Újabb kulturális központot Nyíregyházának!
Az Agóra-program keretében Nyíregyháza is nagyot álmodott: tegyük korszerűbbé a kulturális központot! Kezdetben a Bán Ferenc tervezte művelődési ház felújításáról, funkcionális átalakításáról és bővítéséről volt szó, később azonban a város vezetői egy teljesen új épület mellett döntöttek. A városi sportcsarnok és az újonnan kialakított kiskörúti szakasz mellé képzelték el az új házat, amelynek terveit Dévényi Sándor DLA és Halas Iván készítette - csakúgy, mint a korábbi rekonstrukciós elképzeléseket.
Az Agóra-program keretében Nyíregyháza is nagyot álmodott: tegyük korszerűbbé a kulturális központot! Kezdetben a Bán Ferenc tervezte művelődési ház felújításáról, funkcionális átalakításáról és bővítéséről volt szó, később azonban a város vezetői egy teljesen új épület mellett döntöttek. A városi sportcsarnok és az újonnan kialakított kiskörúti szakasz mellé képzelték el az új házat, amelynek terveit Dévényi Sándor DLA és Halas Iván készítette - csakúgy, mint a korábbi rekonstrukciós elképzeléseket.
Telepítés-környezet
A TIOP-Agóra program keretében tervezett Multifunkcionális Kulturális Szabadidő Központ a Bán Ferenc tervezte emblematikus épületben működő Nyíregyházi Váci Mihály Kulturális, Művészeti és Gyermekcentrummal egy intézményi keretben valósulna meg, azzal szerves egységet képezve. A két épület egymástól mintegy 75 m-re lévő telkét az ún. Távolság Áthidaló Megoldás (TÁM) kapcsolná össze, amely egy díszburkolatú, akadálymentes gyalogos útvonal, térplasztikai elemekkel (szobrok, vízfelületek) kiegészítve.
A tervezett épület a Bujtosi Szabadidő Csarnok, az ún. Buszacsa épületének nyugati irányba történő bővítése, amely a városi szövetben szokásos módon az épületek egymás mellé történő helyezését jelenti. A szoros közelséget azonban oldja, hogy a Buszacsa kis magasságú szabadtéri lelátóihoz az új épület közös használatú, zárható gazdasági udvara csatlakozik, amely egy majdani gazdasági utca kialakulását vetíti előre a két épület között.
Az így szinte önálló telekkel rendelkező Multifunkcionális Kulturális Szabadidő Központ (MKSZK) főbejárati traktusa nyugatra, a közelmúltban kiskörútként kialakított Hunyadi utca felé néz, egyszerre fordulva a telek észak- és dél-nyugati sarkai felé is. Az ilyetén tájolást az indokolja, hogy a TÁM a telek észak-nyugati sarkára érkezik, míg a dél-nyugati részen hosszútávon egy ún. Agóra-sétány kialakítását javasoljuk, amely a Krúdy Háztól vezetne a Buszacsa keleti végét érintve a távolban lévő SPAR-ig, a másik irányban egészen a város főteréig, a Kossuth térig.
Funkcionális elrendezés
A földszint a terepszinten helyezkedik el, így akadálymentesen megközelíthető. Elsősorban kiszolgáló jellegű, az alábbi közönségforgalmi funkciókat tartalmazza: főbejárati előcsarnok információs ponttal, kuckó bárral, ruhatárral és vendég vizesblokkal. Emellett az intézményi oldalhoz tartozó személyzeti bejárat, csoportos öltözők, valamint a rendezvénytér alatti alsó színpadi raktár és gépészeti helyiségek kerültek ide. Az északi oldalra külön bejárattal rendelkező közművelődési funkciót helyeztünk el, amely önálló lépcsővel kapcsolódik a közönségforgalmi területekhez.
A földszintről kétoldalt elhelyezett, kényelmes közönséglépcsők vezetnek a reprezentatív kialakítású, nagy belmagasságú felső nézőtéri előcsarnokba, ahonnan a multifunkcionális rendezvénytér nyílik. A látogatók akadálymentesen látványlifttel jöhetnek fel, az előcsarnok közepére a rendezvények esetén működő büfé került kényelmes fogyasztótérrel, amely alkalmi kiállítóhelyként is működhet. A multifunkcionális terem kettéosztható, részben síkpadozatos, több irányból is megközelíthető. Az első hét sor bedobogózható, a hátsó kilenc sor részben dobogókkal nagyobb teraszokra osztható, a zsöllye ülőhelyeinek száma: 433. A fő rendezvénytermet az egyik oldalról és hátulról további, a rendezvényekbe is bevonható mellékterek egészítik ki. Az intézményi oldalon egyéni öltözőket és a fellépők váróját helyeztük el.
A 3. szint közönségforgalmi oldalról egy közbenső szintet képez, ahonnan a zsöllye felső része közelíthető meg, s innen indulnak a kétoldali melléklépcsők, ahonnan a lépcsősen emelkedő páholyok előtere nyílik. Intézményi oldalon egyéni öltözők létesülnek itt. A 4. szinten a lépcsős páholy-előterekből közművelődési alkotóműhely, pihenőterek és az ikerliftek előtere nyílik. A két oldalsó páholy-előtér és a kétoldali főlépcsők a középső páholy-előtérben találkoznak, amely a nagy belmagasságú előcsarnok galériájaként jelenik meg. Intézményi oldalon további egyéni öltözőket, egy büfé-társalgót helyeztünk el, valamint a hátsó traktusban az intézményi menedzsment irodáit.
Az 5. szinten közönségforgalmi oldalon a kétoldali főlépcsőkkel megközelíthető karzat-előterek már szétválnak, az északi oldalon belőlük ismét közművelődési alkotóműhelyek és vendég vizesblokkok nyílnak, valamint olyan tantermek, amelyekben kreatív mozgás-, és táncművészet is oktatható. Intézményi oldalon gépészeti és színpadtechnikai funkciók kapnak helyet. A felső négy szint tisztán technikai szint világítási hidakkal, színpadtechnikai karzatokkal, gépészeti terekkel. A legnagyobb homlokzati toronyban közművelődési alkotóműhely („Elefántcsont-torony") található, acél csigalépcsővel megközelíthető erkéllyel kiegészítve.
Tömegalakítás, anyaghasználat
A Buszacsa 60 x 100 m-es alapterülete mellett az új épület 30 x 50 m-es befoglaló téglalapja szinte eltörpül, csak magassági méretei haladják meg a szomszédjáét. Túlságosan elaprózott tömegekkel ez a méretbeli különbség csak tovább növekedne. A két épület egyensúlyának megteremtésére az új épület befoglaló téglalapját egyetlen tető fedi le, amelynek hullámzó íve a hosszhomlokzatok majdnem teljes hosszán végigvonul. A tető a főbejárat felől vízszintes alkotónak látszik, s az őt tartó tégla pengefalakkal együtt 18 x 30 m-es kapuzatként jelenik meg bélletében tört síkú üvegfalakkal, fókuszában a posztamensen álló bronz atlasszal és kariatidával, akik a főbejárati kapuépítményt tartják. A pengefalak hívogató átlója áttört, irányuk az előcsarnokba vezet, benn már felsejlik a multifunkciós terem szintén téglaburkolatú, zárt tömege.
A hosszhomlokzatokat négy-négy tégla-torony tagolja, északon lágy ívekkel, a délin hegyes szögletekkel. A déli oldal első tornya az íves tetőt áttöri, az északi oldal első tornya a tetőig ér – csak gyámolít. A többi torony a tető alatt messze elmarad, felette az üvegfal a tetőig ér. A tornyok sorát, az enyhe ferde párkánnyal lezárt kiszolgáló épület tömege simítja vissza a tető téglalap kontúrja alá. A tornyok tégla-kubusát ablakszerű nyílások törik át, a déli oldalon sokszögű ablakokkal, az északi oldalon többnyire íves kontúrú nyílásokkal. A főhomlokzat patinázott rézlemez frízének javasolt felirata: Hass, alkoss, gyarapíts: s a haza fényre derül!
Nyíregyháza, multifunkcionális kulturális-szabadidő központ
vezető tervező: Dévényi Sándor
tervezőtárs: Halas Iván
építész társtervezők: Pap László, Baranyai Bálint
tervezés éve: 2009
nettó szintterület: 4514 m2
generáltervező: Dévényi és Társa Építész Kft.
építész munkatársak: Dárdai Balázs, Heizer Xénia, Kászonyi Gyula, Szakos Hajnal, Varjassy Anikó, Thassy János
belsőépítészet: Dévényi Sándor, Pap László
tartószerkezetek: Maros József, Motyovszki Ágnes, Kis-Bogdán András, Csatai László, Erős Gábor - Marosterv Kft.
épületgépészet: Nagylucskay László - Optimal+Tervező Fővállalkozó Kft.
épületvillamosság: Gulyás István
közlekedés, közmű: Bartha Miklós - Bartherv Bt.
színháztechnológia: Tompa Zsuzsa - Woodland Plusz Kft., Schmidt János, Korponai Ferenc
akusztika, környezeti zajvédelem: Arató Éva - Arató Akusztika Kft.
Alabárdos Zsuzsanna
szakági helyi képviselet: Végh József - Art Vital Kft.
szerződések: Skrobák László - Dévényi és Társa Építész Kft.
megrendelő/építtető: Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata
19:30
Ez az új ház úgy néz ki, mint ha a tervező nem tudta volna eldönteni, hogy most akkor Fintát majmolja-e, vagy Makoveczet. Maradjon meg Bán Ferenc művháza, és újítsák is fel! Sőt, újítsák fel Bán Ferencet is! -- http://fovarosi.blog.hu/ --
11:39
Én úgy gondolom, hogy talán nem is a forma a legnagyobb hibája ennek az épületnek, azon lehet vitatkozni, hogy mennyire korszerű, vagy hogy mennyire szép (bár nekem nem tetszik), hanem, hogy a forma milyen visszásságokat szül az alaprajban a lépcsők, a kiszolgáló helyiségek a kávézó.......stb... Ez az amikor a forma átír mindent és használhatatlan belső terek jönnek létre....... ui.:és külön sajnálom, hogy Bán Ferenc egy ikonikus épületét bontják le.........
12:33
@paravan2: Meglehet, rosszul értem, de én úgy vettem ki, hogy nem bontják le Bán Ferenc épületét, hanem mellé építenek. Íme, a szöveg: "A TIOP-Agóra program keretében tervezett Multifunkcionális Kulturális Szabadidő Központ a Bán Ferenc tervezte emblematikus épületben működő Nyíregyházi Váci Mihály Kulturális, Művészeti és Gyermekcentrummal egy intézményi keretben valósulna meg, azzal szerves egységet képezve. A két épület egymástól mintegy 75 m-re lévő telkét az ún. Távolság Áthidaló Megoldás (TÁM) kapcsolná össze, amely egy díszburkolatú, akadálymentes gyalogos útvonal, térplasztikai elemekkel (szobrok, vízfelületek) kiegészítve."
12:42
@Pákozdi Imre: Igen valóban így van...... Figyelmetlenül olvastam el a cikket! Elnézést!
15:33
Igen, van ilyen, igazán egyéni felfogású építészet is. Még itt, Magyarországon is. Ha jól megnézi az ember, teljesen logikus, hibátlan rendszer, nagyon kemény funkcionalitás jellemzi ezt a házat. Teljesen érthető az averzió, hogy nem kortárs, meg hogy a világ nem erre tart, csak éppen ez a veleje, ezért DS ház. Én személy szerint örülök annak, hogy hosszú évek után újra figyelemfelkeltő alkotást látok Sándortól. Számomra épp ez a terv bizonyítja, hogy a viharos ellenszél ellenére nem veszítette el egyéni hangját, meg tud állni a saját ízlése talaján. Az már más kérdés, hogy ez a fajta expresszivitás mennyire ágyazódik (tkp. ágyazódott) be a magyar "építészek" ismeret- és ízlésvilágába. Kifejezetten veszélyesnek találom, ha valaki elkezdi utánozni, lelopni a motívumokat, ötleteket, stb. Márpedig lesz ilyen, főként ha a megrendelőnek megtetszik valami. Szóval: végre egy nem trendi ház! Hadas László
15:39
@hady: Ja, és: hiba volna a nemzetit ide keverni: az egy katyvasz. Értem is, miért: látszólag vannak rokon "vonások". (Azt én régóta bukaresti nemzeti színháznak hívom) Mégis: legyünk figyelmesek, próbáljunk érteni, aztán talán nem lész elhamarkodott a vélemény. Hadas László
15:58
@hady: Jó lenne a fentieket üdvözölni a házban, de sajnos épp az ellenkezőjét gondolom - és a ház legnagyobb ellensége (olvasatom szerint) nem is a mást elváró külső szemek sokasága, hanem a saját maga által kimondatlanul is felállított párhuzamok. Az épület - szimmetriájával, szobrászati, formálási megoldásaival a magyar organikus építészethez köthető (még ha oldalágról is), aztán megidéződik valamelyes a századforduló nemzeti öntudat-kereső romantikus, szecessziós építészete, a német expresszionizmus (Mendelssohn) - de leginkább a nyolcvanas évek mára inkább mosolygásra késztető posztmodernje. Az igazi szomorúság tehát számomra az, ha a tervet a fentiekkel vetjük össze - ekkor viszont fájdalmas ellentétek, feszültségek és hiányok feszülnek a vélt párhuzamok közé. Ordít ugyanis a távolság azok részletgazdagsága, kimunkáltsága, sokszor kézműves finomságú technikája és a fenti épület vázlatossága, elnagyoltsága között (alumínium függönyfalskicc mint főhomlokzat?...) A szeszélyes (és kidolgozatlan) formák és a funkcionalitás között (hullámvonalak világa kontra irodaablakok az oldalhomlokzaton). A sor hosszan folytatható. Az épület így nem is a fentiek világának, hanem egy különös fantasy-építészetnek egy példája - így sajnos valóban a nemzeti a legközelebbi rokona... (s a haza... derül...)
18:40
@mB: Persze. Igazság sokféle van, közegéből kiragadva minden hazugnak és álságosnak tűnik. A frázisok viszont nemhogy közelítenének, inkább messzebb visznek, az előítéletek setét világába. Nem organik, expressz. Nem zeti. Azt persze én sem mondom, hogy tetszik - mert bennem is motoszkál némi sznob -, csak azt sulykolnám, hogy értsük: ez egy ilyen építészet, nincs belőle több. Ne is legyen. Hadas László
20:15
@hady: Szerintem se legyen több, de inkább ez se! Tervnek, kordokumentumnak érdekes, tanulságos, vagy rettenetesen elszomorító (ez személyenként változó lehet) ((leginkább persze "nemtrendi" )), de épületnek azért eléggé borzasztó lenne, a maga "nagyonakarokvalamiütőset" - de mégsem sikerül tipusú "egyediségével" ami sajnos görcsös, kisszerű térkatyvaszként jelenik meg... Dévényi Sándor szerintem csinált fontos dolgokat, de ez a ház szerintem óriási tévedés... Azt gondolom, a látványterveken láthatóan kifordítva szereplő "Hass alkoss..." mondat szépen szimbolizálja ezt az egész izét... De legalább a kígyószájú fagyitölcsérből előbújó lányoknak szépek a melleik... :)
03:15
@mB: "egy különös fantasy-építészetnek egy példája" Hat pont ez az: ennek az épitésznek legalabb van fantaziaja és nem egy vacak kis "doboz-gyarto". Raadasul bator is, hogy ellenszéllben dolgozva nem kovet szolgalelkuen egy trendi stilust.
07:05
@sponcsak: ezt nem nevezném fantáziának,pontosan az látszik rajta hogy semmi ötlet nincs, amivel egy kiegyensúlyozott szép házat tervezett volna, így maradt a jól bevált "organikus" stílus a nagy összevisszaság, ahol szeme, meg szája, meg szárnya van egy épületnek. Pécsett lehet alkotott szép dolgokat,és kevesen vannak akik ennyire híresek lennének, de ezzel nem szabadna visszaélni. Ha amiatt tiltakozik a szakma, hogy ne tervezzenek "túl kortárs, oda nem illö" épületet egy múzeum mellé, akkor emiatt is lehessen tiltakozni. lehet hogy bátorság ezt a stílust felvállalni, de nincs annyi borostyán hogy majd idövel eltakarja ezt a borzalmat.
14:26
elolvasva mégnevetségesebb az egész ahogy el van magyarázva, mi miért, hogyan...tornyok, atlaszok...mintha nem is tudom egy rossz alacsonyköltségvetésü film díszleti lennének. Dévényi Sanyibácsi a világ nem itt tart!!
18:28
@surly: pöttyös labda :-)
13:49
Na ugyan miért? Szerintem fantasztikus!
13:27
Úr Isten! ................Úgy látszik egy "nemzeti színház" nem volt elég a feleszméléshez! "Csönd van. A dudva, a muhar, A gaz lehúz, altat, befed S egy kacagó szél suhan el A nagy Ugar felett. "
12:52
Komolyan elkeserít, hogy a Bán épületet ennyire nem érti D. S.
12:21
na ez egy ciki terv!
11:41
UramIsten.....nem olvastam el, nem néztem meg csak az elsö képet....ha ilyen még megépülhet akkor gratulálok, eddig se jártam arra, ezután se fogok