Egyéb cikkek

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése

1/5

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Építész Stúdió

?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Építész Stúdió
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Építész Stúdió
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Építész Stúdió
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Építész Stúdió
?>
1/5

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Építész Stúdió

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése
Egyéb cikkek

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése

2009.11.27. 11:36

Rangsorolás nélkül megvételben részesült 25. számú pályamű Építész Stúdió Kft.tervezők: Keller Ferenc, Hőnich Richárd, Fialovszky Tamás, Nagy Iván, Sólyom Benedek, Félix Zsolt, Láris Barnabás, Várkonyi Andrea

Rangsorolás nélkül megvételben részesült 25. számú pályamű
Építész Stúdió Kft.
tervezők: Keller Ferenc, Hőnich Richárd, Fialovszky Tamás, Nagy Iván, Sólyom Benedek, Félix Zsolt, Láris Barnabás, Várkonyi Andrea
munkatársak: Kápolnás Gergely, Mohácsi Sándor

 

 

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Építész Stúdió
1/5
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Építész Stúdió

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Építész Stúdió
2/5
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Építész Stúdió

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Építész Stúdió
3/5
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Építész Stúdió

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Építész Stúdió
4/5
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - Építész Stúdió

 

 


Részletes bírálat

Az első pillantásra meghökkentő terv elmélyült megfigyelés és következetes gondolati elemzés eredménye. Erénye, hogy a városszerkezeti adottságok finom javításával, látványos nagy beavatkozások nélkül próbálja megoldani a kiírásban megfogalmazott alapvető funkcionális követelményeket. Az építészi alapvetés tisztességgel tudomásul veszi, hogy a múltról való tudásunk töredékes, s ezért nem  is törekszik semmiféle rekonstrukcióra, vagy elképzelt teljességre. Éppen azzal a fegyelmezett gesztussal idézi meg és teszi érthetővé a hely szellemi örökségét, ami a töredékes tudásban gyökerezik, a lefedés funkcionális követelményét a szimbólum rangjára emelve. S bár a megformált jel - a megrepedt, kissé megsüllyedt szellemkatedrális üzenete mindenkor aktuális, s nyitottsága éppen az utca emberének szól, szimbolikája magyarázat nélkül nehezen érthető, a felépítmény csak nagyon elvonatkoztatva utal az egykori templomra. A terv legszebb gondolata az utca mellett szemmagasságban az egykori bazilika terét védő, de nem kirekesztő üveghártyára írt Szent István-i intelmek közreadása: nap mint nap szelíden, szinte észrevétlenül megszólítják és tanítják az arra elhaladót.

A terven jól nyomon követhető a rendteremtés szándéka: a kint és bent, a lent és fent finom megmutatása. Visszafogott, letisztult építészeti eszközökkel olyan, elvileg
funkcionálisan is használható jelképet helyez a térbe, mely monumentalitása ellenére sem „ül rá" a térre, nyitottságának köszönhetően átlátható, áramló kapcsolatot hoz
létre a Lux-féle épületek által keretezett rendezvénytér és a Városház tér között.
Ezzel a megoldással elkerüli a több tervben alkalmazott kiemelt „járósík" megoldások csapdáját, melyek vizuálisan óhatatlanul megtörik a területet.

A terv nem foglalkozik a Mátyás-kori szentéllyel, a jel-forma önmagában utal a bazilika egykori méreteire. A romok bejárhatók, a belátás-rátekintés megoldott. Nagy kár, hogy az építmény méretével kíméletlenül szembefeszül a környező barokk környezet léptékével. Ezt a hibát csak kissé enyhíti, hogy nem akar épületszerűen betelepedni a meglévő városi térbe, kisajátítva annak egy részét. Ugyanakkor sajnos éppen kétoldali nyitottsága és túlzott belmagassága miatt a romkertet lefedő, tényleges védőtető szerepe erősen kérdéses, a romvédelem nem hatékony, s az ebből eredő ellentmondást nem tudja feloldani. Bár a szoborszerű lefedés anyaghasználata és egyedi szerkezeti megoldása összhangban vannak, formája és mérete erősen vitatható.

Örökségvédelmi szempontból kifogásolható az építészeti jel túlméretezettsége és a nagyrészt szabadon maradó romterület hatékony megvédésének hiánya.

A Ny-i építmény és DNy-i torony alapjai újak és elhibázottak, templom területén sem minden alaphely felel meg a kiírási mellékletnek. A templomtól É-ra eső területet
bekapcsolja a romterületbe, a zöldfelületként kezelt Mátyás-szentéllyel lemond a szentélymaradványok bemutatásáról. A védőtető K–Ny-i nyitottsága a romok
védelmét korlátozottan biztosítja. A csapóeső ellen nem véd. További kutatás biztosítható.

A fa keretek védelme a fémlemeztakarásokkal megoldott, a köztes üvegezett mezők a vízelvezetést is biztosítják, bár a tört vonalvezetésű üvegen történő vízelvezetés
nem szerencsés megoldás.

Tér és felületképzése összefogott és nagyvonalú. A nagy, egybefüggő pázsitfelület szép és elegáns kapcsolóelem a városkapu előtti térburkolat és a romterületet fedő
épület között. A térburkolaton tervezett vízfilm artisztikus tükröző felület, de a kis szintkülönbséggel kialakított medence balesetveszélyes. Térkő helyett az egész
együtteshez természetes kőburkolat jobban illeszkedne. Gyalogos forgalmi rendje, tiszta, jól szervezett.

A pályaművet egyedi szellemiségéért a Bíráló Bizottság megvételben részesíti.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk