Épülettervek/Tervpályázat

A lakműhely kiemelt megvételt nyert pályaműve a nagykátai Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázatán

1/26

Helyszínrajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata. Lakműhely, 2024.

Magyarázó. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Földszinti alaprajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Első emeleti alaprajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Második emeleti alaprajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Metszet. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Metszet. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Metszet. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Homlokzat. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Homlokzat. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Homlokzat. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Homlokzat. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Utcakép. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

?>
Helyszínrajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata. Lakműhely, 2024.
?>
Magyarázó. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Földszinti alaprajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Első emeleti alaprajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Második emeleti alaprajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Metszet. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Metszet. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Metszet. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Homlokzat. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Homlokzat. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Homlokzat. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Homlokzat. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Utcakép. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
?>
Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
1/26

Helyszínrajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata. Lakműhely, 2024.

Magyarázó. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Földszinti alaprajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Első emeleti alaprajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Második emeleti alaprajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Metszet. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Metszet. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Metszet. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Homlokzat. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Homlokzat. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Homlokzat. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Homlokzat. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Utcakép. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

A lakműhely kiemelt megvételt nyert pályaműve a nagykátai Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázatán
Épülettervek/Tervpályázat

A lakműhely kiemelt megvételt nyert pályaműve a nagykátai Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázatán

2025.03.29. 10:26

Projektinfó

Földrajzi hely:
Nagykáta

Építészek, alkotók:
Gyöngyösi Miklós, Szabó Barnabás, Márton-Varga Mariann, Molnár Dorina, lakműhely

Cég, szervezet:
lakműhely

A Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, Nagykáta

URL:
lakműhely

Tervezés éve:
2024

Stáblista

Vezető tervező: Gyöngyösi Miklós

Építész munkatársak: Szabó Barnabás, Márton-Varga Mariann, Molnár Dorina

A lakműhely kiemelt megvételt nyert tervében a nagykátai általános iskola új épülete a telek adottságaihoz és a városi szövethez illeszkedve, a kortárs oktatási elvek mentén szerveződik. A központi aula köré épített nyitott térstruktúra a közösségi élet és a kreatív tanulás színtere, ahol a játékosság és a funkcionalitás egyensúlyban van.

 

Tervezési alapgondolat

Az új nagykátai általános iskola épületének megformálásánál a legfontosabb inspirációs forrás a meglévő telekadottságokhoz való illeszkedés, a telken belüli építési helyzetek megtartása, a városi szövetbe való illeszkedés és az építési programban meghatározott helyiségek legoptimálisabb elhelyezése volt. A tervezés során egy olyan épületben gondolkodtunk, amely a klasszikus építőanyagok és a kortárs építészeti elemek harmonikus ötvözésével korszerű és inspiráló környezetet biztosít az ide bekerülő, tanulni vágyó gyerekek mindennapi tevékenységéhez. Az iskolaépület tervezésénél igyekeztünk kortárs tanítási irányelvek felhasználásával kialakítani alaprajzi- és térstruktúránkat.

Épület elhelyezési koncepció

Az épület telepítésénél nagy hangsúlyt helyeztünk a meglévő sportpálya és játszótér helyének megőrzésére, így a tervezési terület meghatározása az épület északi részének beépítetlen területként hagyásával kezdődött. A követelményeknek megfelelően a tantermek és a tornaterem helyének meghatározása döntő kimenetelű volt - a telek dőlt tájolásából fakadóan az osztálytermek telepítésének megoldása az előző épület utcafronti szervezése helyett egy belső udvari tájolásban teljesedett ki. A „B" típusú tornaterem elhelyezése méretéből adódóan kevés opcióra korlátozódott, a megfelelő kültéri egységek és az osztálytermek helyének megtartásának figyelembevételével a telek bővületi sarokpontjában kapott helyet, mely nagyjából a telek közepének tekinthető. Így az épület 3 külön részegységre bontható: az utcafronton, a délkeleti telekhatáron kaptak helyet a kiszolgáló és nevelőtestületi, valamint a vegyesen használható csoportszobák, a délnyugati oldalra szerveződött a 14 db tanterem és a fejlesztőszoba, és az utcafronttól elzártan kapott helyet a tornaterem és a hozzá kapcsolódó kiszolgáló egységek, valamint az iskolához tartozó egyéb helyiségek.

Helyszínrajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata. Lakműhely, 2024.
1/26
Helyszínrajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata. Lakműhely, 2024.

Építészeti koncepció

Alapgondolatunk az alsó tagozatos gyerekekre és az őket érő hatásokra épült. Tekintettel arra, hogy itt összesen 4 évfolyam oktatása tervezett és a felső tagozat egy teljesen külön épületben kap helyet, lehetőségünk volt arra, hogy az épület külső- és belső tervezésénél figyelembe vegyük ezt az átmeneti időszakot, ami ilyenkor a 6-10 éves korosztályt érinti. Véleményünk szerint ugyanis az alsó tagozat egy bizonyos átmenetnek tekinthető az óvodai légkör és a komolyabb, felső tagozatos oktatás között – a gyerekek még apró topogókként lépnek ki az óvoda falai közül, a felső tagozatosak pedig már érett tinédzserekként szinte a felnőtt élet peremén táncolnak. Ezt a határhelyzetet szerettük volna átemelni az épületünkbe is.

Az épületet magát egy külön belső világként képzeljük el, melynek nagyon fontos része, hogy egy nagyobb belső közösségi tér köré szerveződik az épület minden részegysége. Az aula, mely a szülőkkel való találkozás és események megtartásának színtere is egyben, esetünkben egy sokkal nagyobb feladatot lát el: egyfajta tanulási piactérként működik, amely nagymértékben segíti ennek a korosztálynak a fejlődését. Az aula ez esetben egy kevésbé meghatározható tér, ugyanis nem csak a földszinten, de az emeleten is folytatódik ez a közösségi tér, a második emeleten pedig egy belső, zárt udvarban csúcsosodik ki.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
17/26
Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

A tervezés során fontos szempont volt, hogy elhatárolódjunk a hagyományos, poroszos közlekedő-folyosós rendszertől, illetve az is, hogy az óvodából hozott játékosság erősen megmaradjon mind a belsőépítészeti elemekben, mind az épület külső részleteiben is. Az osztálytermek délnyugati tájolása és az utcafronttól való eltávolodás olyan lehetőségeket rejtett magában, amelyet nagymértékben át tudtunk formálni a közösségi tér és a játékosság erősítésének érdekében. A tantermek a hagyományos, merőleges telepítés helyett egy izgalmasabb, szögben döntött formálása mellett döntöttünk, amely vizuálisan mind a belső, mind a külső terekben megjelenik - az így kialakult öbölszerű játékterek mind egy-egy apró folytatásaként tudnak szolgálni a nagy piac- és játéktérnek. Így ez a 4 évfolyam nincs elkülönítve egymástól, az öblöket közös játéktérként tudják használni, ezzel is segítve a fiatalok fejlődését.

A tantermek térbeli játékosságát az utcafronti nyugodt homlokzatalakítás ellensúlyozza – fontos tervezési feladat volt, hogy a tantermek hangsúlyosan játékosabb térszervezést kapjanak, így az utcafrontra a letisztult, egyenes szervezés a jellemző. Az ebben a szárnyban helyet kapó nevelőtestületi szobák, a közösségi terekhez kapcsolódó ebédlők és mosdóblokkok, valamint a csoportszobák elkülöníthetőek a tanulási terektől, azonban a belső világ megtartása érdekében nem szerettünk volna óriási megnyitásokat alkalmazni ezen a homlokzaton. A megfelelő benapozás és a privát légkör megteremtése érdekében egy egyedi, perforált homlokzatburkolatot terveztünk, amely minimalista anyag- és színhasználatával nem bontja meg a letisztult, modern megjelenést, viszont közelebbről nézve és a belső terekből kitekintve egy mesevilágot varázsol a környezetből: a házikók és lombkoronák játékából létrejött homlokzatburkolat az iskola nevét adó Váci Mihály egyik kötetéhez készült grafika inspirálta, amely a „Mindenütt otthon" címet viseli. Ez a kis részlet fontos fogalom a tervezés során, ugyanis a kiírásban is meghatározott CSALÁD – EGYHÁZ – ISKOLA kapcsolatát véleményünk szerint remekül egy kalap alá hozza ez a mondás: mindenütt otthon, tehát az iskolát is tekinthetjük otthonunknak, a kis házikók pedig a gyerekekben rejlő otthon fogalmát erősítik.

Magyarázó. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
2/26
Magyarázó. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Funkcionális rendszer ismertetése

Az iskola funkcionális rendszere olyan komplex egységet alkot, amely figyelembe veszi a pedagógiai elvárásokat, a tanulók és dolgozók kényelmét, valamint a fenntarthatósági szempontokat.

Egy központi aulatér az összes funkció kiindulópontja. Ez a közösségi tér folyik tovább az osztálytermekhez is, nem csak egy folyosóként működve, hanem egy átmeneti teret létrehozva, ezzel különválasztva az osztálytermeket és az egyéb közös használatú helyiségeket. Az osztálytermek közötti öblösödések egyfajta előteret, és a belső tér és külső udvar közötti közvetlen kapcsolatot is képezik egyben. Az osztálytermek a déli oldalon találhatóak a megfelelő benapozás biztosításának érdekében.

A keleti oldalra kerültek azok a vegyes funkciók, amelyeknek nem volt igény, hogy szeparáltak legyenek a közösségi térből. A földszinten egy utcafronti teresedésben került elhelyezésre az étterem, mellette zártan a háttér funkciója. Így az ebédlő utcafronti kapcsolattal rendelkezik, de a perforált homlokzatburkolat mégis egy védett, elhatárolt helyzetet alkot. Az első emeleten kerültek elhelyezésre az adminisztratív helyiségek, így a megfelelő mértékben van elszeparált, mégis központi helyen. A második emeleten szintén ebből a szempontból kiindulva kerültek elhelyezésre a csoportszobák. Az északi épülettömbbe kerültek a tornaterem kiszolgáló funkciói (öltöző, raktárak, orvosi szoba), illetve a nagyobb helyigényű helyiségek.

Földszinti alaprajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
3/26
Földszinti alaprajz. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Építészeti formálás

Építészeti formálással kapcsolatos alapgondolatunk létrejöttét a tanításról alkotott elképzelésünk segítette. Egy kortárs iskola működését egyszerre kell szigorúan, bizonyos működését keretek között tartani, azonban a kreativitás, interaktivitás és egészséges jólét biztosításához szükség van arra, hogy a szigorú keretrendszerből kilépve szabadon, saját elképzelés szerint töltse el tanórák közötti idejét a kisdiák. Építészeti formálásunkban egyfajta kettősség érezhető, amely a fenti gondolatra alapozva jött létre. Szerkesztésünk a racionális, funkcionális, szabályszerű formálás, és az ebből kilépő játékos terek kialakításán egyensúlyozott.

Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
22/26
Külső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

A terület környezetalakítása

A csendes udvar szeparáltan került kialakításra, a sportegységhez kapcsolódó futó es távolugró gödör, illetve a zajosabb játszótértől és focipályától, ezzel is segítve azt, hogy minden gyerek megtalálja a számára legideálisabb elfoglaltságot egymás zavarása nélkül. Az épület délnyugati oldalán tervezett földszinti teraszok a szünetekben történő kikapcsolódásra és külső óratartásra is egyaránt alkalmasak, segítve ezzel a különböző korosztályok vegyülését és egymás kreativitásának fejlesztését. Mindezt a környezetközeliséget emeli új szintre az, hogy a függönyfalak előtt is lettek magas fák tervezve, amiken meglehet majd figyelni a környezeti hatásokat, évszakváltozást, lehet gondozni, és igy az emeleti szintek is eltávolodnak az utca es a szomszédok vizuális kapcsolatától.

Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.
21/26
Belső látvány. Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázata, lakműhely. 2024.

Belsőépítészeti, oktatási, infókommunikációs koncepció

Olyan moduláris, többfunkciós tereket hoztunk létre, amelyeket könnyen átrendezhetők különböző oktatási módszerekhez, csoportmunkához vagy egyéni tanuláshoz. Olyan közlekedőket terveztünk, amelyek nemcsak közlekedésre szolgálnak, hanem aktív zónák is. Mászókák, színes, játékos elemek ösztönözik a diákokat a mozgásra, segítve a feszültség levezetését és az energiaszint fenntartását. Az osztálytermek közötti teresedésekben nyitott kreatív műhelyeket terveztünk.  Az alkotó- és tanulóműhelyek lehetőséget adnak a diákoknak arra, hogy kísérletezzenek, projekteken dolgozzanak.
Egy egyedi megközelítésként olyan tereket alkottunk, amely egyben az iskola működésének, tanulási filozófiájának és a közösségi szellemének a központja, egy integrált közösségi tanulózóna, amely egy modern „tanulási piactér" funkcióját tölti be. Ez a központi tér a gyerekek és tanárok mindennapos találkozóhelye, amely nyitott, multifunkciós térként működik, és a közösségi élet fókuszpontjává válik. Az "agóra" különböző tanulási zónákat foglalhatna magában: csoportmunka állomások, interaktív technológiai zónák, közösségi kert a tetőteraszon. Olyan közösségi tér mintha tanulási „bazár" lenne, ahol a diákok szabadon választhatnak, hogy mivel szeretnének foglalkozni, ezáltal önállóságra és kezdeményezőkészségre nevelve őket. Fontosak a pihenőterek, relaxációs sarkok, ahol a diákok pihenhetnek, vagy egy rövid időre elvonulhatnak. Ezek a terek segítenek a mentális jólét fenntartásában. Ezekkel az ötletekkel olyan környezetet alakítottunk ki, amely nemcsak a tanulásra, hanem a tanulók általános jóllétére is koncentrál. Egy ilyen „tanulási piactér" koncepcióval egy különlegesen élményalapú, közösségépítő iskolát hozhatunk létre, amely tükrözi a 21. századi tanulási módszerek szabadságát, kreativitását és interaktivitását.

lakműhely
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.