszönhetően. Ezt a hatást erősíti a kintről befutó kőburkolat. A mészkő burkolat felfut a földszinten behelyezett dobozokra is. A térben megjelenő fa tartószerkezet anyaga visszaköszön a beépített bútorok tömör fa felületein is. A kint és bent határát még jobban elmosva, a kerthez hasonlóan bent is egyszerű, térbe helyezett bútorok jelennek meg. A belső terek kiegészítőiként iparművészeti minőségű kerámia és üveg tárgyak kerülnek be (világító testek, bútorok stb.). Az emeleti terek a favázas szerkezet jellegzetességéből következően szakítanak a lenti tér kővel burkolt nehézkességével. A padló itt keményfa burkolatot kap, míg a kiállítótér falai esetében a tartószerkezetet elburkoljuk, semleges hátteret nyújtva az időszaki kiállításoknak. A felülvilágító fa szerkezete is finoman idomul a visszafogott belső térhez, a fa világos lazúrozást kap.

A Herczel könyvtári- és kiállítótereit, valamint a Grünwald épületben elhelyezett iroda- és kutatási tereket a fenti elveknek megfelelően minőségi anyagokkal kialakított visszafogott belsőépítészet jellemzi.

A kiállítóterek a legmodernebb audiovizuális berendezésekkel szereltek. Az ismeretterjesztést a kor lehetőségeinek megfelelően audiovizuális eszközök segítik. Az egyes kiállítási szekciókhoz dedikált vetítési rendszer segíti az információ átadását és a háttéranyagok látogatókkal való megismertetését. Vetítés esetén black-out elsötétítésről elektromosan vezérelhető árnyékoló szerkezetekkel szükséges gondoskodni. A látássérült vendégekre való tekintettel az olvasható anyag mellett a támogatjuk az auditív ismeretátadó "hangoskönyvek" alkalmazását.

A "spacebox"-ba kerülő installációk, kiállítások időben folyamatosan változó időszaki kiállítások számára biztostani kell ezek minél könnyebb manipulációját lehetővé tévő technikai környezetet. Építészeti képzést nyújtó egyetemek alkotóhelyekkel közös kooperáció a szakma széles körében közkedveltté teheti, valamint elindíthat egy olyanfajta szellemi alkotó csomópontot, amely egyedülálló a maga nemében. A helyiség mennyezetén ennek megfelelően   teherbírásra alkalmas, könnyűszerkezetes függesztőrendszer gondoskodik a funkció lehető legjobb kiszolgálásához. Ez a tér műhely jelleggel teret képes adni nagyméretű konstrukciókkal való kísérletezésére is.

A rendezvénytérben előadások, konferenciák lebonyolítását lehetővé tévő audiovizuális rendszer építendő ki. A helyiség akusztikailag méretezett hangelnyelő álmennyezettel, illetve oldalfali akusztikus burkolattal kialakított.

A raktározás tereiben különleges, a funkció által megkövetelt légállapotokat biztosító gépészeti rendszerek építendőek ki, megóvandó az értékes történeti anyagot az állagromlástól. Az archívum tárolóhelyiségeinek felosztása és konstitúciója a konkrét anyag pontos ismeretében, elsősorban annak hatékony és könnyen kezelhetősége szerint kell, hogy történjen. A kutatómunkának helyet adó laborokban minden szükséges technológia telepítése biztosítandó.

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
19/20
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

KERT

Az épületeket körbeölelő és egyben össze is tartó elem a kültér, ami kertek, parkok és udvarok sora. Egységes, de heterogén zóna, ami sokféle szituációra alkalmas, aktív kikapcsolódásra ad lehetőséget, installációk és események helyszíne, miközben azt érezhetjük, hogy a zöldben, a természetben vagyunk. A kert folyamatosan változik, a növényzet saját természetéből fakadóan is, valamint az installációk is cserélődnek, megújulnak.

A holnap Kertje olyan, mint a jó Gazda kertje. A funkciók szükségszerű kiszolgálása és az ezek működéséhez szükséges mértékű fenntartás alkotja rendszerét és ezen keresztül esztétikáját. A Gazdának hasznos. Nem önnönmagáért való mintarajz. Nem az ember természet fölötti uralkodásának tévedését igyekszik bizonyítani. A holnap Kertje az ember és környezete harmonikusan optimalizált együttélésének megoldásait mutatja. Esztétikája véletlenszerűnek érzékelt természetességén és makró-közelítéseken keresztül élhető meg elsődlegesen.

Minél nagyobb zöldfelület kialakítása a cél. Ennek következménye, hogy a Főépület központi tömege kétszintes, hogy kevesebb területet foglaljon el a kertből. Így alakul ki minden funkció számára önállóan használható kültéri felület. 

Az új épület elhelyezésénél a meglévő fák megőrzése fontos szempont. Az új növényzet őshonos fajokból áll, alacsony fenntartási igényű, jó tűrőképességű, városi klímához is jól adaptálódott fajták alkalmazása, így 3 szintes növényállomány alakul ki.  

A területen szerepet kap az esővízgyűjtés, ezzel biztosítva a növényzet folyamatos öntözését. A területre érkező csapadékvizet helyben kell kezelni és a zöldfelületekre vezetve megtartani, szikkasztani. Ennek elsődleges helyszínei az időszakos esőkertként funkcionáló, megfelelő évelőkkel beültetett foltok, melyeket a fák körül kialakított mélypontokban kapnak helyet és képesek a nagyobb lezúduló csapadékmennyiség esetén is a víz összegyűjtésére és rövid időszakos megtartására is. Az esőkertek alján megfelelő talajréteg segíti a víz elszivárgását. Növényzetét szárazságtűrő és időszakos elárasztást is tűrő növényfajok keveréke alkotja. Az esőkert-növényzetű foltokat enyhe lejtésű gyepes felületek kötik össze, amelyek a víz mélypontokba történő levezetésén kívül további szikkasztó felületként működnek.

Minimális, egyszerű formákból építkező burkolatokat alkalmaztunk, főként vízáteresztő burkolatokat, ezzel is támogatva a terület természetes vízháztartását. A burkolatszegélyek átmenetet képeznek a teljes burkolt felület és a gyepfelületek között, különböző fázisokkal (kő, mint sima burkolat, kő – kisebb közökkel, benne szórt zúzalék burkolattal, kő – nagyobb közökkel, közte gyeppel, zárt gyepfelület). A fák, növényfoltok, és a gyep mozaikszerűen jelennek meg, ezzel is növelve a biodiverzitást.

Bizonyos helyeken stabilizált burkolatot használunk, hogy lehetőséget adjunk a kültéri installációk elhelyezésének. Ha nincs installáció ezeken az akcióterületeken, akkor teraszként, de alapvetően kültéri burkolt felületként is használható.

A fák lombkoronája védelmet nyújt a nyári felmelegedés ellen, árnyékolt liget jelleget kölcsönöz a területnek, ezáltal kedvező mikroklíma alakul ki. Természetes módon árnyékolt köz- és közösségi terek jönnek létre. A Főépület nyáron megbújik a fák között, télen pedig a terület karakteres elemévé válik. 

Ahogy a teljes kert, úgy a benne található kültéri bútorok és padok is egységes karakterrel rendelkeznek. Az alacsony hővezetőképességű ülőfelületek négy évszakon keresztül biztosítanak ergonomikus megoldást. Ezek egy része állandó, pad jellegű, másik része mobília; fém szerkezetűek az időjárás állékonyság miatt. Ebbe a rendszerbe illeszkednek bele a különböző feliratok és jelzőtáblák is, melyek segítenek a parkban történő tájékozódásban és az installációkat kísérik.

Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
20/20
Az Archikon III. díjas terve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

FENNTARTHATÓSÁG

A fenntarthatósági követelmények biztosítják a természeti erőforrások hatékony használatát, alacsony szén-dioxid kibocsájtást, alacsony hulladéktermelést, alkalmazkodást a klímaváltozáshoz. Ez a fenntartható és rugalmas tervezési folyamat alkalmazásán alapul.

Az épületbe beépítendő anyagok életciklusának menedzsmentje szintén elősegíti a komplexum fenntarthatóságát. Az új múzeumi épület tartószerkezete ökológiailag fenntarthatóbb építőanyagból, fából készül. Faszerkezetek felhasználásával csökken a nem megújuló erőforrás használata, az építkezés során kevesebb szén-dioxid kibocsájtással jár, valamint előregyártható és a helyszínen rövidebb idő alatt összeépíthető. A felelős forrásból származó építőanyagok alkalmazása, az intenzív használatnak kitett ellenálló anyagok alkalmazása, a bontott anyagok újrahasznosítása, valamint az újrahasznosított anyagok alkalmazása mind csökkenti a beruházás káros ökológiai hatását.

Vízgazdálkodás terén az ivóvíz-felhasználás csökkenthető az esővíz gyűjtésével. A zöldfelületekre hulló esővizet helyben kell kezelni és a zöldfelületekre vezetve megtartani, szikkasztani. Az egyéb területekre hulló, tárolókba vezetett esővíz szürkevíz formájában felhasználható a kert öntözésére és WC-k öblítésére.

Archikon

Vélemények (1)
SzJ
2023.12.31.
22:39

mastaba

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.