Elbonthatják a Nyugati téri felüljárót
Hamarosan elkezdődhetnek a pesti fonódó villamosprojekt II. ütemének előkészítési és tervezési folyamatai. Amennyiben az Újbuda-Újpest villamostengely megvalósul, Budafoktól akár Káposztásmegyerig is eljuthatunk átszállás nélkül, ennek érdekében pedig el kell bontani a Nyugati téri felüljárót.
Ahogy korábban írtuk, az 1981-ben átadott felüljáró még a XX. század harmadik negyedének motorizációt kiszolgáló városfejlesztési elképzeléseit képviseli. Mára azonban nyilvánvalóvá vált, hogy a gépkocsik akadálytalan haladását szolgáló alul- és felüljárók, a belvárosi autópályák zajos és szennyezett levegőjű, egészségtelen városokat eredményeztek. Ezért is örömteli a BKK által közzétett hír, amely szerint a korábban már többször is felvetődött elbontás most ismét a terítékre kerülhet.
A tervezett villamosvonallal átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat jöhet létre Észak-Pest és Dél-Buda között a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között visszaépítendő vágányoknak köszönhetően. Ennek előfeltétele a BKK által benyújtott, ezt a tervezési projektelemet is tartalmazó támogatási kérelem jóváhagyása. A projekt előkészítése és tervezése uniós támogatásból valósulhat meg.
Nemcsak vágányok épülhetnek, hanem az érintett közterületek is új külsőt kaphatnak, újjáéledhetnek a városközpontba bevezető sugárutak, írja a közlemény, amely szerint a projektben nemcsak a leendő villamosvágányok műszaki kialakítását tervezik meg, hanem azok környezete, valamint az útpálya is megújulhat, emellett a projekt kivitelezése során a jelenleg már meglévő szakaszokon is megújulhat az infrastruktúra: többek között akadálymentesíthetik és felújíthatják a megállókat is. Új külsőt kaphat a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út belső szakasza, és teljesen átépülhet a Nyugati tér is az Újjáéledő sugárutak programban foglaltak alapján.
A tervek szerint elbontanák a jelenlegi felüljárót, ezáltal létrehozva egy kellemesebb, szellősebb városi területet. A tér áteresztőkapacitása nem csökkenne, a jelenlegi műtárgyon áthaladó forgalom szintben keresztezné a Nagykörutat.
“A terület új kialakítása emellett túlmutatna jelenlegi szerepén, és a Nyugati tér nemcsak mint kereszteződés, hanem egy létező és funkcionáló városi köztérként is szerepelhetne a budapestiek életében." - írja a közlemény.
A BKK az érintett területeken lakók és dolgozók, valamint a környékbeli vállalkozások véleményét is kikérné a tervezett fejlesztésről. Ennek érdekében több fórumon is kifejthetik majd álláspontjukat és a javaslataikat a beruházásban érintettek, valamint a témában kompetens civil szervezetekkel is egyeztetnek a szakemberek az elkövetkezendő időszakban.
A beruházás előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) programnak köszönhetően valósulhat meg.
Forrás: sajtóközlemény
18:12
Ámen! Kiváló döntés - bár remélem nem azért halogatják az összes budapesti felüljáró karbantartását, mert mindegyiknél azt remélik, hogy lesz majd rá egy ilyen projekt. Ahogy a főváros bánik a felüljáróival az méltatlan, s csak súlyosbítja a helyzetet az urbanista és útépítő szakma közötti ellenségeskedés. Ahol nem takar ki történelmi tereket ott igazán megérdemelne a város pár szép felüljárót is.