Kategóriákon innen és túl
Az Iparművészeti Múzeum Craft & Design – Irányok, utak a kortárs magyar iparművészetben című kiállítása olyan vegyesfelvágott, amely ugyan felöleli az összes létező műfajt, de az egész együtt mégsem mond semmit. A válogatás ráadásul érzéketlennek bizonyul a kortárs design merőben új problémái, a szakma óriási változásai iránt, s nem hajlandó tudomást venni a hagyományos „craft és design" felosztás tarthatalanságáról.Haba Péter járt a kiállításon
Aligha kétséges, hogy ma már Magyarországon sem a „craft and design" dualitása határozza meg a hagyományosan iparművészetnek nevezett tevékenységi körökben megfigyelhető szemléletmódokat. A szakmát olyan új problémák foglalkoztatják, melyek messze túlmutatnak a két ágazat régi, konvencionális feladatain: érezzük, ahogy szinte napról napra egyre összetettebbé válik a design szférája, s egyre kevésbé lehetséges a fogalom egyértelmű definíciója. A design őrületes sebességgel építi ki a kapcsolatait olyan tudományágakkal, melyektől – eddig úgy tűnt – végtelenül messze áll. A designerek ma már nem régivágású mérnökök, akik munkájuk nagy részét magányosan, a tervezőasztal fölé görnyedve végzik, hanem szakmai hálózatokban mozogva készítik el koncepcióikat. A szakma jócskán túlnőtt már a hagyományosan iparinak, illetve kézművesnek tartott közegen.
Bár azt korábban se tudta senki pontosan, hol húzódik (s hogy egyáltalán van-e) határ a craft és a design között, mégis kialakult valamiféle közmegegyezés a két fogalom jelentéséről (kézművesség vs. formatervezés). Napjainkra ez a terminológiai bizonytalanság a tervezők és a design körül „forgolódó" más szakemberek jó részét már nem igazán érdekli, a probléma úgymond okafogyottá vált. A szakma ugyanis egyfajta „elasztikus", végtelenül alakulni képes és a korábbiakhoz képest olyan totálisan új állapotba került, amelyben az effajta elhatárolásoknak már semmi értelmük sincs.
Az alapvetően problémafeltárással foglalkozó, funkcionális-társadalmi-gazdasági kérdésekre válaszokat kereső dizájn és az autonóm művészetként (kézműves-jellegű alkotótevékenységként) értelmezett tervezői módszer mindinkább szimbiózisra, sőt teljes összeolvadásra törekszik, hogy a kétféle szemlélet együttesen új szinergiákhoz vezessen. Talán a régi felosztás tarthatatlanságának felismerésére utal az is, hogy a legnagyobb hazai szakirányú felsőoktatási intézmény mellőzte nevéből az „iparművészet" szót (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Moholy-Nagy University of Art and Design). Nem kétséges persze, hogy ma is sok száz olyan művész dolgozik idehaza, akik klasszikus értelemben vett iparművésznek tekinthetők, ugyanakkor úgy tűnik, hogy ez a kifejezés lassan a hagyományos elnevezések (intézmény- és szervezetnevek, folyóiratok címe stb.) körébe szorul vissza.
Ennek fényében igen meglepő, hogy az Iparművészeti Múzeum CRAFT & DESIGN – Irányok, utak a kortárs magyar iparművészetben című kiállításának szervezői – a cím, és az ismertetőszöveg szerint – ezt a kategóriarendszert alkalmazták. A tárlatra még 2007-ben pályázatot írtak ki – a szakértőkből álló zsűri mintegy ezer tárgyat választott ki, illetve hívott meg a kiállításra. A kurátorok szándékait rögzítő, kissé élemedett stílusban és tartalmi értelemben igen homályosan megfogalmazott írás szerint „a tárlat a 20. századi iparművészet két alapvető irányzatának, a craft és a design-nak filozófiáját, napjainkig élő hatását és jelenlévőségét mutatja be, hangsúlyozottan és alapvetően a kortárs iparművészeti alkotásokkal. Formaviláguk és stílusuk felfedezhető karakterisztikus kapcsolatuk révén, az időbeliség mellőzésével egymás mellé helyezve a korábbi korszakok karakteres és meghatározó műveit és napjaink alkotásait, feltárulnak a történeti és kortárs művek közötti rokon szellemi gondolatok és kapcsolódási pontok."
