Design/Formatervezés

Lebegő álmok - Shiro Kuramata és Ettore Sottsass kiállítása

1/16

21_21 Design Sight Galéria, építész Tadao Ando, fotó: Masaya Yoshimura / Nacasa & Partners Inc.

?>
21_21 Design Sight Galéria, építész Tadao Ando, fotó: Masaya Yoshimura / Nacasa & Partners Inc.
?>
21_21 Design Sight Galéria, építész Tadao Ando, fotó: Masaya Yoshimura / Nacasa & Partners Inc.
?>
Shiro  Kuramata és Ettore Sottsass Japánban (1990) - fotó: Takayuki  Ogawa
?>
A Toshogu shrine Nikkóban tobzódik a színekben és formákban - fotó: Várhelyi Fanni
?>
A Kyoto asztal eredetileg egy Issey Miyake-butik számára készült (1983) - fotó: Mitsumasa Fujitsuka
?>
Ettore Sottsass ikonikus polca, a Carlton (Memphis) (1981) - fotó: Aldo Ballo
?>
A Miss Blanche széket A vágy villamosa című film inspirálta (1988) - fotó: Hiroshi Iwasaki
?>
Katchina 2007 - fotó: Erik & Petra Hesmerg - Amsterdam, Mourmans-Lanaken Galéria
?>
Katchina 2007 - fotó: Erik & Petra Hesmerg - Amsterdam, Mourmans-Lanaken Galéria
?>
Katchina 2007 - fotó: Erik & Petra Hesmerg - Amsterdam, Mourmans-Lanaken Galéria
?>
A How High the Moon árnyéka valósabb, anyagszerűbb, mint a szék maga (1986) - fotó: Mitsumasa Fujitsuka
?>
Shiro Kuramata - a How High the Moon karosszék kültéri változata - fotó: Masaya Yoshimura
?>
Shiro Kuramata - válogatás a nyolcvanas években készült bútorok közül - fotó: Masaya Yoshimura
?>
Shiro Kuramata - Miss Blanche - fotó: Masaya Yoshimura
?>
Ettore Sottsass - kacsina-babák. A háttérben látszanak Sottsass rajzai - fotó: Masaya Soyhimura
?>
1/16

21_21 Design Sight Galéria, építész Tadao Ando, fotó: Masaya Yoshimura / Nacasa & Partners Inc.

Lebegő álmok - Shiro Kuramata és Ettore Sottsass kiállítása
Design/Formatervezés

Lebegő álmok - Shiro Kuramata és Ettore Sottsass kiállítása

2011.03.02. 10:15

Cikkinfó

Szerzők:
Várhelyi Judit

Földrajzi hely:
Tokió, Japán

Építészek, alkotók:
Ettore Sottsass, Shiro Kuramata

A japán művészet kevésbé ismert arca a posztmodern felé hajló, élénk díszítő kedvű áramlat, amely a nyolcvanas években élte virágkorát. A korszak két emblematikus alakja, Shiro Kuramata és Ettore Sottsass munkásságán keresztül ezt az érdekes, játékos, álmokkal és könnyedséggel teli világot próbálja meg felvillantani a tokiói 21_21 Design Sight Galériában látható kiállítás, amelynek épületét Tadao Ando tervezte.

"A modern civilizáció egyik uralkodó premisszája, hogy kerüli az iróniát, a rejtélyt, mindenféle kétértelmű dolgot..."  
(Ettore Sottsass)

 

 

21_21 Design Sight Galéria, építész Tadao Ando, fotó: Masaya Yoshimura / Nacasa & Partners Inc.
1/16
21_21 Design Sight Galéria, építész Tadao Ando, fotó: Masaya Yoshimura / Nacasa & Partners Inc.

21_21 Design Sight Galéria, építész Tadao Ando, fotó: Masaya Yoshimura / Nacasa & Partners Inc.
2/16
21_21 Design Sight Galéria, építész Tadao Ando, fotó: Masaya Yoshimura / Nacasa & Partners Inc.

 

A tokiói 21_21 Design Sight galéria azt tekinti küldetésének, hogy hozzájáruljon a kortárs dizájn modern értelmezéséhez, ezért először érthetetlennek tűnt, hogy idei első kiállítását miért éppen a két évtizede elhunyt Shiro Kuramata-nak (1934-1991) és barátjának, Ettore Sottsass-nak (1917-2007) szenteli. A galéria vezetője, a neves japán divattervező, Issey Miyake szerint azonban a két alkotó szellemi öröksége soha nem volt ennyire időszerű, mint ma, amikor a fogyasztói társadalom kritikája megkérdőjelezi a dizájn eddig szokásos szerepét és módszereit.

 

Shiro  Kuramata és Ettore Sottsass Japánban (1990) - fotó: Takayuki  Ogawa
3/16
Shiro Kuramata és Ettore Sottsass Japánban (1990) - fotó: Takayuki Ogawa


 

Kuramata és Sottsass barátsága a nyolcvanas években, a Memphis-csoport első, legendás, milánói kiállítását követően teljesedett ki. A Memphis-bútorok játékos forma- és színvilága, a giccs határát súroló gazdag díszítése és az eklektikus történelmi utalások sokkolták a modern stílushoz szokott nézőket. A kiállítás esztétikai forradalmat indított el, aminek hatása még az új generációs sztártervezők munkáiban is tetten érhető.

 

A Toshogu shrine Nikkóban tobzódik a színekben és formákban - fotó: Várhelyi Fanni
4/16
A Toshogu shrine Nikkóban tobzódik a színekben és formákban - fotó: Várhelyi Fanni

 

 

Japánban a nyolcvanas évek a buborékgazdaság évei voltak; gazdag, magabiztos, optimizmussal teli évtized, ami elősegítette a posztmodern építészet és dizájn gyors sikerét. A modern stílus és a letisztult, szinte aszkétikus japán tárgykultúra affinitása széles körben elfogadott közhely és e nézet szerint a posztmodern harsányság csakis nyugati hatás eredménye lehet. A japán szépségideálnak azonban van egy másik, ismeretlenebb oldala is, amely gazdagon díszített, szívesen használ aranyozást és tobzódik a színekben. Ezt az esztétikát gyakran a shogunátussal és az Edo-korban feltörekvő iparosréteggel azonosítják, legismertebb példája a Nikkóban található Toshogu shrine. Valójában a két oldal nincsen ellentétben egymással, hanem a japán kultúrtörténetben dinamikus egyensúlyban kiegészíti egymást.

 

A Kyoto asztal eredetileg egy Issey Miyake-butik számára készült (1983) - fotó: Mitsumasa Fujitsuka
5/16
A Kyoto asztal eredetileg egy Issey Miyake-butik számára készült (1983) - fotó: Mitsumasa Fujitsuka

Ettore Sottsass ikonikus polca, a Carlton (Memphis) (1981) - fotó: Aldo Ballo
6/16
Ettore Sottsass ikonikus polca, a Carlton (Memphis) (1981) - fotó: Aldo Ballo

A Miss Blanche széket A vágy villamosa című film inspirálta (1988) - fotó: Hiroshi Iwasaki
7/16
A Miss Blanche széket A vágy villamosa című film inspirálta (1988) - fotó: Hiroshi Iwasaki

 

Katchina 2007 - fotó: Erik & Petra Hesmerg - Amsterdam, Mourmans-Lanaken Galéria
8/16
Katchina 2007 - fotó: Erik & Petra Hesmerg - Amsterdam, Mourmans-Lanaken Galéria

Katchina 2007 - fotó: Erik & Petra Hesmerg - Amsterdam, Mourmans-Lanaken Galéria
9/16
Katchina 2007 - fotó: Erik & Petra Hesmerg - Amsterdam, Mourmans-Lanaken Galéria

Katchina 2007 - fotó: Erik & Petra Hesmerg - Amsterdam, Mourmans-Lanaken Galéria
10/16
Katchina 2007 - fotó: Erik & Petra Hesmerg - Amsterdam, Mourmans-Lanaken Galéria

 

Kuramata belsőépítészként dolgozott, így elsősorban enteriőrökhöz tervezett bútorokat, nem pedig sorozatgyártásra. Sajnos, legtöbb munkája rövid élettartamú iroda- és üzlethelység volt, így ma már csak fényképek bizonyítják, hogy a magukban gyakran öncélúnak tetsző asztalok és székek milyen természetesen belesimultak eredeti környezetükbe. A Kyoto asztal például eredetileg egy Miyake-butikban állt, egy terazzo burkolatú, pop-art hangulatú enteriőrben.

Ha a bútorok eredeti környezetét nem is lehetett a kiállításon reprodukálni, a kurátor sikeresen idézi meg a nyolcvanas évek hangulatát és a két, gyökeresen különböző kultúrkörhöz tartozó tervező kapcsolatát. Sottsass életművét az ikonikus Carlton polccal és a mester élete utolsó éveiben készített kacsina szobrokkal* valóban csak épp felidézi; inkább Kuramata nyolcvanas évekbeli alkotásaira fókuszál, amikor legismertebb munkái születtek - az Ella Fitzgerald számról elnevezett, How High the Moon, vagy a víztiszta akrilba fagyott vörös rózsáiról elhíresült Miss Blanche szék. Ebben az időszakban Kuramatát elsősorban az foglalkoztatta, hogyan lehetne könnyeddé, anyagtalanná tenni a bútorokat, hogy a gravitáció rabságából kiszabadulva, lebegjenek a térben. Talán az a szék jutott legközelebb ehhez az ideához, amit Fumihiko Maki Spiral háza számára készített. Az alacsony szék víztiszta akriltömbje mintegy pillanatfelvételként őrzi a repülés pillanatában megörökített, lebegő sárga madártollakat.

 

A How High the Moon árnyéka valósabb, anyagszerűbb, mint a szék maga (1986) - fotó: Mitsumasa Fujitsuka
11/16
A How High the Moon árnyéka valósabb, anyagszerűbb, mint a szék maga (1986) - fotó: Mitsumasa Fujitsuka

Shiro Kuramata - a How High the Moon karosszék kültéri változata - fotó: Masaya Yoshimura
12/16
Shiro Kuramata - a How High the Moon karosszék kültéri változata - fotó: Masaya Yoshimura

Shiro Kuramata - válogatás a nyolcvanas években készült bútorok közül - fotó: Masaya Yoshimura
13/16
Shiro Kuramata - válogatás a nyolcvanas években készült bútorok közül - fotó: Masaya Yoshimura

Shiro Kuramata - Miss Blanche - fotó: Masaya Yoshimura
14/16
Shiro Kuramata - Miss Blanche - fotó: Masaya Yoshimura

Ettore Sottsass - kacsina-babák. A háttérben látszanak Sottsass rajzai - fotó: Masaya Soyhimura
15/16
Ettore Sottsass - kacsina-babák. A háttérben látszanak Sottsass rajzai - fotó: Masaya Soyhimura

 

 

A kiállítás megjeleníti Kuramata alkotómunkájának japán gyökereit is. Kuramata a japán esztétikát titokzatos elemekkel ötvözte, álmokat, lebegést adott hozzá. A felhasznált anyagok - akril, üveg, fémháló - ugyan újak, de a bútorok gondos részletképzése több száz éves kézműves hagyományokhoz nyúl vissza. Az is félreismerhetetlenül japán vonás, ahogy a tervezői szándék szerint a tárgyak csak környezetükbe helyezve, térbeli helyzetük és a fény által nyerik el végleges formájukat. Kuramata munkája olyan kultúrából táplálkozik, ahol a kimondatlan fontosabb, mint a kimondott, az árnyék többet árul el a tárgyról, mint a tapintható, fényben úszó tömeg, és ahol az üresen hagyott felületek titkos tartalommal telítettek. Issey Miyake üzenete szerint a két tervező legfontosabb öröksége, hogy tapinthatóvá tették az alkotás örömét, miközben a szigorú funkcionalitást felcserélték a praktikum és a szépség mágikus ötvözetével.

A kiállítás 2011. május 5-éig tekinthető meg a 21_21 Design Sight galériában, Tokióban. Kurátor: Yasuko Seki

Várhelyi Judit



* Sottsass állítólag egy amerikai útja során, George Nelson házában látott eredeti, hopi indián kacsinát, vagyis szellem-babát, majd élete végén húsz skiccet készített.

Kapcsolódó cikkek:
Li Edelkoort szerint a világ - a 21_21 Design Sight galéria tavaszi tárlata
A valóság laboratóriuma – mi vajon merre tartunk? - a 21_21 Design Sight galéria őszi tárlata
Laminált forradalom
Memphis és a posztmodern design

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

GRAPHISOFT PARK // Egy hely + Építészfórum

2020.12.10. 10:09
00:07:09

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Az egykori Óbudai Gázgyár területe 1998 óta ad otthont egy folyamatosan épülő-szépülő irodaparknak. Első épületeinek téglaarchitektúrája a mai napig viszonyítási pont a hazai építészetben, és azóta is az ipari fejlődés és az igényes építészet találkozásának színtere. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti GRAPHISOFT Parkkal ismerkedhetünk meg.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk