Épületek/Örökség

Somlyódy Nóra: Millenáris/Ganz II.: mutatják nekünk a jövőt

1/4

?>
?>
?>
?>
1/4

Somlyódy Nóra: Millenáris/Ganz II.: mutatják nekünk a jövőt
Épületek/Örökség

Somlyódy Nóra: Millenáris/Ganz II.: mutatják nekünk a jövőt

2004.08.18. 14:55

Cikkinfó

Szerzők:
Somlyódy Nóra

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Az Álmok álmodói helyén Jövő Háza kiállítás készül az IHM ötlete alapján; a Zöld Péter játszótér helyére a magántulajdonos lakóparkot szeretne építeni; a park egy másik sarkára középület kerülhet; a programok szervezését kivették a Millenáris Kht. kezéből...

Sok mostanában a gond a Millenáris Park körül. Az Álmok álmodói helyén Jövő Háza kiállítás készül az Informatikai és Hírközlési Minisztérium ötlete alapján; a Zöld Péter játszótér helyére a magántulajdonos lakóparkot szeretne építeni; a park egy másik sarkára középület kerülhet; a programok szervezését kivették a Millenáris Kht. kezéből - ráadásul a Fény utca túloldalán a lehetséges alternatívákat információ hiányában még csak körvonalazni sem lehet. Az aktuális hírek a Jövő Házával foglalkoznak; hosszú távon a legnagyobb horderejű problémát a Fény utcán túli régi Ganz-gyár sorsa jelenti.

A 2005. szeptemberében megnyíló Jövő Háza kiállítás előre megjósolhatóan közönségsiker lesz, bár egy év alatt biztosan nem fogja elérni az Álmok álmodói látogatószámát. A Millenáris Park Fogadó épületében elhelyezett terminálon, a "kiállításkoncepció" menüpont alatt nem fut más, mint egy fellengzős szöveg arról, hogy ez a kiállítás mondja majd meg, mit hoz nekünk a jövő. Nem fog mindenkinek feltűnni, hogy a kiállítás jó részét különböző cégek saját termékeik PR-felületeiként használják; hogy amit ott bemutatnak, nem lehet a legfrissebb, hanem csak másod- és harmadlagos frissességű újdonság. A kiállításon visszaköszön majd a Váci úti helyét kinőtt Csodák Palotája, a korábbi, Millenárison megrendezett Aura című médiaművészeti kiállítás - és az Álmok álmodói kiállítás tematikus felépítése. Mindkét kiállítás, az Álmok álmodói és a Jövő Háza is az éppen regnáló kormány legitimációját próbálta-próbálja megteremteni: az egyik a múltba tekintve a magyarság kiemelkedő leleményeinek bemutatásával, a másik a jövőbe látva, a globalizált világ technológiai determinációjának érzékeltetésén keresztül. A két kiállítás közötti párhuzam más szempontból is kísérteties: mindkettőt a parlamenti választások előtt néhány hónappal nyitották - illetve nyitják - meg. Valójában a készülő Jövő Háza és az ehhez kapcsolódó programok csak rövid távú változásokat jelentenek a Park életében; igazi tétje nem ennek a bombasztikus című kiállításnak lesz.

Tétje a Parkkal átellenben, a Fény utca és a Margit körút között húzódó területnek van; egyik oldalról a Kisrókus utca, másikról a Mammut II. tömbje határolja. Egy 2003. decemberében meghozott kormányhatározat szellemében ide egyszer "az informatikán alapuló, jövőt bemutató, üzleti rendezvényekre is alkalmas kulturális központ" kerül. Az elképzelésnek ma még nincs nyoma; ami a helyszínen fogad, az a régi Ganz gyár mintegy tíz éve használaton kívüli, óriási, lerobbant szerelőcsarnoka, a volt melegpörgető irdatlan tömbje, a Kisrókus utca mentén egy hosszan elnyúló irodaépület, és a Margit körúttal párhuzamosan megépített Gazdasági és Közlekedési Minisztérium lepusztult függönyfalas székhelye. Az egész komplexum egy helyrajzi számú telekhez tartozik, ám egyszerre három tulajdonos is osztozik rajta, ráadásul a legnagyobb szeletet birtokló Kisrókus Kft. tulajdonát újabban az Informatikai Minisztérium kezeli. A terület hasznosítására eddig a Mammut Rt. nyújtotta be az igényét.




Ezek a bonyolult mátrixot alkotó tények lényegbevágóak: a tulajdonosok és kezelők, a pénztelen kormány és a korlátokat nem ismerő magánbefektetők által még épp csak megkezdett sakkjátszma kimenetele dönti el a közeli jövőben, hogy bevásárlóközpont, reprezentatív irodatelep, park, kulturális központ vagy ezeknek milyen vegyüléke szabja meg évtizedekre a terület karakterét. A helyzet jelenlegi állása szerint a színfalak mögött zajló spekulációba egyedül a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal tudott érdemben beleszólni, amikor az épületek lebontásától tartva - noha még csak ideiglenes jelleggel - műemléki védelmet biztosított a három Ganz-épületnek. Ez a védelem jelentősen megköti a leendő tulajdonosok és befektetők kezét, mert az épületekbe való bármilyen építészeti jellegű beavatkozási szándékot mindenekelőtt a Hivatalnál kell keresztülverekedniük. A műemléki kötöttségek pedig jócskán csökkentik az ingatlanok értékét. Ami számít: 1997-ben egy hasonló, műemlékvédelmi intézkedés mentette át a Ganz gyár épületeit a Millenáris Park számára.

Az elhanyagolt Ganz-területek jövőjét lehetetlen a Millenáris Park viszonylatán kívül mérlegelni. A Park jelentősége helyi, budai, fővárosi, országos, sőt nemzetközi léptékben is mérhető. Elég keresztülsétálni a parkon, nyilvánvaló, hogy az egész környék oda jár sétálni, szórakozni és szemlélődni. A programokat a város csaknem minden szegletéből látogatják és vidékről is sokan megcsodálják; a turisták számára ez az egyik fontos fővárosi látványosság. Az épületek áttervezői 2001-ben Figyelő Építészeti Díjban részesültek, a műemléki rekonstrukció a rangos nemzetközi Europa Nostra díjat nyerte el, és a parkot tervező csapat sorban aratja a külföldi sikereket. Míg Magyarországon páratlan ez a kulturális célú ipari műemlék-rekonstrukció, addig számtalan hasonló külföldi példát lehetne felsorolni. A Park erényeit ezen felül is lehet tetézni: nyugat-európai összehasonlításban Budapesten nagyon kevés közcélú, összefüggő parkterület van; a Ganz gyár átalakításával a város kivételesen egy újjal gazdagodott. Amennyiben most valaki a Millenáris Park szomszédságában új fejlesztési tervvel áll elő, annak nem elég a sokak által "áldatlan állapotúnak", "a város szégyenfoltjának" titulált telket kipucolnia és hasznosítania, hanem legkevesebb egy hasonló színvonalú ötlettel kell előállnia.

A Fény utca és a Margit körút által szegélyezett terület átalakítása számára azonban nemcsak a Millenáris Park jelent viszonyítási pontot. A terület az elmúlt néhány év alatt gyökeresen átalakult budai belváros szívében fekszik, mellette két zárt tömbű bevásárlóközpont, határában a Széna tér és a Moszkva tér régóta metamorfózist igénylő kaotikus közlekedési csomópontjai, valamint Buda legforgalmasabb közlekedési útvonala húzódnak. A Park körüli utcákban kezd emelkedni a Rózsadomb a századfordulós, két világháború közötti és elkésett modern villáival, szecessziós középületeivel. Az újjávarázsolandó Ganz-épületek igazi helyi kontextusát ezek a - maguk idejében esetlegesen kialakult - szomszédságok alkotják, ezért a tervezés komplex városrendezési koncepció hiányában teljességgel elképzelhetetlen.

A Millenáris melletti területrész - nevezték már Ganz II-nek és Millenáris II-nek is - eddigi történetében az előző két kormány stratégiáját ismerhetjük fel. A Millenáris Park megvalósulásának funkciója és minősége az első tervektől (1993) kezdve 2000-ig, azaz az utolsó percig bizonytalan volt; az elképzelések, ötletek mellett csak egyre tornyosultak az újabb és újabb építészeti tervek. Az egyéni gazdasági, politikai, többségükben imázsteremtő érdekekből a kavarodás ellenére a város polgárai jöttek ki jól - csakhogy ezt megelőzően egy pillanatig sem lehettek bizonyosak afelől, mi épül a helyszínen. A helyzet most ugyanaz: a nyilvánosság ki van zárva a diskurzusból. A kormány szándéka szerint a terület funkciója az lesz, hogy jövőbe mutató ismeretekkel, tanulságokkal gyarapítsa az állampolgárt - de nem kezdeményezett vele párbeszédet arról, vajon igényli-e ezt a felülről irányított tudást, jónak lát-e egy kormányzati irodaközpontot vagy mindezek helyett mégis egy üzletközpontot választana. A dialógus azért sem jöhetett létre, mert a másik oldalon egyáltalán nincsenek hangok; az emberek nem ocsúdtak még, hogy mi történik körülöttük - néhány hónap múlva talán már késő lesz.

Illusztrációk: Millenáris Kht, Somlyódy Nóra, Műhely Rt. (helyszínrajz)

A cikk nyomtatásban megjelent a Budapest folyóirat augusztusi számában

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.