Noha ez a kvázi holisztikus elgondolás szimpatikus, de egyszersmind ingoványos talajt jelent. A fenti sorok ellenére a kiállítás maga egyértelműen arra utal, hogy a szervezők mellőzték a valódi, komoly munkát igénylő vizsgálódást, még csak meg sem kísérelték a fogalmak valamiféle meghatározását. Könnyedén mellőzték, hogy a 20. századi és a kortárs iparművészet főbb jelenségeit az alapvető motivációk, az új, speciálisan mai kérdések, szakmai törekvések, a technika változása, az új funkcionális igények, a jelenlegi gazdasági helyzet, a fogyasztói szokások, a szakmai gondolkodásban jelenlévő új diszciplínák, a kommunikációs kérdések és még sok egyéb más körülmény aspektusából tárják fel, s ezzel szilárd alapokat építsenek a kiállítás számára.
Ehelyett előkapták a régesrégi „craft and design" sztereotípiát, s csak annyit fűztek hozzá, hogy „a művek bemutatását a köztük lévő tartalmi (sic!), formai megközelítés módok hasonlóságára (…), mint a művek közötti leglényegesebb (sic!) összekötő elemre" építették. A kurátorok különféle – természetesen gyakran erősen vitatható – alaki-szerkezetbeli hasonlóságokat véltek felfedezni egyes tárgyak között, s ezek alapján stiláris-szemléletbeli kapcsolatokat igyekeztek kimutatni. A végeredmény: kontextusukból esetlegesen kiragadott művek egymástól elszigetelt – és nem különösebben nagy tanulságokkal szolgáló, ellenben a valódi alkotói gondolatot és motivációt elfedő – párosításai „tarkítják" a kiállítást. Meg kell jegyezni, hogy az iparművészet terén a formai analógiákra épített „történetírás" (motívumtörténet? stílustörténet?) felettébb veszélyes eljárás, óriási tévedésekhez vezethet (ne feledjük, hogy az olyan művészeti ágakban, amelyekben alapvetően a funkcionális elvárásoknak, az anyag törvényszerűségeinek és gyakran erős formai konvencióknak megfelelően kell kialakítani a művet [építészet, iparművészet], a stíluskritikai módszer csak igen erős fenntartásokkal alkalmazható).
Egy szó mint száz: a szervezők ezzel az erőltetett elgondolással csak a valódi koncepció hiányát palástolták, azt, hogy a tárlatra összegyűlt rengeteg tárgyból nem voltak képesek az alkotói törekvéseket, invenciókat, vonulatokat, gondolatokat tükröző rendszert létrehozni. Olyan tarkabarka vegyesfelvágottal állunk szemben, amely ugyan felöleli az összes létező műfajt, de az egész együtt mégsem mond semmit. A válogatás ráadásul érzéketlennek bizonyul a legfiatalabb designerek merőben új problémái, a szakma – fent említett – óriási változásai iránt: a szenvtelenül, felsorolásszerűen kiállított tárgyak végtelen sorában minden friss gondolat elmerül, érzékelhetetlenné válik. Ezek tényleges feltárása helyett újra és újra a régiekkel való – vélt – alaki hasonlóságokat tukmálják a látogatóra.
A kiállítás túlzottan nagyot harap a magyar iparművészet terméséből, miközben a szervezők nincsenek birtokában az interpretáló szemléltetéshez szükséges támpontoknak. Hozzá kell tenni, hogy a magyar iparművészet 20. századi történetével kapcsolatos szakirodalom igen szegényes és ritkán átfogó jellegű, azaz nagyon kevés a széles körben ismert, a kutatások által is kanonizált alkotás, mint ahogy kevéssé feltártak a meghatározó irányzatok, jelenségek is. Ebben magának az Iparművészeti Múzeumnak is komoly felelőssége van: az intézmény immár évtizedek óta képtelen összehozni egy, a magyar iparművészet történetét átfogni igyekvő állandó kiállítást.
Sajnos a „túl nagyot akarás" felfokozta a tárlat egyéb hibáit is: a szemlélődés közben folyton az a kérdés vetődik fel bennünk, hogy „ha EZ itt van, akkor AZ miért nincs"? A monstre kiállítások nagy hátulütője ez: minél több a tárgy, minél kevésbé koncepciózus a válogatás, annál nagyobb az esélye annak, hogy valami fontos kimarad. Mert hiszen minden fontos dolgot kiállítani képtelenség. Ami ezen a tárlaton megjelenik, az egyszerre túl sok és túl kevés, egyszerre próbál a lehető legtöbbet megmutatni és valóban megalapozott elvek nélkül összefüggéseket feltárni.
Haba Péter
A kiállítás 2009. január 11-ig tekinthető meg az Iparművészeti Múzeumban.
22:39
Bevallom, ez a nívós és kőkemény kritika inspirált elsősorban, hogy a kiállítást mindenképpen megnézzem. (Az utolsó pillanatban sikerült. Nem azért mintha egyébként nem érdekelne, vagy eleve fennakadtam volna a címen... egyszerűen sűrű az élet.)Sőt, hozzáteszem: bíztam abban, hogy Haba Péter írása valamilyen szakmai elfogultság eredményének bizonyul, mindent lehet másképp is, ő talán másképp rendezte volna, tetszett volna pályázni a kurátorságra, gondoltam, nem pedig számonkérni egy másik koncepciót a bemutatottal szemben... egyszóval a kiállitásnak drukkoltam.Jó okom volt erre, a közelmúltban én is kerültem (más témában, más műfajban) ilyen dilemma elé: próbáljak-e meg rendszert kreálni egymással - szerintem - semmiféle szellemi kapcsolatban nem lévő művek alá/mögé/köré, vagy mondjak le eleve (némi lelkiismeretfurdalással) ennek kísérletéről is. (Lemondtam.)
A kiállításon kifüggesztett és az elvihető szórólapon (rövidítve) olvasható két szöveg (mely nyelvileg szintén nem hibátlan, de valamivel érthetőbben fogalmazott, mint a Péter által idézett, a múzeum honlapján publikált valóban zavaros kivonat) azt sugallja, hogy a kiállítás szervezőit nem bénította az én dilemmám :-) nagyon határozottan, népnevelő szándékkal gondolták ezt a kiállítást a Péter által kritizált módon megrendezni. A tisztább kép kedvéért néhány idézet ezekből a szövegekből:
"CRAFTA tárlat célja nem a művek kronológikus felsorolása, hanem az alkotások megjelenítése a szellemi áramlatok mentén; a művek között fellelhető kapcsolódási pontok megkeresése és ezek által történő bemutatása.Formaviláguk és stílusjegyeik alapján, az időbeliség mellőzésével helyeztük egymás mellé a különböző években, évtizedekben készült alkotásokat, feltárva az időben távol lévő művek közötti szellemi, gondolati, tartalmi jegyek hasonlóságát és előtérbe helyezve a megközelítés, a kifejezési mód folyamatosságát és folyamatát, mint a művek leglényegesebb összekötő elemét.(...)A tárlat lehetőséget kínál az alkotások szemléleti hasonlóságának felfedezéséhez és áttekintést nyújt a magyar kortárs iparművészet útjáról, irányok, elvek korszakokon átívelő megmaradásáról, módosulások módjáról, a művek formai és szellemi tartalmáról, egymáshoz, egymásra való hatásáról.(...)A kiállítás nem törekszik sem kronológiára, sem elemzésre, nem törekszik korrajzra. Nem célja az ítélkezés."
"DESIGNLátjuk a hirdetéseket: a klasszikus unalmas? A kortárs érthetetlen?Valóban, a jelenkori művészet megértése sokak számára nehézséget jelent. Hogyan lehet a kortárs művészetet kortársainkhoz közel hozni? Számos interpretáció igyekszik megvilágítani a lényeget, magyarázatot adni sokszor arra is, amire nincs magyarázat. Mindenképpen magyarázni kell, vagy rá kell bízni a befogadóra, hogy nagyobb érzelmi intelligenciával közelítsen? Nos, ez a kiállítás nem túlmagyarázni akar, nem a tárgyelemzések révén igyekszik eljutni a megértésig és a megérzésig. A kiállítás vizuális műfaj, s a koncepció ennek minden lehetőségével él: azaz elsősorban láttatni igyekszik, s olyan vizuális élményt nyújtani, mely szuggesztíven hat a látogatóra.(...)Magyarországon nem volt még hasonló koncepciójú iparművészeti kiállítás. (kiemelés mcs)Mindazonáltal az egyes tárgyakon túl az egymás mellé rendelés az igazán fontos: a sorozatok kialakítása, ahogy a hasonló törekvések találkoznak, s egymás mellé kerül - nem a varrógép és esernyő a műtőasztalon - hanem a hasonló szellemiséget tükröző edények vagy más tárgyak sora. Itt most nem polgárpukkasztásról van szó: a sorozatokat összerendező erő a hasonló gondolatok,hasonló formák mentén működik.A kiállítás a szakmabélinek tükör, melybe betekintve láthatók a főbb irányok, de bizony a hézagok is. Ezt bizonyára majd minden szakterület átgondolja, levonván a következtetéseket. Egyáltalán, mi a kortárs művészet fogalma? Klasszikus és modernség, hagyományos és korszerű kapcsolódásai s hatásai ma még szintén feldolgozatlan, nyitott kérdések."Igazán izgalmas koncepció lenne, ha mindez igaz lenne.De nem igaz.A kiállítás nem ilyen, hanem olyan, amilyennek Haba Péter látta: tárgyhalmaz, aminek elemei között a formai (tartalmi?) analógiák inkább kérdésesek, mint megvilágosító erejűek. Hogy mi köze van Mezei Gábor székének Lajta Béláéhoz, arról lehetne hosszasan értekezni.... és kellene is. Lehet, hogy a szó "idegen" a kiállítás vizuális műfajától, de bizonyos, hogy kommentár nélkül még a (valamelyest) hozzáértők is tanácstalanul álldogálnak a műtőasztal mellett. És találgatják, hogy az egyetlen Lajta Béla és kettő Mezei Gábor szék mellett miért van legalább öt Király József karosszék (melyek kivétel nélkül nagyon szépek)...Vajon hányan jönnek rá, hogy Ekler Dezső kávés- teáskészletének elemei egyetlen tárggyá rendezhetők össze? A kiállítási szomszédai ennek mennyiben párhuzamosai? Ha jól emlékszem, erről a készletről Ekler azt nyilatkozta, hogy azt hitte, új volt az ötlete... az volt, de vele párhuzamosan mások is pont ezt találták ki az Alessi háziversenyén. (Mennyi minden lehet e tárgyak/művek mögött tudnivaló, ami ebben a telefonkönyvszerű szenvtelen formai ábécésorrendben soha nem derül ki.)Néhány tárgyról véletlenül tudom, hogy az egykori Iparművészeti Főiskola hallgatóinak diplomamunkái. Ez sem derül ki. Pedig nem közömbös, hogy egy tárgy milyen célból készül. Van-e tétje, mi a tétje stb...(Arról a technikai "apróságról" nem is szólva, hogy megfájdul az ember feje, amíg a bokamagasságban elhelyezett apróbetűs feliratokból összevadássza, hogy melyik tárgy kié és mikor született. Jó, értem, nincs kronológia, de a nevek, az évszámok azért csak fontosak... vagy azok sem?)Nem akarom ismételni Haba Pétert: a kiállítást megnézve újraolvastam a kritikáját és minden szavával egyetértek. Még akkor is, ha a Design és a Craft különválasztását nem tartom ördögtől valónak mai viszonylatban sem - de ez más kérdés.Üdv!mcs