Közélet, hírek

Új kiállítóhellyel bővül a Közlekedési Múzeum

1/5

Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió

Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió

Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió

Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió

Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió

?>
Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió
?>
Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió
?>
Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió
?>
Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió
?>
Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió
1/5

Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió

Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió

Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió

Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió

Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió

Új kiállítóhellyel bővül a Közlekedési Múzeum
Közélet, hírek

Új kiállítóhellyel bővül a Közlekedési Múzeum

2021.02.10. 10:36

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Építész Stúdió

Cég, szervezet:
Budapesti Közlekedési Mózeum

Címkék:
örökség, vasút

Budapest-Kelenföld vasútállomás 137 éves indóházának teljes felújításával, bővítésével létrejövő új múzeumi kiállítóhely fő attrakciója egy vasúti kiállítást kiegészítő terepasztal lesz.

A Kormány kedd este megjelent rendelete kiemelt beruházássá minősítette a Kelenföld indóház megmentését a Közlekedési Múzeum által előkészített tervek nyomán és rendelkezett az építési engedélyezés menetéről, valamint a kivitelezési közbeszerzés kiírásáról. 

A Kelenföldi indóházban a Közlekedési Múzeum új kiállítóhelyet hoz létre, amelynek legfőbb attrakciója egy több száz négyzetméter alapterületű terepasztal lesz egy vasúttörténeti kiállítás részeként. A kulturális kínálatot időszaki kiállítások és múzeumpedagógiai foglalkozások színesítik majd. 

Az épület környezetében vasúti tematikájú játszókert létesül, teraszán szabadtéri mozivetítéseket tarthatunk majd, az épület pedig kiegészül egy kilátópontként, trainspotter-helyként is szolgáló új, kortárs terasszal a vasút felé, valamint a tervek szerint egy bisztró is helyet kap az épületben. Az épület előtt, szabadtéren az indóházzal közel egyidős gőzmozdony fog állni.

Az 1884-ben épült Kelenföldi indóház az ország egyik legrégebbi állomásépülete, amely a közelmúltig be is töltötte ezt a szerepét. A 4-es metró projekt részeként épült aluljáró miatt azonban funkcióját az elmúlt években teljesen elveszítette, a MÁV pénztár kiköltözött belőle és állapota tovább romlott, így félő volt, hogy az egyébként dinamikusan fejlődő, átalakuló Etele tér közelségében idővel lebontják. 

Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió
2/5
Kelenföldi indóház felújításának látványterve, forrás: Építész Stúdió

A Közlekedési Múzeum az Építész Stúdiót bízta meg az építészeti tervek elkészítésével, akik az eredeti épület műemléki jellegének, karakterének tiszteletben tartása mellett azt az új funkcióknak megfelelő kortárs építészettel is kiegészítik.

A kiállítási tartalom tervezését a Közlekedési Múzeum megkezdte, a következő hónapokban a részletek kidolgozása zajlik. A Kelenföldi pályaudvar mint városi és vasúti tér biztosan meghatározó szerepet kap majd a tematikában, ahol nem csak a vasút történeti szerepét, múltját, jelenét, jövőjét kívánja a Múzeum bemutatni, hanem a helyszínhez kapcsolódó emlékeket, történeteket is. 

Ezért a Közlekedési Múzeum arra biztat mindenkit, hogy járuljon hozzá a Kelenföldi indóház újjászületéséhez. Akinek van régi képeslapja, fényképe, egyéb tárgyi emléke, története, ami Kelenföldhöz kapcsolódik, és szívesen megosztaná másokkal is, jelentkezzen a kelenfold@kozlekedesimuzeum.hu email címen. Arra biztatnak továbbá mindenkit, hogy segítse munkájukat a múzeum honlapján található kérdőív kitöltésével, ahol lehetőség lesz további javaslatok megfogalmazására, például a tervezett rendezvényekkel, a kisgyerekeseknek szóló programokkal, vagy épp a bisztró kínálatával kapcsolatban. 

 

forrás: Közlekedési Múzeum / Építész Studió

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.