Egyharmadához érkezett a BudaPart városnegyed-fejlesztés
A BudaPart városnegyed lakó- és irodaberuházásai mellett jelenleg a közösségi terek, közparkok fejlesztése is zajlik, ezzel párhuzamosan befejező fázisába érkezett egy a közszolgáltató intézményeket is magába foglaló lakóépület megvalósítása is. A mai napon sajtótájékoztatót tartott Schrancz Mihály, a Property Market Kft. ügyvezető igazgatója, aki szerint 2023 második felében adhatják át a negyed következő parkfejlesztési ütemét.
A BudaPart városnegyed fejlesztés a jelenlegi ütemében 2200 m² kereskedelmi ingatlan, 490 db lakóingatlan és 8 600 m² irodaépület kivitelezése zajlik. A 2015-ben elindított BudaPart projekt várhatóan 2030-ra készül el, ennek eredményeként 54 hektáron 15 lakóépületben 3.000 lakás, 12 irodaházban mintegy 250.000 m² irodaterület és 23 800 m² kereskedelmi terület jön létre, amely mintegy 25-30.000 városlakónak teremt lakó- és munkahelyet.
Magyarország harmadik legnagyobb ingatlanfejlesztő cége, a Property Market által fejlesztett városnegyedben eddig 5 lakóépületben 870 db lakóingatlant, 40.000 m² bérbeadható irodaterület, közel 6100 m² kiskereskedelmi területet adtak át.
Schrancz Mihály, a Property Market Kft. ügyvezető igazgatója ismertette, hogy a zöldterületek fejlesztése is az ütemterv szerint halad, újabb fázis kezdődik a nyáron. "A BudaParton található park magántulajdonban van, de az nyitott a köz számára, a tulajdonos nagyon magas minőségben karbantartja, és további funkcionális fejlesztéseket is megvalósít benne" – mind mondta. A szintén a beruházó tulajdonában lévő Lágymányosi öböl vízfelülete további 10 hektárral növeli a teljes természetes felületet. A BudaPart területének majdnem fele, 26 hektár zöld terület, ennek része a Kopaszi-gát is. "A parkfejlesztés jelenlegi ütemében mintegy 3 hektáros központi park van építés alatt" – mondta, és összehasonlításként megemlítette, hogy amikor elkészül az új, 20 hektáros park, akkor ez a Tabán vagy a Városmajor méreténél is nagyobb, a város 5. legnagyobb közparkja lesz. A parkfejlesztés most induló üteme várhatóan 2023 második felében készülhet el, kutyafuttatóval, közösségi kerttel, játszótérrel. "Ebben az ütemben kb. 100 darab fát és 1730 m²-nyi cserjét telepítünk, jövőre pedig 560-ról 1370-re fog nőni a fák száma és több közparkot is létrehozunk" – ismertette.
Budapest egyetlen dunai strandja is megnyitotta kapuit, folyamatosan ellenőrzött vízminőséggel és mederrel (fémdetektorozás, kotrás) működik, így biztonságos fürdőterület. A megnyitás előtt komoly engedélyeztetési folyamaton ment keresztül. A tervek szerint két bölcsőde, egy óvoda és orvosi rendelő is épül. Az első bölcsődét és óvodát idén ősszel, az első orvosi rendelőt pedig az év végén adhatják át. A fejlesztés jelenlegi szakaszában kezdődik meg a Centrál Parkon belül a 600 négyzetméteres, többgenerációs játszótér kialakítása is.
Schrancz Mihály arról is beszélt, hogy a BudaPart könnyű megközelíthetősége érdekében a lakó- és iroda fejlesztésekkel összhangban tovább fejlesztik a közlekedési infrastruktúrát is. Az 1-es villamos már Kelenföldig szállítja az utasokat, ami biztosítja a városnegyed összeköttetését az M4-es metróval, valamint körjáratként, hosszabbított útvonalon közlekedik a 154-es buszjárat is, ami már érinti a Kopaszi-gát és a BudaPart területét. Ezen kívül, a dél-budai buszjáratok útvonalának módosításával és járatsűrítéssel fejlesztik a városnegyed elérhetőségét.
