Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Kortárs kisvárosi lokálkút: az Intramuros budaörsi töltőállomása

1/13

Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs

?>
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs
?>
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs
?>
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs
?>
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs
?>
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs
?>
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs
?>
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs
?>
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs
?>
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs
?>
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs
?>
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019.  Koncepcióábra
?>
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019.  Zavaró elemek a korábbi állapotban
?>
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019.  Zavaró elemek a korábbi állapotban
1/13

Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs

Kortárs kisvárosi lokálkút: az Intramuros budaörsi töltőállomása
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

Kortárs kisvárosi lokálkút: az Intramuros budaörsi töltőállomása

2020.01.06. 18:11
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Kurucz Olívia

Földrajzi hely:
Budaörs

Építészek, alkotók:
Dobos Botond Zsolt, Kurucz Olívia, Intramuros

Benzinkút, Budaörs

Tervezés éve:
2017-2018

Építés éve:
2018-2019

Stáblista

Helyszín: 2040 Budaörs, Szabadság út 110.
Beruházó: privát
Építész: Dobos Botond Zsolt DLA, Kurucz Olívia / Intramuros Kft.
Statika: Pohl Ákos / CEOS Kft
Elektromos tervező: Máramarosi András
Gépész tervező: Kontra Botond
Tűzvédelem: Székács András
Közlekedéstervező: Nagy Katalin / Nagy és Társa Bt
Fotó: Danyi Balázs

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Helyi kisvállalkozás szemben a multi-franchise benzikút lánccal? Budaörs főutcáján megvalósult a régi kezelőépület bővítésével és fémburokba csomagolásával, a helyi identitást és az ipari funkciót kortárs eszközökkel ötvöző benzinkút.

Kedves kis „bénácska" benzinkút 

Évtizedek óta gazdaságosan üzemel egy kétállásos benzinkút a Budaörs lakószövetén végighaladó főút mentén, annak központi részén. Az önkormányzati tulajdonban lévő terület bérlője magáénak érezve benzinkútját és az ahhoz kapcsolódó részeket, szeretettel rendezte be a környezetet „kedves" és/vagy „hasznos" elemekkel, nem túl magas igényességgel. A barátságos hangulatú kiszolgálási szándék kivetül a környezetrendezésre: így keretezte a főutat a szigorú sorban rakott, beton virágládák lánca és így került fa „díszkút" az olajfogó medencék feletti füves területre.

A vendégek élvezhetik a készséges kiszolgálást, mivel a kutak melletti járdaszigetre rögtönzött, telefonfülkéből pénztárrá átalakított kreatív megoldásnak köszönhetően még kiszállniuk sem kellett az autóból a tankoláshoz és fizetéshez. Sőt, a tankoláson kívül még vásárolhattak is az autóból, mert a régi telefonfülke mellett különféle termékek sorakoztak a kihelyezett (beltéri) szekrények kínálatában.

Gördülékenyen működik minden, azonban közeledett a terület bérleti szerződésének lejárati dátuma, és a terület tulajdonosa változtatni szeretett volna a kialakult organikusan nőtt állapoton.

Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs
3/13
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs

Üzemeltetői pályázat / 1. kör

Budaörs Város Önkormányzata pályázatot írt ki 2017 januárjában a terület hasznosítására, a benzinkút és a hozzá tartozó üzlethelyiség üzemeltetésére. A pályázat célja túlmutatott az üzemeltetési kérdésen, mivel kifejezett szándéka volt a terület városi léptékbe emelése és főutcához méltó megjelenése, valamint a benzinkút korszerűsítése. Így az elbírálásnál a bérleti díjra tett ajánlatot, valamint a telepítési, építészeti és környezetrendezési megoldások minőségét pontozták.

