Programok

Harry Seidler: Painting Toward Architecture

1/13

Julian Rose House, Wahroonga, Sydney, 1949-50©Max Dupain

Rose Seidler House, Wahroonga, Sydney, Australia, 1948-50

Trade Group Offices (now called Edmund Barton Building), Canberra, 1970-74©Max Dupain

MLC Centre, Sydney 1972-75©Max Dupain

Harry and Penelope Seidler House, view from North, Killara, Sydney, 1966-67©Max Dupain

Berman House, Joadja, New South Wales, 1996-99©Eric Sierins

Harry Seidler Offices and Apartments, Sydney, 1973, 1988, 1994 ©Eric Sierins

Wohnpark Neue Donau, Vienna, 1993-98©Eric Sierins

Australia Square Tower, Sydney, 1961-67©Max Dupain

Australian Embassy, Paris, France, 1973-77©Max Dupain

Australia Square Tower, Sydney, 1961-67©Max Dupain

Berman House, Joadja, New South Wales, 1996-99

MLC Centre, Sydney 1972-75; Reflected Ceiling Plans

?>
Julian Rose House, Wahroonga, Sydney, 1949-50©Max Dupain
?>
Rose Seidler House, Wahroonga, Sydney, Australia, 1948-50
?>
Trade Group Offices (now called Edmund Barton Building), Canberra, 1970-74©Max Dupain
?>
MLC Centre, Sydney 1972-75©Max Dupain
?>
Harry and Penelope Seidler House, view from North, Killara, Sydney, 1966-67©Max Dupain
?>
Berman House, Joadja, New South Wales, 1996-99©Eric Sierins
?>
Harry Seidler Offices and Apartments, Sydney, 1973, 1988, 1994 ©Eric Sierins
?>
Wohnpark Neue Donau, Vienna, 1993-98©Eric Sierins
?>
Australia Square Tower, Sydney, 1961-67©Max Dupain
?>
Australian Embassy, Paris, France, 1973-77©Max Dupain
?>
Australia Square Tower, Sydney, 1961-67©Max Dupain
?>
Berman House, Joadja, New South Wales, 1996-99
?>
MLC Centre, Sydney 1972-75; Reflected Ceiling Plans
1/13

Julian Rose House, Wahroonga, Sydney, 1949-50©Max Dupain

Rose Seidler House, Wahroonga, Sydney, Australia, 1948-50

Trade Group Offices (now called Edmund Barton Building), Canberra, 1970-74©Max Dupain

MLC Centre, Sydney 1972-75©Max Dupain

Harry and Penelope Seidler House, view from North, Killara, Sydney, 1966-67©Max Dupain

Berman House, Joadja, New South Wales, 1996-99©Eric Sierins

Harry Seidler Offices and Apartments, Sydney, 1973, 1988, 1994 ©Eric Sierins

Wohnpark Neue Donau, Vienna, 1993-98©Eric Sierins

Australia Square Tower, Sydney, 1961-67©Max Dupain

Australian Embassy, Paris, France, 1973-77©Max Dupain

Australia Square Tower, Sydney, 1961-67©Max Dupain

Berman House, Joadja, New South Wales, 1996-99

MLC Centre, Sydney 1972-75; Reflected Ceiling Plans

Harry Seidler: Painting Toward Architecture
Programok

Harry Seidler: Painting Toward Architecture

2015.11.02. 09:14

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Harry Siedler

Esemény kezdete:
2015.11.05. 17:30
Esemény vége:
2015.12.18. 17:00

November elején végállomásához ér a Painting Toward Architecture c. vándorkiállítás a Ponton Galériában. A Harry Seidler munkásságát bemutató tárlat november 6. és december 19. között látogatható. A kiállításhoz kapcsolódóan november 6-án előadást tart a kiállítás kurátora Vladimir Belogolovsky a MOME Auditóriumában.

Harry Seidler: Painting Toward Architecture

Kurátor: Vladimir Belogolovsky

Helyszín: Ponton Galéria

Megnyitó: 2015. november 5. 18.30

Megnyitja: David Stuart, Ausztrália magyarországi nagykövete és Fülöp József, a MOME rektora

Megtekinthető: 2015. december 19. (keddtől szombatig 12.00-18.00)


Vladimir Belogolovsky előadása (angol nyelven)

Helyszín: MOME Auditórium

Időpont: 2015. november 06. péntek 11.00

Regisztráció: kommunikacio@mome.hu

 

Az építészet - most és mindig mindenek felett - egy művészeti forma, amely összefüggésében és egymásra utaltságában létezik minden vizuális művészettel … A forma, amit az építészet alkalmaz, szoros kötelékben áll a festőkkel; egyéb vizuális művészeti ágakból eredeztethető, melyek egybefonódnak és együttesen reflektálnak jelen korunk lendületére."

