Helyek/Infrastruktúra

Egy sirály szárnycsapása

1/26

építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)

?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
?>
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
1/26

építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)

Egy sirály szárnycsapása
Helyek/Infrastruktúra

Egy sirály szárnycsapása

2018.05.02. 11:14

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Gajdos István, Pálossy Miklós, Gajdos Gergő, Mátyássy László

Vélemények:
1

Új Duna-híd nemzetközi tervpályázat

Tervezés éve:
2018

Stáblista

vezető tervező: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft. építészet), Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt. hídtervező)

építész munkatárs: Dóczi András

hídtervező munkatárs: dr. Szabó Gergely, Mátyássy Dániel, Nagy András

generáltervező: Pont-TERV Zrt., A.D.U. Építész Iroda Kft.

közlekedés tervező: Trenka Sándor, Roden Mérnöki Iroda Kft.

talajmechanika: Turi Dávid  

Dosszié:

Letölthető dokumentumok:

Dr. Gajdos István, Gajdos Gergő, Mátyássy László és Pálossy Miklós pályaművét a sirályok repülése, a nyugalmi állapotból induló, felszálló madarak mozgása ihlette. Az új Duna-híd nemzetközi tervpályázatra beadott munkájuk megvételben részesült. 

A pályázat fő célja

Az új budapesti Duna-hídra kiírt tervpályázat deklarált célja, hogy egy olyan új épített környezeti és városképi műtárgy létrehozására nyíljon lehetőség, amely egy máig hiányzó hálózati kapcsolatot teremt Dél-Budapest városszerkezetében, egyúttal a kortalan építészet kortárs formanyelvével összhangban új budapesti jelképpé válik.

 

A hidak illeszkedése Budapest városszerkezetébe

A budapesti hidak szépen tükrözik a városszerkezet történelmi fejlődését és elhelyezésük sűrűsége is megfelel a városszerkezetben betöltött szerepüknek. Építésük követte a technika fejlődését, és mindig az éppen aktuális műszaki világszínvonalat jelentették, megvalósításuk követte a fejlődési trendeket. A II. világháború pusztítása megtörte ezt a trendet és még ma sem sikerült Budapestnek a lemaradást teljes mértékben behozni. A hetvenes évek magyar motorizációs robbanása következtében egyre nehezebb volt biztosítani a két oldal közúti kapcsolatát.

A belváros területén azonos ritmust követnek a közúti hidak a Margit-híd és a Rákóczi-híd közötti szakaszon. Déli irányban még mindig szükség van az átkelő forgalom akadálymentessége érdekében egy hídra a kialakult ritmusnak megfelelően, ez lehet a tervezett Galvani-híd. (A városszerkezetben továbbra is hiányzik a Parlament környezetében egy közúti átkelés – az egykori Kossuth-híd helyén – amit híd, vagy alagút formájában lehetne megvalósítani.) A Galvani-hídtól déli irányban és a Margit-hídtól északra már ritkulhatnak az átkelési helyek, de ott is hiányzik még legalább egy-egy új híd. Ezekkel válhatna teljessé Pest és Buda között a közúti kapcsolat. A közúti hidak mellett szükségesek lennének kerékpáros-gyalogos hidak a város több pontján.


építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
2/26
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)

építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
4/26
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)

építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
3/26
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)

 

Az új Duna-híd koncepciója

A hídszerkezet le- és felhajtó rámpái környezetében új zöldfelületek jönnek létre. A parti sétány kialakításával a Kopaszi-gát területéhez kapcsolható az új zöldfelület és funkciók. A parton kerül kialakításra az új parti sétány és a kerékpár út. A híd alatt kialakuló parkoló felületek kiszolgálják mind a helyi megnövekedett parkolási igényt, mind az ide érkező szabadidejüket töltők igényeit. A hídtól délre eső területen lehetőség nyílik egy közösségi funkció elhelyezésére, például a Dunához, a vízi élethez kapcsolódó hajózási múzeum kialakítására, amely mellett kialakítható az új hajóállomás.

A végső javaslatot végül a Duna mentén élő sirályok repülése, a nyugalmi állapotból induló, felszálló madarak mozgása, elrugaszkodása ihlette meg. A levegőre ráfeszülő, szinte függőlegesen kiterjesztett szárnyú, induló madár, adja az ívnek a vonalát. A szétnyíló, de egymást keresztező ívek a belső villamospálya mentén tartják kábelekkel a hídpályát, főtartói konzolosan kinyúlnak a közúti sávokkal és a gyalogos - kerékpáros járdákkal. Az ívek alatt fut a villamos- és buszpálya, a széleken pedig a gépjármű forgalom. Így a hídpálya egyenesen fut, nincs benne elhúzás. Az ívek alatt kialakuló zöldsáv választja el a közúti forgalmat és a kötöttpályás közlekedést.


építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
12/26
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)

építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
11/26
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)

építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)
10/26
építész: dr. Gajdos István, Gajdos Gergő (A.D.U. Építész Iroda Kft.) - hídtervező: Mátyássy László, Pálossy Miklós (Pont-TERV Zrt.)

 

Hídszerkezet

A mederhíd egy közel 320 méter fesztávolságú hálós kábelelrendezésű ívszerkezet. A hálós kialakítás igen merev szerkezetet eredményez, amire a széles útpálya valamint a villamosforgalom miatt szükség van. Az acélszerkezetű ívtartók az un. kosárfül elrendezéshez hasonlóan egymás felé dőlnek, de a dőlési szög növelésével az ívek keresztezik egymást. Ezzel a kialakítással esztétikailag újszerű szerkezet valósítható meg az ívtartók stabilitásának biztosítása mellett.

A mederhíd főbb adatai:

  • Alaprajzi elrendezés: egyenes
  • Magassági vonalvezetés: R=15000 m, kétoldalt 0,55%-os egyenes csatlakozással
  • Keresztezési szög: 71°
  • Támaszközök/mederhíd hossza: 57,5 + 75,0 + 320,0 + 75,0 + 57,5 = 585 m
  • Pályabeosztás/hídszélesség: 3,85 + 8,00 + 4,50 + 8,50 + 4,50 + 8,00 + 3,85 =41,20 m
  • Szerkezeti/ív magasság: 3,20 m / 50 m
  • Teherbírás: 800 kN jármű + 4,0 kN/m2 megoszló kocsipálya teher + városi villamos vasút a Magyar Útügyi Előírások szerint; ill. LM1 (jármű + megoszló teher) + városi vasút EC szerint.
  • A feljáró hidak monolit vasbeton szerkezetek, mellyel könnyen követhető az útpálya változó geometriája. Az alátámasztást 25 méterenként monolit vasbeton pillérek biztosítják.

Részlet a műleírásból, a teljes szöveg elérhető itt.

Pont-TERV Zrt., A.D.U. Építész Iroda Kft.

 

 

 

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2018.05.06.
15:49

Nagyon szép híd lenne, elismerésem. A terv hátránya valószínűleg a túl sok zöld, értsd fű-fa-virág, aminek elharapódzása különösen a 2. és a 5. látványtervi képeken bántó. Ez a zöldségesdi óvatlanul ellentmond a városvezetés és a kormány évek óta nyilvánvaló, kő-vas-beton iránti imádatának.

Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk