Pozitív múzeumi mutyi
...ezt a tervet nagy lendülettel meg kívánják valósítani, miközben a tér(ség) korszerűsítésére nincs elfogadott távlati elképzelés, pedig már hosszú évekkel ezelőtt fölmerült a földalatti parkolók, turista-kiszolgáló terek építésének lehetősége a Hősök terén és/vagy a Dózsa György úton.A tervjavaslatok versenyéről a Szépművészeti Múzeum bővítésére - Vargha Mihály írása
Tervjavaslatok versenye zajlott le a Szépművészeti Múzeum bővítésére: a menet nem volt szigorúan szabályos, és személyes ismeretségek - az örökké változásban/működésben lévő, élő kapcsolatrendszerek - is nyilvánvalóan szerepet játszottak a dologban. Lehetne boncolgatni a Művészeti Tanácsadó Testület (MTT) tagösszetételét, továbbá azt is, hogy e testület miért pont azokat az építészeket nyerte meg a részvételre, akik végül igen színvonalas terveket készítettek a múzeum bővítésére a Hősök tere felé, nagyrészt a föld alá. Lehetne boncolgatni, de nem biztos, hogy érdemes. Bár annyit megjegyeznék: azért "tervjavaslatok", hogy ne minősüljön pályázatnak. És akkor nem zsűri, hanem MTT - ám e nagy tekintélyű grémium mégiscsak megfogalmazhatta volna véleményét az egyes tervekről!
Értem én a játékot a szavakkal, de ha mindebben főszerepet visz az országos főépítész és a legnagyobb tekintéllyel rendelkező [?] szakmai szervezet, a kamara elnöke, akkor nehezen várhatjuk el, hogy minden vonalon a szabályok szigorú betartásával jussunk előbbre a "minőségi építészet" megvalósításának út-ján (sic!). Mégis: egyre szabdaltabb, kényszerpályákkal tarkított közéletünkben meg kell lelni a pozitív pontokat, azokat az ügyeket, melyek előremutatók lehetnek, és ezeket - nem minden fenntartás nélkül, de - támogatni érdemes. Legalábbis én így látom - bizonyára nem mindenki osztja ezt a véleményt.
A múzeumpedagógia ma már mindennapos, bár nálunk egyelőre még gyerekcipőben jár... Nyugat-európai múzeumokban megszokott jelenség, hogy diákcsoportok járják a termeket, kisszékeket visznek magukkal, vagy egyszerűen lecsücsülnek a padlóra, és áhítattal hallgatják a tanárt/előadót egy-egy műtárgy előtt, azután maguk is rajzolnak, jegyzetelnek. A templomi "vasárnapi iskola" múzeumi megfelelője immár mindennapos. A tervek szerinti föld alatti bővítés révén többek között jelentősen könnyebbé válik majd ez a gyakorlat, és sok más funkció is teret nyer, többek között egy időszaki kiállítótér és a kétszáz fős előadóterem. Legyünk őszinték, eleve jobb érzéssel látogatjuk majd a múzeumot, ha nem a mai, huzatos szélfogón át kell majd belépni a kissé rideg, fényviszonyait tekintve egyáltalán nem kellemes előcsarnokba.
Karácsony Tamás és munkatársai olyan föld alatti fogadó- és kiállítóteret rajzoltak meg, mely egyszerre könnyed és tekintélyt sugárzó, racionálisan kiosztott - szinte kiszaszerolt -, ezzel együtt változatos, térélményt adó együttes. Egyetlen föld fölé emelt része áttört falú s nem csupasz üvegből szerkesztett téglatest: a mélybe vezető egyik lépcső fölbukkanása. A terv egyik fő erénye, hogy üvegfedésű felülvilágító sávok váltakozó rendszerével a föld alatt végiglépő látogató gyakran föltekinthet a százéves, klasszikus görög építészetet idéző múzeumra.