/Harry Seidler/

A Painting Toward Architecture c. utazó kiállítás az elmúlt három évben bejárta a világot. A sorozat zárásaként 2015. november 5. - december 19. között a Ponton Galériában is látható lesz a tárlat, amely Ausztrália 20. századi ikonikus építésze, Harry Seidler (1923-2006) munkásságáról ad átfogó képet. A kurátori koncepció különös figyelmet szentel az építész modern design módszertanokban elfoglalt megkülönböztetett helyére, bemutatja az elkészült munkái sorát - a családi házaktól egészen a többemeletes lakóépületekig, irodatornyokig – és kitér megépült civil, sport- és kulturális központjaira, valamint jelentős kormányzati megbízásaira szerte a világon. A kurátor a tárlat fókuszát egyértelműen Seidler 12 tartós és progresszív művészeti együttműködésére helyezi, mely többek között olyan nagyságokkal való közös munkát jelent mint, Walter Gropius, Marcel Breuer, Oscar Niemeyer építészek, Josef Albers Alexander Calder, Norman Carlberg, Sol LeWitt, Charles Perry, Frank Stella, Lin Utzon művészek vagy Max Dupain fotográfus.

A kiállítás a New York-i székhelyű non-profit Curatorial Project keretében jött létre, együttműködésben Penelope Seidlerrel és a Seidler Építészeti Alapítvánnyal.

Vladimir Belogolovsky, az utazó kiállítás kurátora, a Curatorial Project alapítója és a „Harry Seidler: Életmű" című könyvének szerzője.



Trade Group Offices (now called Edmund Barton Building), Canberra, 1970-74©Max Dupain
3/13
Trade Group Offices (now called Edmund Barton Building), Canberra, 1970-74©Max Dupain




A New York-i székhelyű, nemzetközi Curatorial Project az építészet - a kortárs kultúrában betöltött vitális - szerepének népszerűsítését célozza meg. A projekt múzeumokkal, egyetemekkel, kiadókkal, építészekkel és kurátorokkal működik együtt és építészeti kiállítások kurátori koncepciójával valamint kiállítás designnal foglalkozik világszerte.

Harry Seidler volt az első építész Ausztráliában, aki teljes mértékben a Bauhaus irányelveket képviselte és legkorábbi munkáját - egy szüleinek épített villát, a Rose Seidler House-t - is ennek a módszertannak szentelve hozta létre 1950-ben Sydneyben.

Seidler művei egyértelműen felismerhetők erős geometrikus jellegükről és barokk eredetükről. Emellett épületei mély szerkezet-, és anyagismeretet sugallnak. A kompozíciók robosztusságának kiegyensúlyozásában megnyilvánuló érzékről tanúskodnak és innovatív – ausztrál benapozási problémákra reflektáló - árnyékolástechnikai megoldásokat tartalmaznak. Mindezen védjegyek sora magától értetődően jelzi, hogy Seidler kora egyik legkitartóbb, legtalálékonyabb alkotója és hazájának legjelentősebb, megalkuvást nem tűrő művész-építésze volt.



Berman House, Joadja, New South Wales, 1996-99©Eric Sierins
6/13
Berman House, Joadja, New South Wales, 1996-99©Eric Sierins




Építészete tudatosan jelenít meg számos, felismerhető forrást és hatást, hiszen stratégiai gondolkodóként fontos volt számára, hogy bizonyos gyakorlatokat újraértelmezzen a karrierje során. Ilyen beazonosítható hatás Walter Gropius designról való vélekedésében az önálló, szociális indíttatású, módszertani és kollaboratív megközelítés, Marcel Breuer esetében a beton erejének és a fa melegségének koncepcionális újragondolása. Pier Luigi Nervi a standardizált épületrendszerek és az expresszív strukturális nyelvezet tekintetében inspirálta Seidlert, míg Oscar Niemeyer plasztikus fluiditása és lírai formái voltak rá hatással.

A 1970-es évektől Seidler egyre inkább az amerikai absztrakt expresszionista festők és szobrászok moduláris munkáinak hatása alá került, különös tekintettel Norman Carlberg, Charles Perry, és Frank Stella művészekre. Építészete tehát a nemzetközi szakmai közeg által is elismerten egy jellegzetesen személyes művészi önkifejezés irányába fejlődött. Seidler kései munkái szabadságuk és plasztikusságuk ellenére sosem váltak önkényessé. Méltóságteljes formáit a racionális tervezés és a hatékonyan standardizált konstrukciók határozták meg. Munkáit a szociális érzékenység, a környezettudatosság és a megfontoltság vezérelte a legkisebb erőfeszítéssel létrehozható lehető legnagyobb művészeti hatás elérése érdekében.



Wohnpark Neue Donau, Vienna, 1993-98©Eric Sierins
8/13
Wohnpark Neue Donau, Vienna, 1993-98©Eric Sierins






forrás: MOME Kommunikációs Iroda


Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.