Emberek/Praxis

„Hét év után a legnagyobb meglepetés, hogy még mindig nem nevezhetjük magunkat hozzáértőnek” – New Generations: MADA

1/6

A MADA tagjai. Fotó: Mina Piščević, Nikola Andonov hozzájárulásával

?>
A MADA tagjai. Fotó: Mina Piščević, Nikola Andonov hozzájárulásával
?>
MADA: Művészetek és tudományok központja, Belgrád. Koncepcióterv, 2016. Kép: Nikola Andonov
?>
MADA: Cypress Hills Butikhotel, Montenegró. 2018. Kép: Nikola Andonov
?>
A 2012-es Velencei Építészeti Biennále szerb pavilonjának kiállítása, a JEDAN:STO/100 . Kép: Nikola Andonov
?>
MADA: EXPO 2015, a szerb pavilon koncepciójának részlete. Kép: Nikola Andonov
?>
A MADA tagjai. Fotó: Mina Piščević, Nikola Andonov hozzájárulásával
1/6

A MADA tagjai. Fotó: Mina Piščević, Nikola Andonov hozzájárulásával

„Hét év után a legnagyobb meglepetés, hogy még mindig nem nevezhetjük magunkat hozzáértőnek” – New Generations: MADA
Emberek/Praxis

„Hét év után a legnagyobb meglepetés, hogy még mindig nem nevezhetjük magunkat hozzáértőnek” – New Generations: MADA

2020.10.28. 08:00

Cikkinfó

Szerzők:
New Generations

Földrajzi hely:
Belgrád, Szerbia

Építészek, alkotók:
MADA, Nikola Andonov, Aleksandar Ristović, Stefan Stojanović

Vélemények:
1

A páneurópai építészeti platform, a New Generations együttműködésével kéthetente bemutatjuk a 2021-es Velencei Építészeti Biennále Magyar pavilonjában kiállító 12 építészeti praxist. A belgrádi MADA építészkollektívát, amely a 2012-es Velencei Építészeti Biennáléra állt össze, ma három fiatal tervező: Nikola Andonov, Aleksandar Ristović és Stefan Stojanović működteti.

A belgrádi MADA kísérletező műhelyként definiálja magát. Hézagmentesen mozogva az analóg és a digitális világ között, nagy figyelmet fordítanak a részletekre és az elemző gondolkodásmódra

Az interjút ez alkalommal is a New Generations által publikált eredeti formátumban közöljük. 

A MADA tagjai. Fotó: Mina Piščević, Nikola Andonov hozzájárulásával
1/6
A MADA tagjai. Fotó: Mina Piščević, Nikola Andonov hozzájárulásával

Önmagunkat alakítani

A belgrádi MADA kollektívát egy nagyobb csapat hozta létre, akik a 2012-es Velencei Építészeti Biennálén Szerbiát képviselték a JEDAN:STO/100 című projekttel. A MADA filozófiáját alighanem a nevén keresztül a legegyszerűbb megérteni: a szerb „mada" szó (cirill betűvel мада) annyit tesz, „annak ellenére". Ez a nyitott végűségre vonatkozó célzás valójában azt az elvünket képezi le, miszerint a tervezési folyamat maga adja meg a válaszokat a feltett kérdésekre, önmagát alakítja.

Különböző léptékek és szerepek

A mindennapjaink a léptékek és szerepek közötti ugrálásról szólnak. Reggel még modellt építünk egy fontos nemzetközi kiállításra, ebéd után viszont már mindannyian egy nagyméretű lakóegyüttes tervein dolgozunk. A szellemi kihívások elől sosem hátrálunk meg – bízunk benne, hogy ez a hajtóerő a praxisunk frissessége mögött is.

A 2012-es Velencei Építészeti Biennále szerb pavilonjának kiállítása, a JEDAN:STO/100 . Kép: Nikola Andonov
4/6
A 2012-es Velencei Építészeti Biennále szerb pavilonjának kiállítása, a JEDAN:STO/100 . Kép: Nikola Andonov

Feladat saját magunknak

Hét év után a legnagyobb meglepetés a számunkra, hogy még mindig nem nevezhetjük magunkat hozzáértőnek egyetlen speciális szakterületen sem. De azt gondoljuk, hogy elég flexibilisen vagyunk, hogy a legkülönfélébb tipológiákkal és léptékekkel dolgozzunk. Hosszú távon szeretnénk függetlenek maradni – ha lehet, akár úgy, hogy a saját megbízónkká válunk. Türelmesen építgetjük az együttműködőkből, partnerekből álló hálózatunkat, és egyelőre kisebb dimenziójú vágyak megvalósításán dolgozunk. 

MADA: Cypress Hills Butikhotel, Montenegró. 2018. Kép: Nikola Andonov
3/6
MADA: Cypress Hills Butikhotel, Montenegró. 2018. Kép: Nikola Andonov

Számolni a jövővel

A koronavírus-járvány arra tanított minket, hogy semmilyen eshetőségre sem lehet tervezni, de minden eshetőségre érdemes gondolni. Az utóbbi időben sokat agyalunk azon, hogy lehetne a tudásunkat és az ötleteinket termékké tenni, piacosítani. Az építőipar nyilvánvalóan komoly válsághelyzet elé néz, némi időbeni csúszással – alighanem erre fel kéne készülnünk.


Fordította és szerkesztette: Kovács Dániel
 

Vélemények (1)
P. Imre
2020.10.28.
08:23

Több kép a megvalósult vagy tervezett házakról, jobb lett volna. A montenegrói Butikhotel mindenesetre nagyon tetszik. Valami ilyesmi lehet a kortársi regionalizmus.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

KÁLI SZOBROK // Egy hely

2022.09.02. 14:53
00:04:59

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Nézőpontok/Történet

LÖVŐHÁZ UTCA // Egy hely + Építészfórum

2022.09.02. 14:51
00:09:05

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk