Közélet, hírek

Múzeum lesz Melnyikov és Sukov híres buszgarázsából

1/3

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

?>
A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons
?>
A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons
?>
A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons
1/3

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

Múzeum lesz Melnyikov és Sukov híres buszgarázsából
Közélet, hírek

Múzeum lesz Melnyikov és Sukov híres buszgarázsából

2020.02.18. 10:33

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Moszkva, Oroszország

Építészek, alkotók:
Konsztantyin Melnyikov, Vlagyimir Suhov

Címkék:
külföld

A Moszkvai Közlekedési Múzeum költözik be a szovjet avantgárd építészet egyik csúcsművébe, ha elkészül a felújítás. Az építész Konsztantyin Melnyikov és a statikus Vlagyimir Sukov legendás, 1929-ben átadott „Patkó-garázsa" a Novorjazanyszkaja utcában egészen a közelmúltig a moszkva tömegközlekedés buszflottájának adott helyet. 

A látványos téglaépületben, amelyet a szovjet modernizmus legfontosabb művei között tartanak számon, 2015 óta zajlanak a helyreállítási munkák – írja az orosz TheCity magazin. Ez volt a második garázs, amelyet Melnyikov, az oroszországi avantgárd talán legismertebb mestere a húszas években gyorsan megújuló moszkvai tömegközlekedésnek tervezett – bár eredetileg teherautógarázsnak készült, 110 jármű számára. Az 1926-1927 között elkészült Bakmetyevszkij utcai garázshoz képest azonban ez a telek adottságai miatt valamivel hagyományosabb megformálású. 

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons
1/3
A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

A háromszög alakú területen Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Suhov patkó alaprajzú épületet helyezett el, amelynek külső és belső ívén, sugárirányban tolatással parkolnak a járművek. A balesethelyzetet elkerülendő az épület belső útja egyirányú: a patkó egyik végén van a behajtási kapu, a másikon a kihajtásé, amelyeket a navigáció megkönnyítése érdekében Melnyikov egy ékszerű homlokzati kitüremkedésre ültetett rá. 

Az évek óta üresen álló épületben 2020. január 28-án rendezték a múzeum „megnyitó-előzetesét" – ez volt az első alkalom, hogy a garázs hivatalosan is látogathatóvá vált a nagyközönség számára. Alekszej Sziszojev zeneszerző és Filipp Grigorjan rendező immerzív színházi munkája az épület életét vázolta fel egy nagyszabású hang- és fényinstallációban, egészen napjainkig. Most az épület újra zárva van, és várhatóan még évekig, a felújítás befejezéséig így is marad. A megnyitást követően a Moszkvai Közlekedési Múzeum 300 járművét mutatják majd be itt – köztük az épülettel egykorú buszokat és villamosokat. 
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.