Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Tanulmány

Szatmárnémeti régi “új főtere” – II. rész: hiánypótló kortárs beavatkozások

1/8

A tér észak-nyugati oldalán megnövelt zöldfelület mellett egy kerékpáros sáv is helyet kapott. A fotót készítette: Laczka Áron.

A korábbi téren lévő kutat korszerűsítették és egy padozatba integrált szökőkutat hoztak létre, melyet a korunkra jellemző színes fényekkel is megvilágítanak. A fotót készítette: Laczka Áron.

Mintázott vakolat, melyet a kultúrház és a közigazgatási palota homlokzatán egyaránt megtalálhatunk. A fotót készítette: Laczka Áron.

Mintázott vakolat a közigazgatási palota falán. A fotót készítette: Laczka Áron.

Az Antikommunista Ellenállás Emlékműve. A fotót készítette: Laczka Áron.

Az eredeti burkolat egy részét megőrizték a tér keleti oldalán. A fotót készítette: Laczka Áron.

Az új gyalogos híd kimozdította a zsákutca helyzetből a teret. A fotót készítette: Laczka Áron.

Készül a Szamos-part rendezése. Háttérben bal oldalon a kultúrház, jobb oldalon a közigazgatási palota és az árkádsor látható. A fotót készítette: Laczka Áron.

?>
A tér észak-nyugati oldalán megnövelt zöldfelület mellett egy kerékpáros sáv is helyet kapott. A fotót készítette: Laczka Áron.
?>
A korábbi téren lévő kutat korszerűsítették és egy padozatba integrált szökőkutat hoztak létre, melyet a korunkra jellemző színes fényekkel is megvilágítanak. A fotót készítette: Laczka Áron.
?>
Mintázott vakolat, melyet a kultúrház és a közigazgatási palota homlokzatán egyaránt megtalálhatunk. A fotót készítette: Laczka Áron.
?>
Mintázott vakolat a közigazgatási palota falán. A fotót készítette: Laczka Áron.
?>
Az Antikommunista Ellenállás Emlékműve. A fotót készítette: Laczka Áron.
?>
Az eredeti burkolat egy részét megőrizték a tér keleti oldalán. A fotót készítette: Laczka Áron.
?>
Az új gyalogos híd kimozdította a zsákutca helyzetből a teret. A fotót készítette: Laczka Áron.
?>
Készül a Szamos-part rendezése. Háttérben bal oldalon a kultúrház, jobb oldalon a közigazgatási palota és az árkádsor látható. A fotót készítette: Laczka Áron.
1/8

A tér észak-nyugati oldalán megnövelt zöldfelület mellett egy kerékpáros sáv is helyet kapott. A fotót készítette: Laczka Áron.

A korábbi téren lévő kutat korszerűsítették és egy padozatba integrált szökőkutat hoztak létre, melyet a korunkra jellemző színes fényekkel is megvilágítanak. A fotót készítette: Laczka Áron.

Mintázott vakolat, melyet a kultúrház és a közigazgatási palota homlokzatán egyaránt megtalálhatunk. A fotót készítette: Laczka Áron.

Mintázott vakolat a közigazgatási palota falán. A fotót készítette: Laczka Áron.

Az Antikommunista Ellenállás Emlékműve. A fotót készítette: Laczka Áron.

Az eredeti burkolat egy részét megőrizték a tér keleti oldalán. A fotót készítette: Laczka Áron.

Az új gyalogos híd kimozdította a zsákutca helyzetből a teret. A fotót készítette: Laczka Áron.

Készül a Szamos-part rendezése. Háttérben bal oldalon a kultúrház, jobb oldalon a közigazgatási palota és az árkádsor látható. A fotót készítette: Laczka Áron.

Szatmárnémeti régi “új főtere” – II. rész: hiánypótló kortárs beavatkozások
Nézőpontok/Tanulmány

Szatmárnémeti régi “új főtere” – II. rész: hiánypótló kortárs beavatkozások

2024.06.26. 11:00

Cikkinfó

Szerzők:
Laczka Áron

Földrajzi hely:
Szatmárnémeti, Románia

Építészek, alkotók:
Rupprecht Károly, Nicolae Porumbescu

A rendszerváltás előtt Rupprecht Károly diplomamunkáját alapul véve, a Szamos partján jött létre Szatmárnémeti új főtere, az Október 25-e tér. Laczka Áron kétrészes tanulmányában azt vizsgálja, hogy milyen építészeti szándékok alapján, milyen kompromisszumok mentén jött létre a város új reprezentáns tere. A második részben a szerző a tér értékeit, és a lehetséges kapcsolódási pontjait elemzi.

A cikksorozat első részében megismerhettük Rupprecht Károly szerepét Szatmárnémeti új főterének kialakulásában, hogyan szerette volna egy szatmári születésű építész bevonni a Szamos folyót a város életébe. Láthattuk azt is, hogy az eredeti elgondolást időközben több helyen is módosítani kellett, aminek eredményeképpen egy a folyót a várostól elszakító beépítés valósult meg. A cikksorozat második részében azokat a kortárs beavatkozásokat mutatom be, melyek az eredeti elgondolás és a megvalósult tér közötti különbségek okozta sebek begyógyításában játszanak szerepet.

A tér megítélése napjainkban átalakul. Egy üres, elhagyott köztér helyén az eredeti elképzelés szerinti „élő" tér kezd kirajzolódni. Joggal merülhet fel bennünk a kérdés: minek köszönhető ez a változás? Látszólag az épületek nem változtak, a tér arányai nem módosultak, az együttes továbbra is karakteresen uralja a városi sziluettet, az emberek mégis szívesebben használják. Megismerve a tér kialakulásának körülményeit kérdéseim tehát a következők lettek: Hogyan javítják a kortárs beavatkozások azokat a hiányosságokat, melyek az eredeti elgondolásban még szerepeltek, azonban nem kivitelezték őket? A kortárs építészet hogyan hozza létre a korábbi korok közötti párbeszédet, és hogyan pótolja azokat a hiányosságokat, amelyek a beépítést és vele együtt a teret most szervesebb részévé teszik a városnak? Milyen új kulturális rétegek adódtak a térhez, amelyek erősebben fonják azt a közös kulturális emlékezethez? A kérdések megválaszolása során a levont következtetésekből reményeim szerint általánosan alkalmazható tapasztalatokhoz, ismeretekhez juthatok, más erdélyi, későmodern, belvárosi beépítések felújítása kapcsán.

Az eredeti burkolat egy részét megőrizték a tér keleti oldalán. A fotót készítette: Laczka Áron.
6/8
Az eredeti burkolat egy részét megőrizték a tér keleti oldalán. A fotót készítette: Laczka Áron.

A vizsgálat során a tér felől a városi kontextus elemzése felé haladok két helyzetet elkülönítve: a beépítésben létrehozott változások viszonyát, illetve a beépítés és a határfelületek jelenkori építészetének viszonyát érintve. A megismert területen belül a rendszerváltás óta számos változás ment végbe. Felújították a teret, emlékműveket avattak a rendszerváltás áldozatainak emlékezetére, események sorozatát szervezték és szervezik a téren. De hogyan lett egy korábban látszólag szinte teljesen elhanyagolt, nem használt térből Szatmárnémeti egyik legfontosabb találkozóhelye? A változás véleményem szerint három dolognak köszönhető.

A tér észak-nyugati oldalán megnövelt zöldfelület mellett egy kerékpáros sáv is helyet kapott. A fotót készítette: Laczka Áron.
1/8
A tér észak-nyugati oldalán megnövelt zöldfelület mellett egy kerékpáros sáv is helyet kapott. A fotót készítette: Laczka Áron.

Az első és egyben legnagyobb léptékű változás a tér tájépítészeti felújítása. A beépítés korábban egységes képet alkotott, azonban ez a megjelenés a reprezentatív funkciót és a tervezői elgondolás szerinti gótikus jelleget erősítette a kevés növényzettel és a nagy kiterjedésű, egybefüggő burkolattal. A teret továbbá három oldalról magas épületek veszik körül, a közigazgatási palota a maga 86 méterével, a kultúrház és a lakóépületek falakként emelkedő tömegeivel, melyek az embert aprónak, jelentéktelennek éreztetik. Ezt az érzést tovább fokozta a burkolat épületekhez hasonló színe, monoton karaktere, valamint a műszaki állaga, amely a felújításig több helyen jelentősen leromlott. A korszerűsítés során egy színeiben eltérő, mintázatában változatosabb teret hoztak létre, melyen a kisebb növényfelületeket nagyobbakra cserélték.

Az utóbbiak megváltoztatásával nemcsak több lett a zöldfelület, hanem a virágok, virágzó fák is intenzívebb jelenlétet kaptak, amelyek egy további érzéki réteggel gazdagították a teret. A tér egy sajátos eredeti eleme, a csonka kereszt formájú szökőkút eltűnt, helyére egy a burkolatba integrált szökőkutat alakítottak ki, amelyet a korunkra jellemző, változtatható színű megvilágítással láttak el. A régi kút eltűnése egyben a tér koncepcionális egységének megbontásaként is értelmezhető, mivel a kút formáját a tervező, Nicolae Porumbescu egy teljes kereszt alakra szerette volna készíteni, amit a kor vezetése nem engedélyezett. A szökőkút elbontásával tehát eltűnt a tér egy olyan történeti rétege, mely a kor vezetésének vallással szembeni hozzáállását mutatta be, egy rejtett, de értelmezhető módon.

Mintázott vakolat, melyet a kultúrház és a közigazgatási palota homlokzatán egyaránt megtalálhatunk. A fotót készítette: Laczka Áron.
3/8
Mintázott vakolat, melyet a kultúrház és a közigazgatási palota homlokzatán egyaránt megtalálhatunk. A fotót készítette: Laczka Áron.

Emellett eltűntek az eredeti lámpatestek, melyek közül csak néhány maradt meg a tér szélén. A három elem (a lámpatest, a szökőkút és a burkolati minta) mindegyike fontos része volt az eredeti arculatnak, így ezek megváltoztatása felbontotta a koncepció egységét, mellyel a figyelmet a részekre irányította: az egyes különálló épületekre és a köztérre. Ezáltal az ide érkező megfigyelő nem önmagában a hatalmas beépítést, mint egységet észleli, hanem annak elemeit és a téren történő eseményeket. Ez a perspektívaváltozás az épületek előnyére válik, ugyanis a figyelmet a formákra, részletekre irányítja, melyek egyedi, az építéskori építészet regionális irányát őrző gondolatokat mutatnak: olyan elemeket használnak fel, mint a mintázott vakolat vagy a fecskefarok, melyek a népi fa építészetből eredeztethetők.

A koncepcionális egység megbontását biztosító elemek mellett továbbiak is megjelentek a téren, s ezen újabb rétegek által a reprezentatív célokra készült városi központ erőteljesebben a helyi közösség részévé vált. A téren több emlékmű is helyet kapott, melyből kettő a rendszerváltás áldozatai, egy pedig Nicolae Porumbescu tiszteletére készült. Közülük kettő közvetlenül a kultúrház fedett előterén, illetve falán található, ezzel az épületet fizikailag is részévé téve az emlékezés helyének, míg az új főtér bejáratához az Antikommunista Ellenállás Emlékműve került, melyet 2019 december 22.-én adtak át. Az emlékműnek korábban a közigazgatási palota falán volt a megfelelője, emléktábla formájában. A téren elhelyezett alkotást egy marosvásárhelyi szobrászművész, Győri Csaba alkotta. Az emlékművel a felújítás sajnos nem lép párbeszédbe, a burkolat egyszerűen csak körbe veszi azt.

Az Antikommunista Ellenállás Emlékműve. A fotót készítette: Laczka Áron.
5/8
Az Antikommunista Ellenállás Emlékműve. A fotót készítette: Laczka Áron.

Az emlékhelyek létesítése mellett a tér közösségbe való bevonását az aktív használata is erősíti. Gyakorló építészként azonban kihagyott lehetőséget látok a korok közötti párbeszéd kialakításában, abban, hogy a város komplex múltját a burkolati osztás nem mutatja meg kellő gondoskodással. Bár a padozaton megjelenő tagolás az új főtér eredeti raszterméretének másfélszerese, mely az eredeti, még megmaradt burkolathoz igazodik, a korábban itt lévő városszövetből nem mutat meg egy kis részletet sem. Összességében, bár a térben végbemenő változások első látásra nem tűnnek jelentősnek, a későmodern gesztusok okozta sebek – a koncepcionális egység megbomlásával, a figyelem áthelyezésével a beépítésről a különálló épületekre, illetve az emlékezeti rétegek megjelenésével – az épületek módosítása nélkül is kezelhetőnek tűnnek.

