Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Közélet, hírek

Környezetvédelmi engedélyt kapott az Új Duna-híd beruházásának első szakasza

1/3

Az Új Duna-híd látványterve. Tervező: UNStudio, Buro Happold, forrás: bfk.hu

?>
Az Új Duna-híd látványterve. Tervező: UNStudio, Buro Happold, forrás: bfk.hu
?>
A Soroksári-Dunán átvezető híd látványterve. Tervező: Főmterv, forrás: bfk.hu
?>
Az Új Duna-híd látványterve. Tervező: UNStudio, Buro Happold, forrás: bfk.hu
1/3

Az Új Duna-híd látványterve. Tervező: UNStudio, Buro Happold, forrás: bfk.hu

Környezetvédelmi engedélyt kapott az Új Duna-híd beruházásának első szakasza
Közélet, hírek

Környezetvédelmi engedélyt kapott az Új Duna-híd beruházásának első szakasza

2022.05.19. 17:28

A kormányhivatal által közzétett dokumentumban az is szerepel, hogy a beruházás keretében a Csepel-sziget területén 9625 négyzetméter erdőterületet vágnak majd ki. A beruházó válaszában azt írta: a fákat a vonatkozó önkormányzati rendeleteknek és a törvényeknek megfelelően pótolják majd vissza, lehetőség szerint még többet is. 

Környezetvédelmi engedélyt kapott az Új Duna-híd és a Ráckevei-Soroksári Duna-ág feletti híd, valamint a kapcsolódó úthálózat első szakaszának (Budapest XI. kerület, Fehérvári út – Budapest IX. kerület, Gubacsi út között) létesítése - derül ki a Pest Megyei Kormányhivatal május 18-án közzétett határozatából. Az engedély 2042. május 30-ig érvényes a megállapított környezetvédelmi előírások betartásával. 

A fejlesztés beruházója a NIF Zrt., irányítója a BFK - utóbbi márciusban arról számolt be, hogy a projekt már engedélyeztetés alatt áll. Ahogy ekkor tájékoztatásukban fogalmaztak: "Az Új Duna-híd valójában két híd, Budáról Csepelre a Galvani utca vonalában a Duna főága fölé a nemzetközi tervpályázat győztese, a holland UNStudio és a brit Buro Happold Engineering konzorcium tervezett egy ikonikus megjelenésű átkelőt, a Soroksári-Dunát pedig Csepelről Ferencvárosba az Illatos út vonalában egy hasonlóan nagyvonalú másik híd íveli majd át." Utóbbiról így írnak: "... ugyanolyan érdekes lesz építészetileg, mint a főág fölötti párja. A holland UNStudio egyedi tervét nyilván értelmetlen volna megismételni, a két átkelő sehonnan sem fog egyszerre látszani, így a Főmterv egy függesztőkábeles ívhidat tervezett a kisebbik Duna-ágra." 

A Soroksári-Dunán átvezető híd látványterve. Tervező: Főmterv, forrás: bfk.hu
2/3
A Soroksári-Dunán átvezető híd látványterve. Tervező: Főmterv, forrás: bfk.hu

A fejlesztés részleteiről  ebben a tájékoztatóban lehet olvasni.

Ahogy a most nyilvánossá tett, több mint százoldalas, környezetvédelmi aspektusokat taglaló dokumentumból kiderül, a tervezett beruházás egyelőre csak részben van összhangban az érintett területekre vonatkozó településrendezési eszközökkel, ezt legkésőbb a kivitelezés kezdetéig meg kell teremteni. 

A teljes beruházást két szakaszban folytatják le: az első szakasz a Fehérvári úti csomóponttól a Gubacsi úti csomópont térségéig tart (a most megadott engedély is erre vonatkozik), a második az Illatos út irányába vezető, a Ráckevei-Soroksári Duna-ág feletti hídhoz kapcsolódó közúti csomópontrendszertől az Üllői útig. A tervezett út (I. szakasz) teljes hossza nagyjából 4,4 kilométer. A létesítmény a XI., a XXI. és a IX. bizonyos ingatlanjait érinti. 

A projektelemek a következők: 

  • 2x2 sávos közút
  • 2x1 tömegközlekedési sáv (busszal járható villamospálya) megállókkal
  • irányhelyes kerékpárút
  • kétoldali gyalogos járda

A tervezési szakaszon ezek a csomópontok épülnek át:

  • a Fehérvári úti,
  • a Kondorfa utcai,
  • a Szerémi úti
  • és a Budafoki úti csomópont,

a Weiss Manfréd és a Gubacsi útnál pedig új csomópontot építenek. 

A környezeti hatásvizsgálat során egyebek mellett az érintett kerületek önkormányzataitól is kértek tájékoztatást. A XI. kerület jegyzőjének válaszából többek között az is kiderül, hogy a beruházással összefüggésben Újbudán 330 fa kivágását tervezik, ehhez az engedélykérelmet a polgármesteri hivatalhoz kell majd benyújtani. 

A dokumentumban azt is írják, hogy a XI. és a XXI. kerületi ingatlanok némelyike része a Duna és ártere, valamint a Ráckevei Duna-ág kiemelt jelentőségű Natura 2000 természetmegőrzési területeknek, védett fajok is élnek itt. A Duna-Ipoly Nemzeti Park természetkezelői véleményében sajnálatosnak nevezte, "hogy a Natura hatásbecslés 2017-es adatokra támaszkodik, azok aktualizálása nem történt meg." Különösen aggályosnak találták az aktuális adatok hiányát a védelem alá tartozó vidrák és hódok esetében, ezt pótolni is kell majd a munkálatok megkezdése előtt. 

Fakivágásokról az eljárásban ügyfélként érintett Fővárosi Önkormányzat is említést tesz a véleményében. Mint írták: a beruházás keretében a Csepel-sziget területén 9625 m2 erdőterületet vágnak majd ki. Mint megjegyzik, a környezeti hatástanulmány javasolja ugyan, hogy ezeket az erdőterületeket a már meglévőkhöz kapcsolódva, azonos mennyiségben pótolják, ám a kompenzálásra vonatkozó helyszínt és javaslatot nem tartalmaz, amit hiányosságnak tartanak. A terv a Galvani út mentén lévő zöldsáv és fasor helyén alakítja ki a híd budai hídfőjét és új forgalmi sávokat, ám a tanulmányban nem térnek ki a fasorpótlásra, -fejlesztésre, védőfásításra vonatkozó helyszíni javaslatra sem a tervezett nyomvonal mentén.

A beruházó válaszában azt írta: a fákat a vonatkozó önkormányzati rendeleteknek és a törvényeknek megfelelően pótolják majd vissza, lehetőség szerint még többet is, valamint hogy a projekt egész területén céljuk a zöldfelületek növelése és a területek fásítása. Ennek szellemében Budán egy 20 méter széles, lineáris zöldsávot hoznának létre, illetve az impozánsnak nevezett budai hídfőtér, az I. szakasz nyomvonala mentén a közlekedési sáv, kerékpárút, gyalogos sáv mentén elhelyezett fasorok, valamint az RSD híd pesti hídfőtér területe is ezt az elvet támasztja alá. A pontos növénytelepítési terv a későbbi tervfázisok során, önkormányzati egyeztetéseket követően készülhet el. 

Az Új Duna-híd látványterve. Tervező: UNStudio, Buro Happold, forrás: bfk.hu
3/3
Az Új Duna-híd látványterve. Tervező: UNStudio, Buro Happold, forrás: bfk.hu

A projekt hivatalos honlapján így foglalják össze a fejlesztés célját: "A Galvani utca térségében megépítendő Duna-híd szükségességét az 1980-as évek óta szakmai konszenzus övezi. A 90-es évek elején az akkori Fővárosi Közgyűlés egyszer már döntött a megépítéséről, ám erre forrás hiányában nem került sor. (...) a Duna belvárosi szakaszán csaknem kilométerenként van egy híd, miközben a Duna alsóbb, Csepelt is magában foglaló szakaszán több mint 10 kilométer hosszan nincs épített átkelési lehetőség. A híd szükségessége a főváros gyűrűs-sugaras rendszerű úthálózati elrendezéséből is értelemszerűen adja magát, az Új Duna-hídhoz kapcsolódó úthálózat megépítésével születhet meg Budapest új körútja. Az Új Duna-híd megépítésének kiemelt célja a belváros forgalomcsillapításának előmozdítása, továbbá a Dél-Budapest, mint jelentős potenciállal bíró, nagy kiterjedésű rozsdaövezeteket is magában foglaló térség fejlesztésének elősegítése, beleértve a Duna-főmeder és -mellékág menti területek fejlesztését is." 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk