Épülettervek/Örökség

A 3h építésziroda tervei szerint újul meg a váci székesegyház

1/4

Átalakítási fázis, A belső tér jelenlegi állapota, Forrás: 3h építésziroda

?>
Átalakítási fázis, A belső tér jelenlegi állapota, Forrás: 3h építésziroda
?>
Átalakítási fázis, A belső tér véglegesnek szánt állapota, Forrás: 3h építésziroda
?>
A főhomlokzat, Forrás: 3h építésziroda
?>
Tervismertető és axonometria, Forrás: 3h építésziroda
1/4

Átalakítási fázis, A belső tér jelenlegi állapota, Forrás: 3h építésziroda

A 3h építésziroda tervei szerint újul meg a váci székesegyház
Épülettervek/Örökség

A 3h építésziroda tervei szerint újul meg a váci székesegyház

2022.11.03. 07:56

Projektinfó

Földrajzi hely:
Vác

Építészek, alkotók:
3h Építésziroda

Címkék:
felújítás, műemlék, műemlékvédelem, örökség, örökségvédelem

Vélemények:
4

A váci székesegyház felújítása

URL:
3h építésziroda

Stáblista

Megbízó: Váci Egyházmegye

Vezető építész tervező: Csillag Katalin, Gunther Zsolt

Projektvezető: Korsós Monika

Építészmunkatársak: Laczó Dániel, Lánczky Julianna, Vörös Gergely

Tartószerkezet: Máté Tamás 

Épületgépészet: Vincze Gábor

Épületvillamosság: Balázs Judit, Kapitor György

Épületdiagnosztika: Sipos Gergely

Faanyagvédelmi szakértő: Nyáry Péter 

Akadálymentességi tervező: Pandula András

Műemléki szakértő: Dr. Janotti Judit

 

Az épület egyik érdekessége, hogy Franz Anton Pilgram barokk tervét már az építkezés megkezdését követően hangolta át Isidore Canevale egy klasszicista térkompozícióvá. De akad itt több kettősség is, a felújítást megelőző kutatás során, a jelenlegi mennyezeti festés alatt végül rábukkantak a klasszicista geometrikus díszítőfestésre, amit visszaállítanak. A 2021-ben megkezdett felújítás főbb pontjairól a tervező 3h építésziroda mesél. 

A váci székesegyház felújítási terve visszatérést hirdet az eredeti térforma értékeihez. Sajátos épület e templom; mind művészeti, mind történeti szempontból ritkaságnak tekinthető, mivel egy rövid, átmenetinek tekinthető korszakban épült. Kevés az egykorú emlék és sem előbb, sem később nem is épült hasonló.

Vácott izgalmas párbeszéd zajlott le két stílus között: ebből jött létre a ma ismert forma. Franz Anton Pilgram barokk tervét már az építkezés megkezdését követően hangolta át Isidore Canevale egy klasszicista térkompozícióvá és ezen állapot látható kétszázötven év elteltével is.

Megőrzendő értékeink többsége visszavezethető az építés koráig. Az épületszerkezetek – falak, boltozatok, padlósíkok, nyílászárók –, a homlokzat és az ácsszerkezet eredeti formájában maradt ránk. Stilisztikai szempontból ezek vegyes képet mutatnak. Korinthoszi oszlopok tartanak jellemzően klasszicista szerkesztésű párkányokat. A főhomlokzat szigorú geometriája és a térszervezés szakaszossága is a klasszicizmus szellemiségét tükrözi. A templom leghangsúlyosabb alkotásainak stílusa mégis barokk: Franz Anton Maulbertsch készítette az oltárképet és a kupola freskóját. Barokk szellemiségűek a hívek padsorai, a szentélybe később épített stallumok viszont már ismét klasszicista jegyeket viselnek.

Tervismertető és axonometria, Forrás: 3h építésziroda
4/4
Tervismertető és axonometria, Forrás: 3h építésziroda

Tervünk célja, hogy az összkép közelebb kerüljön az eredeti alkotói szándékhoz és az épület műszaki állagának megújításával megőrizhető legyen az utókor számára. Szeretnénk alázattal szolgálni és gazdagítani a templomot úgy, hogy teljesíthessük korunk igényeit a technika által kínált eszközökkel is.

Az idők folyamán sok kisebb változás történt a felszínen és a berendezésben. A kegyes adományozók és a közreműködő alkotók vitathatatlan jószándékkal a templomi berendezés gazdagítását szerették volna elérni, mindez mégis zavaros összképet eredményezett az évszázadok alatt.

Víziónk a templomi berendezés megjelenésbeli lecsendesítését is célozza, visszatérve a barokk alapfalakon megvalósult koraklasszicista külső és belső történeti téri világhoz, hogy az mindinkább érvényesüljön.

Átalakítási fázis, A belső tér jelenlegi állapota, Forrás: 3h építésziroda
1/4
Átalakítási fázis, A belső tér jelenlegi állapota, Forrás: 3h építésziroda

Tervezési koncepciónk a jelenleg eltakart geometrikus díszítőfestés helyreállítását és – a szentélyfreskó letakarásával és újrafestésével – az eredetei megjelenés rehabilitálását kedvezőnek tartja és kezdettől támogatja.

Átalakítási fázis, A belső tér véglegesnek szánt állapota, Forrás: 3h építésziroda
2/4
Átalakítási fázis, A belső tér véglegesnek szánt állapota, Forrás: 3h építésziroda

Az épület turisztikai vonzerejének növelése érdekében szeretnénk biztosítani a feljutást a látogatók számára az épület magasabban fekvő, kilátást biztosító felületeire. Az épület meglévő nyitott oszlopcsarnokának tetején ezért egy új kilátóteraszt hozunk létre, mely az épületet díszítő szobroknak és az előtte elterülő városi térnek egy új nézőpontját kínálja a látogatók számára.

A kápolna berendezése is megújul a díszítőfestés restaurálása mellett. Az egyéb szükséges műszaki beavatkozások mellett (akadálymentes rámpa, tetőszerkezet és tetőfedés, elektromos és gépészeti rendszerek) kiemelendő a székesegyház külső és belső díszvilágításának megújítása, mely értelmezi, valóságosan is új fénybe helyezi az épület értékeit.

3h építésziroda

Szerk.: Pleskovics Viola

Vélemények (4)
kávé
2022.11.07.
10:33

Az ország egyetlen barokk székesegyházát talán nem minimalista modorban kellene átalakíttatni, hacsak nem a katolikus hagyomány arculcsapása a cél. Sajnos tudjuk, hogy az a cél.

oolajto
2022.11.09.
10:26

@kávé: Kérlek olvass utána hogy milyen volt az eredeti díszítőfestés, amit aztán a kor divatjának megfelelően átfestettek egy idő után. Ohh wait, ezek szerint időnként átfestették a barokk templomok belső terét? Hogy lehet ez? Még az is lehet hogy nem a legutolsó festés a legértékesebb?

kávé
2022.11.10.
18:00

@oolajto: Ha érdekel a műemlékvédelem, akkor elvileg tudod: nincs olyan szabály, amely szerint mindig a legalsó réteget kell helyreállítani. Az irányadó Velencei Charta épp nem erről a téves purizmusról, hanem a minél teljesebb és összetettebb/rétegezettebb értékvédelemről szól. Ha több történeti kor produktuma fedi egymást (jelen esetben legalább három), akkor a tervező döntése elkerülhetetlenül szerepet játszik a felújításban. A döntésben pedig ott van a tájékozódás (műveltségi szint + szemléleti háttér), hogy a váci székesegyházban méltányolni tudja/akarja-e a barokkot, avagy nem.

Reki
2022.11.03.
08:44

Már megint a fehér. Nagy divat a színek mellőzése, a homlokzatot teljesen fehérre festik. Miért? A szentélyfreskó "letakarása" ? Ez mit jelent? Barbár módon lefestik? Miért? "Víziónk a templomi berendezés megjelenésbeli lecsendesítését is célozza" Miért? Elképesztő tervek. Remélem nem valósul meg!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

KÁLI SZOBROK // Egy hely

2022.09.02. 14:53
00:04:59

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Nézőpontok/Történet

LÖVŐHÁZ UTCA // Egy hely + Építészfórum

2022.09.02. 14:51
00:09:05

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk