
Kiárusított utópia – Luxusnyaralóvá degradálódott Kisho Kurokawa metabolista villája
A japán metabolista építészet két kultikus mesterműve is „zombiként" kelt új életre. Ahogy korábban beszámoltunk róla, a tokiói Nakagin kapszulaház a tavalyi elbontása után a digitális térben tengődik tovább. Friss hír, hogy az építész saját kapszulaháza, a Capsule House K éjszakánként 650.000 forintért bérelhető ki az Airbnb-n. Hogyan üresítette ki és fordította önmaga ellen a forradalmi avantgárd építészetet az uralkodó piaci logika?
Kurokawa a metabolista építészet egyik legismertebb és legnagyobb hatású alakja, Japánban építészeti projektjein kívül tévés karrierjével és politikai személyiségként vált ismertté. Gyerekkorában megélte, ahogy a földdel vált egyenlővé szülővárosa – az 1,5 milliós lélekszámú Nagoya – melynek 230 éves történelme szempillantás alatt veszett el a második világháború során. A bombázás traumája és az épített környezet átmeneti élménye nem csak neki, de az egész Metabolista Mozgalom számára volt fontos kiindulópont.
Az építészeti Metabolizmus megalakulásakor Kurokawa 26 éves volt, a mozgalom legfiatalabb és legfotogenikusabb tagja. Kurokawa 1962-ben saját irodát alapított, melynek építészettel és a város elképzelésével kapcsolatos projektjei az előregyártott építési technológiára, a „kapszula" koncepciójára és biológiai metaforákra épített. A japán építész 1969-ben Kurokawa Institute for Social Engineering néven olyan kutatói laboratóriumot hozott létre, mely politikai, gazdasági, tudományos és demográfiai tényezőket együttesen vizsgálva termelt ki tanulmányokat kormányzati minisztériumoknak és ügynökségeknek.


Kurokawa a Japán Playboyban & Kurokawa halála előtt 3 hónappal. Forrás: Rem Koolhaas, Hans Ulrich Obrist. Project Japan: Metabolism Talks… Taschen (Köln) 2011.
A Metabolizmus mozgalom tagjai a hagyományos európai építészet mozdulatlanságával szemben a buddhista gondolatokból merítve fogalmazták meg új forradalmi elméletüket. A Shinto tradíció 7. század óta létező gyakorlatából – az iszei nagyszentélyt húsz évente lebontják és újraépítik – merítve a folyamatos megújulás lehetőségére alapozták avantgárd építészetüket. Kisho Kurokawa a Metabolizmus lényegét folyamatosan változó tökéletes szépségként írja le, az örökké tartó európai szépségideának az antitéziseként, a mozgás esztétikájaként. Legfontosabb inspirációi a futurizmus és az orosz avantgárd volt.
Kurokawa vidéki nyaralója – bár az építész fontosnak tartotta kihangsúlyozni, hogy soha nem vakációra használta az épületet – közel egyszerre valósult meg a Nakagin kapszulaházzal. A két projekt ugyanazokból az előregyártott konténerelemekből és ikonikus körablakokból épült meg. A kapszulaház esetében érdekesség még, hogy bejárata az utca felől, a tetőről közelíthető meg.

Summer Capsule House K. Forrás: Rem Koolhaas, Hans Ulrich Obrist. Project Japan: Metabolism Talks… Taschen (Köln) 2011. © Charlie Koolhaas
Szintén ebben az évben született – papíron maradt – terv a Capsule Village, mely egy új, „homo movensek" lakta, hipermobilis társadalom számára elképzelt konténer megastruktúra. Kurokawa olyan infrastrukturális rendszert tervezett, melybe konténerlakások köthetők be. Elképzelése szerint a város és a vidék között ingázó egyének saját döntésük szerint költözhettek volna be ideiglenesen ezekbe.

A Capsule Village terve. Forrás: Rem Koolhaas, Hans Ulrich Obrist. Project Japan: Metabolism Talks… Taschen (Köln) 2011.
Kurokawa egészen élete végéig elutasította annak gondolatát, hogy irodáját családja nélküle vigye tovább. Nehezen fogadta el annak gondolatát, hogy a stúdió saját vágyaival ellentétesen folytatódjon. Végül engedélyt adott rá, hogy tovább vigyék emlékét, most fia, Mirai Kurokawa saját projektjeként, műemléki minőségben újította fel a Capsule House K-t. Mirai azonban tovább lépett egy szinttel és nem csak apja építészetét – a vezérlőpanelek és a retró konyha kraftwerkes, techno-utópikus hangulatát – de személyes tulajdonait is értékesíti. „A könyvessarokba elvonulva bárki elolvashatja Kurokawa könyveit" – olvasható a hirdetésből.
Az Airbnb-n található hirdetés tanulsága szerint a luxusnyaraló négy-öt vendég számára ideális, bár a teaszobában található két futonágy használatával akár hét vendég is elszállásolható. A ház magjában, az alsó szinten található a fő hálószoba, ahol egy franciaágy és egy egyszemélyes kanapéágy található. Ebből a szobából – Kurokawa munkából ismerős – kör alakú ablak nyújt kilátást a sűrű erdő felé. A nyaraló részét képzi továbbá két alvásra alkalmas kapszulaszoba, melyek saját fürdőszobával rendelkeznek.
Kurokawa a Capsule House K-ról korábban azt nyilatkozta, hogy soha nem nyaralásra használta. Elképzelhetjük, ahogy egyedül, vagy a mozgalom tagjaival a természetbe elvonulva szervezkedtek és elmélkedtek. Fia, halála után, akarata ellenére mégis nyaralóként dobta piacra az ingatlant, indoklása szerint a műalkotás így végre hozzáférhető a “köz" számára. A valóságban a luxusnyaraló bérleti díja éjszakánként 650.000 forint, mely kétségkívül jövedelmező beruházást nyújt, de kizárólag a szupergazdagoknak biztosít kikapcsolódási lehetőséget. Kiadó nyaralóként jóval szűkebb réteg számára lesz elérhető a műalkotás, mint ha például múzeumként találta volna meg új funkcióját.
Az egykor futurisztikusnak és forradalminak ható építészet mára kizárólag a techno-utópikus kor nosztalgikus termékeként értelmezhető és értékesíthető. A mozgó építészet bukása jól szemlélteti, hogy mennyire elszámították a kor építészei a technológiai fejlődés irányát és lehetőségeit. Vajon megfordítható még a folyamat, hogy épületeinket a közügy mentén, ne kizárólag a profit logikája alapján termeljük?
Borenich Levente
Felhasznált irodalom:
Rem Koolhaas és Hans Ulrich Obrist Japánban készített interjúsorozatot a Metabolizmus tagjaival, a könyv a Taschen kiadásában jelent meg:
Rem Koolhaas, Hans Ulrich Obrist. Project Japan: Metabolism Talks… Taschen (Köln) 2011.
12:03
Nagyon egyetértek a világosan megfogalmazott tanulsággal: "Az egykor futurisztikusnak és forradalminak ható építészet mára kizárólag a techno-utópikus kor nosztalgikus termékeként értelmezhető és értékesíthető. A mozgó építészet bukása jól szemlélteti, hogy mennyire elszámították a kor építészei a technológiai fejlődés irányát és lehetőségeit."