Épülettervek/Hallgatói terv

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

1/30

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
?>
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
1/30

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
Épülettervek/Hallgatói terv

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

2023.09.08. 08:14
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország, Római-part

Építészek, alkotók:
Partali Ádám

Cég, szervezet:
BME Exploratív Építészeti Tanszék

Mobil csónakház és büfé

Tervezés éve:
2023

Bruttó szintterület:
630 m2

Stáblista

Intézmény:
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Építészmérnöki Kar, Exploratív Építészeti Tanszék

Tervező:
Partali Ádám

Építész konzulens:
Sági Gergely

MÉD:

Partali Ádám diplomatervében a Római-part kevésbé frekventált, északi területére tervezett áradásbiztos mobil csónakházat és büfét. Tervének célja, hogy a part ezen területén is hozzájáruljon a közösségi-kulturális élet fenntartásához. 

 

A Római-part

A Római-part Budapest egyik ikonikus területe. A Duna mellett elterülő ősplatánokkal teli partszakasz csónakházaknak, vendéglátóhelyeknek ad otthont. Egy kikapcsolódásra és rekreációra alkalmas, egyedi atmoszférájú helyet biztosít az ide látogatók és a helyiek számára. Végigsétálva a parton előtűnnek az elmúlt idők elhagyatott céges üdülői, az üdülőparkoknak becézett társasházak és a kihasználatlan telkeken terpeszkedő romok is. A terület értékes és fontos a környéken lakók számára. Ezt mi sem tükrözi jobban, mint a 2022/23-ban megrendezésre került közösségi tervezés programsorozata, amin keresztül jobban megismerhettem a helyiek kapcsolatát a területtel.

Tervezési Program

A tervezett épület funkciójában egy büfét és egy csónakházat foglal magába. A vendéglátó egységek zöme a part déli részén koncentrálódik. A telkem az északi, kissé elhagyatottabb szakaszon helyezkedik el, ahol ugyanezt a nyüzsgést szeretném megindítani. A helyiek állandó félelme, hogy az új, tulajdonképpen lakó funkciójú beruházások kiszorítják a rekreációs helyeket. Annak ellenére, hogy a Római fénykorához képest ötvenről hatra csökkent a csónakházak száma, a vízi sportok élvezői nagy számban látogatnak ide. Ezt a hanyatlást pedig leginkább a céges üdülők bezárása, az állami támogatottság megszűnése és az árvizeket követő felújítások meghiúsulása eredményezte.

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
1/30
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Helyszín

A telkem a Római Tenisz Akadémia (RTA) tulajdonában van (Kossuth Lajos Üdülőpart 52). Jelenleg nem tölt be tényleges funkciót, kihasználatlan és leginkább szeméttárolásra használják. A 2013-as árvíz elleni védelem nyomai a mai napig fellelhetőek. Az RTA tulajdonában lévő három telek mindösszesen 20000 m2, ebből a választott telek 3000 m2. A teniszpályák és az uszoda üzemeltetése helytakarékosabb módon is megoldható. A szomszédos, szintúgy RTA-hoz tartozó telken két bontandó ház és egy nagyobb zöldterület is található, ami jelenleg is hasonló funkciót tölt be. Az így felszabadult terület feloldja azt a zártságot, amit a Duna-menti sétányra rászoruló telkek eredményeznek.

Koncepció

Lényeges szempont volt, hogy a tervem környezetre gyakorolt hatása minimális legyen. A betont, mint anyagot kerülve, konténer egységeket, fém- és faszerkezeteket, valamint betonmentes, mikrocölöpös alapozást alkalmaztam. Ezzel egy tartósan ideiglenes karaktert kapott épületem, ami élete végén remélhetőleg nem hagy újabb sebet a Rómain.

Az egész partszakasz ártérnek számít és a mobilgát új tervei is a Rómait kihagyó Királyok útja – Nánási úton húzódó Nyúlgát nyomvonalát fogja követni. A területnek tehát a belátható jövőben is meg kell küzdenie a 4-5 évente előforduló nagyobb áradásokkal. A funkciókat magukba foglaló konténer egységek önmagukban költöztethetőek árvíz esetén. Ezek kisebb igényszintnél kavicságyra vannak fektetve, nagyobbnál saját betonmentes alapozást kapnak bontható csatlakozási pontokkal.

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
3/30
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Telepítés

Három funkciós egységre osztottam fel épületemet. Ezek külön tömegekként egy tengelyre fűződnek fel, ami a Dunába torkolló sólyapályában végződik. A csónakház és a konditerem erre a tengelyre párhuzamosan tapad rá, míg a büfé és az ahhoz tartozó terasz, ezek között a tengelyre merőlegesen kapcsolja őket össze. A hosszúkás épületforma által lehatárolt hátsó telekrészen tűzrakóhelyeket, a déli oldalkertben strandröplabda-pályákat helyeztem el.

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
25/30
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Tető

A konténereket lehatároló trapézlemez megjelenik a tetőfedésben és formájában az azt tartó változó keresztmetszetű rácsostartókban is. Ezek kettős oszlop állásokra vannak fektetve. A világítás és az ehhez tartozó vezetékezés a rácsostartókba süllyesztve, illetve a kör keresztmetszetű fém oszlopokban vannak elvezetve. A három félnyereg tetőszerkezet közül a csónakház és a konditerem fedése kereszt irányban, míg a büfé hosszirányban lejt, így nyitva a gyalogos forgalom felé.

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
30/30
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

Anyaghasználat

Az épületegyüttes önmagában homogén szürke színhasználatú. Anyagában kiemeltem a büfét, ami tűzihorganyzott lemezburkolatot kapott kinyitható/elrejthető kiszolgáló pulttal, ezzel reflektálva környezetére.

Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája
19/30
Mobil csónakház és büfé a Római-parton – Partali Ádám diplomamunkája

A part karakteréhez hozzátartozik a sokszínűség, ami megjelenik az ide látogatókban, a folytatott tevékenységekben és az épített környezetben is. A csónakházak többnyire falak mögé zárják a színes kenukat, kajakokat. Tervemben ezek átlátható konténer vázakban kaptak helyet és ezt ellensúlyozva a büféhez egyedi hajlított fémváz székeket terveztem, amiknek ülőfelületén különböző színű textíliák vannak kifeszítve.

Összegezve

Egy újrahasznosítható anyagokból készült, a környezetre minimális nyomást gyakorló, költöztethető konténer egységekből álló épületegyüttest terveztem, amiben a Római két jelentősebb rekreációs funkciója van elhelyezve. A telket felnyitva feloldja a környezetében lévő zártságot és remélhetőleg katalizálja a környező partszakaszon azt a pezsgést, amit annyian szeretnek a Rómaiban.

Partali Ádám

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.