Épületek/Középület

Tájsebből újkori agora: merre tartanak a jövő pályaudvarai?

1/30

Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow

?>
Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow
?>
Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow
?>
Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow
?>
Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow
?>
Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow
?>
Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow
?>
Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow
?>
Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow
?>
Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow
?>
Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow
?>
Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow
?>
Peking, Déli pályaudvar - építész: Farrells Iroda - Forrás: Wikipedia
?>
Peking, Déli pályaudvar - építész: Farrells Iroda - Forrás: Wikipedia
?>
Peking, Déli pályaudvar - építész: Farrells Iroda - Forrás: Wikipedia
?>
Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas
?>
Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas
?>
Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas
?>
Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas
?>
Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas
?>
Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas
?>
Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas
?>
Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas
?>
Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas
?>
Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas
?>
Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas
?>
Delhi, Központi pályaudvar - építész: Farrells Iroda - Forrás: www.farrells.com
?>
Delhi, Központi pályaudvar - építész: Farrells Iroda - Forrás: www.farrells.com
?>
Delhi, Központi pályaudvar - építész: Farrells Iroda - Forrás: www.farrells.com
?>
Delhi, Központi pályaudvar - építész: Farrells Iroda - Forrás: www.farrells.com
?>
Delhi, Központi pályaudvar - építész: Farrells Iroda - Forrás: www.farrells.com
1/30

Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow

Tájsebből újkori agora: merre tartanak a jövő pályaudvarai?
Épületek/Középület

Tájsebből újkori agora: merre tartanak a jövő pályaudvarai?

2017.04.12. 14:30

Megszületése idején az adott vasúttársaság ékköve, a város modern kori katedrálisa volt a pályaudvar, majd idővel megtűrt, rossz térségekké züllöttek. A 21. század vasúti építészet világszerte mindenütt próbálja újrapozicionálni és értelmezni a pályaudvarok szerepét. Bán Dávid írása.

Mi lehet a pályaudvarok szerepe a következő 25-30 év társadalmában? Tette fel a kérdést a Future Cities Catapult nevű londoni városi innovációs központ, amikor építészhallgatókkal, közlekedésmérnökökkel, várostervezőkkel és döntéshozókkal közösen a vasút és város kapcsolatának jövőjét vizsgálta. A programban résztvevők sokszínűsége, a holisztikus megközelítés már alapból egy olyan perspektívába emelte a pályaudvarokról való gondolkodást, amely a hazai fejlesztéseket eddig még elkerülte. Ugyan érezhetően megtörténtek bizonyos előrelépések – az utóbbi időben több pénz és némi odafigyelés jut az utasforgalmi épületek felújítására –, a komplex gondolkodás, a város, az utazó, a vasút és a további szereplők kapcsolatának végiggondolása azonban hiányzik. Építészeti szempontból a legtöbb felújítás sikeres, de nincs mögötte olyan koncepció, ami valóban minőségi változást jelentene, ami valóban a jelenbe – netán a jövőbe – emelné a vasút tereit.


Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas
18/30
Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas


Jean-Marie Duthilleul
, a számos francia városi és városon kívüli pályaudvart megalkotó építész szerint a 21. század utazója ambivalens módon a mobilitás helyett az otthoni kényelemérzet élményére vágyik a vasúti kocsikban, ahol – a 2. osztályon is – a süppedős padlószőnyeg a cipő ledobására csábít, a kisasztalka mellett a laptop használatához hálózati csatlakozó áll rendelkezésre, legújabban pedig vezeték nélküli internet biztosít hozzáférést a világhálóhoz az utazás ideje alatt is. A pályaudvaroknak ódon vagy újonnan épített falaik között mindig naprakész szolgáltatásokat kell biztosítaniuk, fel kell venniük a város lüktetését, együtt kell lépniük a változásokkal, s az „immobilitás" érzetére vágyó utazó számára megfelelő körülményeket kell teremteniük. A jövő vasútállomásainak tehát olyan tereknek kell lenniük, ahol az utazó jól érzi magát, jót ehet, vagy jót kávézhat az ismerőseivel indulás előtt, egyszóval ahol „mindenki megteremtheti a saját hangulatát". Hasonló eredményre jutottak Londonban, a Future Cities Catapult által készített tanulmányban is. Szerintük míg a vasúti kocsiban leginkább a nyugalmat, a megpihenést, az ablak előtt elsuhanó tájat személve pedig egyfajta romantikus hangulatot keresünk, addig a pályaudvarok nagy részét ma még a rohanás és a stressz jellemzi. Szintén kardinális kihívás a pályaudvarok városba való integrálása, a közlekedési funkciókon túl vonzó urbánus agora kialakítása, nem-hely jellegéből egy, a környezetére is jól utaló lokális hely megteremtése.


Peking, Déli pályaudvar - építész: Farrells Iroda - Forrás: Wikipedia
13/30
Peking, Déli pályaudvar - építész: Farrells Iroda - Forrás: Wikipedia


Számos futó, az európai léptékhez képest igencsak nagyszabású projektet találunk Ázsiában. Több országban látványos tempóval kezdtek a nagy távolságokat lerövidítő szuperexpressz vasútvonalak építésébe, amelyekhez kisvárosnyi méretű pályaudvarokat kapcsolnak. Az ázsiai modell leginkább már a repülőterek világát ülteti át a vasúti terekbe, a sajnálatosan elvárt biztonsági rendszereken túl a légikikötőkhöz hasonló kényelememmel, üzletekkel és szolgáltatásokkal várja az utasokat. Ezek a konstrukciók már esetenként – akárcsak a repülőterek – a városközponttól távolabb, de a helyi közösségi közlekedés ráhordó hálózatának egy-egy fontos metszéspontjában valósulnak meg. Az ilyen, újonnan létrejövő és hatalmas mennyiségű utast kiszolgáló állomások pedig önmagukban is új városközpontok kialakulását generálják, számos lakó-, iroda- és kereskedelmi építmény nő ki a vasút körül. A modell természetesen nem egyedülálló, hiszen Európában, ha kisebb voumenben is, de szintén több helyen láthatjuk az újonnan létrehozott pályaudvarok körül felélénkülő ingatlanberuházásokat, új városközpontok kialakulását, például Brüsszelben, Bécsben, Lille-ben.


Peking, Déli pályaudvar - építész: Farrells Iroda - Forrás: Wikipedia
14/30
Peking, Déli pályaudvar - építész: Farrells Iroda - Forrás: Wikipedia


A londoni és Hong Kong-i székhelyű Farrells iroda több nagyszabású vasúti projekten dolgozik az ázsiai kontinensen. Nevéhez olyan futurisztikus és gigantikus állomások kapcsolódnak, mint például a pekingi Déli pályaudvar, amely a városközponttól közel 8 kilométerre épült meg 2008-ban. A felszín alatti 24 vágányt kiszolgáló, évi 241 millió utas fogadására méretezett, 32 hektáron elterülő pályaudvar a kontinens egyik legnagyobb vasúti létesítménye. A 251 ezer négyzetméteres utasforgalmi térben különböző szintű – 10.000 fő befogadására alkalmas – várótermek, éttermek, üzletek találhatóak, külön VIP részleget is létesítettek az üzleti utasok számára.


Delhi, Központi pályaudvar - építész: Farrells Iroda - Forrás: www.farrells.com
26/30
Delhi, Központi pályaudvar - építész: Farrells Iroda - Forrás: www.farrells.com



A Kínában és Hong Kong-ban több projektet is jegyző Farrells tervezi Delhi új központi pályaudvarának megújítását is. A több éve elhúzódó projekt eredményeképpen az 1950-ben épült, mára teljesen elhasználódott állomásépületet váltaná fel egy hatalmas, látványos, világos és átlátható, szellős csarnok. A naponta akár 700.000 utas kiszolgálására is alkalmassá váló intermodális vasúti létesítmény a monumentalitása mellett a befogadó és könnyed lenne, óriási tereit különböző galériákkal, teraszokkal tagolva próbálják emberléptékűvé tenni.


Delhihez hasonlóan az átláthatóság és a minél nagyobb természetes benapozás segítené a Szingapúrban megépülő új gigantikus pályaudvar tereinek elviselhetőségét is. Szintén a nagysebességű vasúthálózat fejlesztésének részeként – amelynek eredményeként a 350 kilométerre fekvő maláj fővárost, Kuala Lumpurt másfélórás közelségbe hozná a metropoilszhoz –, várhatóan 2026-ban megnyíló szuperpályaudvar egy komplex ingatlanfejlesztési projekt központi elemét képezné. A felszín alatti vágányok fölé emelkedő, számos üvegfelülettel könnyűvé tett acélszerkezetű csarnok az épülő városrész ikonikus építménye kíván lenni, amely hullámzó vonalával egy ideg követné az alatta futó pályákat. A Jurong Lake District városrész tervét 2008-ban mutatták be, amely a városállam decentralizálását segítené elő, ennek lesz központi eleme az autópályákról is könnyen megközelíthető pályaudvar és a közvetlenül hozzá kapcsolódó 70 hektáros „gateway" vegyes funkciójú ingatlanfejlesztés. A pályaudvar térplasztika szerű épületét környezetének egyfajta építészeti katalizátorának szánják, terei pedig a funkcionalitáson túl kellemesek és elegánsak lennének – amelynek rendben tartása, megóvása valószínűleg nem okoz majd túl sok problémát a környezetére szigorú büntetésekkel ügyelő mini állam számára.


Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas
15/30
Birmingham New Street Station - építész: Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno - fotó: Javier Callejas


Az ikonikus, környezetéből vizuálisan látványosan kiemelkedő állomásépületek nem csak Ázsiában születnek. Alejandro Zaera-Polo és Maider Llaguno tervezte a birminghami New Street Station pár éve átadott átépítését és kibővítését. Az utasforgalom növekedése, illetve az 1960-as években épült épület leromlott állaga miatt vált időszerűvé a bővítés és a felújítás, amely egyben a vágányok részleges befedésével egy új, gyalogosbarát közér kialakítását is eredményezte. Maga az épület meghökkentő homlokzatot kapott, egy hatalmas szem néz a város felé, a vágányok feletti amorf homlokzat csillogó burkolata pedig az alatta elhaladó szerelvények visszatükröződésétől állandó mozgásba kerül, lüktet. A pályaudvar természetesen szorosan egybenőtt multifunkcionális belvárosi környezetével, így ténylegesen egy új agoraként tud működni.


Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow
2/30
Arnhem, vasútállomás - építész: UNStudio - fotó: Hufton+Crow


Történt mindez hasonlóan a holland Arnhem városában is, ahol hosszú évek tervezése után adták át az 1950-es években épült pályaudvar felújított és ezáltal teljesen átalakított épületét. A négyszintes, két egymásba fonódó, középpontjában szellősen kiteresedő möbiusz szalagot formáló építmény az amszterdami UNStudio munkája. A tervezők magával az épülettel kívántak lendületet, mozgást adni az új, városi közlekedési csomópontnak, amelyhez közvetlenül kapcsolódnak kereskedelmi területek és egy többtermes mozi is.

A jövő pályaudvarának olyan új kihívásoknak kell megfelelnie, mint amelyekkel pár éve az infrastruktúrafejlesztés küzdött meg. A vasútnak, mint szolgáltatónak kell megállnia a helyét a különböző közlekedési módozatok által generált versenyben. Nem csak az autótól, hanem a rövidebb távú repüléstől is vissza kell hódítania az utast, ezt pedig a gyorsuló és egyre kényelmesebb szerelvények mellett a pályaudvarok magas szintre való emelésével lehet elérni. Olyan új és megújuló pályaudvar terekkel, amelyek sokszínű szolgáltatásokat, kényelmet, biztonságot és nyugalmat képesek nyújtani. Amelyek nem különálló egységként, szükséges rosszként képeznek tájsebet a városban, hanem hasznosan integrálódnak annak szövetébe és kortárs választ adva valódi agorát hoznak létre a városlakó és az utazó számára egyaránt.

Bán Dávid

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk