Emberek/Interjú

10+1 – Árkovics Lilla

1/12

Árkovics Lilla

Ferdeház installáció a Szikra Mező Artweeken – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Csóka Attila Róbert

Csapatfotó Az arc, a medence, két torony és egy rom kiállítás installációjánál – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Danyi Balázs

Csapatfotó Az arc, a medence, két torony és egy rom kiállítás installációjánál – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Danyi Balázs

Szecesszió inspirálta elemkészlet – tervező: Paradigma Ariadné

Irodai könyvespolc – tervező: Paradigma Ariadné

A 17. Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilonjában bemutatott Kővári kézikönyv részlete – tervező: Paradigma Ariadné

Kővári kézikönyv installációja a 17. Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilonjában – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Dömölky Dániel

Photo Booth Pantheon installáció a Hello Wood nemzetközi építőtáborában – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Bujnovszky Tamás

Photo Booth Pantheon installáció a Hello Wood nemzetközi építőtáborában – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Bujnovszky Tamás

Residence Vysocany, pályázati javaslat részlete – tervező: Paradigma Ariadné

Ranolder Hengerek, pályázati javaslat részlete – tervező: Paradigma Ariadné

?>
Árkovics Lilla
?>
Ferdeház installáció a Szikra Mező Artweeken – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Csóka Attila Róbert
?>
Csapatfotó Az arc, a medence, két torony és egy rom kiállítás installációjánál – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Danyi Balázs
?>
Csapatfotó Az arc, a medence, két torony és egy rom kiállítás installációjánál – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Danyi Balázs
?>
Szecesszió inspirálta elemkészlet – tervező: Paradigma Ariadné
?>
Irodai könyvespolc – tervező: Paradigma Ariadné
?>
A 17. Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilonjában bemutatott Kővári kézikönyv részlete – tervező: Paradigma Ariadné
?>
Kővári kézikönyv installációja a 17. Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilonjában – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Dömölky Dániel
?>
Photo Booth Pantheon installáció a Hello Wood nemzetközi építőtáborában – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Photo Booth Pantheon installáció a Hello Wood nemzetközi építőtáborában – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Residence Vysocany, pályázati javaslat részlete – tervező: Paradigma Ariadné
?>
Ranolder Hengerek, pályázati javaslat részlete – tervező: Paradigma Ariadné
1/12

Árkovics Lilla

Ferdeház installáció a Szikra Mező Artweeken – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Csóka Attila Róbert

Csapatfotó Az arc, a medence, két torony és egy rom kiállítás installációjánál – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Danyi Balázs

Csapatfotó Az arc, a medence, két torony és egy rom kiállítás installációjánál – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Danyi Balázs

Szecesszió inspirálta elemkészlet – tervező: Paradigma Ariadné

Irodai könyvespolc – tervező: Paradigma Ariadné

A 17. Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilonjában bemutatott Kővári kézikönyv részlete – tervező: Paradigma Ariadné

Kővári kézikönyv installációja a 17. Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilonjában – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Dömölky Dániel

Photo Booth Pantheon installáció a Hello Wood nemzetközi építőtáborában – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Bujnovszky Tamás

Photo Booth Pantheon installáció a Hello Wood nemzetközi építőtáborában – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Bujnovszky Tamás

Residence Vysocany, pályázati javaslat részlete – tervező: Paradigma Ariadné

Ranolder Hengerek, pályázati javaslat részlete – tervező: Paradigma Ariadné

10+1 – Árkovics Lilla
Emberek/Interjú

10+1 – Árkovics Lilla

2021.07.09. 18:16

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország

Építészek, alkotók:
Árkovics Lilla, Paradigma Ariadné

Dosszié:

"More good shit, less shit shit." Az Építészfórum 10+1 sorozatában a hazai építészeti szféra legelismertebb és legizgalmasabb szereplőit kérdezzük ki. Ezen a héten Árkovics Lillával, a Paradigma Ariadné építészével készítettünk interjút. 

Árkovics Lilla a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Lakóépülettervezási Tanszékén végzett 2016-ban, tanulmányai alatt OTDK első helyezést ért el Heincz Dániellel az Építéstudományi Szekcióban. Szakmai tapasztalatára az Építész Műterem Kolossánál tett szert, 2017 óta, majdnem az iroda alapításától kezdve a Paradigma Ariadné építésze. Az irodán keresztül olyan munkákon dolgozott, mint a sándorfalvai Bivalyos tanösvény, a Hello Woodra tervezett Photo Booth Panteon vagy épp a Francia Intézet apró diadalívei, részt vett többek között a pozsonyi Grössling fürdő rehabilitációja, a Ranolder téri telefonközpont megújítása és a prágai Residence Vysocany tervpályázatokon, de közreműködött a veszprémi Az arc, a medence, két torony és egy rom, valamint a 17. Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilon Othernity című kiállításának munkálataiban is. Az építész a stúdió mellett a Cohousing Budapest Egyesület alapító tagja és önkéntese jelenleg. 

Ferdeház installáció a Szikra Mező Artweeken – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Csóka Attila Róbert
2/12
Ferdeház installáció a Szikra Mező Artweeken – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Csóka Attila Róbert

Ha az építészetet három szóban kellene bemutatni, mi lenne az a három szó?

Az építészet egy klasszikus projekt dilemma1.

Mi számodra a legkülönlegesebb, legfontosabb épület vagy hely? 

Több életszakaszomhoz is kapcsolódik egy-egy, számomra ikonikus épület, mint például a lenti Kerka Áruház vagy Arne Jacobsen benzinkútja Koppenhága külvárosában, de az építészeti gondolkodásmódomat mégis azok a projektek formálják leginkább, amiket online találok. Ezek jellemzően olyan épületek, amik a hazai kánonból kilógnak, ám nekem az építészethez való hozzáállás sokféleségét jelentik. Az egyik ilyen Antti Lovag Pierre Bernardnak készített háza volt még az egyetemi éveim alatt.

Csapatfotó Az arc, a medence, két torony és egy rom kiállítás installációjánál – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Danyi Balázs
3/12
Csapatfotó Az arc, a medence, két torony és egy rom kiállítás installációjánál – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Danyi Balázs

Ha csak kettőt lehetne választani, mi mellett döntenél az ember, funkció, esztétika hármasa közül? 

Esztétika és esztétika. A választásom alapvetően nem egy funkció vagy felhasználó ellenességből fakad, hanem az esztétikát ezeken felül egy olyan rétegnek látom, ami izgalmas, érdekes, és egy csomó lehetőséget nyit ki úgy, hogy közben a másik kettőről nem kell lemondani.

Melyik munkádra vagy a legbüszkébb? 

A egyik kedvencem egy belső szecesszió nevű projekt, amiben javaslatot tettünk egy lecsupaszított szecessziós villa kortárs homlokzati díszítésére. A homlokzatra felkerülő díszeket úgy határoztuk meg, hogy először létrehoztunk egy szecessziós formák által inspirált, digitális elemkészletet, majd ezeket virtuálisan elhelyeztük az épület helyiségeibe, és nézeteiket kivetítettük a különböző homlokzati felületekre. Szeretem ezt a gondolatmenetet, mert egy 21. századi eszközzel újraértelmezi az alaprajz és a homlokzat közötti összefüggést.

Szecesszió inspirálta elemkészlet – tervező: Paradigma Ariadné
5/12
Szecesszió inspirálta elemkészlet – tervező: Paradigma Ariadné

Mit jelent számodra a siker? Mitől érzed magad sikeresnek?

Nekem minden feladatnál fontos, hogy kialakuljon egy olyan narratíva, ami mentén hozzá lehet rendelni különböző eszközöket egy projekthez. Számomra siker, amikor ehhez a folyamathoz hozzá tudok tenni valamit, legyen az egy gondolatmenet, egy formai vagy grafikai megoldás, amitől a végeredmény kifejezőbb lesz.

Milyen aktualitás, kérdéskör vagy téma foglalkoztat jelenleg az építészetben?

Nemrég olvastam egy Pezo von Ellrichshausen interjút és azóta is ezen jár az eszem.

Irodai könyvespolc – tervező: Paradigma Ariadné
6/12
Irodai könyvespolc – tervező: Paradigma Ariadné

Milyen terveid és céljaid vannak a jövőre nézve?

– Befejezni Marcus Breitschmid Non-Referential Architecture, Rem Koolhaas Countryside, A Report című könyvét és elkezdeni Beatriz Colomina és Mark Wigley Are we human? című kiadványát.
– Olyan kortárs filozófia elméletekkel foglalkozni, amelyek a nyugat-európai építészeti diskurzus részei, de itthon inkább csak művészeti projekteket inspirálnak.
– Folytatni a nagyvárosi közösségi lakhatást népszerűsítő munkám a Cohousing Budapest önkénteseként. 

Mit üzennél a megbízóknak, kivitelezőknek vagy építészeknek?

Ezt a feliratot egy skandináv, FEATHR nevű, designer tapétákat készítő kollektíva plakátján olvastam, de teljesen jól kifejezi, amit gondolok: "More good shit, less shit shit".

A 17. Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilonjában bemutatott Kővári kézikönyv részlete – tervező: Paradigma Ariadné
7/12
A 17. Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilonjában bemutatott Kővári kézikönyv részlete – tervező: Paradigma Ariadné

Hova utaznál el legközelebb? 

A Velencei Építészeti Biennáléra. Már nagyon régóta tervezem és ez most egészen aktuális is, mivel az irodában az elmúlt időszak nagyrészt a Magyar Pavilon idei kiállításáról, az Othernityről szólt és szívesen megnézném az installációkat élőben is.

Egy film, sorozat, amit mindenkinek ajánlanál? 

A That Man from Rio című filmet nagyon ajánlom, mert a jelenetek egy része az épülő Brazíliavárosban, Oscar Niemeyer ikonikus épületei között játszódik, és szerintem elég látványos az a kontraszt, ami az előtér történései és a modernista város még élettelen, szoborszerű hangulata között alakul ki. A másik nagy kedvencem a How to with John Wilson című minisorozat. Szeretem az újszerű formátumát, amiben minden rész elején egy hétköznapi kérdéssel elindul egy asszociatív, néha egészen őrült irányokba váltó gondolatmenet, és azt a természetfilmekre jellemző kíváncsiságot, amivel a rendező-főszereplő megfigyeli New York lakóit és épített környezetét.

Kivel készítenél interjút a sorozat keretében?

Varga Mariettával.

 

Photo Booth Pantheon installáció a Hello Wood nemzetközi építőtáborában – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Bujnovszky Tamás
9/12
Photo Booth Pantheon installáció a Hello Wood nemzetközi építőtáborában – tervező: Paradigma Ariadné – fotó: Bujnovszky Tamás

1 A klasszikus projekt dilemma: Egy diagramm a projekt során meghozott döntések jelentőségének és a projekttel kapcsolatos tudásmennyiség alakulásának ellentétes viszonyáról. (Mikkelsen,Hans & Riis, Jens O., 1989. p.23. Grundbog i projektledelse, Provedo ApS)

Szerk.: Sütöri Laura

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.