Papa, mama, gyerekek a kávéfőző ablakában
Aldo Rossi építész halálának tizedik évfordulóján kiállítás nyílt a Vam Design Galériában. A világon elsőként Budapesten emlékeznek az építész-designerre, október 4-én konferenciát is rendeznek.
A Vam Design Center és a Budapesti Olasz Kultúrintézet szervezésében létrejött Aldo Rossi kiállítás az építész-designer grafikáit, színházi díszleteit és design tárgyait mutatja be. Utóbbiak között találjuk a kiállítás címét is viselő kávéfőzőt, amelyen a firenzei dóm kupolája látható. A kérdésre, miszerint mit keres a kupola a kávéfőzőn, a legegyszerűbb válasz az, hogy ez Aldo Rossi. Ebben az egy momentumban összesűrűsödik mindaz, amit képviselt az építészetben és a tárgyaiban egyaránt. Hogy tudniillik a történeti építészet motívumait fel lehet használni, beépíteni, sőt játszani vele.
Rossinak minden építészet volt. Ahogy a megnyitón Gianni Braghieri professzor, Rossi egykori munkatársa, a Bolognai Egyetem Aldo Rossiról elnevezett építészeti tanszékének vezetője elmondta, a Rossi által tervezett design tárgyak tervei között, találunk olyat, ahol a kávéfőzőnek ablaka van, az ablakokban pedig bámészkodó családok tekintenek ránk.
Színházi díszleteire is jellemző, hogy a várost, a város épületeit, annak meghatározó motívumait illeszti be a színpadképbe. Talán Rossi legismertebb akciója az 1979-es velencei biennáléra tervezett úszószínház, amely a közönség és a szakma elismerését egyaránt elnyerte. A Teatro del Mondo hasáb alakú, fából készült tornyával részben arra reagált, hogy Velence félig élő-félig halott város, részben pedig arra az ellentmondásra hívta fel a figyelmet, hogy az úszó-lebegő város házai kőből épültek, és nem fából.
Rossi hallhatatlansága abban rejlik, hogy a '70-es, '80-as években felismerte, hogy a város mindannyiunk kollektív emlékezete, egyaránt köz- és magánterek helyszíne. Egy város egyediségét pont az adja meg, hogy benne létezve láthatjuk, érezhetjük a történelmet, a múltat, utazhatunk az időben. Mielőtt nézeteit kialakította és alkalmazni kezdte, számos kutatást végzett, tanulmányokat, cikkeket, könyvet publikált. A La Tendenza csoport tagjaként újraértelmezte az olasz racionalista építészetet, visszatért a tiszta geometriai formákhoz, mint a kúp vagy a kocka. Követői az arassociati csoport építészei, akik a '80-as években Rossi közvetlen munkatársai voltak.
Olaszországban a Pritzker-díjas építész halálának tizedik évfordulója alkalmából jövő év januárjában rendeznek nagyszabású konferenciát. A Vam Design Galériában a kiállítás október 12-ig látogatható, és ahhoz kapcsolódóan október 4-én „A tartózkodó építész" – Aldo Rossi: építész, urbanista és designer címmel rendeznek konferenciát*.
szöveg: Biczó Gabriella
fotók: Kresalek Dávid