A beépítés és a folyó kapcsolatát az utóbbi évek beruházásai tovább erősítették. A városvezetés 2020-ban bejelentette, hogy elindul a Szamos-part rehabilitációja, melynek során a Decebal és a Golescu híd között sétányokat, parkot, játszótereket, sportpályákat hoznak létre. Az érintett partszakaszon a Rupprecht Károly által álmodott zöldövezet ötlete így most formát ölt és azoknak a kerteknek, lankáknak a hangulata, amely korábban a Szamos-partot jellemezte, – bár más formában, de – visszakerült a város életébe. A beruházás elkezdése az új gyalogoshíd építése miatt 2024-ig váratott magára, azonban a munkálatok ez év végére a tervek szerint befejeződnek. A Szamossal való szorosabb kapcsolat kialakítására egy gyaloghíd is készül, amelyet 2024 májusában adtak át. Egy tervezett gyaloghíd készítéséről a kutatás során talált, Rupprecht Károllyal készült interjúkban nem találtam említést, noha egy ekkora léptékű és fontosságú építészeti és városfejlesztési elemről szó kellett volna essen, így az feltételezhetően nem volt része a korábbi koncepciónak. A gyaloghíd az új főteret és a Szamos túlpartján lévő NEPI bevásárlóközpontot köti össze, az utóbbi egyszerűbb és gyorsabb elérése érdekében. A gyaloghíd létrehozásának ténye azért fontos lépés az új városközpont történetében, mert megváltoztatja azt a zsákutca helyzetet, amelyet a töltés létrehozott és amely az eredeti gondolat szerint nem alakult volna ki. Az új főtér egy zárt gyűjtőpontból egy átmenő folyósóvá alakult, a túlpart számára egy új elérési pont kiindulóhelyévé válik, amely több embert, ezáltal gyakoribb használatot vonz majd magához. Jól látható tehát, hogy a Szamos-part pihenőövezetté alakítása és egy új átkelési pont létrehozása újfent az épületek módosítása nélkül – valamint az eredeti elgondolást folytatva, illetve kiegészítve – teszi a teret szorosabban részévé a város életének.

Az új gyalogos híd kimozdította a zsákutca helyzetből a teret. A fotót készítette: Laczka Áron.
7/8
Az új gyalogos híd kimozdította a zsákutca helyzetből a teret. A fotót készítette: Laczka Áron.

Végül, a térbelső és a folyó felőli oldal vizsgálatát követően a beépítés város felőli határfelületeinek elemzése következne, de itt, a belső változásaival szemben, kevésbé figyelhető meg a kialakult problémák feloldására tett törekvés. A beépítés egykori kialakítása során a városi térből kimetszett területeken, az építészeti formanyelv és tömeg nagymértékben eltér az új főtér sajátosságaitól. Néhány új beépítés, mint a Constantin Brâncoveanu iskola melletti lakótömb, csak tovább erősítette a léptékbeli kontrasztot, megoldhatatlan helyzeteket eredményezve. A korábbi városi beépítés és az új főtér kapcsolata nem mutat léptékbeli illeszkedést és ez így is maradt mindmáig.

Készül a Szamos-part rendezése. Háttérben bal oldalon a kultúrház, jobb oldalon a közigazgatási palota és az árkádsor látható. A fotót készítette: Laczka Áron.
8/8
Készül a Szamos-part rendezése. Háttérben bal oldalon a kultúrház, jobb oldalon a közigazgatási palota és az árkádsor látható. A fotót készítette: Laczka Áron.

A cikksorozat végére érve látható, hogy az új főtér története jóval összetettebb, a kialakítás mögötti gondolatok jóval rétegzettebbek, mint azt sokan első olvasatra gondolnák A helyszíni vizsgálat és fotódokumentáció mellett a korabeli interjúk elemzése nélkülözhetetlen részét képezte a tér megismerésének, mely új, ma már kevésbé ismert részleteit mutatta be. A Szamos-part bevonása a város életébe, a régi városközpont kiterjesztése, a részben régi erdélyi terekből való inspirálódás és a századfordulós épületek tetőjátékának átvétele mind előremutató, de a város karakteréhez ragaszkodó gondolat volt. A korábbi városszövetből való kimetszés és a közvetlen épített kontextus figyelmen kívül hagyása, a Szamos töltés általi elzárásának tervezői koncepciót gyengítő hatásának figyelmen kívül hagyása, a növényzet szerepének alulértékelése, a Szamos felőli kétszintes árkádsor elhagyása, a közigazgatási palota városhoz nem illeszkedő magassága, a színek használatának mellőzése azt eredményezték, hogy egy „lüktető, élettel teli" tér helyett egy alig használt, a szatmáriak által kevésbé kedvelt hely jött létre. Az olyan kortárs beavatkozások, mint az új gyalogos híd építése és ezáltal a tér zsákutca helyzete alól való felszabadítása, a beépítés egységességének felbontása a tér átépítésének következtében, a Golescu és a Decebal híd közötti partszakasz átalakítása egyfajta Szamos-menti parkká, a tér nagyobb mértékű bevonása a város kulturális életébe és a közös kulturális emlékezet újabb rétegeinek a megjelenése valamelyest pótolják az eredeti elgondolás és a megvalósult alkotás közötti koncepcionális eltéréseket, hiányokat, ezzel erősebben a város részévé téve a teret.

