Közélet, hírek

Mi sodortuk veszélybe? Díszes kandallójától is megfoszthatták Velence műemlékét

1/4

Fotó forrása: A Kastélykedvelők Facebook csoport, Feltöltő: Strakovits Tamás

?>
Fotó forrása: A Kastélykedvelők Facebook csoport, Feltöltő: Strakovits Tamás
?>
Fotó forrása: A Kastélykedvelők Facebook csoport, Feltöltő: Gabicafotó
?>
Fotó forrása: A Kastélykedvelők Facebook csoport, Feltöltő: Strakovits Tamás
?>
Kép forrása: velenceblog.com, A Gschwindt kastély: “A” kiállítás képei című cikk illusztrációja
1/4

Fotó forrása: A Kastélykedvelők Facebook csoport, Feltöltő: Strakovits Tamás

Mi sodortuk veszélybe? Díszes kandallójától is megfoszthatták Velence műemlékét
Közélet, hírek

Mi sodortuk veszélybe? Díszes kandallójától is megfoszthatták Velence műemlékét

2020.11.09. 10:11

Tartogathat-e veszélyt az a gyakorlat, amely a pusztuló örökségeinkre kívánja felhívni a széles közönség figyelmét? A jelek szerint igen: Velence Hauszmann–Gschwindt-kastélyát nemrég megfoszthatták díszes kandallódíszeitől, ennek oka pedig a feltételezések szerint éppen az volt, hogy a kastély megmaradt míves részleteiről egyre több fotó keringett a világhálón. 

Szinte már a műemléki kataszterkészítés egyik sajátos fajtája lett az a jelenség, amelyet a közösségi oldalak egyre specifikusabb és specifikusabb csoportjaiban látni. A tagok között szakemberek, laikusok, értő műemlékedvelők azonos lelkesedéssel igyekeznek minél több fotót, és akár légifelvételt készíteni a pusztuló örökségekről. Egyes épületek esetében olyan dokumentációs értékkel bíró fotókról van szó, amelyeket az illetékes állami szervezetek sem tudnak kapacitás híján megteremteni. A fotók sokszor olyan elhagyatott kastélyokban, kúriákban készülnek, melynek még nincs tulajdonosa, vagy ha van is, nem tudja önerőből biztosítani az ingatlan védhetőségét. A fotók sokszor magánterületen készülnek, vagy legalábbis olyan helyeken, ahol könnyű lehet bejutnia bárkinek. Így a képek sokszor tálcán kínálják fel az értékes részleteket az illetéktelen személyeknek, netán kereskedőknek, legyen szó korlátokról, faragványakról, stb. Számos csoportban éppen ezért nem kívánatos konkrétan megnevezni az architektúra nevét és helyét, de ezek a részletek aztán a kommentszekcióból előbb-utóbb úgyis kiderülnek, hacsak a képek már nem egyértelműsítették, hogy melyik objektumról van szó.

Fotó forrása: A Kastélykedvelők Facebook csoport, Feltöltő: Strakovits Tamás
3/4
Fotó forrása: A Kastélykedvelők Facebook csoport, Feltöltő: Strakovits Tamás

A problémát jól illusztrálja a tegnap napvilágot látott bejegyzés a Kastélyvédők nevezetű csoportban, ahol Velence Hauszmann–Gschwindt-kastélyát érhette minden jel szerint rablás, hacsak nem a tulajdonos szállíttatta el a szóban forgó részleteket. Az eredetileg Meszleny család által birtokolt kúriát a 20. század első negyedében Hauszmann Alajos alakította át, ráadásul saját maga szamára. Halála után a budafoki gyáriparos Gschwindt családnak adták el a kastélyt. Az épületet 1954-ben államosították, az1960-as évek óta pedig az ÉDOSZ üdülője volt. A kastély állapota napjainkra folyamatosan súlyosbodik,  jelenleg egy befektetési és ingatlanhasznosító zrt. teljeskörű tulajdonában van az épület tavaly óta, így az épület védelme elsősorban e társaság felelőssége volna.

Fotó forrása: A Kastélykedvelők Facebook csoport, Feltöltő: Gabicafotó
2/4
Fotó forrása: A Kastélykedvelők Facebook csoport, Feltöltő: Gabicafotó

A közösségi oldalak műemlékekkel foglalkozó csoportjaiban hónapok óta kedvelt téma volt a kastély, több bejegyzés is látható volt belső, még megmaradt kincseiről,  köztük a míves neobarokk-neorokokó jegyeket mutató, faborítású kandallójáról, amely bejárta a hálót. Az egyik tag újonnan dokumentálta a kastélyt, ahol az értékes részlet már nem volt látható, a bontás részleteit megítélve pedig minden bizonnyal nem szakember távolította el a faragványt. A rablás ténye mindazonáltal csupán feltételezés, amennyiben sikerül elérnünk a tulajdonost, talán ez a kérdés is tisztázódhat. 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Lakóépület

MÉD 2020 finalista épületek – Családi ház Üllőn

2020.11.16. 16:24
00:01:41

Elérkeztünk a Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk utolsó részéhez. Az Üllőn található családi ház fekete hullámpala borításával hívja fel magára a figyelmet, de más érdekességeket is rejt a Konkrét Stúdió által tervezett épület.

Elérkeztünk a Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk utolsó részéhez. Az Üllőn található családi ház fekete hullámpala borításával hívja fel magára a figyelmet, de más érdekességeket is rejt a Konkrét Stúdió által tervezett épület.

Épületek/Lakóépület

MÉD 2020 finalista épületek – SA43 társasház

2020.11.16. 16:21
00:01:40

A Varga Noémi és Szelecsényi Balázs által tervezett SA43 társasház a hegyvidéki telek különleges adottságaihoz igazodik. A Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk legújabb részében ezt a karakteres megjelenésű épületet járjuk körül.

A Varga Noémi és Szelecsényi Balázs által tervezett SA43 társasház a hegyvidéki telek különleges adottságaihoz igazodik. A Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk legújabb részében ezt a karakteres megjelenésű épületet járjuk körül.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk