Helyek/Infrastruktúra

Megnyílt az Égi Udvar kapuja

1/42

Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor

?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
?>
1/42

Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor

Megnyílt az Égi Udvar kapuja
Helyek/Infrastruktúra

Megnyílt az Égi Udvar kapuja

2011.04.08. 13:11
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Tima Zoltán, Közti

Vélemények:
2

Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér - 2-es Terminál bővítése, Sky Court

URL:
KÖZTI

Tervezés éve:
2005-2010

Építés éve:
2009-2011

Bruttó szintterület:
35000 m2

Stáblista

vezető tervező: Tima Zoltán - Közti Zrt.
építész tervezők: Németh Tamás, Molnár Tibor - Közti Zrt.
generáltervező: Uhrinyi Balázs, Miklóshalmai Zsolt - KÉSZ Építő Zrt.
építész munkatársak: Ráti Orsolya, Szabó Dávid, Fischer Bence, Tölgyesi Kaplony, Lamos Péter, Stein Zoltán - Közti Zrt.
építészet-belsőépítészet: Tima Stúdió, Közti Zrt.
tető-, és homlokzattervezés: a.t.f., Frankfurt
épületgépészet: ENCO Kft., Sződy és Tsa. Kft.
elektromos rendszerek: Hungaroprojekt Kft., Kelevill Kft.
gyengeáram: Trafficjam Bt., Robert Bosch Kft., BULL Magyarország Kft., Avico '97 Kft., IQ Kft., Pontos Idő Kft.
szigetelések: Pataky és Horváth Építésziroda Kft.
tűzvédelem: Tűzművek Bt., Uvaterv Zrt., Ventor Kft., Asplan, G4S
közmű: GÉM Kft., Direkt-Terv Kft.
utastájékoztatás: Auth Design Kft.
repülőtér technológia: UVATERV Zrt.
csomagtechnológia: Evopro Kft.
építtető: Budapest Airtport Zrt.
generálkivitelező: KÉSZ Építő Zrt.

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

2011. március 27-én, vasárnap hajnalban megnyílt a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új központi utasforgalmi csarnoka, a SkyCourt (Égi Udvar). A 2A és B terminálok között elhelyezkedő, hatalmas ívvel fedett, a légi oldal felé megnyíló tágas tér hamar a légikikötő jelképévé vált, amelynek vezető tervezője Tima Zoltán volt.

Történet

A Ferihegyi repülőtér nem sokkal a második világháború előtt létesült. Tervezésével és létesítésével az addig a fővárost kiszolgáló, és egyben Magyarország egyetlen nemzetközi repülőtereként üzemelő Budaörsi repülőteret váltották ki. Az 1939-ben megkezdett építkezés, ifj. Dávid Károly tervei alapján, 1944-re fejeződött be. Ebben az időszakban a repülőtér a polgári, a katonai és a sportcélú repülést egyaránt szolgálta. Ekkor alakították ki a mindmáig meghatározó jelentőségű, a főváros gyors közúti megközelítését lehetővé tevő gyorsforgalmi utat, amely a 4-es főúthoz kapcsolódik.

A világháború utolsó évében súlyosan megsérült repülőteret és annak létesítményeit egészen 1947-ig nem újították fel. Az ekkor megkezdett felújítási munkák eredményeként 1950-ben nyílt meg újra a polgári repülés számára a Ferihegyi repülőtér és 1957-re készült el teljes terjedelmében a felújított utasforgalmi épület. A hatvanas évekre a nagyobb repülőgépek megjelenésével és egyben az utasforgalom fellendülésével az addigi kapacitások szűkösnek bizonyultak. Az évtized végére a repülőtér elérte kapacitása határát.

Ferihegy 2 építését 1983-ban kezdték, és a 2A terminált 1985-ben nyitották meg. Az épület terveit dr. Herczegh Károly és dr. Jaklics Ervin építészek vezetésével az UVATERV készítette. Ezzel vált Ferihegy ismét nemzetközi szintű, modern repülőtérré. A 2-es terminál további bővítése 1997-ben kezdődött, és 1998. év végére már az utasforgalom rendelkezésére állt. A 2B terminál terveit dr. Jaklics Ervin építész vezetésével a KÖZTI és az UVATERV készítette.

Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
1/42
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor

2005-ben a magyar kormány úgy döntött, hogy privatizációs pályázatot hirdet a Ferihegyi repülőtér 75 évre szóló hasznosítására. A pályázatot az angol British Airport Authority (BAA) nyerte meg. A Ferrovial spanyol építőipari konszern tulajdonszerzése után került ismét napirendre a Ferihegyi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. tulajdonosváltása, és hosszas tárgyalások után, 2007. júniusában a német Hochtief Airport GmbH által vezetett konzorcium (HTA) lett a cég új tulajdonosa. A magyar állam az eredeti privatizációs szerződésben bizonyos fejlesztési kötelezettségeket írt elő, melyek célja egyrészt a Ferihegyi Nemzetközi repülőtér működési színvonalának (utaskiszolgálás, gépkiszolgálás, repülésbiztonság stb.) emelése, másrészt a repülőtér kapacitásának bővítése volt.

A jelenlegi 2-es Terminál épületei nagyrészt az 1970-es években született moduláris elrendezési elképzelés alapján készültek el. A koncepció alapján három, diagonális szervezésű, közös centrum köré szervezett, önállóan működő terminál épület építését tervezték. Az eredeti elképzelés szerint, a három modul elkészültével 6 millió utas/év kapacitású terminál csak részben valósult meg.

Az 1984-ben elkészült 2A épülete jól mutatja a diagonális középvonalra szervezett épület tiszta szerkesztési rendszerét. A 2B terminál helyszínrajzi elrendezésben követi ugyan az alapkoncepciót, de alaprajzi szerkesztése – megtartva a diagonalitást – már több helyen szakít a tiszta szimmetriával. Ez utóbbit elsősorban – az időközben – megváltozott funkcionális elvárások indokolták. Ezek közül talán a legfontosabb igény a két terminál épület légi oldali összekötése volt, mellyel az épületegyüttes megtette az első lépést az egységes használatú terminál kiépítésének irányába.

Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
4/42
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor

SkyCourt - Égi Udvar

A bővítés koncepciója a - Hochtief Airport 2005 őszén benyújtott befektetői pályázathoz a - Tima Stúdió, KÖZTI Zrt. által készített tanulmánytervre épül. A tervezési program szerint, a ma is álló épületek területén, illetve azokhoz közvetlenül kapcsolódva kell a bővítést végrehajtani. Ebből következően a szerkesztésmód szakít a korábbi moduláris rendszerrel, épp ellenkezőleg, a két modul teljes összeépítésére törekszik. A főbejáratok megtartása mellett a hangsúly a jelenlegi épületek közé épülő új csarnokra kerül. Az összképet a továbbiakban ez a központi elem szervezi.

A TIMKETT Kft. magas színvonalú kivitelezésében valósult meg az újonnan átadott Sky Court névre keresztelt, a ferihegyi 2-es terminál új központi csarnok PVC burkolatának fektetése. A burkolási munkákhoz Mapei melegburkolati segédanyagokat használtak fel teljes rétegrendben:
alapozáshoz: Primer G, Eco Prim T
aljzatkiegyenlítéshez: Novoplan 21, Ultraplan Eco, Planipatch
PVC burkolat ragasztáshoz: Rollcoll ragasztó + Adesilex LP kontaktragasztó.

A csúszásmentes, illetve sima PVC burkolatok alkalmazása a folyosókon, közlekedőkben történt 4000 négyzetméteren.

Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
13/42
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor

Az új csarnoképület – SkyCourt – nemcsak külső megjelenésében, de belső terében is meghatározó. A tervezett komplex fejlesztés első eleme a meglévő 2A és 2B terminálok közötti üzemi épületek teljes elbontása után valósult meg. A SkyCourt a két moduláris jellegű terminált egyetlen szerves egységgé kapcsolja össze. A földi oldalon az épületrész határait az indulási oldali homlokzat, illetve a közúti híd adja. A légi oldalon az épület 21 m-rel benyúlik a 2A és 2B homlokzati vonala elé. A közel 70 m fesztávolságú acélszerkezetű tető csak e két határvonal mentén kerül letámasztásra. A tetőszerkezet formája tükrözi az új terminál belső funkcionális elrendezését és működését. A földi oldalon ívesen leforduló, kétharmad részt tömör tetőfelület méretei ellenére is erősíti a két meglévő utascsarnok funkcionális jelentőségét, a megmaradó főbejáratok helyét. Az épületrész kisebb, földi oldalán, a homlokzat vonalában kialakított összekötő folyosó a 2A és 2B közötti fedett és zárt kapcsolatot ad, ugyanakkor üzemeltetési szempontból is nagy flexibilitást biztosít.

A SkyCourt külső és belső megjelenésében is az újonnan létrejövő épületegyüttes emblémája kíván lenni, megjelenésében is nemzetközi rangot biztosítva a repülőtér számára. Az épületrész legfontosabb eleme a kétszintes utasforgalmi tér, amelyen minden induló utas áthalad. A beszállókártyák átvétele után, az utasbiztonsági ellenőrzést követően érkeznek az utasok a SkyCourt központi terébe, amely - a téri élményen túl - nagy alapterületen üzleteknek ad helyet. Emellett az indulási szinten, jelentős felületen pihenő és várakozóhelyek is kialakításra kerülnek. A galériaszinten éttermek és légitársasági várók helyezkednek el.

Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
14/42
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor

Funkciók

Az épület alatt új pinceszint készül, amely a 2B meglévő alagsori szintjéhez kapcsolódik. A terület egy része a teljes reptéri, ellátó-, biztonsági-, karbantartó, valamint a rendőrség és a vámhivatal reptéri személyzete részére kialakított öltözőket foglalja magában. Az alagsorban kerülnek kialakításra a kereskedelmi egységekhez tartozó, bérelt raktárterületek. Az áruszállítás és a személyzet közlekedése a megmaradó terminálok határvonalán épülő 2-2 gazdasági liften keresztül bonyolódik. Az alagsorban kapnak helyet az épület működését biztosító elektromos-, és gépészeti központok. A SkyCourt - és egyben a teljes épület - középvonalában tervezett új alagsori teherforgalmi bejáraton keresztül zajlik majd az épület gazdasági ellátása.

Az épületrész földszintjén, az érkezési szinten kap helyet a teljesen új koncepcionális és üzemeltetési alapokra helyezett csomagkezelő központ. A légi oldali funkció részben a megmaradó épületek alá is benyúlik. A földszint földi oldalán az indulási szinthez hasonlóan belső összekötő folyosó létesül a két terminál fél között. Innen nyílik a személyzeti bejárat.

Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
21/42
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor

Átmenet

A fejlesztés a kialakult használati mód időleges megváltoztatásával, jelentős területkorlátozással járt. A fenntartható üzem és a beruházás folyamatossága érdekében, a 2A és 2B terminálok működését részlegesen szét kellett választani, a két utascsarnok közötti épületrészekben működő gépészeti berendezéseket át kellett telepíteni a megmaradó épületekbe. Emellett a megszűnő épületrészekben működő funkciók átmeneti, vagy végleges elhelyezésére is szükség volt. Az átmeneti elhelyezés a nagy területigény miatt, legnagyobbrészt a 2A épület délkeleti oldalán, a parkoló területek mellett létesülő konténervárosba, kisebb részt a megmaradó épületeken belülre került. A SkyCourt átadásával létrejött a több mint két évre egymástól elvágott 2A és a 2B terminálok újraegyesítése, a két terminálfél közötti utasmegoszlás optimalizálása.

Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor
40/42
Égi Udvar - vezető tervező: Tima Zoltán, fotó: Zsitva Tibor

Jövő

A későbbi fejlesztési ütemekben a 2A és a 2B terminálok épületeinek felújítására, illetve légi oldali bővítésére kerül sor, amely az épületekre merőleges, úgynevezett mólókkal egészül ki, melyekről mindkét oldalon 10-10 új utashíd segíti majd az utasok repülőgépekre történő közvetlen beszállását.

Tima Zoltán

 

Vélemények (2)
PA
2011.04.09.
14:56

Szeretnék ezúton ismét gratulálni Tima Zolinak és a tervezőcsapatnak. Volt szerencsém többször látni az épületet kivitelezés közben és az átadás után is. Építészek számára a legszebb képét talán a Mizsei Anett cikkéhez kapcsolódó fotók mutatják, amikor még nem költöztek be a kereskedelmi egységek és legjobban lehetett érezni az épület belső terének nagyvonalúságát, tisztaságát. A teret átívelő háromszög keresztmetszetű tartók, a közéjük feszülő felülvilágítósávok ,a hatalmas üvegfal előtt álló - térben kitérő - oszlopok mind nagyon szépen megkonstruált építészeti és mérnöki objektumok , melyek "trükkje" az egyértelműség. Betérve a régi terminálépületekre ( a 2A a maga korában szintén fontos épület volt) jön rá az ember, hogy mennyire kellett ez az új lépték a repülőtérnek és mennyivel többet adnak az olyan "egyszerű" gesztusok , miszerint a váróból nem a parkolót látja az utazó, hanem a kifutópályát, a fel és leszálló repülőket. Peschka Alfréd

racsostarto
2011.04.10.
19:14

@PA: csatlakozom az előző pozitív reflektálásra ! szép munka !

Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk