Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Othernity – A magyar pavilon nemzetközi visszhangja

1/3

Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel

Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila

Hirdetés
?>
?>
Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel
?>
Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila
1/3

Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel

Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila

Othernity – A magyar pavilon nemzetközi visszhangja
Közélet, hírek

Othernity – A magyar pavilon nemzetközi visszhangja

2021.07.06. 14:41

Közel két hónapja látogatható a 17. Velencei Építészeti Biennálé, melynek magyar pavilonja a modern örökség újrakondicionálását tűzte ki célul. Az Othernity címet viselő kiállítás kapcsán több cikk is megjelent már az Építészfórumon, „helyi tudósítóink" például a Biennálé élmezőnyébe helyezték az öt kedvenc pavilonjukat felsorakoztató összeállításukban. Sikerességét illusztrálja az is, hogy számos külföldi sajtóorgánum méltatja a magyar kiállítást, ezekből válogattuk ki a legizgalmasabbakat.

Markus Lähteenmäki, az ETH Zürich finn származású doktorandusza a kiemelkedő példák között említi a magyar pavilont, melyről így nyilatkozik: „egy gondosan és szépen összeállított kiállítás a kelet-európai modernitás alternatív narratíváiról, amely a városi térrel kapcsolatos kortárs gyakorlatok keverékén keresztül jelenik meg, a fotográfiától a képzőművészeten át a designig."

„A kommunizmus utáni kommunista építészet talán legizgalmasabb (és minden bizonnyal a legötletesebb) megközelítése Magyarországról érkezik, ahol a Kovács Dániel vezette kurátori csapat ritka vizuális és intellektuális tömörségű kiállítást hozott létre." – írja Ian Volner építészeti újságíró az Artforum hasábjain.

Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel
2/3
Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel

Az albán származású építész, Elian Stefa cikkében Kovács Dánielt idézve kiemeli, hogy a magyar pavilon nemzetközi alkotógárdája egyfajta kritikája a nemzeti pavilonok műfajának, és „jó megoldások csak a szokásos nemzeti, politikai és társadalmi határokat átlépve várhatók."

„A történelmi asszociációkkal és politikai terhekkel terhelt épületek többsége kiváló szerkezet, amelyeket most fedez fel újra a tervezők új generációja, akik félnek attól, hogy az építészettörténet egy egész rétegét veszítik el. Továbbra is hihetetlen, bár gyakran nehezen kezelhető erőforrást jelentenek, és üdítő látni, hogy a megfelelő kérdéseket árnyaltan feltéve elismerik őket." – írja a modern építészeti örökségekről a Financial Times szerzője.

Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila
3/3
Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila

A berlini székhelyű rendszerkritikus művészeti portál városantropológus szerzője, Michał Murawski így ír az Othernity koncepciójáról: „Az ötlet - akár bonyolult, akár nem - úgy tűnik, működik, és az egész kiállítás a posztszocialista építészeti sajátosságok tipológiai szoborparkjaként olvasható. Az egész eléggé átlátszóan antiorbánista; és - mint a legjobb kiállítások közül sok más - teljesen és teljesen figyelmen kívül hagyja a Biennále üres témáját."

A lengyel építészeti magazin az Othernity két lengyel alkotójával készített interjút. A szerző bevezetője szerint a múlt felizéséből „nemcsak a megőrzendő értékeket fedezhetjük fel újra, hanem olyan gyakorlatokat is kidolgozhatunk, amelyek lehetővé teszik modernista örökségünk adaptálását, módosítását és újjáélesztését. A múltbeli hagyományok kortárs értelmezései lehetséges térbeli forgatókönyvek gyűjteménye."

Végül egy podcast ajánló: a Monocle felületén Molnár Szabolccsal, a Paradigma Ariadné építészével, a magyar pavilon társ-kurátorával hallgatható meg egy beszélgetés.

 

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.