Közélet, hírek

Rekord látogatószámmal zárult a Velencei Építészeti Biennálé

1/4

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
1/4

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Rekord látogatószámmal zárult a Velencei Építészeti Biennálé
Közélet, hírek

Rekord látogatószámmal zárult a Velencei Építészeti Biennálé

2021.11.23. 11:44

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Olaszország, Velence (It)

Címkék:
Velencei Építészeti Biennálé

Vélemények:
1

Bár néhány állandó pavilonnal rendelkező ország, így Ausztrália, Csehország, Szlovákia és Venezuela a pandémia miatt távol maradt, a kiállításon így is 60 ország vett részt. A Magyar Pavilon kiállítását a hazai közönség  Budapesten is láthatja: a Ludwig Múzeumban december 9-én lesz a megnyitója. 

November 21-én befejeződött a 17. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennálé, amelyet eredetileg 2020-ra terveztek, ám a pandémia miatt idénre halasztották. A nehézségek – utazási korlátozások és szigorú biztonsági követelmények – ellenére idén is folytatódott a tendencia, miszerint évről évre rekordot dönt a rendezvény látogatottsága. A több mint 6 hónapig tartó kiállítást idén 300 ezer látogató kereste fel, amely meghaladja a 2018-as kiállítás számát. Idén is jelentős – mintegy 32% – volt a fiatal (26 év alatti) látogatók aránya.

Roberto Cicutto, a Biennálé új elnöke a zárás alkalmából kiemelte, a rendezvény idei sikere mögött – túl a számokon – annak megértése áll, hogy "a kultúra nem egy járulékos eleme az emberek életminőségének, hanem nélkülözhetetlen ahhoz, hogy teljességében megértsük azt, mi történt a világgal az elmúlt két évben (és nem csak akkor)".

Fotó: Gulyás Attila
2/4
Fotó: Gulyás Attila



Bár néhány állandó pavilonnal rendelkező ország (Ausztrália, Csehország, Szlovákia, Venezuela) a pandémia miatt távol maradt, a kiállításon így is 60 ország vett részt. Három ország – Grenada, Irak, Üzbegisztán – első alkalommal szerepeltek. A How will we live together?  címet viselő központi kiállításra – melynek főkurátora Hashim Sarkis építész volt – 114 építész kapott meghívást.

A legjobb nemzeti pavilonnak járó Arany Oroszlán-díjat az Egyesült Arab Emirátusok Wetland projektje nyerte el, a főkurátori kiállításon a legkiemelkedőbb résztvevőnek járó díját pedig a raumlaborberlin (Németország) kapta. Életműdíjjal ismerték el a spanyol építész és teoretikus, Rafael Moneo munkásságát. Idén egy speciális „in memoriam" Arany Oroszlánt is kiosztottak, melyet Lina Bo Bardi (1914-1992), a brazil modernizmus egyik legjelentősebb alakja kapta.

Hashim Sarkis főkurátor úgy értékelte, hogy „a globális bizonytalanság még erősebbé tette ezt a Biennálét, még aktuálisabbá és még sürgetőbbé tette a kérdést, némi iróniát is hozva magával: „Hogyan fogunk, együtt élni?". A pandémia éve nem csak veszteség, de nyereség is volt. A járvány időt adott nekünk, hogy elgondolkodjunk és együtt dolgozzunk".

Fotó: Gulyás Attila
3/4
Fotó: Gulyás Attila



A Magyar Pavilon kiállítása – melynek kurátora Kovács Dániel, kurátori team-jét pedig a Paradigma Ariadné építészei, Csóka Attila Róbert, Molnár Szabolcs és Smiló Dávid alkotják –  Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása címmel nemzetközi együtműködésben valósult meg: 12 emblematikus budapesti modern épület újragondolására 12 közép- és kelet-európai építésziroda adott újszerű választ. A kiállítás a főtémához kapcsolódva a 20. század második feléből származó épített örökségünk jelentésére, sorsára fókuszálva egy olyan globális problémát, a modern építészeti örökség politikai, társadalmi, de fenntarthatósági szempontból is izgalmas témáját dolgozta fel, amely a régiónkat különösen foglalkoztatja.

Az Othernity a Magyar Pavilon történetének első, széleskörű nemzetközi együttműködésen alapuló kiállítási projektje, amelyet 2019-ben egy budapesti nemzetközi workshop készített elő. Az egyes épületekhez kapcsolódó 2020-21-es felvezető budapesti programok után idén augusztusban a Curators Collective Midissage program részeként a Magyar Pavilonban két beszélgetésre került sor, melynek résztvevői a feltörekvő kelet-közép-európai építészirodák közötti, illetve a nemzeti pavilonok közöti együttműködés lehetőségeit vitatták meg.

„A visszhang és fogadtatás alapján úgy ítélem meg, hogy jól döntöttünk amikor ezt a projektet választottuk ki a velencei szereplésre. A kiállítás egyszerre mintaszerű kollaboratív gyakorlat, örökségvédelmi kutatás és kortársi reflexió, amely egy nemzetközileg is releváns kérdést helyezett a középpontba, és friss vizuális formanyelvvel párosult"– összegezte Fabényi Julia nemzeti biztos, a kiállítást szervező Ludwig Múzeum igazgatója. 

Fotó: Gulyás Attila
4/4
Fotó: Gulyás Attila



A Biennálén idén a Lengyel Pavilon Trouble in Paradise projektjében is szerepeltek magyar kiállítók, az Olasz Pavilon „CITY X Venice" virtuális szekciójában pedig Bachman Gábor építész kapott meghívást.

A Magyar Pavilon kiállítását a hazai közönség Velence után Budapesten is láthatja, a Ludwig Múzeumban december 9-én lesz a kiállítás megnyitója, amely 2022. január 16-ig lesz látogatható.

Forrás: sajtóközlemény

A biennáléról az Építészfórum is tudósított, kapcsolódó cikkeinket itt gyűjtöttük össze

Vélemények (1)
Pákozdi
2021.12.11.
16:50

Végre itthon is látható a magyar kiállítás, a Ludwig Múzeumban. A LAB (a bemutatott épületek terme) kiváló, egyrészt mert a 12 épület emblematikus, többnyire jó alkotás, másrészt mert az installációk szépek, érthetőek, érdekesek. A SHOWROOM, tehát a régiónkon belüli építészirodák reakciói viszont csalódást keltőek; két kivétellel (a Planetáriumra és az Alagút utcai magasházra reflektáló két műre gondolok), alig értékelhetők. A leglátványosabb darab, a Virág Csaba-féle hajdani teherelosztót parafrazáló fémalkotás egyenesen semmitmondó. A Showroom kudarca meglepetés. Sokan hiszünk abban, hogy a közép-keleti régió sorsa, lakóinak legújabbkori történelme eszmei, művészi közösséget is teremt, de legalábbis különleges nézőpontot szül, ami különbözik az európai trendektől. Ez a közkeletű feltételezés az Othernity kapcsán nem igazolódott be, miközben az ellenkezője sem. A reflektáló alkotások ui. többségükben jelentéktelenek. Ez kiállítás egyetlen baja – nem írok „hibát”, mert a kurátorok nem tehetnek róla. Ők jó szándékkal és méltó helyszínen, a legfontosabb nemzetközi építőművészeti fórum talán legszebb pavilonjában kísérelték meg a közös nevező felmutatását, egy fontos, és mindenhol aktuális probléma megoldása, tehát a félmúlt legjobb épületeinek megőrzése érdekében.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.