Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Design/Fotó

Kalibrált entrópia: Bene Tamás és Máté Balázs Égetés-projektje

1/6

Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020

Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020

Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020

Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020

Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020

Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020

Hirdetés
?>
Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020
?>
Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020
?>
Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020
?>
Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020
?>
Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020
?>
Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020
1/6

Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020

Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020

Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020

Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020

Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020

Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020

Kalibrált entrópia: Bene Tamás és Máté Balázs Égetés-projektje
Design/Fotó

Kalibrált entrópia: Bene Tamás és Máté Balázs Égetés-projektje

2020.06.15. 15:26

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Magyarország

Építészek, alkotók:
Bene Tamás, Máté Balázs

Bene Tamás építész és Máté Balázs fotográfus projektje, az Égetés 120 képből álló sorozat, amely egy gondosan megtervezett és megvalósított tárgy pusztulásának folyamatát dokumentálja – méghozzá úgy, hogy a pusztulás okával nem, csak következményével szembesít. A projektet az alkotók leírásával mutatjuk be.

Az ember épít. Vizsgálja és értelmezi a környezetét, összefüggéseket keres. Az állatok is építenek: anyagokat halmoznak, a természetes helyzetükből kimozdítva másik összefüggésbe hozzák őket. Utóbbi építményeket a természet elválaszthatatlan részének tekintjük — az emberi építés aktusa körül azonban mindig ott lebeg az értelmezés kényszere.

Az építés a tartós, maradandó változtatás vágya, az örökkévalóságra tett kísérlet. Mindig az állandóságra törekszik; az emberi életet igyekszik kiterjeszteni. Ez azonban soha nem valósulhat meg: a civilizáció eredményei, csakúgy, mint minden, természetüknél fogva kizárólag átmenetiek lehetnek. A valóságban minden folyamatosan változik és alakul.

Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020
1/6
Bene Tamás - Máté Balázs: Égetés, 2020

Az emberi szem számára ezen változások egy része azonban láthatatlan, pusztán az időbelisége okán: túl lassan történik, az állandóság illúzióját teremtve meg ezzel. Bizonyos esetekben ugyanakkor az állandónak hitt, láthatatlanul változó anyagok és rendszerek (fa-erdő, épület-város) átalakulása történelmi távlatból nézve egy szempillantás alatt végbemehet. Az ilyen folyamatok egyike az égés.

A technológiai fejlődés egyik legelső pontja a tűz domesztikálása: az ember számára hozzáférhetővé vált az anyagok belső energiája. A tűz meleget és életet ad, ugyanakkor félelmetes is: a tartósnak hitt dolgok megváltozását, a tragédia veszélyét hordozza magában.

 

Az “ÉGETÉS" című projekt Máté Balázs fotográfus és Bene Tamás építész együttműködésének eredménye, egy 120 képből álló szekvencia. A munka első felét egy tárgy tervezése és építése jelentette, a szekvencia pedig ennek teljes elégését követi olyan körülmények között, ahol a tárgyat megvilágító lámpák fényereje jelentősen túllépi a tűz által kibocsájtott fényét — megfosztva az égés folyamatát legfontosabb attribútumától, a lángoktól, így az emberi szem számára láthatóvá téve az anyag és a szerkezet változását. Az égés az általunk nehezen érzékelhető entrópiát az emberi időérzékeléshez szinkronizálja. A fotó médiuma alkalmas arra, hogy szabad szemmel nem érzékelhető folyamatokat tegyen vizuális tapasztalattá: a sorozat képei a gyors és a lassú változások eltérő időtapasztalatát hozzák egy helyzetbe, és teszik egyszerre átélhetővé.

 

Bene Tamás - Máté Balázs

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.