Közélet, hírek

Tiltakozás indult a Rákosrendezőre tervezett „mini-Dubaj” ellen

1/1

Rákosrendezői pályaudvar. Forrás: Google Street View

Hirdetés
?>
Rákosrendezői pályaudvar. Forrás: Google Street View
1/1

Rákosrendezői pályaudvar. Forrás: Google Street View

Tiltakozás indult a Rákosrendezőre tervezett „mini-Dubaj” ellen
Közélet, hírek

Tiltakozás indult a Rákosrendezőre tervezett „mini-Dubaj” ellen

2023.11.27. 13:53

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Vélemények:
5

Pénteken látott napvilágot a hír, hogy új városnegyedet, „mini-Dubajt" építene egy arab befektető Rákosrendező vasútállomás területén. A jelentős közfelháborodást keltő tervek ellen aláírásgyűjtés indult.

A Telex írta meg a VSquare hírlevelére hivatkozva, hogy Budapest a jövőben új felhőkarcolót kaphat, ugyanis Mohamed Alabbar dubaji ingatlanfejlesztő egy 220-240 méter torony felhúzásáról tárgyal a kormánnyal. Az arab üzletember építette a világ jelenlegi legmagasabb épületét, a 828 méteres Burdzs Kalifát, cége, az Emaar Properties 80 országban van jelen, 2022-ben 9,5 milliárd dollár ellenében adott el ingatlanokat.

A Rákosrendező területére tervezett projekt lényegében a Hősök tere mögé esik, így egy itt felhúzott felhőkarcoló jelentősen átalakítaná a főváros látképét. A felhőkarcoló mellett luxuslakások és irodaházak is épülnének az új városnegyedben. A hírlevél szerint a beruházásról már előrehaladott tárgyalások folynak, a területet birtokló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) pedig vizsgálja a terveket – írta meg a lap.  A Telex megszerezte azt az október 20-án készült, belsős kormányzati dokumentumot, amelyben több minisztérium együtt terjeszti elő a kormánynak az arabokkal való megállapodás részleteit. Az újság úgy tudja, hogy az előterjesztést az október 25-i kormányülésen tárgyalták meg. A dokumentumból kiderül, hogy a cég versenyeztetés nélkül, de piaci áron venné meg Rákosrendező területének nagy részét, amin egy körülbelül 5 milliárd eurós (1900 milliárd forintos) beruházást hajtana végre. A kormány a szerződés részeként vállalná, hogy elvégezne a környéken több, korábban már tervezett infrastrukturális fejlesztést, összesen legalább 300 milliárd forint értékben. A magyar oldalról megvalósítandó beruházások közé olyanok tartoznak, mint a XIV. kerületi Nagy Lajos Király útját és a XIII. kerületi Szegedi utat összekötő felüljáró, illetve kerékpáros és gyalogos tengely építése a Rákos-patak mellett, Rákosrendező vágányainak és vasúti megállóhelynek átépítése, illetve az 1-es metró meghosszabbítása a körvasútig.

Az iratban szerepelt az is, hogy a javaslatot október végén társadalmi egyeztetésre bocsátották volna, illetve azzal számoltak, hogy október végén vagy november elején benyújtják a beruházáshoz szükséges törvényjavaslatokat a parlamentnek. A tervezett fejlesztések az elképzelések szerint 2024 és 2030 vagy 2032 között zajlanának. Az ügyben a Telex megkereste az Angyalföld és Zugló határán tervezett beruházásban érintett XIII. és XIV. kerületi önkormányzatot és a Fővárosi Önkormányzatot. A XIII. kerületi önkormányzat és a Fővárosi Önkormányzat válaszuk szerint nem tudtak a projektről, a XIV. kerület pedig azt írta, hogy az önkormányzat részéről senki nem áll kapcsolatban a fejlesztővel.

Karácsony Gergely főpolgármester az ATV Híradónak úgy nyilatkozott, hogy Rákosrendező aranytartaléka Budapestnek, amit fejleszteni kell, de nem ilyen módon. Horváth Csaba, Zugló polgármestere elmondta, hogy a terület Zuglóhoz tartozik, de a MÁV tulajdonában van, tehát az állam rendelkezik vele, és a jelenlegi övezeti besorolások alapján maximum 50 méter magas épületet lehetne felhúzni a kérdéses helyszínen. 

A tervek ellen a Szikra Mozgalom petíciót indított. Álláspontjuk szerint Zuglónak és Angyalföldnek nem luxusfelhőkarcolókra van szüksége, hanem megfizethető bérlakásokra, diákszállásokra, parkokra és játszóterekre. A témában társadalmi egyeztetést tartanak szükségesnek. 

Vélemények (5)
Reki
2023.11.29.
20:42

T. Mljet Önnek igaza van a párizsi Montparnasse magasházzal kapcsolatban, valóban idegen test a város szövetében. Talán már tervezik is a visszabontását. Én a Defense negyedről beszéltem, ami viszont távol van a történelmi városközponttól és egy jól sikerült felhőkarcoló negyed. Budapesten a Rákosrendező szintén a külvárosban van a Hungária körgyűrűn kívül. Ott el tudnám képzelni a felhőkarcoló negyedet, ill. még a Csepel sziget csúcsán is, mint New York-ban Manhattan.

Szentpáli Áron
2023.12.02.
17:15

@Reki: Talán most először, de nagyjából egyetértek Rekivel.

Reki
2023.11.28.
14:54

Szerintem a Hungária körgyűrűn kívül Budapesten is helyük van a felhőkarcolóknak. Párizsban ezt jól megoldották, hiszen a Defense negyed távol van a belvárostól. Londonban sajnos nem, mert ott a belvárosban a Tower tőszomszédságában épültek a magas épületek. Budapest tanulhat ezekből és jó megoldás születhet.

Mljet
2023.11.28.
17:59

@Reki: Tévedés, mert Párizsban sem sikerült jól megoldani. Ezt az éppen 50 évvel ezelőtt felépült, 210 m magas Tour Montparnasse bizonyítja (ami ugye, NEM a Défense negyedben van). 2011-ig Franciaország legmagasabb épülete volt, de még ma is csak a Tour First magasabb nála.

Urmanczy
2023.11.27.
23:08

Mivel nem tiltakozunk semmi ellen ezért jöhettek ezzel az a rémisztő ötlettel. Rákosrendezőn kialakítandó felhőkarcolók. Más nem is hiányzott!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.