Épületek/Középület

Új Bauhaus Múzeum Weimarban

1/4

Még az átadás előtt. Forrás: Bauhaus Museum Weimar

Itt látható a szomszédos épülettel való kapcsolat. Forrás: Bauhaus Museum Weimar

Éjszaka legimpozánsabb az épület. Forrás: Bauhaus Museum Weimar

Az ördög a részletekben rejlik. Forrás: Bauhaus Museum Weimar

?>
Még az átadás előtt. Forrás: Bauhaus Museum Weimar
?>
Itt látható a szomszédos épülettel való kapcsolat. Forrás: Bauhaus Museum Weimar
?>
Éjszaka legimpozánsabb az épület. Forrás: Bauhaus Museum Weimar
?>
Az ördög a részletekben rejlik. Forrás: Bauhaus Museum Weimar
1/4

Még az átadás előtt. Forrás: Bauhaus Museum Weimar

Itt látható a szomszédos épülettel való kapcsolat. Forrás: Bauhaus Museum Weimar

Éjszaka legimpozánsabb az épület. Forrás: Bauhaus Museum Weimar

Az ördög a részletekben rejlik. Forrás: Bauhaus Museum Weimar

Új Bauhaus Múzeum Weimarban
Épületek/Középület

Új Bauhaus Múzeum Weimarban

2019.05.01. 09:00

Cikkinfó

Szerzők:
Simonyi Lilla

Földrajzi hely:
Németország, Weimar

Vélemények:
1

Weimarban Heike Hanada tervei szerint készült el az új Bauhaus Múzeum, mely a napokban nyitotta meg kapuit. Sem az időpont, sem a helyszín nem véletlen. 100 éves a Bauhaus, a helyszín pedig egyszersmind memento, ugyanis az intézmény szándékoltan az egyik legnagyobb német koncentrációs tábor mellé épült. Az építész ráadásul eddig sosem nyert még nemzetközi pályázaton, most azonban több mint félezer pályázót utasított maga mögé.

A három évig tartó építési időszakot követően a múzeum a kortárs és a futurisztikus életmód egyik központi témája köré csoportosuló kiállítással nyit, amely az iskola alapítója és a modernizmus egyik úttörője, Walter Gropius hagyatékához fűződik. Gropius már egyik 1924-ben tartott emlékezetes beszédében feltette a kérdést: „Hogyan fogunk élni, hogyan rendezkedünk be, és milyen közösség kialakítására törekszünk?" Az azóta is központi jelentőségű felvetés a Bauhaus minden szakaszában visszaköszön, a tervezéstől a fejlesztésig.

A Klassik Stiftung Weimar legújabb intézménynek átadásával egyidőben a közeli Neues Museumban megnyílt egy a korai modernizmusnak szentelt állandó kiállítás is, amit a kelet-német városból éppen 100 éve indult Bauhaus mozgalmat ünneplő számos kulturális esemény követ majd hamarosan. Mint ahogy nálunk, Budapesten is.

 

A Bauhaus Múzeum a 20. század legbefolyásosabb művészeti iskolájának korai szakaszára összpontosít, bemutatja a világ legrégebbi Bauhaus kollekciójának kincseit. Alapját az a Walter Gropius által örökül hagyott 160 darabos (mára 13 ezerre duzzadt) kollekció képezi, melyet a művész Dessauba költözését követően az államnak adományozott. Dessau és Weimar Bauhaus helyszínei 1996 decemberében az UNESCO Világörökségi részévé váltak. A gyűjteményen és annak jelen társadalmára gyakorolt hatásán öt szinten, 2000 négyzetméternyi területen elmélkedhetnek látogatók, nem elfeledkezve a karizmatikus belga tervező, a weimari iparművészeti-, és művészeti iskolák alapítója, Henry van de Velde fontosságáról sem.


Itt látható a szomszédos épülettel való kapcsolat. Forrás: Bauhaus Museum Weimar
2/4
Itt látható a szomszédos épülettel való kapcsolat. Forrás: Bauhaus Museum Weimar


A múzeum épületének egyik jellegzetessége a kifinomult energetikai koncepció. A bordázott födémszerkezet termikus aktiválhatósága garantálja az optimális légkondicionálást, miközben alacsonyan tartja a múzeum energiafelhasználását, ami kompaktságának is köszönhető. A fenntarthatóság ugyancsak a koncepció része, rendkívül tartós építőanyagokat álmodott ide az építész, Heike Hanada professzorasszony, aki a Bauhaus korai időszakát idéző térre vonatkozó elképzelését fogalmazta meg a beton alapzatú monolit kocka épülettel. Kívülről átlátszatlan üvegrétegek díszítik, sötétedés után 24 sor LED égő világítja meg. Hanada, bár korábban a részvételnél nem jutott tovább olyan nemzetközi pályázatokon, mint a Stockholmi Városi Könyvtár kibővítése, több mint 530 építész kollégáját megelőzve nyerte el a Bauhaus Museum Weimar projektjét elegáns designjával.


Az ördög a részletekben rejlik. Forrás: Bauhaus Museum Weimar
4/4
Az ördög a részletekben rejlik. Forrás: Bauhaus Museum Weimar





Minden Anna Amália hercegnővel kezdődött egykor. A hatalmas rezidenciáktól távol eső kisvárosba ő hívta a költőket és gondolkodókat a 18. század végén. E klasszikus kor legfontosabb tanúi a művészek és mecénásaik élettere: Goethe és Schiller háza, az Ettersburg és a Tiefurt kastély nagyszerű parkjaikkal, az Anna Amália Hercegnő Könyvtár és a történelmi temető a hercegi kriptával, ahol Schiller és Goethe díszkoporsója található.

A kelet-német kisváros a 20. században a Bauhaus-mozgalom bölcsője és az ország első demokratikus fővárosa lett. A Bauhaus kezdetét Weimarban az expresszionizmus és még az ezotéria is jelentősen befolyásolta - főként Johannes Itten személyisége által. A Bauhaus történelmileg szorosabban kapcsolódik a Weimari Köztársaság politikai, társadalmi, gazdasági és kulturális fejlődéséhez, mint bármely más német oktatási intézmény.





A bauhausi alapító tagok és diákok közül sokan elmenekültek a náci Németországból. Az iskola harmadik, egyben utolsó igazgatója, Mies van der Rohe is követte az Egyesült Államokba Josef és Anni Alberst és Moholy-Nagy Lászlót. (Nemrég az Építészfórum itt írt az iskoláról.) 

A berlini székhelyű argentin művész, Tomás Saraceno munkája magasról uralja az új múzeum lobbyját. Tükröződő gömbök összefonódó klaszterei alkotják, amelyek egymáshoz kapcsolódnak, hálórendszerrel vannak a falakhoz és a mennyezethez rögzítve. Ez mintegy vizuális metaforája a Bauhaus világméretű hatásának. Saraceno térplasztikája arra is rávilágít, hogy a nácik a különböző művészeti ágazatok között létrejött kapcsolódást, a fényt, a kreativitást nem tudták megtörni azzal, hogy bezárásra kényszerítették az iskolát. A Bauhaus tovább hat a jövő alakítására. Mint ahogy hivalkodás helyett a Bauhaus iskola egyszerű, de hatásos designjának értékeit viszi tovább a minimalista, kockát formázó múzeum is.


S mikor este kigyúlnak a múzeum lenyűgöző fényei, kicsit fejet hajt mindenki a nácik építette közeli Buchenwaldra, németföld egyik legnagyobb koncentrációs táborára gondolva. Arra a táborra, melynek kapuját Franz Ehrlich tervezte, egy volt Bauhaus diák.


Simonyi Lilla






Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2019.05.01.
16:14

"A kelet-német kisváros a 20. században a Bauhaus-mozgalom bölcsője és az ország első demokratikus fővárosa lett." - írja a szerző. Hát nem egészen. A Weimari Köztársaság név nem azt jelentette, hogy Németország fővárosa Weimar lett volna, hanem hogy ott ült össze az alkotmányozó nemzetgyűlés 1919 júliusában. A főváros Berlin maradt, a parlament (akkoriban: Reichstag) is Berlinben ülésezett, amiképpen az ország hivatalos neve továbbra is Deutsches Reich volt.

Másrészt a "kelet-német" jelző a volt NDK-hoz kötődik, ezért szerencsésebb lett volna a "kelet-németországi" szóösszetétel használata, vagy még inkább a "Németország keleti részében fekvő" kifejezésé.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.