Más kérdés, hogy most ezt a tervet nagy lendülettel meg kívánják valósítani, miközben a tér(ség) korszerűsítésére nincs elfogadott távlati elképzelés, pedig már hosszú évekkel ezelőtt fölmerült a földalatti parkolók, turista-kiszolgáló terek építésének lehetősége a Hősök terén és/vagy a Dózsa György úton. Az ilyen irányú tervek hiányán tényleg nem kéne csak úgy átsiklani. Az illetékes tárcák és a főváros ebben az esetben végre összefoghatna, nem elfeledkezve a kerületi önkormányzatokról sem (a XIV. mellett a VI. és a VII.). Tavaly októberben volt ilyesmiről sajtótájékoztató, de történt-e valami konkrét lépés azóta? A hatékony cselekvésre pozitív példa egyébként van a környéken: az Állatkertben sikeresen folyik egy állami intézmény "kipofozásának" gyakorlata, bár el kell ismerni, hogy a monopolhelyzet könnyebbséget jelent.
A Szépművészeti esetében már sokkal érzékenyebb a közeg, hiszen komplikált múzeumi viszonyokról, művészeti intézményről van szó. Nem mellékes továbbá az a körülmény, hogy a Schickedanz Albert-féle, 1906-ban felavatott épület rekonstrukciója már húsz-egynéhány éve folyik. Szaggatottan haladt eddig a kivitelezés, számos alkalommal ad hoc módon megbolygatott koncepció (avagy eleve koncepciótlanság?) szerint zajlottak a munkálatok - melyek végére jobb lenne úgy pontot tenni, hogy több évtizedre megnyugtató megoldás születik. Erre feltétlenül alkalmasnak tűnik Karácsonyék terve. Balázs Mihály terve szintén kiváló, személyesen nekem jobban tetszik a győztesnél, de meg kell hajolnom az előtt a vélemény előtt, hogy íves falú teremben problémás időszaki kiállításokat rendezni... A két igazán architektonikus tervet Bán Ferenc és Janáky István nyújtotta be, ezek tudnának világ-figyelmet kelteni, persze nem percnyi-bulvár megoldások okán. Előbbi határozottan napjainkba illő, utóbbi inkább a klasszikusokat idéző formavilágot mutat. Markáns munkák, melyek mégis viszonyban állnak a meglévő épülettel, csak ezt a hangvételt csupán némi erőfeszítés árán lehet magunkévá tenni.
(Tervjavaslatok versenye a Szépművészeti Múzeum bővítésére. A Művészeti Tanácsadó Testület elnökei dr. Baán László, a múzeum főigazgatója és Virágos Gábor, a Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat főigazgatója; társelnöke Eltér István, a Magyar Építész Kamara elnöke; tagjai: Dávid Ferenc művészettörténész, Fegyverneky Sándor országos főépítész, Reimholz Péter építész. A tervjavaslatot készítő építészek: Balázs Mihály, Bán Ferenc, Ferencz István, Janáky István, Karácsony Tamás, Mányi István és Vasáros Zsolt. Kiállítás a tervekből: N&n galéria, április 23-május 12.)
nyomtatásban megjelent az Élet és Irodalom 2008. április 18-ai (16.) számában
Vargha Mihály
10:06
Nem, nem és nem (egy másik megközelítés - a szerk.)
Martinkó József írta, szintén az Élet és Irodalomban:
...nem járja, hogy tulajdonképpen annak a kulturális paradigmának a megcsúfolása gyanánt, ami a Szépművészeti Múzeumhoz (SzM) annyi érdektelenségben eltöltött év után kígyózó sorokban ácsorgó érdeklődőket vonzott, most érdemi, nemzetközi versenypályázat nélkül döntsenek a múzeum bővítéséről. A múzeumi honlap hivatkozik egy statisztikára (The Art Newspaper), ami szerint a Szépművészeti századik születésnapján nyílt Van Gogh-tárlatot 483 ezren látták, amely valamennyi kategóriát összesítve 2007-ben a világ tizenötödik leglátogatottabb tárlata volt. Ugyancsak innen tudható, hogy a múzeum rendszerváltozást követően évi 200-250 ezer látogatót fogadott, 2005-ben azonban már 380 ezren, 2006-ban 611 ezren, az elmúlt évben pedig több mint 760 ezren voltak kíváncsiak a kiállításokra, amivel a világ negyvenhatodik leglátogatottabb múzeumává vált.
Baán Lászó főigazgató 2004. december 1-jei kinevezése után bő hónappal már arról lehetett olvasni, hogy a múzeumban - Schickedanz Albert épületének rekonstrukciós munkáinak utolsó aktusa gyanánt - egy olyan emblematikus bővítés is elképzelhető, mint amilyen a párizsi Louvre sok vihart kavart, mára klasszikussá nemesült üvegpiramisos udvari bejárata, Ieoh Ming Pei kínai származású amerikai építész 1989-es alkotása. A látogatószámok alapján senki sem vonja kétségbe, hogy a kormány döntése alapján 2007 júliusában a múzeum számára megítélt 3,5 milliárd forintnyi uniós támogatásból származó összeg jó helyre kerül, ha a mintegy hatezer négyzetméteres bővítésre költik el.
Ugyanakkor 2007 szeptemberében az is kiderült, hogy a kulturális és oktatási miniszter alá tartozó egykori Állami Műemlék-helyreállítási és Restaurálási Központ (ÁMRK), mai nevén Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat (KÖSZ) vezető építésze, Szécsi Zsolt és munkatársai már hosszú idő óta dolgoznak egy nem éppen invenciózus bővítési tervváltozaton. Ráadásul ebben az időben tör ki a hatalmas botrány a Szent György tér ugyancsak az uniós alapból történő rekonstrukciója körül, amiből a minisztérium és a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal huszárosan kihagyta a győztes tervpályázati tervet jegyző Kis Péter építészt és irodáját. Vagyis kézivezérlésre kapcsolt volna, hogy az uniós pénz elköltését házon belülre szervezze be.
A Szent György téri pofon - de említhetném a csaknem kóser pályázatokkal "kezelhetetlenül szabadjára engedett" pécsi EKF-épületberuházások vagy akár a nemzetközi szakmai botrányt okozó Kormányzati Negyed pályázatát is - akkora volt, hogy új modell után kellett nézni. Véleményem szerint ennek a modellnek a főpróbája zajlott a Szépművészeti tervpályázata kapcsán. Az uniós pénz elköltésének határideje szabta időzavarra, a Szécsi-féle, már folyamatban lévő tervezési megbízásra hivatkozva tekintett el a kiíró a nemzetközi nyílt versenypályázattól. Létrejön egy úgynevezett Művészeti Tanácsadó Testület, aminek elnökként tagja Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója és Virágos Gábor, a Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat főigazgatója, társelnöke Eltér István, a Magyar Építész Kamara elnöke, míg tagjai: Dávid Ferenc művészettörténész, Fegyverneky Sándor országos főépítész és Reimholz Péter építész. A szómágiának is beillő "tervjavaslat" (sic!) megtételére kérnek fel az elitből nyolc hazai tervezőt, akik közül egyedül a fiatal generációhoz tartozó Klobusovszki Péter utasítja vissza azt.
Itt álljunk meg egy pillanatra. Demokráciában egy közpénzen felépülő építészeti alkotás legitimációját kizárólag a mind szélesebb körű, nyilvánosság előtt zajló pályáztatás biztosítja. A többi ízlés dolga. Nincs apelláta. Ha ez az elv sérül, esztétikai értelemben bármilyen magas színvonalú, páratlan alkotásról legyen is szó, azt a közösség illegitimnek kell hogy tekintse. Ha demokráciában ez az elv sérül, az esztétikai szép bemocskolódik. A szépről való beszéd dadogássá válik. Ez az a hübrisz, ami az érdemi kritika köréből kivonta a Nemzeti Színház ügyét, és ami óhatatlanul bukásra ítéli a Szépművészeti bővítését is. (...)
a teljes cikk itt