Folyamatos egyeztetések zajlanak a Budai fonódó villamos második ütemének fejlesztéséről, a Déli Körvasút hálózatfejlesztés építése pedig már folyamatban van, ez utóbbinak köszönhetően a BudaPart is új megállót kap Nádorkert néven. A BudaParton nincs felszíni parkolás, és a kialakított zsákutca rendszer miatt nincs áthajtó forgalom sem. "A gyalogosoké a főszerep, több terület jut a közösségi tevékenységre és az egészségesebb környezetben való mozgásra" – mondta az ügyvezető igazgtató. Az ide érkező látogatók azonban az irodaházakban létesített felszín feletti parkolóházakban tudják elhelyezni az autóikat. A BudaParton az energiatakarékos és környezetbarát közösségi közlekedés lehetőségét is megteremtették: már van MOL Bubi állomás, folytatódik az Eurovelo bringaút fejlesztése, emellett rendelkeznek elektromos autótöltőkkel és minden jelentősebb carsharing szolgáltatás is elérhető.
Beszámolt arról is, hogy a "BudaPart a kultúráért" kezdeményezés keretében kiállításokat, rendezvényeket szerveznek, volt már fotópályázat és művészeti kiállítások, a nyáron rendszeresek a szabadtéri filmvetítések, a koncertek és a gyerekprogramok is. Megnyitott a Zsdrál Art Pop-Up Galéria a CITY irodaházban, 2021-ben a városnegyedbe költözött át a Dürer Kert.
Az új vegyesfunkciós városnegyedben eddig 5 lakóépületben 120.000 m²-en épültek lakások, a következő ütemben három lakóépület készül, a tervezett befejezés jövőre az első negyedévben várható – mondta. Elkészült a BudaPart GATE és a BudaPart CITY irodaház. Jelenleg építés alatt áll a BudaPart DOWNTOWN irodaház, amely egy 200 szobás, négy csillagos Radisson szállodát is magában foglal. A bérbeadott kereskedelmi felület nagysága 5.574 négyzetméter. 2022 végére adják át a terület és Budapest legmagasabb épületét, a Mol-székházat. A projekt 15 év alatt, 2030-ig összesen 15 lakó- és 13 irodaház, valamint egy hotel felépítését foglalja magába. Ez megközelítőleg 3.000 lakást és 250.000 négyzetméternyi új bérbeadható irodaterületet jelent; a lakásokból mintegy 1.200 darabot értékesített már a fejlesztő.
"Azzal kell számolnunk, hogy az urbanizációs szint globálisan növekszik, ma az emberiség 54 százaléka városokban él, de 2050-re ez 70 százalék körül lesz. Ahhoz, hogy a városiasodáshoz, a nagyvárosok átalakításával, fejlesztésével minél élhetőbb környezetet teremtsünk, szemléletváltásra van szükség. Talán a legfontosabb a ´Traffic place to people place´ – elv, vagyis, hogy a városi tereket ne helikopterről, a közlekedési infrastruktúrának mindent alárendelve tervezzük meg, hanem az elsősorban gyalog, vagy kerékpárral közlekedő emberek valós igényeire igazítva, sok zölddel, közösségépítésre alkalmas helyekkel Mi a 15 perces város koncepciót helyeztük középpontba"– mondta Schrancz Mihály. "Abból indultunk ki, hogy a fővárosban nagyon kevés városi alközpont található, sok embernek kell a városban a lakhely, a munkahely, és az egyéb elintézendő okán ingáznia, jelentősen növelve ezzel a forgalmat. A mai nagyvárosfejlesztés célja a decentralizáció, egy kompakt város létrehozása, ahol lehetőség szerint közel esik egymáshoz a lakóhely és a munkahely. A városon belüli forgalmat le kell csökkenteni, a közlekedésire szolgáló felületek helyén sokkal több zöldfelület kell kialakítani. A smart city koncepció mentén kialakított digitális infrastruktúrából kinyert big data megfelelő kielemzésére van szükség, ami alapján jelentősen optimalizálható az infrastruktúra, így például a közlekedési rendszer is."