Magyar építészek munkái a bukaresti triennálén
A kortárs magyar építészet erőteljes jelenlétével zárult a második bukaresti East Centric Architecture Triennálé. A közép-európai építészetet áttekintő háromhetes rendezvényen konferencia, a térségben megvalósult épületekről és egy kísérleti építészetről nyílt kiállítás várta az érdeklődőket. Sőt, egy tematikus tanulmánykötetet is kiadtak a szervezők. Laczó Dániel beszámolója.
A triennálé központi témája a sodródás (drifting architecture) volt, bemutatva a különböző kulturális hatásokat a közelmúlt közép-európai építészetében. 22 ország 99 kiválogatott műve közül 9 volt magyar iroda munkája, ennél többet csak Csehországból és a házigazda Romániából mutattak be. A Hetedik Műterem munkái közül a Gomba és a Trefort-kertbe tervezett második világháborús emlékmű, a Sporaarchitects tervei szerint épült Szent Gellért- és Fővám téri metróállomás, a Földes és Társai Építésziroda tervezte Sauflon Innovációs Központ, a Hosszúház és a Kemenes Vulkánpark Látogatóközpontot volt látható. De a Tima Zoltán (KÖZTI) stúdiója tervezte budapesti Kossuth Lajos téri rehabilitáció, és az ennek keretében kialakított Országház Látogatóközpontot illetve a Czita Építésziroda Pannonhalmi Bencés Apátság Látogatóközpontját is bemutatták a szervezők.
Díjakat is osztott a bírálóbizottság, a kiállított művek között öt tárgykörben. A bizottság Iva Letilović, Igor Pedišić zárai régészeti múzeumának belsőjét ítélte a legjobbnak. A szabadtéri munkák közül Nikiforidis-Cuomo iroda által nagyvonalúan kialakított szaloniki rakpart nyert díjat. Egy bukaresti társasház lett a legjobb lakóépület (ADNBA iroda). A középületek közül Radionica Arhitekture és Vanja Ili vukovári régészeti múzeuma emelkedett ki. Az osztrák Hertl.Architekten felújítás témakörében nyert díjat. A fődíjat a 2016. évi Budapesti Nemzetközi Építészkongresszuson is felszólaló török Emre Arolat nyerte a Sancaklar mecsettel.
A kiállításhoz konferencia is kapcsolódott, melyen japán és román teoretikusok adtak elő. Zágrábi előadását követően egy évvel ismét felszólalt térségünkben a japán építészettörténész professzor Terunobu Fujimori, aki elméleti munkásságán felül kisléptékű, sajátosan romantikus és esetenként radikálisan vernakuláris épületek alkotójaként szerzett széleskörű ismertséget az utóbbi években. Építészeti szemléletének egyéniségén túl a hely jellegének és a kulturális közeg építészeti megragadásának mestere.
A kultúra építészetben is megnyilvánuló sodródását körüljáró tanulmánykötet szerzői között is tettek kiemelést a kötet szerkesztői. Itt a 10, többségükben romániai szerző között két külföldön dolgozó román teoretikust díjaztak.
A kétnyelvű, román-angol Arhitext vezetésével Bukarestben egy sokrétű és európai szinten is átfogó rendezvény valósult meg kiállításokkal, tanulmánykötettel és előadással. A térségben hasonló léptékű kiállítás hiányában a bukaresti triennálé egyedül hívja fel a figyelmet a magyar építészet közép-európai szinten is kiemelkedő színvonalára.
Laczó Dániel
21:01
jó lenne több, és informatívabb képet látni