Az Északi Járműjavító területén kap helyet a Póka Egonról elnevezett zenei képzési központ
A Póka Egon Művészeti Akadémia – könnyűzenei képzési központ az elképzelések szerint ötszintes lesz, közel 3500 négyzetméternyi hasznos alapterülettel és nyolc méter belmagasságú koncertteremmel.
Póka Egon szeptemberben elhunyt basszusgitáros, zeneszerző, a Kőbányai Zenei Stúdió alapítója nevét fogja viselni az a könnyűzenei képzési központ, amelynek a tervezésére, kivitelezésére közbeszerzést írt ki a BMSK Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt. A PEMA (Póka Egon Művészeti Akadémia) néven említett intézmény Budapest belterületén, a 38920/5 helyrajzi számon nyilvántartott, természetben „címképzés alatt" álló, „kivett ipartelep" megnevezésű ingatlanon kap helyet egy, már meglévő, sőt műemléki érték kategóriában védett épületben: a X. kerületi Kőbányai úton, a MÁV Északi Járműjavító telepen.
Ahogy az értesítőben röviden ismertetik, "a beruházás magában foglalja a meglévő állapotról indulóan a rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotra történő tervezési és generálkivitelezési feladatok ellátását". Az ötszintes épület nettó hasznos alapterülete közel 3500 m2 lesz, csaknem 1500 m2 zöldterülettel és több mint 700 m2 parkolófelülettel. Lesz benne egy 8 méter belmagasságú koncertterem, a lapostetőre napelemes rendszert telepítenek, közel 500 m2-en extenzív zöldtetőt is kialakítanak, illetve építenek egy 117 m2-nyi kerítéslábazatot is.
Arról, hogy a területen emelt szintű könnyűzenei képzési központ kap helyet, egy 2020. augusztusi kormányhatározat döntött. Ebben megerősítették, hogy a kormány "egyetért – a Póka Egon Máté Péter-díjas basszusgitáros, zeneszerző, a Kőbányai Zenei Stúdió művészeti szakképző iskola alapítója által kezdeményezett – emelt szintű könnyűzenei képzési központ létrehozására irányuló fejlesztési koncepció szerinti beruházás (a továbbiakban: Beruházás) előkészítésével az ingatlan-nyilvántartás szerinti Budapest belterület 38920/5 helyrajzi számú ingatlanon". A beruházás előkészítésére és megvalósítására a Beruházási Ügynökséget jelölték ki.
Nem teljesen egyértelmű azonban, hogy pontosan hol kap helyet a zenei központ. A közbeszerzési értesítő szerint az érintett épület a 17502 törzsszám alatt nyilvántartott műemlék - az Országos Építésügyi Nyilvántartás adatbázisa alapján ezen a számon az Anyaggazdálkodási osztály II. raktára (1. szám) van bejegyezve, ami a járműjavító telep délkeleti sarkában található. A klasszicizáló jellegű, nyeregtetős, déli oldalán két lifttornyos raktár a két világháború között, feltehetőleg az 1920-as években épülhetett, belsejében mindkét szinten vasbetonpilléres támaszsorú tereket alakítottak ki. Januárban ugyanakkor a Pongrác Egyesület honalpján a kerületi híradó adására hivatkozva azt írták, az új zenei központ az Egészségház villamosmegálló előtt álló, egykori MÁV oktatási központjának épületébe költözhet, ami szomszédja a raktárnak.
Az Északi Járműjavító területe és az ott található, hosszú ideje elhagyatottan álló, egyre rosszabb állapotban lévő épületek rehabilitációjának előkészítése néhány évvel ezelőtt kezdődött. A kormány 2017 decemberében döntött arról, hogy az új Közlekedési Múzeum a telep mintegy 7 hektáros telkén épül meg, melynek egyik emblematikus épülete a MÁV 1958–1962 között épített Dízelcsarnoka, a 20. század ipari építészetének jellegzetes alkotása. Az épület déli része, az Igazgatósági fejépület műemléki védelem alatt áll. A mögötte elhelyezkedő kilenc párhuzamos hajóból álló, közel 110 méter hosszú csarnok a múzeum nagyméretű műtárgyakból, például vasúti és villamos kocsikból, buszokból, gépkocsikból álló gyűjteményének elhelyezésére szolgál majd. A tervezésre 2018-ban írtak ki nemzetközi építészeti tervpályázatot, melyet a New York-i székhelyű Diller Scofidio + Renfro építésziroda nyert el hazai partnerével, a Teampannon építészirodával.
Ugyancsak itt áll a frissen átadott Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza és Próbacentruma, ami a KÖZTI egykori vezető építésze, a 2021 októberében elhunyt Marosi Miklós tervei alapján felújított Eiffel-csarnokba költözhetett be. A kormány 2015 nyarán bocsátotta az Opera rendelkezésére a telep középső, 6,7 hektáros részét, rajta a 22 ezer m2-es alapterületű, öthajós csarnokkal, két oldalépülettel és egy közepes méretű szabványos vasútállomással