Laczka Áron

A Doktoranduszi Kiválósági Ösztöndíj Program (DKÖP) által támogatott projekt a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott, valamint a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem közös támogatásával, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatallal kötött támogatási szerződés alapján valósult meg.

A cikk alapjául szolgáló tanulmány a BME Építőművészeti Doktori Iskolában készült. Témavezető: Kronavetter Péter DLA, doktorandusz: Laczka Áron. Építész, a BME Építőművészeti Doktori Iskola doktorandusza, BME Középülettervezési Tanszék

HIVATKOZÁSOK:
BALOG Anita: Szatmárnémeti: Látványos zenélő szökőkút lesz az új főtérre látogatók kedvence. Maszol, 2021. https://maszol.ro/belfold/Szatmarnemeti-Latvanyos-zenelo-szokokut-lesz-az-uj-foterre-latogatok-kedvence (utolsó elérés: 2024. május 11.)
BODÓ Barna: Egy új tér újdonsága. Előre, 42. évf. 1988/12595.
BODÓ Barna: Torony a parton. Előre, 42. évf. 1988/12578.
BOITAN, Tiberiu: Museum of ethnography – Slobozia. Architecture, 20. évf. 1972/3-4.
BURAI, B.: About the italian fortress in Satu Mare (1543-1705). Satu Mare. Studies and communications, 1969/1.
CEAUSESCU, Nicolae: Cuvîntare tovarășului Nicolae Ceaușescu. Scînteia, 40. évf. 1971/8716.
Colloquium "NICOLAE PORUMBESCU – The Man and the Archictecture". Iași: Dana Art, 2014.
COMAN-MIHAI, Horia: Elements of Identity in the Transformation of the Central Area of Satu Mare in the Post-War Period. Cluj-Napoca: Cluj University Press, 2023.
COMAN-MIHAI, Horia: Post-War Interventions (1944-1989) in the Central Areas of Some Romanian Cities. Representative Architecture. The Architects. Transylvania Nostra, 13. évf. 2019/2.
COMAN-MIHAI, Horia: Socialist Content in National Form: A Guiding Principle of the "Communist Project" in Romanian Architecture. Periodica Polytechnia Architecture, 51. évf. 2020/1.
Funkcionálissá teszik a Szamos árterét. Friss újság, 2020. https://frissujsag.ro/funkcionalissa-teszik-a-szamos-arteret (utolsó elérés: 2024. május 19.)
KOZMA Elza: Egy város arca. Utunk. 39. évf. 1984/43.
LÁSZLÓFFY Woldemár – SZILÁGYI József: Az 1970. évi tiszavölgyi árvíz hidrológiai jellemzése. Vízügyi közlemények, 53. évf. 1971/3.
PAIZS Tibor: Szerkesztőségünk vendége volt Nicolae Porumbescu műépítész. Szatmári Hírlap. 13. évf. 1980/231.
PÁLL: Szatmár előre tör. Dolgozó nő, 36. évf. 1980/4.
SIKE Lajos: A Ceaușescu-korszak évgyűrűi. Előre, 39. évf. 1985/11711.
SIKE Lajos: A város és a folyó barátságot köt. Előre, 31. évf. 1977/9253.
SIKE Lajos: Szamosra néző város. Új élet, 1986/10.
SIKE Lajos: Üdvözlet az új városközpontnak. Előre, 34. évf. 1980/9989.
TÁPAY László: Lokalizációk. Vízügyi közlemények, 53. évf. 1971/3.
VÁRADI József – SZLÁVIK JÁNOS (szerk.): Az Országos Vízügyi Főigazgatóság Kiadványa. Vízügyi közlemények, 102. évf., 2020/2.

 

Szerk.: Borenich Levente

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.