Közélet, hírek

Múzeum lesz Melnyikov és Sukov híres buszgarázsából

1/3

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

?>
A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons
?>
A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons
?>
A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons
1/3

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

Múzeum lesz Melnyikov és Sukov híres buszgarázsából
Közélet, hírek

Múzeum lesz Melnyikov és Sukov híres buszgarázsából

2020.02.18. 10:33

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Moszkva, Oroszország

Építészek, alkotók:
Konsztantyin Melnyikov, Vlagyimir Suhov

Címkék:
külföld

A Moszkvai Közlekedési Múzeum költözik be a szovjet avantgárd építészet egyik csúcsművébe, ha elkészül a felújítás. Az építész Konsztantyin Melnyikov és a statikus Vlagyimir Sukov legendás, 1929-ben átadott „Patkó-garázsa" a Novorjazanyszkaja utcában egészen a közelmúltig a moszkva tömegközlekedés buszflottájának adott helyet. 

A látványos téglaépületben, amelyet a szovjet modernizmus legfontosabb művei között tartanak számon, 2015 óta zajlanak a helyreállítási munkák – írja az orosz TheCity magazin. Ez volt a második garázs, amelyet Melnyikov, az oroszországi avantgárd talán legismertebb mestere a húszas években gyorsan megújuló moszkvai tömegközlekedésnek tervezett – bár eredetileg teherautógarázsnak készült, 110 jármű számára. Az 1926-1927 között elkészült Bakmetyevszkij utcai garázshoz képest azonban ez a telek adottságai miatt valamivel hagyományosabb megformálású. 

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons
1/3
A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

A háromszög alakú területen Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Suhov patkó alaprajzú épületet helyezett el, amelynek külső és belső ívén, sugárirányban tolatással parkolnak a járművek. A balesethelyzetet elkerülendő az épület belső útja egyirányú: a patkó egyik végén van a behajtási kapu, a másikon a kihajtásé, amelyeket a navigáció megkönnyítése érdekében Melnyikov egy ékszerű homlokzati kitüremkedésre ültetett rá. 

Az évek óta üresen álló épületben 2020. január 28-án rendezték a múzeum „megnyitó-előzetesét" – ez volt az első alkalom, hogy a garázs hivatalosan is látogathatóvá vált a nagyközönség számára. Alekszej Sziszojev zeneszerző és Filipp Grigorjan rendező immerzív színházi munkája az épület életét vázolta fel egy nagyszabású hang- és fényinstallációban, egészen napjainkig. Most az épület újra zárva van, és várhatóan még évekig, a felújítás befejezéséig így is marad. A megnyitást követően a Moszkvai Közlekedési Múzeum 300 járművét mutatják majd be itt – köztük az épülettel egykorú buszokat és villamosokat. 
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk