Technológia

Komoly szakmai bravúrokkal érte el a 100 méteres magasságot a MOL Campus

1/8

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

?>
Fotó: Molnár Péter
?>
Fotó: Molnár Péter
?>
Fotó: Molnár Péter
?>
Fotó: Molnár Péter
?>
Fotó: Molnár Péter
?>
Fotó: Molnár Péter
?>
Fotó: Molnár Péter
?>
Fotó: Molnár Péter
1/8

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

Komoly szakmai bravúrokkal érte el a 100 méteres magasságot a MOL Campus
Technológia

Komoly szakmai bravúrokkal érte el a 100 méteres magasságot a MOL Campus

2021.03.01. 14:44

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Cég, szervezet:
Market Építő Zrt.

Vélemények:
1

A Market Építő Zrt. 2018 októberében tette le Budapest egyik új, meghatározó épülete, a MOL Campus alapkövét, most pedig újabb fontos mérföldkőhöz érkezett az építkezés: a MOL leendő székháza elérte a 100 méteres magasságot.

A MOL Campus Budapest egyik leginnovatívabb és legzöldebb irodaépülete lesz, amely szervesen illeszkedik a megújuló Kopaszi-gát látképébe, és a főváros egyik ikonikus épülete lesz. Az épület tervei a nemzetközileg jegyzett londoni Foster+Partners és a magyar Finta Studió kollaborációjában születtek. A MOL Campust 28 emeleten, összesen 86 ezer négyzetméteres alapterülettel alakítják ki: ez – ha a szinteket egymás mellé kiterítve képzeljük el – akkora mintha 12 futballpályát helyeznénk egymás mellé.

Fotó: Molnár Péter
6/8
Fotó: Molnár Péter

Az egyedi léptékű feladat komoly mérnöki kihívásokat hozott magával. A teljes épület alaplemezébe 12 800 köbméter betont dolgoztak be, amely megközelítőleg 2000 mixerautónyi mennyiség: ezzel 5 darab olimpiai medencét lehetne megtölteni. Ebből a mennyiségből a toronyépületrész alatti, 4400 köbméteres alaplemezt egy ütemben kellett önteni, 6 rétegben, melynek teljesítése 4 betonpumpa és 2 tartalékpumpa bevonásával, több mint 600 mixerfordulóval, éjjel-nappali betonozással, 42 óra megállás nélküli munkával és több mint 50 mérnök támogatásával sikerült: ez egyedülálló magasépítési bravúr Magyarországon!

A magasban folyó munka miatt a magyarországi magasépítésben egyedülálló technológiát, úgynevezett szélpajzs-rendszert kellett alkalmazni, ami a biztonságos munkavégzést és a szakemberek komfortérzetét szolgálja, és 200 tonna zsaluzatból épült meg. A rendszer a toronyrész három legfelső szintjét körbeölelve védi a magasban dolgozókat, és a hidraulika segítségével folyamatosan kúszva felfelé követi a szerkezetépítés készültségét.

Fotó: Molnár Péter
8/8
Fotó: Molnár Péter

A torony szerkezetépítésében több szakmai újítást is bevezetett a Market-csoport. Az épület magassága miatt a toronydarukat több ütemben magasítják, és ezáltal több szinten rögzítik őket az elkészült szerkezethez. A legmagasabb toronydaru 163,5 méteres lesz, melynek fülkéjét már lifttel közelítheti meg a kezelő. A kivitelezési időt csökkenti, hogy a torony szerkezeti gerinceként szolgáló 2 darab magot kúszózsalurendszerrel építi a Moratus Szerkezetépítő Kft. A rendszer kiépítését hosszas tervezés és szerelési munka előzi meg, de a kivitelezési átfutási időt közel a harmadára csökkenti ez az eljárás. A magok kivitelezésének külön pikantériája, hogy azok pozíciója teljesen ki van tolva a homlokzatra, ezzel is megnehezítve a szerkezetépítő feladatát.

Fotó: Molnár Péter
7/8
Fotó: Molnár Péter

Magyarországon szintén egyedülálló módon 120 méter magasságban teherfelvonót építenek ki, segítve ezzel a szerkezet- és homlokzatépítési munkálatokat. A homlokzattisztításhoz pedig a torony legtetején egy közel 80 tonnásdaruszerkezet is építenek.

Az építkezés monumentalitását jól érzékeltetik az alábbi számadatok is:

- az épület alá 220 darab 100 méteres, az épület mellé pedig 90 darab 120 méteres talajszondát fúrtak le, ami összesen közel 33 kilométernyi szondát jelent,

- a teljes székházbatöbb mint 62 ezer köbméter betont dolgoztak be,

- a vasbeton szerkezetekbe több mint 6800 tonna betonvasat építettek be,

- szerkezeti acélként több mint 2500 tonnát emelnek a helyére,

- a homlokzatra a projekt végére összesen 5500 darab üvegpanelt építenek be,

- a pódium épületrész tetőszerkezetén 900 négyzetméternyi napelem fogja csökkenteni a ház energiafogyasztását.

- az épületben a teljes projekt keretében több mint 1 000 000 méter kábelt húznak be,

- a komplexumban összesen 7 lépcsőház épül, ami összesen 2633 lépcsőfokot jelent.

A Market Építő Zrt. továbbra is folytatja a megkezdett munkát, így a MOL Campus épülete közlésük szerint 2022-re készül el.

Forrás: Market Építő Zrt.

Vélemények (1)
Reki
2021.03.08.
17:25

Szerintem nem kellene félni a felhőkarcolók építésétől Budapesten. Természetesen nem a belvárosban, hanem a Hungária körgyűrűn kívül. Az Árpád híd pesti hídfőjénél épült irodaházat is eredetileg magasabbra tervezték, végül egy lecsapott tetejű furcsa arányú épület lett belőle. Az első budapesti felhőkarcolót, az OTI székházat visszabontották a bauxitbeton miatt. Most egy torzóként áll. Mai, könnyű anyagokkal vissza lehetne építeni.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.