Két pályázó adta be a jelentkezését: az egyik a meglévő bérlő, a másik egy – közel húsz üzemanyagtöltő állomással rendelkező – benzinkút franchise. A meglévő bérlő pályázati anyaga egy családilag SketchUp-olt „koncepciótervből" állt, amely folytatta az elkezdett kedves-burjánzó-organikus területrendezést, a megszokott „Üvegtigris-stílusban": reklámhordozós előtetővel és műanyag kültéri bútorokkal bővítették a meglévő kiszolgálóépület bejáratánál álló olajoshordó asztalokat, valamint további, családi kertbe (sem) illő elemeket adtak a főúttal szomszédos környezethez. A konkurens jelentkező benzinkútlánc koncepcióterve a követelményeket többszörösen teljesítve új és korszerű épületet, valamint műszakilag kidolgozott terveket tartalmazott. A két pályázat összességében egyenlő pontszámot kapott, mivel a meglévő bérlő a bérleti díj összegében, a konkurens pedig az építészeti beavatkozásban járt elöl, így az eredmény döntetlen lett.

Ennek megfelelően az Önkormányzat 2017 áprilisában meghirdette a második kört, zártkörű meghívásos pályázat formájában a két versenyzővel.

Üzemeltetői pályázat / 2. kör / Koncepcióterv (hogyan nyerjen a kisebb?)

Az első körös döntetlen eredmény után kérte fel az üzemeltető az Intramuros Kft-t az üzemanyagtöltő állomás környezetrendezésére, valamint a kezelőépület átalakításának és bővítésének tervezésére. A kialakult helyzetet megismerve az építészirodában egyértelművé vált, hogy a pályázat második körét kizárólag valamilyen építészeti „hackeléssel" nyerhetjük el, mivel megbízónk a konkurens cég beruházási költségeivel nem tudta volna felvenni a harcot. A környezetrendezés – jelen esetben inkább a terület megtisztítása a zavaró környezeti elemektől – könnyen adta magát, emiatt a legfőbb beavatkozást a kezelőépület újragondolása és az egész benzinkút grafikai megjelenésének átdolgozása jelentette.

Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019.  Zavaró elemek a korábbi állapotban
12/13
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Zavaró elemek a korábbi állapotban

A meglévő kezelőépület tömegformálása, megjelenése korántsem emlékeztetett a benzinkút funkcióra, inkább kültelki muskátlis nyaralóház jelleggel állt a főút mellett, háttérben a budaörsi Kőhegy sziluettjével. Az 1991 körül épült ház alapvetően ellátta funkcióját, emiatt – valamint ökológiai, gazdasági és üzemeltetési megfontolások által vezérelve – elbontását szükségtelennek éreztük. Az átalakítás átfogó célja volt, hogy a méltatlan esztétikai értékű benzinkútból a lehető legtöbb elemet megtartva és felhasználva egy visszafogott eszközkészletet használó, a kisvárosi környezetre reflektáló, kortárs megjelenésű helyi benzinkút váljon. Egy olyan lokálkút, amely egyszerre ötvözi a kisvárosias hagyományokat, valamint az ipari-technológiai jelleget.

Kisebb alaprajzi átszervezéssel és bővítéssel kialakítottunk egy, a meglévőnél nagyobb méretű vásárló-fogyasztó (shop) részt, a szükséges kiszolgáló- és személyzeti szociális blokkokat és egy külön bejáratú akadálymentes mosdót. Ezen funkciók egy hagyományos, sematizált házformát idéző, oromfalas épülettömegben kaptak helyet, melyet a meglévő épület bővítésével, valamint a tetőszerkezet és a homlokzati nyílászárók átalakításával értünk el.

Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019.  Koncepcióábra
11/13
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Koncepcióábra

A tömör, hagyományos ház-tömeget egy acélszerkezetű, expandált acéllemez burokba „csomagoltuk", ezzel formailag megtartva a kisvárosi környezetbe illeszkedést, anyagában viszont jelezve az ipari jelleget. Az acélháló burok megjelenésén felül funkcionális igényeket egyaránt szolgál, mivel a korábban átmeneti terek nélküli kezelőépületet különböző fedett-nyitott terekkel bővíti: a bejáratnál előtérrel és kávézóterasszal, valamint egyik hosszoldalán közlekedővel. A kialakult átmeneti terek alkalmasak a benzinkút funkcióból adódó tárgyi eszközök elrejtésére is, így a használhatóságot nem gátolva, hanem inkább összefogó elemként segíti megőrizni a terület letisztult, városközponti helyzethez illő megjelenését.

A bővítésnél használt szerkezetek és elemek kiválasztásánál a meglévő anyagokhoz és szerkezetekhez igazodtunk, ezért az új rész a meglévővel közel azonos rétegrendi kialakítású. A legnagyobb eltérés a homlokzati nyílászárók arányaiban mutatkozik meg, az eddigi kisméretű ablakok helyett a shop két oldalról nyitottá vált: a bejárati oldalon szinte teljes rálátást enged a kávézóteraszra és a benzinkútra, a nyugati oldalon pedig a perforált acélháló által áttörve érzékelhetjük a Szabadság út tovasuhanó forgalmát.

A helyi jellegre való utalást a meglévő védőtető és kútállások felújításánál grafikai elemekkel hangsúlyoztuk. A korábbi benzinkútlánc arculatának megfelelő nem túl karakteres piros-szürke megjelenést egyedi, türkiz színű arculatra cseréltük, így a kútállásokon és a reklámtotem ebben a színben jelenik meg az üzemeltető régi emblémája mai hangulatra sematizálva, valamint a védőtető oldalán a Kőhegy-sziluett fut körbe.

Tervünkben az átalakítás során a meglévő, értékes növényállomány érintetlen maradt, a környezetet egységes térburkolattal és parkosítással rendeztük, valamint a kezelőépület mögött - az itt elhelyezett elektromos töltőálláshoz és a buszmegállóhoz kapcsolódóan -egy kisebb, rendezett publikus köztér alakult ki.

Eredmény

Az üzemeltetői pályázat második körének nyertese a helyi üzemeltető lett. Az elbírálásnál nagy előnyt jelentett a kialakítás helyi jellege és kortárs, letisztult, mégis kisvárosias-ipari kialakítása.
Az épület 2019 elejére megépült és azóta tartja rendezett formáját. A tervezett, majd megvalósult környezetrendezéssel és a benzinkút kezelőépületének átalakításával, bővítésével úgy gondoljuk, hogy sikerült javítani a régebbi szituáción és a budaörsi városközponthoz méltó megjelenésűvé emelni a helyszínt.

Tervezőként nem volt célunk megváltoztatni az üzemeltető területfoglaló, tárgyelhelyező attitűdjét, ehelyett építészeti eszközökkel szerettünk volna lehetőséget, keretet biztosítani számára, hogy a funkció igényelte tárgyakat rejtett módon elhelyezhesse, „elburkolhassa" az acéllemez háló alatt. Úgy érezzük, hogy az építészeti koncepcióval javítani tudtunk a forma, a funkció és a használat összeillésén, valamint könnyebb olvashatóságán, amivel rendeződtek a korábban felmerülő problémák a területen. 

Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs
9/13
Intramuros: Benzinkút és üzlethelyiség, Budaörs, 2019. Fotó: Danyi Balázs

Meglepődve tapasztaljuk, hogy a korábbi viselkedésformák is megváltoztak a helyszínen és az üzemeltető magasabb színvonalú, az építészeti arculathoz és a funkcióhoz illeszkedő tárgyakat helyez el a területen. Pozitív példa számunkra, hogy a tervezési folyamat végére megbízónk befogadóvá vált az építészeti eszközökre, örömmel használja és fejleszti tovább az általunk kialakított brand-et. Jelentkezik ez a shop-ban árult saját márkás, Kőhegy-sziluettes bögrékben, a védőtetőn megjelenő motívum bejárati ajtóra gravírozásában vagy – a korábbi olajoshordó-asztalok helyett – a fémborítás színével egyező kulturált fém teraszbútorokban. Vagyis elmondható, hogy a tervezési folyamat és az építkezés nem csak egy kulturáltabb városi környezetet eredményezett, de tetten érhető az átalakulás pozitív hatása is az üzemeltető és talán a használók esztétikai igényességének változásán is.

Abban a tekintetben szintén előremutató ez a példa, hogy a Budaörsi Önkormányzat előtérbe helyezte a városképbe illeszkedő pályázati anyagot a multi üzemanyagtöltővel szemben annak ellenére, hogy a franchise a technológiai igényeket többszörösen teljesítette volna. Így közös a sikerélmény a tervezőknek, az önkormányzatnak, az üzemeltetőnek és a felhasználóknak valamint a városlakóknak egyaránt, hogy egy egyedi, minden tekintetben kizárólag budaörsi benzinkúttal büszkélkednek.

 

Kurucz Olívia

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk