/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Képzőművészek tervezik az új prágai metróállomások kialakítását

1/9

Jakub Nepraš terve a Pankrác megállóhoz. Forrás: Metroprojekt Praha

?>
Jakub Nepraš terve a Pankrác megállóhoz. Forrás: Metroprojekt Praha
?>
Jakub Nepraš terve a Pankrác megállóhoz. Forrás: Metroprojekt Praha
?>
Vladimír Kokolia terve az Olbractova megállóhoz.
?>
Vladimír Kokolia terve az Olbractova megállóhoz.
?>
Stanislav Kolíbal terve a Nové Dvory megállóhoz. Forrás: Metroprojekt Praha
?>
Jiří Černický terve a Krč-kórház megállóhoz. Forrás: Metroprojekt Praha
?>
Jiří Černický terve a Krč-kórház megállóhoz. Forrás: Metroprojekt Praha
?>
Vladimír Kopecký terve a Krč-vasútállomás megállóhoz. Forrás: Metroprojekt Praha
?>
Vladimír Kopecký terve a Krč-vasútállomás megállóhoz. Forrás: Metroprojekt Praha
1/9

Jakub Nepraš terve a Pankrác megállóhoz. Forrás: Metroprojekt Praha

Képzőművészek tervezik az új prágai metróállomások kialakítását
Közélet, hírek

Képzőművészek tervezik az új prágai metróállomások kialakítását

2020.06.24. 15:13

Eddig öt képzőművész terveit mutatták be a prágai D-metróvonal állomásaihoz. Rég várt friss hír ez Prágában: az építkezés kilenc évet csúszás után csak tavaly kezdődött meg, és most a koronavírus-járvány miatt le is állt. A prágaiak 2028 előtt aligha gyönyörködhetnek a mostani tervek alapján elkészült állomásokban.   

Az összesen 10,5 kilométer hosszú D (avagy kék) metróvonal Prágában a Náměstí Míru és a Depo Písnice állomások között fut, két meglévő állomása mellé nyolc új épül. Az eredeti kiviteli tervek még 2009-re elkészültek, de az építkezés megkezdését 2010-ről előbb 2012-re halasztották, végül egészen 2019-ig tolódott. Egy nyilvános kezdeményezés 2016-ban fordult azzal a városházához, hogy frissítsék fel a még meg sem kezdődött építkezés állomásainak terveit, mondván, azok már elavultak. 

A munka azonban továbbra sem haladt rohamléptekkel. A folyamatba 2019 elején vonták be David Vávra képzőművészt, azzal a feladattal, hogy a vonalak egységes művészeti kialakítást kapjanak. A tervezés ekkor már túlságosan előrehaladt ahhoz, hogy alapvető építészeti változásokat vezessenek át, így a keretek adottak voltak. Vávra vezetésével minden egyes állomáshoz több alkotót invitáltak meg, majd a tervek közül a tervező-fejlesztő Metropojekt Praha, Prága Város Önkormányzata, a Prágai Közlekedési Társaság, az IPR Praha városfejlesztési intézet, valamint a Nemzeti Galéria szakemberei választották ki a legjobbakat. Az ötlet egyébként nem különösebben eredeti: a prágai A, B és C vonalak is átfogó képzőművészeti tanácsadás igénybevételével épültek meg.

Jakub Nepraš terve a Pankrác megállóhoz. Forrás: Metroprojekt Praha
1/9
Jakub Nepraš terve a Pankrác megállóhoz. Forrás: Metroprojekt Praha

Az első ütem állomásai kapcsán két alkotót még tavaly nyáron, további hármat pedig néhány nappal ezelőtt neveztek meg. A korábban bemutatott helyszínek közül a Pankrác állomáson a 39 éves vizuális művész, Jakub Nepraš, az Olbrachtova megállóban a 63 éves festő, Vladimír Kokolia dolgozik.

A frissen napvilágot látott döntések értelmében a Nové Dvory állomást a 94 éves avantgárd művész, Stanislav Kolíbal tervei alapján alakítják ki. Kolíbal geometrikus mintázata, a művész hatvanas évek óta használt nyelvezetének szerves folytatásaként a metróállomás boltozatára kerül. A Krč-kórház állomáson az 53 éves Jiří Černický képzőművész dolgozik majd, akit a közeli egészségügyi intézményben folyó munka ihletett meg: színes szerveket, mikro- és makroorganizmusokat, neurológiai ábrákat dolgoz majd fel. A Krč-vasútállomás megállóban, amely a felszínen helyezkedik el; Vladimír Kopecký a megálló oldalfalára tervezett üvegpanelekkel az utasokat és a párhuzamos úton autózókat egyaránt meg akarja szólítani.

A tervek szerint 2027-re fejezték volna be be az első ütem építését, azonban a COVID-19 járványhelyzet miatt az építkezés leállt – így várhatóan az átadás is tolódik majd Prágában. A beruházás a 2019-es számítások szerint 10,8 milliárd cseh koronába, azaz (mai árfolyamon) 142 milliárd forintba kerül.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk